{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.250 visninger | Oprettet:

Driftsfuld hanhund {{forumTopicSubject}}

Vi har et problem med vores knap 2-årig hanhund.

Problemet er ret simpelt: han har så meget drift i sig (testoteron) at han ikke er til at træne i nærheden af andre hunde. Han kan godt trænes alene, hvor han endda er rigtig dygtig.

Uden at kunne forklare med faglige ord, så siger vi at han er for 'glad' for andre hunde, altså han er hanhund med stort h. Han er på ingen måder aggresiv, men fuldstændig ukontaktbar.

Vi har aldrig praktiseret straf over for ham, så det er ikke en mulighed. Vi er begyndt på klikker træning med kontakttræning igen (først hjemme i stuen osv.) også har vi lavet noget træning med den samme faste partner, så han ikke skal tage stilling til nye hunde hver uge, men så vi stadig træner med andre hunde.

Men er der nogle som har nogle erfaringer med at "pille" en hanhunds drifter af ham og gode ideer til hvad vi kan gribe fat i.

Som vi snakker om: det vi rigtig gerne vil er, at gøre os (førerne) mere spændende end de andre hunde. Så han følger os fordi han gerne vil og ikke fordi vi tvinger ham.

Vores sidste udvej, som vi kraftigt overvejer nu, er en kemisk kasteration.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Driftsfuld hanhund
  • #1   10. feb 2014 Hej Line Jeg vil mene at når han er så Driftsduld at det er for meget for jer .vil det beste for jer være kasteration smiley

  • #2   10. feb 2014 Jeg tænker at vi bare mangler redskaber til træning. For vi har lyst til at træne det og ham, men det er sørme svært når der ikke lige er nogle guldkorn at hente.

    Jeg har søgt efter litteratur omkring hvordan man håndterer det. De fleste skriver om negativ stress (hvor hans er positiv) også lidt om shaping måske, men det er sjælendt håndgribeligt og til at gå til.


  • #3   10. feb 2014 1. Tror ikke det har noget med testoteron at gøre
    2: En hund gør hvad der kan betale sig. Så hvis den hellere søger de andre hunde end jer, er det sikkert fordi den har haft succes med det tidligere og har haft det sjovt.
    3. For at løse problemet kræver det gradvis træning. DVS et skridt af gangen. har i eventuelt en træningsplads i nærheden, ville jeg anbefale at træne der. Begynd så med at træn i god afstand fra de andre hunde. Efterhånden som i for opbygget kontakten, kan i langsomt bevære jer tættere på. En god ide inden en sådan træning vil være at køre lidt energi af ham inden træningen påbegyndes
    4 Det er rigtigt godt at i bruger klikker træning til ham. Denne form for træning er ofte rigtig god til hunde der bliver let distraheret.


  • #4   10. feb 2014 Så Inger, dit svar var bestemt ikke særlig konstruktivt smiley Hvis du har nogle erfaringer med meget driftsfyldte hunde, så del dem! Det er noget vi alle kan bruge :o)

  • #5   10. feb 2014 Ok Line jeg sammenligner ham bare med mine forældres han hund og min naboes som havde meget drift i sig og det hjalp ved kasteration men om det kan trænes væk ved jeg ikke men håber det kan lade sig gøre smiley


  • #6   10. feb 2014 @ Henrik: Årsagen til han manglende koncentration kan være betinget af flere ting, men klart at træningen hidtil har en betydning. Og Ja, han har tidligere haft succes med at smutte til andre hunde.
    Men hvis man træner som du forslår, så betinger (tvinger) man også hunden til at have fokus på dig, hvordan er det lige man gør sig meget mere lækker end de andre hunde? Smører sig i en løbsk tæveduft? smiley


  • #7   10. feb 2014 Det der har jeg oplevet på RIGTIG mange unge labradorhanner smiley Han er sikkert ved at blive psykisk kønsmoden nu - dvs. der er igen lidt ombrygning på 1.sal. Mange bliver bare overraskede over at deres 'voksne' hund pludselig igen ikke er til at have med at gøre. Jeg ville fortsætte med træning af kontakt, kontakt og atter kontakt. Først hjemme i rolige og kendte omgivelser og så lige så stille i omgivelser med forstyrrelser. Find den afstand til andre hunde, der skal til for at han kan holde sit fokus på jer og BLIV der til det er helt sikkert før i lige så stille rykkere tættere på igen. Lad være med at lave alt muligt andet fokuser på kontakt og det skal kunne BETALE sig for ham at have kontakt med jer. Ofte vil det i sådan en situation være bedre at træne diverse tricks end lydighedsøvelser, da førene har en tendens til a tvære sjovere og mere afslappede under træning af tricks end når det er lydighedsøvelser der trænes, hvor man jo gerne vil præstere .... Straf vil ikke hjælpe jer og kastration ville jeg vente med til jeg havde prøvet med træning på den måde jeg beskrev i LANG tid og til hunden er psykisk voksen.

  • #8   10. feb 2014 Min sidste boxer var også svær på det punkt, henrik svarer fint hvad der bestemt kan være en løsning.
    jeg brugt meget krudt på at aflede, fange ham så snart focus var ved at glippe, gode guffer (som han til start slet ikke tog), forskellige lyde, var meget bevægelig i træningen, så der var god dynamik hele tiden, og masser af ros, selv ved små fremskridt.
    han var omkring de to, før han kunne holde 100% focus i længere tid, men så var han også fantastisk at træne med.


  • #9   10. feb 2014 Det fedeste ville da klart være at træne det væk! smiley
    En permanent kasteration ligger også meget langt væk i vores overbevisning.

    Hvis han skal kemisk kastreres så ville det være for, at udnytte at han så ren hormonelt ikke vil være så driftsfuld også forhåbentlig kunne bryde hans uvaner inden virkningen klinger af igen. Også arbejde med hans "hormoner" bagefter. Så det bliver mere etapevis.


  • #10   10. feb 2014 Jeg vil sige brug godbidder han vil dø for og så skal der belønnes massivt for kontakt. Det skal kunne betale sig så i starten skal han belønnes meget rundhåndet. Man skal have mantraet 'hunden gør hvad der kan betale sig i baghovedet hele tiden' når man træner.


  • #11   10. feb 2014 Det "værste" er næsten, at jeg godt vidste det, men ham her er meget mere end den anden smiley Nu har jeg så lært, at to hunden IKKE er ens smiley

    Tror I det ville være gavnligt at træne med bold (og ikke dummy); fx. ved at gå og drible med den, for at gøre sig spændende overfor hunden. MEN det er jo en stresstræning.


  • #12   10. feb 2014 @ Mette Marie, ja.. Godbidder.. Tror måske vi skal være bedre til at variere dem, for selv skinkegodbidder vil han ikke hvis han har fokus på andre hunde. Men vi må forsøge os frem smiley

  • #14   10. feb 2014 Jytte: Så lydighed selvom hun godt kunne det. Også belønningen der er interessant? Vi tænker også over, at hvis man træner noget kedeligt, så bliver hunden fokus på en ikke større.. smiley

  • #15   10. feb 2014 Pas på med at brug for meget bold/dummy. Hvis du bruger det, så kun lidt af gangen. Det kan stresse ham op, hvilket kun gør det endnu værre.

    En anden ting som hunden også hurtigt lærer ved er. Hvis du kan finde et hold at træne i nærheden af. Så længe han holder fokus på dig,kan man langsomt rykke tættere på. Så snart han så mister fokus, kan man rykke tilbage igen.

    Han vil hurtigt lære. Kontakt med dig betyder at han kan være tæt på de andre hunde, som han jo gerne vil være. Hvorimod mangel på kontakt betyder at han bliver flyttet længere væk fra det han gerne vil.

    Som sagt han gør hvad der kan betale sig smiley


  • #16   10. feb 2014 Når man så tester grænsen for hvor tæt man kan være på, også man så kommer for tæt på (hvilket vil ske i min virkelighed), så stiller han sig i stram snor, hvordan kommer man så pædagogisk derfra? Altså uden at trække hunden i snor og halsbånd? Godbidder o.l. er til ingen hjælp der.

    Kan man ikke træne hund i ro (ro på post, koncentration) mv. ikke trænes på andre måder?


  • #18   10. feb 2014 Jeg brugte iøvrigt også et fejt trick en over gang. Havde et micro pivedyr (en mini mini gris med øf) i lommen, den kom aldrig frem, han fik den aldrig, men lyden fik ham til at vende focus, og så fangede jeg ham der. Det duer selvfølgelig ikke i nærheden af andre smiley
    bold forsøgte jeg også, men synes der gik fuldstændig ged i det hele.
    af guffer var de her pate-pølser det bedste til start, pokkers klas, men det virkede. Skar sådan en i tern mens den var halvfrossen.
    siden en blanding af nettos små runde frikadeller, kyllingepølser, restkød i tern, barfbites, og andet halvfugtigt velduftende der ikke skulle tygges så meget.


  • #19   10. feb 2014 Du må ind foran ham i de situationer, afkort snoren efter hånden som du går hen til ham, og spær udsynet, bak ham tilbage og forsøg kontakt samtidig, hop og dans, gør dig interessant!.

  • #21   10. feb 2014 jeps ind foran ham så du blokerer hans syn til de andre hunde. Et andet lille fej trick er en tom bagerpose i lommen, Ikke mange hunde kan modstå den lyd den laver hvis man piller ved den smiley

  • #22   10. feb 2014 Hvis jeg kunne lave en thumps up til jer, gjorde jeg det! smiley

  • #23   10. feb 2014 Hehe en god jakke med mange kommer til diverse afledningsmanøvrer er næsten et must GG

  • #24   10. feb 2014 Den fik jeg i julegave, så så langt så godt smiley

  • #25   10. feb 2014 En klikker og en røvfuld belønning af de rigtige gode, dvs bold, tov, kogt lever, fiskebollet m.m så glemmer du alt om øvelser og stiller dig op med lidt afstand fra de andre, ikke flere 100 m men lidt afstand, så klikker du hunden for at se på de andre i nogenlunde ro, klik belønning i starten skal det være mad, bare klik og godbid ind, ikke købe pjat men noget virkelig godt, skinketen er ikke nok hvis han er vandt til dem;)
    Det handler om bare at klikke og fylde ind, efter ret kort tid vil hunden mere eller mindre se på dig hele tiden, så bevæger du dig nærmere medens du fortsætter med at klikke og belønne for ro, hunden må gerne se på de andre men skal være i ro!
    Du skal klikke masser af gange flere klik i minuttet! Ikke noget med at afvente noget som helst, bare klik og beløn.
    Når du har hundens fulde opmærksomhed begynder du ganske langsomt at forlange noget, fx en hurtig dæk, klik og beløn, gerne med legetøj, så nogle hurtige klik for ro, så en sit og så fremdeles.
    Det kan sagtens læres, men kræver at du arbejder koncentreret og hurtigt, at du belønner for meget lidt og at du stopper med at forlange at hunden kan gå før den kan kravle, dvs hunden skal kunne se på de andre i ro før den kan koncentrere sig om dig;)


  • #26   10. feb 2014 Dejlig lærerig tråd for os andre med hanhunde hvor vi kan rende i samme problem smiley tak for gode træningstips smiley

  • #27   10. feb 2014 Pernille: start tidligt! smiley Gerne før det bliver et problem smiley

  • #28   10. feb 2014 og tak Bodil!
    Jeg tror måske vi starter med at træne klikker der hjemme, hvor vi får ham lært, at når klikkeren er der, så skal han selv tænke sig til hvad vi gerne vil have smiley Altså grundtræning om igen!


  • #29   10. feb 2014 Og jeg er ekstrem uenig i at man skal hoppe, danse og gøre sig interessant;) man skal heller ikke lokke eller aflede, man skal arbejde med hunden ikke imod;)
    Lad hunden få lyst til at koncentrere sig om dig;)


  • #30   10. feb 2014 @Bodil: præcis derfor jeg har lyst til at smøre mig ind i lækker løbsk tæve duft smiley

    Men vi må prøve, og knokle! Jo flere råd der kommer, desto flere redskaber kommer der i vores værktøjskasse, så alt bliver taget i mod med kys hånd smiley


  • #31   10. feb 2014 i princippet er jeg enig med dig Bodil i at hunden selv skal tjekke ind. Men så aligevel ikke helt. Havde det været en "normal " hund ville jeg have foretrukket dette. Men her har jeg på fornemmelsen at vente på at den selv gør det, vil betyde man komme til at vente rigtig lang tid, uden det store fremskridt. Så ville helt sikkert lokke.

  • #32   10. feb 2014 Med stor nok afstand til at starte med, dvs hvor det er nemt for hunden at tage det rigtige valg, og så langsomt komme tættere på.

  • #33   10. feb 2014 Henrik du skal ikke vente, du skal klikke hunden for at se på de andre ikke for at se på dig;)
    Efter ret kort tid vil hunden af sig selv begynde at se på dig, det er jo der belønningen kommer fra;)
    Det er en forkert indgangsvinkel efter min mening, når man tror at man kan få en hund der er helt opkørt over andre hunde til at koncentrere sig om føreren;)
    Først skal hunden lære at se på de andre i ro, så kan man forvente mere, ikke før!
    At lokke og hoppe og danse hjælper måske lige nu, men helt ærligt hvem gider skulle det altid? Jeg gør ikke;)
    Mine hunde må gerne se på andre bare de er i ro, efter ret kort tid er det noget mere interessant at se på mig, det bliver hurtigt kedeligt at se på andre i ro.
    Når du klikker og belønner for at se på andre så vil hundens opmærksomhed automatisk vende sig mod dig, det er jo dør belønningen kommer fra;)


  • #34   10. feb 2014 Der er jeg ikke helt enig. men det skal vi heldigvis heller ikke være smiley Vil på ingen måde belønne hunden for at vende opmærksomheden væk fra mig i denne situation

  • #35   10. feb 2014 Det er helt ok hvis han vil kigge på andre mens man venter (og man venter meget på jagter/markprøver), men han skal bare være rolig. Jeg/vi ønsker på ingen måde en fikseret hund der kun glor på føren.

    bonus: han har været med som "tilskuer" på sin første gang, der var ingen problemer smiley Det må være miljøet betinget også.


  • #36   10. feb 2014 "click the trigger" er skide smart.
    Hunden lærer at: rolig+anden hund = klik og den ved at klik = godbid fra ejer
    Ergo vil den se en anden hund og tænke "hey, godbid må være på vej, fra min ejer" og vende sig mod ejeren.


  • #37   10. feb 2014 Bodil; Står man med en af de svære hunde, så gælder alle kneb, men med en "normal" hund ville jeg heller ikke lave de vilde krumspring.


  • #38   10. feb 2014 Præcis som Petra, Janco og så vidt. Skriver , sådan virker det, ingen fix faxerier lige ud af landevejen;) virker upåklagelig og betyder at jo flere andre hunde din hund ser, jo mere vil den fokusere på dig;)

  • #39   10. feb 2014 Og nej MLA det er ikke kun nemme hunde min metode virker på, det er alle hunde, hvis hundeføreren får det rigtigt brugt, der er ingen brug for krumspring;)
    Alfa og omega er mange klik som i rigtig mange meget hurtigt efter hinanden, lad ikke hunden få tid til at hidse sig op i starten;) det går faktisk rigtig hurtigt når først man har fattet hvordan, en træningsgang og de fleste hunde har fattet det, så skal de måske lige repeteres de næste gange, men der vil være kortere og kortere tid før hunden selv søger kontakten så snart den ser en anden hund


  • #40   10. feb 2014 Og nej det er jo ikke "min" metode, men en rigtig anderkendt metode;) ville ønske det var mig der havde fundet på det, det virker

  • #41   10. feb 2014 Når hunden så ikke ænser godbid overhovedet?
    kan sagens se pointen smiley


  • #42   10. feb 2014 MLA - så kan det tænkes der skal mere afstand på, meget mere afstand måske. Man skal starte på en afstand hvor hunden er helt afslappet ved synet af andre hunde. Man skal træne afslappethed og klikke for det, man skal ikke forsøge at distrahere sig ud af det, for så vil de ikke tage godbiden.

  • #43   10. feb 2014 Det kunne være en tanke.. smiley


Kommentér på:
Driftsfuld hanhund

Annonce