Agility {{forumTopicSubject}}
Hej.
Nogle bekendte har en Golden retriever, som jeg flere gange om ugen passer.. Den er 5 måneder gammel, og skal i februar starte til unghundetræning. Det bliver mig som skal træne den, da de ikke har så meget tid til at gøre det. I forvejen bruger jeg meget tid sammen med den, så den ér knyttet til mig. Jeg har fået lov til at bruge den til agility, da min egen hund ikke egner sig til dette.
Jeg har brugt meget tid på at træne den, og den har allerede lært en del ting som fx: Sit, dæk, apport, giv pote, high five, kravle, og at den ikke må tage godbidder før der bliver sagt "værsgo". Og så har jeg endelig fået lært den at gå nogenlunde pænt i snor.. Det har været en sej kamp, da ejerne ikke har været helt ops på det..
Men jeg vil som sagt gerne bruge den til agility, og jeg vil i den anledning gerne høre fra nogen af jer, hvad sådan en uerfaren hundetræner skal være forberedt på i forbindelse med dette. Altså:
Hvor gammel skal hun være?
Hvad skal jeg have lært hende inden?
Hvilken klub er god i omegnen af Vallensbæk?
Hvor mange gange om ugen skal jeg træne den, for at den bliver nogenlunde til det og kan begå sig i konkurrencer?
Jeg elsker at tilbringe tid med hende, og ser derfor agility som en rigtig god mulighed for dette, da hun elsker at blive udfordret og lære nye ting. Og hvis hun ikke forstår hvad man prøver at lære hende, kan man virkelig se at hun tænker så det knager
Mvh
aug 2012
Følger: 29 Følgere: 27 Hunde: 3 Emner: 86 Svar: 3.857
Du kan melde dig på et grundhold mange steder, for hunde der er for unge til agility hvor man arbejder med kontakt osv.
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.968
Men almindelig lydighed inden opstart på agility er guld værd
Altså at du kan styre hunden uden snor, at den kan blive siddende uden at løbe uden den for lov.
Men en god ting du kan træne er at hunden kan være både på højre og venstre side af dig
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 532
Jeg vil også mene lydigheden skal være på plads, i hvert fald hvis du vil til konkurrencer med hende.
En anden ting jeg tænker (og ret mig endelig hvis det er forkert) er at agility konkurrencer med de store racer, der er det ofte border collier eller andre hyrdehunde der vinder det meste. Så hvis du gerne vil langt i konkurrencer, så er en golden nok ikke hurtig nok.
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.968
Borderne er hurtige ja, men nogle sjusker også ad helvede til, og får fejl på spring og felter, så man kan sagtens vinde selvom man ikke lige har en border
nov 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 76
Der er nogle klubber der tilbyder det, men det er ikke alle steder. Jeg ved desværre ikke om der er noget ved Vallensbæk. Men du kan jo søge på de forskellige trænings klubbers hjemmesider og se om de tilbyder præ agility
Jeg fik af vide at vi skulle kunne indkald, omgås med andre hunde, altså ikke lave udfald mod andre. Og så er det en god ide hvis man øver at hunden kan gå på både venstre og højre side. Det fik jeg af vide da jeg var ude og kigge på agility træning i nov.
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.407
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.407
Agility