{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
886 visninger | Oprettet:

Forslag til et lidt svært trick {{forumTopicSubject}}

Jeg synes vi er gået lidt i stå med træningen, her i juleferien. Jeg kan mærke på Chessie (5½ mdr.) at det er ved at blive for kedeligt for hende, når vi træner. Hun har brug for, at der kommer noget nyt ind i det.

Så har I nogle forslag til noget nyt og spændende, og gerne lidt svært vi kan træne?

Hun kan:
Sit, dæk, stå
På plads (ikke med kommando endnu)
Indkald
Bakke
High five, giv pote, vinke med begge poter
Playbow
Rul rundt
Giv hals
Elefant og omvendt elefant
Gå op på ting (fx kasser, ting der bevæger sig osv.)
Balancebom, vippe, tunnel

Tror det var det hele. Det må gerne være noget, hvor hun rigtig skal bruge hovedet. :o)

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Forslag til et lidt svært trick
  • #1   28. dec 2013 Had med elefant, men hvor hun skal op med bagbenene istedet for?

• #2   28. dec 2013 C K - Det kan hun, det er omvendt elefant. :o)

• #3   28. dec 2013 Jeg har altid syntes det var praktisk at hunden kan samle ting op, dvs når du taber noget er du fri for at bukke dig ned;) det er også sjovt at få sat navne på ting, fx hent min mobil, hent en pude et tæppe eller hvad som helst.
    At sende hunden fra et sted til et andet med en kurv med ting er også smart, fx en øl i en kurv og find far;)

• #5   28. dec 2013 Nå ok, troede den skulle dreje i den anden retning.
    Hvad så med det på mit billede, hvor hunden skal se igennem forbenene, mens den "hænger" på armen.

profilbillede
  • #6   28. dec 2013 Bodil - Det var faktisk en god idé! Havde også tænkt på at lære hende at rydde op, og det er jo lidt det samme princip. :o)

T-Hansen - Åh ja, den havde jeg helt glemt! Min anden hund kan det, så det må vi hellere komme igang med også. :o)

• #7   28. dec 2013 C K - Jeg har fået at vide, at jeg ikke må lave den slags tricks med hende endnu - noget med at de ikke kan tåle det i ryggen i den alder? :o) Men hun skal helt sikkert lære 'sid pænt' og 'hænderne op' på et tidspunkt. :o)

• #9   28. dec 2013 hop op i armene eller op på skulderen

• #10   28. dec 2013 Jeg gemmer frolik forskellige steder hvor efter min hyrdehund så besked om at finde dem det er meget sjov at se på og hun er god til det.jeg gemmer 1af gangen

• Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    dec 2013

Følger: 1 Svar: 26
    #11   28. dec 2013 Mit forslag er, at du lærer hende at kunne de forskelligt tricks i længere tid af gangen, på større afstand og med mindre signal fra dig. Det er 3 nye sværhedsgrader og er som regel langt sværere og mere tidskrævende end at lære et nyt trick.
    Min pointe er, at når Chessie kan de tricks du beskriver allerede 5½ måned gammel, bliver det svært at finde noget til hende de næste 10 år.
    Derfor synes jeg generelt, at man skal lægge større sværhedsgrad på de indlærte tricks hellere end at tilføje nye smiley

Derefter kan du lave serier af flere tricks kombineret med lydighedsøvelser, så hun kan udføre flere og flere i sammenhæng før hun belønnes.

En sjov kæde kunne være: Halsgivning f.eks. 5 bjæf - 8 mellem dine ben - hviske - snurre rundt - kravle - playbow - halsgivning - hviske, altså et mix af aktiviteter med hhv. fart og ro, så der bliver øvet en stor grad af impulskontrol og dermed træning af hjernen.
    Giver det mening?

• #13   28. dec 2013 Helt ærligt;) det er da sjovt at træne, det er sjovt at lære nye ting, det er da bare med at fylde på, at finpudse kan man jo sagtens gøre samtidig.
    Der findes ingen øvelser hunden ikke kan komme til at syntes er sjove, når bare du syntes det er sjovt;)

• #14   28. dec 2013 Snart kan man jo gå op i en "trickfærdighedsprøve" gennem DKK smiley så det behøver ikke kun være "pjat"

• #15   28. dec 2013 Bakke- væk fra dig, i plads elle rundt om dig smiley

Krydse forpoter når hun ligger ned

Skamme sig (pote på næsen)

• #16   28. dec 2013 Tusind tak for alle jeres forslag! Mange af dem er jo viderebygninger på det hun allerede er i gang med, så vi har et godt grundlag at gå ud fra. :o) Så skal jeg bare finde ud af hvordan jeg skal indlære de forskellige ting :o)

Irene - Selvfølgelig er det også meningen, at vi skal finpudse de ting hun kan - og det er vi også igang med. Men problemet er, at det keder hende, når hun først har forstået princippet og er nogenlunde dygtig til det. Hver gang vi træner, træner vi både en ny ting og så finpudser vi de gamle ting.
    Jeg ved godt, at vi putter meget i hende, men hun er simpelthen så vild med at lære og træne, så vi kan slet ikke lade være. Jeg har aldrig før haft en hund af den race (samojed) der har været SÅ vild efter at lære. Men igen, så er problemet, at når først hun har forstået det - efter få gentagelser - så keder det hende, og vi skal lave noget andet. Så det er altså ikke fordi jeg lader halvfærdige tricks være, vi træner skam stadig på dem, der er bare også brug for lidt nye ting. :o)

Lydighed træner vi også meget, men det er igen let for hende at miste koncentrationen - men vi gør det skam meget, især til hvalpetræning. :o)

Så det er simpelthen derfor vi søger noget nyt. :o)

• #17   29. dec 2013 En god ting at lære din hund er bagparts kontrol, så den får mere styr på sin bagdel. Det kan du nyde godt af i mange andre tricks.
    Start med en opvaskebalje på hovedet og så lær hunden at stå med forben på baljen og så dreje rundt ved at bevæge bagbenene, mens forbenene bliver på baljen.

• Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    dec 2013

#18   29. dec 2013 CTS når hun hurtigt keder sig, hvad så med at lave flere andre aktiviteter i stedet for? Noget hun bliver mere træt i hovedet af.

Teposesøgning eller søg efter krydderier eller anden færtidentifikation.

Alle taler om bagpartskontrol, hvad med målrettet forpartskontrol?

Fremsending til target

Balance på et balancebræt, gyngestol eller lignende. Med tiden kombineret med andet som pote, hviske, vinke, se til højre mv.

Playbow fra siddende position

Positionsskift

• #19   29. dec 2013 Klaus - Det kan hun, det er elefant og omvendt elefant. :o)
    Vi træner RIGTIG meget kropskontrol, hvor hun fx skal gå på ting, holde balancen osv. - fx en stige der ligger vandret, hævet lidt over jorden, skal hun gå på uden at falde igennem hullerne. Eller står/ligge/sidde på en pilatesbold osv. Hun synes det er hammersjovt, så den slags træner vi meget. :o)

Irene - Jamen det er jo netop også det jeg søger - ting der gør hende mentalt træt. :o) Her har jeg bare oplevet, at indlæring af et nyt trick er det hun synes er sjovest og det der trætter hende mest, derfor var det også det jeg spurgte efter. :o)

Vi laver meget kropskontrol - både forpart og bagbart. Det synes hun er rigtig sjovt, så det gør vi faktisk næsten hver dag - og det kan vi helt klart også godt bruge nye idéer til. :o)

Det med færtidentifikation lyder rigtig spændende. Hvordan kommer man igang med det? Vi laver i forvejen almindelig søgeøvelser, hvilket hun hurtigt mister koncentrationen ved.

Hvad er positionsskift?

• Irene L
    Irene L Tilmeldt:
    dec 2013

#20   1. jan 2014 Irene - Jamen det er jo netop også det jeg søger - ting der gør hende mentalt træt. :o) Her har jeg bare oplevet, at indlæring af et nyt trick er det hun synes er sjovest og det der trætter hende mest, derfor var det også det jeg spurgte efter. :o)

Det kan jeg godt forstå, muligvis virker det som om hun synes nye tricks er sjovest fordi det er nemmest at opnå belønning?
    Det jeg mener er, at når vi øver noget spritnyt er vi meget pertentlige med at hunden bliver belønnet for noget der bare begynder at ligne det, vi ser som den færdige øvelse = Supernent for hunden og en meget høj belønningsfrekvens, som hunden hurtigt skal videre fra for ikke at gro fast på dette niveau.
    I indlæringspykologien siger man ca. 8 gange på et træningsniveau, så skal der lægges sværhedsgrad på. Ellers er der stor sandsynlighed for, at hunden gror fast på dette niveau og får meget svært ved at komme videre i sværhedsgraderne.
    .
    Når vi skal til at stramme kriterierne en anelse op bliver det lidt sværere for hunden at opnå den høje belønningsfrekvens, den er blevet vænnet til og derfor kan det virke som om, den ikke synes det er lige så sjovt.
    Giver det mening?

Vi laver meget kropskontrol - både forpart og bagbart. Det synes hun er rigtig sjovt, så det gør vi faktisk næsten hver dag - og det kan vi helt klart også godt bruge nye idéer til. :o)

Positionsskift er også kropskontrol idet hunden skal skifte mellem siddende, stående og liggende position
    Andet: balance på et bræt eller en kontorstol/gyngestol/gynge/vippe, en sten som egentlig er lidt for lille.
    Kravle under dine ben mens du sidder på gulvet.
    Strække sig op ad et træ
    Løfte et ben af gangen
    Lægge sig sammenrullet
    Playbow fra sit og dæk
    Spanske skridt

Det med færtidentifikation lyder rigtig spændende. Hvordan kommer man igang med det? Vi laver i forvejen almindelig søgeøvelser, hvilket hun hurtigt mister koncentrationen ved.

Hun er jo ikke så gammel, men jeg ville selv tænke meget i at videreudvikle de øvelser hun er begyndt at lære, så hun netop lærer at holde fokus selvom hun ikke bliver belønnet straks.
    Altså længere tid i en øvelse før belønningen gives, bare øgning med ½ sekund af gangen.
    Dette fremmer også en hendes impulskontrol, selvbeherskelsen.

Dette ville jeg selv arbejde på før jeg startede med fært ID, da dette kræver en god koncentration.

Hvor lang tid kan hun koncentrere sig om søgeøvelser og hvad er det for nogle I laver?

• #22   1. jan 2014 Irene - Jeg synes det giver meget mening, og jeg tror du har helt ret.
    Jeg tror helt klart det er fordi det bliver sværere for hende at opnår belønning - og så er det, at det begynder at kede hende og hun mister koncentrationen.
    Hun er jo også en race, der kan være lidt svært at motivere og gøre interesseret, så jeg ved godt at det er en udfordring. :o) Og derfor prøver jeg også at putte lidt nyt ind engang imellem, så hun bliver ved med at opleve træningen som sjov og udbyttelsesrig for hende. Men selvfølgelig stopper vi ikke med de 'gamle' øvelser, dem træner vi stadig videre på og bliver bedre til, men vi blander det lidt med nogle nye øvelser eller bare ting hun synes er rigtig sjovt. :o)

Hvis jeg fx kan mærke på hende, at nu skal vi ikke træne dæk mere, for hun mister koncentrationen, så får hun lov til at hoppe op på noget eller hente noget, eller noget andet hun synes er sjovt - og så kan vi træne lidt videre igen. :o) Så det nye og sjove skal simpelthen bruges til at holde hendes koncentration, så vi kan træne nogle af de gamle ting også - hvis det giver mening? :o) Jeg er ikke så vant til at skrive mine tanker omkring træningen ned, så det giver nok ikke så meget mening. :o)

Mht. kropskontrol, så laver vi allerede positionsskift, jeg vidste bare ikke, at det hed det. :o) Men vi laver jævnligt kombinationer mellem de øvelser og tricks hun kan, fx: sit - stå - playbow - dæk - rul rundt - sit - dæk - stå - sit osv. :o)

Vi laver meget med balancebom, vippe osv. som skrevet i startindlægget, og vi bruger også generelt at hun skal stå/sidde på ting der vipper, bevæger sig, er for småt osv. Fx et skateboard der kører, en trampolin, pilatesbold og generelt forskelligt gymnastikudstyr osv. :o) Det synes hun er rigtig sjovt, så det laver vi meget. Vi har også været på et kursus i netop dette, og bruger det også meget på hvalpeholdet. :o)

Vi forsøger også at træne hende i at holde koncentrationen, og det bliver da også bedre og bedre. :o) Vi har lavet meget ringtræning med hende, så især 'stå' og at gå pænt ved siden af, er hun rigtig god til at holde koncentrationen i. :o) Men det vil vi helt klart begynde at træne mere, for det vil klart være gavnligt for os, kan jeg forestille mig. :o)

Søren - Det er godt at du nævner det, havde faktisk helt glemt target igen. Jeg havde planlagt at gå igang med det, men var kommet fra det igen - så det vil vi klart gå igang med. :o) Vi vil også gerne videreudvikle det til at hun kan åbne/lukke forskellige ting. Mht. apport er vi lidt igang med det, og fremadsendelse kunne også være en god idé. Men det tror jeg faktisk at vi skal igennem på hvalpeholdet. :o)

• #23   1. jan 2014 Jeg har en video liggende herinde med the søgning.
    Der er en beskrivelse af indlæring i kommentarerne til videoen.
    Jeg kan desværre ikke finde ud af at linke fra min tlf.

• #24   1. jan 2014 Ib - Tak, det vil jeg lige kigge på når jeg får tid. :o)

Kommentér på:
Forslag til et lidt svært trick

Annonce