{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.106 visninger | Oprettet:

Spisning & træning {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg er desværre stødt ind i et par problemer med min skønne 7 mdr gamle vaps.

Vi er for nyligt flyttet og han vil nu ikke spise sin tørfoder? Ben og restkød kan han sagtens spise, men hans tørfoder rører han kun nogle gange hvis han er alene eller om natten, men det langt fra hver dag.
- Jeg ved ikke hvad jeg skal gøre ved det og han må helst ikke tabe sig.

Problem nr 2, er træning generelt. Han er virkelig dårlig til at fokusere på det og virker slet ikke til at synes det sjovt og det er jeg lidt ærgelig over. Det er faktisk ved at være der hvor jeg altid har ham i snor fordi han slet ikke hører efter heller smiley

Hans indkald virker udemærket til træning og han kan også det meste af det han skal til træning men når vi ikke er der så gider han ikke smiley

Han er en Shetland Sheepdog.
- Født 25/3-13.

Mit håb er jo at gå til agility med ham, men lige nu føler jeg slet ikke det kan lade sig gøre.

Gode råd modtages med kyshånd.

Jeg tænker at til en hvis grad er det nok også mig på det seneste fordi det gør mig frustreret at jeg ikke kan "vække" hans gejst for træning.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spisning & træning
  • #1   26. okt 2013 i forhold til træning må du gøre dig mere interessant smiley Det er det jeg ofte så da jeg var træner.
    Og så er han 7 mdr. en alder hvor man skal træne det han kan og ikke meget nyt. Lige en god teenagealder

• #2   26. okt 2013 Jeg prøver mit bedste og jeg har begrænset træningen til indkald, sit, dæk og bliv - vil enormt gerne have ham til at lærer plads men det ser sløjt ud lige pt smiley

• #3   26. okt 2013 Hvad bruger du til belønning og hvor ofte fodre du?

• #4   26. okt 2013 Jeg bruger godbidder til belønning, men tror ikke de er gode nok.

Jeg fodrer ham normalt 1 - 2 gange dagligt, alt efter hvad han får.

• #5   26. okt 2013 Lad være med at fodre før du skal træne, dvs foder aften efter træning, brug kød som godbidder, fx kogt kylling, kogt lever, ost og lign i små stykker, ikke større end en lillefingernegl, meld dig på et klikkerkursus;)

• #6   26. okt 2013 Og begynd og lege med hunden så du kan bruge leg som belønning, fx med et trækketov eller en bold i snor;)

• #7   26. okt 2013 Må prøve med kød til godbidder.

Klikkertræning.... Jeg må indrømme jeg har prøvet og jeg synes det er dybt besværligt at skulle håndtere snor, godbidder OG klikker.
    - Derudover så synes jeg at jeg har lidt svært ved at se fidusen i det hvis man altid skal bruge godbidder også, så er det ligesom bare en ekstra ting. Men du og andre må da gerne oplyse mig om det smiley

Hvad med sådan noget som cocktailpølser i stykker eller skinketern - kan de også bruges?

• #8   26. okt 2013 Du kan bruge alm pølser - flæk pølsen, og igen i kvart og så i små bidder. smiley

• #9   26. okt 2013 Når du har en hund der ikke spiser nok, så er godbidder rigtig vigtige, dvs jeg ville afgjort bruge kød ikke skinke eller pølser som er fyldt med salt;)
    En klikker er jo en markør;) ikke en belønning;) og træner man rigtig dvs lader hunden arbejde og klikker for små ting så øger man hundens lyst til at arbejde og dens selvtillid;) men du skal gå til klikkertræning, ikke bare træne med en klikker;)

• #10   26. okt 2013 Har du prøvet canis, klikkerkursus på mail?

• #11   26. okt 2013 Se her http://www.canis.dk/ der er et klikkerkursus gratis og en masse gode ideer til leg og træning

• #12   26. okt 2013 Cocktailpølser kan du sagtens bruge, jeg kan få Zippo og Musashi til ALT med cocktailpølser smiley Det kan jeg også alligevel, men med pølser er de mere på smiley

• #15   26. okt 2013 Hvorfor forresten cocktailpølser?? Det er da temmelig dyrt i forhold til fx kyllingepølser og akkurat lige så fyldt med salt smiley

• #16   26. okt 2013 I stedet for kun at øve de "kedelige" ting som han allerede har lært, men måske også kører sur i, så prøv at lav lidt tricks og sjove øvelser med ham også..
    Såsom sige goddag, gå sigsag mellem ben, lære ham at følge din finger (giver desuden mulighed for at han senere kan lave rigtig mange rally øvelser feks. idet finger/håndtarget er godt til at øve både plads, bakke, cirkler væk fra fører osv. En sjov ting er også at få hunden til at stå på balje med forbenene og så dreje rundt på bagbenene..
    Min egen hund keder sig let med almen lydighed, og derfor har vi et helt lille lager af div. tricks/rally øvelser som vi kombinere med lydigheden, og på hende (collie) er det bare noget der gør det hele meget sjovere..

• #17   26. okt 2013 En lille ting: Hvis du syntes det er besværligt med både godbid, klikker og snor i hånden, så kan du bruge et markørsignal istedet. Samme funktion som en klikker, men du laver selv lyden med munden -> ingen klikker i hånden.
    Jeg har det selv sådan, så bruger markørsignal til Coco i stedet. Det er bare super vigtigt at du husker 1) hvad der dit signal og 2) at bruge det ens hver gang smiley

• #18   26. okt 2013 Tak for alle jeres gode råd smiley Jeg vil helt sikkert finde nogle bedre godbidder smiley
    - Jeg træner max 5 min af gangen med ham pt grundet hans fokus.

Men derudover prøver jeg at finde på sjove ting med ham smiley

• #20   27. okt 2013 Okay her er min liste.

1. Bedre godbidder: Kød af en art, Pølser, kylling eller lignende.
    2. Klikker kursus herhjemme - Canis
    3. Lav andre ting - sjovere ting
    4. Byttedrift - finde et legetøj han gider

• #22   27. okt 2013 Det vil jeg gøre smiley

• #23   27. okt 2013 I forhold til at belønne med legetøj - byttedrift - så handler det mindre om at finde noget legetøj han gider og meget mere om at du finder den teknik der skal til for at tænde byttedrift. Gør du det, så er arten af legetøj lidt mindre vigtigt.

• #24   27. okt 2013 Kog et kyllingebryst eller to og skær ud i små tern eller trevl i små stykker. Eller brug småbitte stykker æble eller pære. Jeg laver jævnligt sådan en omgang, og så mikser jeg små stykker kylling, æble/pære og andet godt og deler det ind i små portioner, som jeg putter i fyseren.
    Dobber,,der gerne må tage på og er meget aktiv, bruger jeg nogen gange ren fedt fra kød, der bliver tilberedt lidt og så selvfølgelig i små tern. Du kan også lave nogle gode leverhapsere.

Dobber er også på vej imod de syv måneder, og han synes, alt andet er mere interessant end mig. Men hvis jeg har gode godbidder, kan han saaaagtens høre efter. Vi kan heller ikke indlære nye ting særlig godt for tiden, og det er lidt som om, han har for meget energi til at holde fokus. Men gode godbidder er vejen frem.
    Der er jo længe til, han bliver to år, så det med agility er ikke helt umuligt, selvom jeg godt kan forstå, det kan virke lidt langt væk lige nu. Han skal nok få lidt af høet ud af ørerne inden
    smiley

Mht. foder, kan det være, han er som min Dobber. Han får forskelligt mad og størstedelen er vådfoder, for det elsker han. Han bliver meget hurtigt træt af sit foder.

Forresten er vi nogle stykker, der går tur med små hunde i dag i Viborg. Ved ikke, om du vil med.

• #25   27. okt 2013 hvis du ikke er fan af klikker, så er der ingen grund til at bruge sådan en satan smiley

Jeg kan ikke fungere med en klikker i hånden, og derfor vil jeg ikke forsøge yderligere med den. Det virker for meget bedre uden klikker..

En klikker er ikke svaret på alt, som man ofte hører herinde smiley

• #26   27. okt 2013 En klikker er bestemt ikke svaret på alt;) og klikkertræning handler IKKE om at gå med en klikker i hånden eller at bruge et andet signal m.m hvis en klikker bruges som markør ved indlæring af adfærd så er den simpelthen uovertruffet, intet kan gøres mere præcist, men bruger man bare at klikke når hunden sætter sig, dækker eller lign, så kan et ord være lige så godt;)
    Der er helt enorm forskel på at træne med klikker og at klikkertræne smiley

• #27   27. okt 2013 Samtidig vil jeg sige at det handler ikke om at lave små sjove øvelser, men om at lave øvelserne sjove;) en fin fri ved fod skal være sjov for hund og fører;) akkurat lige så sjov som sik sak mellem benene, vinke, giv pote og alt mulig andet, det er jo det hundetræning handler om, at have det sjovt sammen med hunden;)

• #28   27. okt 2013 Synes det giver god mening at vælge øvelser ud, som man shaper - det gør jeg selv med stor fornøjelse.

Men generelt mener jeg det er en fejl at bekende sig 100% til en metode - og især som ny hundefører.
    Det er simpelthen for svært at identificere de ting, der kan gå galt undervejs, fejltræning og frustration hos hunden.

Klikkeren er et hamrende godt værktøj, som jeg ikke ville undvære for noget. Det kræver - som alt andet nyt - at man vænner sig til den og lærer at beherske brugen.

• #29   27. okt 2013 Tak for alle rådene og tipsene smiley
    - Jeg vil gøre mit alleryderste.

Men jeg har lidt svært ved at se hvordan man kan gøre en øvelse som dæk eller plads sjovere i sig selv?

Sit , der bruger jeg tit ting som han skal op og sidde på f.eks. træstammer udenfor

• #30   27. okt 2013 Ved at træne frivillig adfærd, så hunden får lov til at udføre øvelserne i stedet for at blive "tvunget" til at udføre dem, hvis du bor i nærheden så vil jeg gerne vise dig hvad jeg mener;)

Kommentér på:
Spisning & træning

Annonce