{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.240 visninger | Oprettet:

Hjææææælp, trækker meget! {{forumTopicSubject}}

Hej jeg har en schæfer på 6 måneder. Hun trækker så meget, at jeg nærmest har rygsmerter når vi kommer hjem fra gå turen, samt grene osv i håret. Og da hun kun er en "unghvalp" lige nu, er jeg bange for jeg næsten ikke vil kunne holde hende som voksen.

Jeg har prøvet at træne med at jeg stopper hver gang hun trækker, men det ser ikke ud til at virke det mindste!... Så har jeg prøvet at hver gang hun gik foran mig, træk hende tilbage, så hendes hovede er ved mit knæ, og give hende en godbid, samt givet hende godbider om bag ved knæet, så hun ved hun skal forholde sig der. Så har jeg prøvet små ryk. jeg har også prøvet helt stram snor. Jeg skal ikke kunne sige om det jeg har gjort er godt, har bare afprøvet de råd jeg har fået.

Jeg ved der findes en masse seler, som gør at de ikke kan trække fx. ved at gå rundt om snuden osv, og det må jeg jo vælge hvis det bliver nødvendigt. hvilket jeg ikke håber!

Jeg ønsker lidt at kunne gå med min hund, tæt op af mig, ligesom de ejere der går med hunde uden snor. smiley

Håber der er nogle der kan hjælpe, for vil rigtig gerne træne hende til det, ved bare ikke hvordan jeg skal gøre det.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjææææælp, trækker meget!
  • #1   20. okt 2013 Eh, har du overvejet at gå med en anden snor end en flexline? Syntes tit at den line bare er for at hunden kan løbe længere. Jeg vil i hvert fald mene at med en "fast snor" (eller hvad det nu hedder) er det nemmere at "kontrollere" hunden.

Man bruger jo heller ikke flexliner til træninger, så vidt jeg er informeret smiley

• #3   20. okt 2013 Væk med flexline aller først;) jeg ville bruge et godt bredt halsbånd i stedet for sele, mange hunde trækker ret meget når de har sele på;)
    Og så træning, du skal lære din hund at den kun kommer fremad når snoren er slap, dvs ikke bare hver gang men hver eneste gang snoren er stram stopper du og går modsat vej, ingen ros eller godbidder, bare stop og vend om, kald ikke på hunden, vend bare om og træk den med.
    Når hunden går uden at trække roser du men aldrig rose når hunden trækker, dvs ikke lade hunden trække for så at kalde den ind og rose;) det bliver bare til en dum vane, hunden trækker bliver kaldt ind og får ros hvorefter den løber ud og trækker igen for at blive kaldt ind og få ros;)

• #4   20. okt 2013 Hold hunden på venstre side hold en godbid foran snuden på den og lad den gå et par skridt pænt ved siden af dig, sig gå pænt og giv godbid.. Og øg så distancen lidt af gangen.. Så skulle den gerne lære kommandoen "gå pænt" og at det kam svare sig at gå ved din side.. Øv det meget! Det tager lidt tid før det fiser ind.. smiley
    Men ellers så gør som du har prøvet med at stoppe så snart du kan mærke træk i linen (IKKE flexline) og vent på han kigger på dig. Og så begynd og gå igen. Indtil han trækker igen, og så forfra.. Og ha tålmodighed smiley

• #5   20. okt 2013 Brug en fast line, og i det at linen strammes en smule stopper du op og træder et skridt tilbage, og i dét hun tager kontakt, går du videre. Det er vigtigt at du er konsekvent. En gang den smutter, og dine sidste ti rigtige gange er mislykket.
    Træner du i en klub?
    min dobermann kan godt trække lidt hvis han har kedet sig og træner til at lave noget smiley men kun de føste 20m.
    i starten gjorde han det hele vejen, men gjorde som overstående fra start af og nu er det stort set ovre.

• #6   20. okt 2013 Eller den model hvor du konsekvent, hver gang hunden strammer linen, vender omkring og går modstet, eller skarpt til højre/venstre, og så omkring på rette kurs igen, ros og guf når focus er på dig og linen slap. Har lige selv haft samme træningsperiode med giraffen, der tilsyneladende havde fået hormonforstoppelse i hørekanalen og midlertidig blackout på hvad der hidtil var indlært.
    den model virker her.

• #7   20. okt 2013 For mange år siden , havde jeg en blanding ... Schæfer / Collie.... ( fik den da den var 6 måneder )
    Den trak også rigtig meget........ jeg havde den i alm. snor ved min venstre side.... Så havde jeg en tynd gren med blade på ...i min højre hånd... ( ca. 80 centimeter )

Hver gang hunden trak..... tog jeg bare grenen ind foran hunden.. sagde " Gå pænt "......... så stoppede hunden med at trække........ og jeg roste den til skyerne.

Efter et stykke tid... behøvede jeg bare at sige...." Gå pænt "...... så gik hunden pænt ved siden af mig..... smiley

PS.... Du skal selvfølgelig ikke røre hunden med grenen.....bare ind foran.... så stopper hunden automatisk.... smiley

• #8   20. okt 2013 1. Stop, når hunden trækker, og gå først igen, når snoren er slap, og hunden kigger op på dig. Ros - hvis du kan nå det, inden hunden trækker igen. Belav dig på, at du kun får gået 20 meter på én time, og regn med, at du højest får gået sammenlagt én km den første uge. Kræver megen tålmodighed.
    2. Hvis din hund er mere interesseret i godbidder og din ros end i dufte og andre hunde, så gå konstant med godbidder i den hånd, hvor du holder snoren, og når snoren er slap, så giver du den én. Duer ikke til kastrerede dyr, som har tendens til overvægt.
    3. Lad jævnligt en godbid falde på jorden ved din fod med ikke periodisk. Er din hund glad for godbidder, så vil den hele tiden gå ved din fod og være opmærksom på, hvornår den næste falder.
    4. Hver gang hunden trækker, så vender du om. Indstil dig på, at du går de samme 10 meter i mindst 14 dage.
    5. Hjemme lærer du hunden en bestemt lyd at kende, som udløser godbid og ros, når den kommer hen til dig. F.eks. et fløjt. Inden den trækker i snoren fløjter du, og hunden vender om og får sin belønning (ros+godbid). Senere giver du den først godbidden, når den har gået x-antal skridt ved din side i slap snor. Med tiden udvidder du antal skridt før den får sin belønning
    6. Lær hunden, at den ene snor betyder, at nu skal vi ud og gå pænt i snor. Når I så er steder, hvor den godt må løbe foran og snuse, så giver du hunden en anden snor på.

et par gode råd fra nettet. den første virkede på min schæfer

• #9   20. okt 2013 *Så har jeg prøvet at hver gang hun gik foran mig, træk hende tilbage, så hendes hovede er ved mit knæ, og give hende en godbid, *

Der har hun fået opdraget dig rigtig godt smiley Hun har lært dig at når hun trækker, så trækker du tilbage og så udløser det en godbid. Smart smiley Dvs. at hun skal trække for at få en godbid.

Hvis du skal lære hende noget, så skal du give godbidden INDEN hun trækker smiley

• #10   20. okt 2013 Alm line og vend så om hver gang hunden trækker. Det er det eneste der virker. Går i ikke til træning? Det bør alle hvalpe og unghunde. Der lærer man korrekt lineføring.

• #15   20. okt 2013 Det tog 4 gåture her, det er et spørgsmål om timing i rosen som jeg ser det

• #16   20. okt 2013 Tak til alle de folk der kom med gode råd, og uden en nedladene og bedrevidene tone fordi jeg spørg, fordi jeg ikke ved neget! smiley så jeg må hellere få prøvet et af rådene smiley

P.s skal lige siges at jeg også gik med hende i normal snor, men da jeg ikke vidste hvad jeg skulle stille op, gav jeg op og tog flexlinien. Desuden tager jeg flexlinien fordi vi ofte går ud på marker og i skov, og så kan jeg godt lide at kunne give lang snor så hun kan få snuset og løbet det hun vil. men tak for rådene endu en gang, de skal helt sikkert prøves! smiley

• #17   20. okt 2013 sara h, en lille sidebemærkning, den k9 sele hun har på ser ud til at være noget lille til hende

til dit problem med marker, der ville jeg anskaffe mig en sporline og så evt et par handsker, en længde på 15 meter er nogenlunde til at styre.

og så som de andre siger, træning smiley

jeg ville have givet op for længe siden hvis ikke jeg fik input fra træning og herinde fra med min unghund smiley det det gælder mest om er at du kan blive så motiveret at du virkelig er konsekvent, på den metode du vælger bliver fulgt til UG på HVER tur smiley

vedhæfter lige et billede af Sasha i hendes k9 sele så du kan se forskellen smiley

profilbillede
  • #18   20. okt 2013 hvis du når ud til et punkt hvor du giver op, har mistet motivationen eller lignende, så ville jeg prøve med denne http://www.youtube.com/watch?v=Y3jiMLqQdSM

i linket demonstreres vgW bæltet der er en sele hvor snoren spændes på brystet, dvs ved træk forhindres hunden i at have kroppen rettet mod det den trækker mod, og den burde være nemmere at gå med - er ikke lige helt enig med alt hun siger i linket men det viser fint selen smiley

der er også halti og antitræk seler med snore under armene osv, men dette bælte her er ret rost i Sverige, i mine øjne mindre skadeligt end de to førnævnte smiley

• #19   20. okt 2013 https://www.youtube.com/watch?v=pPNPBx49tTE

god træning

• #20   22. okt 2013 hej smiley Jeg kommentere lige - selvom det efterhånden er et par dage siden du oprettede smiley
    Når jeg går tur med min hund, bruger jeg kæde - ikke kvæl! Igennem nærmest hele gå turen, snakker jeg med hunden, og holder en godbid sådan at hun nærmest kan smage den! - RIGTIG tit får hun godbid - faktisk hver gang hun kigger på mig. Det virker skide godt, for min hund trækker ALDRIG (medmindre der er andre hunde med på gårturen ;)).
    Jeg brugte ligesom dig sele i starten, simpelthen fordi jeg syntes en kæde var så synd for min stakkels lille hund! - men hun fandt hurtigt ud af at hun kunne trække med hele kroppen. Så efter overtalelse fra nærmest samtlige folk i kredsen skiftede jeg over til kæde - og det virker!

• #21   22. okt 2013 Også ville jeg også droppe flexlinen.
    Jeg bruger altid læderline uden håndtag.
    På skovture eller andre steder hunden må løbe som den vil bruger jeg 5 m lang sporline - flexlinen er nærmest smidt i skrældespanden smiley
    en sidste bemærkning som skulle have været i ovenstående kommentar.
    Når hunden trækker - giver jeg et ryk i snor og siger plads, når hunden starter fra grundstilling et lille ryk også plads.

• #22   22. okt 2013 (link fjernet)

endnu en god grund til at bruge sele og lære at gå pænt :o)

• #24   22. okt 2013 Hun skriver også "should" smiley

Kommentér på:
Hjææææælp, trækker meget!

Annonce