Hjææææælp, trækker meget! {{forumTopicSubject}}
Hej jeg har en schæfer på 6 måneder. Hun trækker så meget, at jeg nærmest har rygsmerter når vi kommer hjem fra gå turen, samt grene osv i håret. Og da hun kun er en "unghvalp" lige nu, er jeg bange for jeg næsten ikke vil kunne holde hende som voksen.
Jeg har prøvet at træne med at jeg stopper hver gang hun trækker, men det ser ikke ud til at virke det mindste!... Så har jeg prøvet at hver gang hun gik foran mig, træk hende tilbage, så hendes hovede er ved mit knæ, og give hende en godbid, samt givet hende godbider om bag ved knæet, så hun ved hun skal forholde sig der. Så har jeg prøvet små ryk. jeg har også prøvet helt stram snor. Jeg skal ikke kunne sige om det jeg har gjort er godt, har bare afprøvet de råd jeg har fået.
Jeg ved der findes en masse seler, som gør at de ikke kan trække fx. ved at gå rundt om snuden osv, og det må jeg jo vælge hvis det bliver nødvendigt. hvilket jeg ikke håber!
Jeg ønsker lidt at kunne gå med min hund, tæt op af mig, ligesom de ejere der går med hunde uden snor.
Håber der er nogle der kan hjælpe, for vil rigtig gerne træne hende til det, ved bare ikke hvordan jeg skal gøre det.
nov 2011
Følger: 17 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 61 Svar: 519
Man bruger jo heller ikke flexliner til træninger, så vidt jeg er informeret
dec 2012
Følgere: 21 Emner: 49 Svar: 3.682
Og så træning, du skal lære din hund at den kun kommer fremad når snoren er slap, dvs ikke bare hver gang men hver eneste gang snoren er stram stopper du og går modsat vej, ingen ros eller godbidder, bare stop og vend om, kald ikke på hunden, vend bare om og træk den med.
Når hunden går uden at trække roser du men aldrig rose når hunden trækker, dvs ikke lade hunden trække for så at kalde den ind og rose;) det bliver bare til en dum vane, hunden trækker bliver kaldt ind og får ros hvorefter den løber ud og trækker igen for at blive kaldt ind og få ros;)
jul 2011
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 1 Emner: 41 Svar: 269
Men ellers så gør som du har prøvet med at stoppe så snart du kan mærke træk i linen (IKKE flexline) og vent på han kigger på dig. Og så begynd og gå igen. Indtil han trækker igen, og så forfra.. Og ha tålmodighed
dec 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Svar: 497
Træner du i en klub?
min dobermann kan godt trække lidt hvis han har kedet sig og træner til at lave noget men kun de føste 20m.
i starten gjorde han det hele vejen, men gjorde som overstående fra start af og nu er det stort set ovre.
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
den model virker her.
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.984
Den trak også rigtig meget........ jeg havde den i alm. snor ved min venstre side.... Så havde jeg en tynd gren med blade på ...i min højre hånd... ( ca. 80 centimeter )
Hver gang hunden trak..... tog jeg bare grenen ind foran hunden.. sagde " Gå pænt "......... så stoppede hunden med at trække........ og jeg roste den til skyerne.
Efter et stykke tid... behøvede jeg bare at sige...." Gå pænt "...... så gik hunden pænt ved siden af mig.....
PS.... Du skal selvfølgelig ikke røre hunden med grenen.....bare ind foran.... så stopper hunden automatisk....
feb 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Emner: 12 Svar: 73
2. Hvis din hund er mere interesseret i godbidder og din ros end i dufte og andre hunde, så gå konstant med godbidder i den hånd, hvor du holder snoren, og når snoren er slap, så giver du den én. Duer ikke til kastrerede dyr, som har tendens til overvægt.
3. Lad jævnligt en godbid falde på jorden ved din fod med ikke periodisk. Er din hund glad for godbidder, så vil den hele tiden gå ved din fod og være opmærksom på, hvornår den næste falder.
4. Hver gang hunden trækker, så vender du om. Indstil dig på, at du går de samme 10 meter i mindst 14 dage.
5. Hjemme lærer du hunden en bestemt lyd at kende, som udløser godbid og ros, når den kommer hen til dig. F.eks. et fløjt. Inden den trækker i snoren fløjter du, og hunden vender om og får sin belønning (ros+godbid). Senere giver du den først godbidden, når den har gået x-antal skridt ved din side i slap snor. Med tiden udvidder du antal skridt før den får sin belønning
6. Lær hunden, at den ene snor betyder, at nu skal vi ud og gå pænt i snor. Når I så er steder, hvor den godt må løbe foran og snuse, så giver du hunden en anden snor på.
et par gode råd fra nettet. den første virkede på min schæfer
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
Der har hun fået opdraget dig rigtig godt Hun har lært dig at når hun trækker, så trækker du tilbage og så udløser det en godbid. Smart Dvs. at hun skal trække for at få en godbid.
Hvis du skal lære hende noget, så skal du give godbidden INDEN hun trækker
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 17
P.s skal lige siges at jeg også gik med hende i normal snor, men da jeg ikke vidste hvad jeg skulle stille op, gav jeg op og tog flexlinien. Desuden tager jeg flexlinien fordi vi ofte går ud på marker og i skov, og så kan jeg godt lide at kunne give lang snor så hun kan få snuset og løbet det hun vil. men tak for rådene endu en gang, de skal helt sikkert prøves!
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.627
til dit problem med marker, der ville jeg anskaffe mig en sporline og så evt et par handsker, en længde på 15 meter er nogenlunde til at styre.
og så som de andre siger, træning
jeg ville have givet op for længe siden hvis ikke jeg fik input fra træning og herinde fra med min unghund det det gælder mest om er at du kan blive så motiveret at du virkelig er konsekvent, på den metode du vælger bliver fulgt til UG på HVER tur
vedhæfter lige et billede af Sasha i hendes k9 sele så du kan se forskellen
feb 2009
Følger: 9 Følgere: 10 Hunde: 4 Emner: 168 Svar: 1.627
i linket demonstreres vgW bæltet der er en sele hvor snoren spændes på brystet, dvs ved træk forhindres hunden i at have kroppen rettet mod det den trækker mod, og den burde være nemmere at gå med - er ikke lige helt enig med alt hun siger i linket men det viser fint selen
der er også halti og antitræk seler med snore under armene osv, men dette bælte her er ret rost i Sverige, i mine øjne mindre skadeligt end de to førnævnte
sep 2007
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 68 Svar: 1.643
god træning
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 62
Når jeg går tur med min hund, bruger jeg kæde - ikke kvæl! Igennem nærmest hele gå turen, snakker jeg med hunden, og holder en godbid sådan at hun nærmest kan smage den! - RIGTIG tit får hun godbid - faktisk hver gang hun kigger på mig. Det virker skide godt, for min hund trækker ALDRIG (medmindre der er andre hunde med på gårturen ;)).
Jeg brugte ligesom dig sele i starten, simpelthen fordi jeg syntes en kæde var så synd for min stakkels lille hund! - men hun fandt hurtigt ud af at hun kunne trække med hele kroppen. Så efter overtalelse fra nærmest samtlige folk i kredsen skiftede jeg over til kæde - og det virker!
feb 2012
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 62
Jeg bruger altid læderline uden håndtag.
På skovture eller andre steder hunden må løbe som den vil bruger jeg 5 m lang sporline - flexlinen er nærmest smidt i skrældespanden
en sidste bemærkning som skulle have været i ovenstående kommentar.
Når hunden trækker - giver jeg et ryk i snor og siger plads, når hunden starter fra grundstilling et lille ryk også plads.
sep 2007
endnu en god grund til at bruge sele og lære at gå pænt :o)
sep 2007
Hjææææælp, trækker meget!