{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.629 visninger | Oprettet:

HJÆLP! Hundehvalp bider os! {{forumTopicSubject}}

Hej Hundegalleri!
Vi har for nylig fået en lille cairn terrier, og indtil nu har han været noget så sød! Men nu er han begyndt at bide helt vildt og snapper efter os, og vi ved simpelthen ikke, hvad vi skal gøre. Vi har brug for hjælp, er i syv sind smiley
Vi har prøvet flere råd - at gå væk og ignorere ham, at sige højt nej, at holde let om hans snude til han falder til ro, men intet hjælper.
Har også prøvet at distrahere ham, men det er, som om han decideret går efter os. Ved godt, hvalpe bider, men det her er ekstremt. Han går efter arme, ben, hænder og fødder - og tager ikke legetøj i bytte.
Hjælp! Hvad kan vi gøre?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  HJÆLP! Hundehvalp bider os!
  • #1   20. sep 2013 Har du prøvet at google? - Evt lave emne søgning herinde smiley

• #2   20. sep 2013 Giv ham noget lækkert at gnave på og så lad tiden arbejde - det holder op igen smiley Jeg er selv indehaver af en 11-ugers krododille smiley

• #4   20. sep 2013 En hund hvalp skal have lov til at bide i finder, det er en måde at udvikle sig på. Men den skal også lære at ikke vide så hårdt.

Du/I kan prøve at smøre jer med noget lækkert, hvidløgssmør er de vilde med, så lærer de at slikke på huden og ikke at bide..

• #5   20. sep 2013 Maj-Britt -- Det jeg siger, er ikke, at vi ikke kan leve med det. Jeg spørger ganske simpelt om hjælp til, hvordan vi skal håndtere det.

Vi prøver, men han virker ikke interesseret i legetøjet.. Skal han have adgang til legetøj hele tiden, eller kun når vi leger med ham? smiley

• #7   20. sep 2013 Hvalpe bider meget - og det kan virke som om, at de bevidst går efter at bide jer. Især når man leger, kan de blive for ivrige og bide rigtig hårdt.
    Vores 10 ugers hvalp bider også rigtig meget, og bider også rigtig hårdt engang imellem. Især hvis legen bliver lidt for vild eller hun bare er rigtig ivrig og fyldt med energi, så kan hun ikke rigtig styre, hvad det er hun skal bide i og hvor hårdt.

Men hvor gammel er jeres hvalp? For de forskellige ting man kan gøre, for at undgå det, virker jo ikke med det samme, og nok heller ikke de første 10 gange man prøver. Det skal have tid og man skal være konsekvent.

Her har det hjulpet, at skrue lidt ned for de voldsomme lege, så hun ikke mister kontrollen, og så selvfølgelig være konsekvent, og ikke acceptere det. :o)

• #8   20. sep 2013 Har en hvalp på 16 uger og han bider også helt forfærdeligt. Det er helt normal hvalpeadfærd.
    Det holder op med tiden smiley

Indtil da kan i øve "nej" og aflede, men det virker bestemt ikke hvergang smiley

• #9   20. sep 2013 CTS - Han er ved at være 9 uger, så han er meget lille smiley
    Problemet er i og for sig heller ikke, at han bider - Det er, at vi ikke er sikre på, hvad vi skal gøre, når han gør det for hårdt, for at få ham til at stoppe smiley
    Når du siger, I er konsekvente, hvad gør I så mere præcist?

• #10   20. sep 2013 He. Vores ene cairn var også grusom som hvalp, værst var det når han angreb anklen bagfra når man gik.. Gik han helt i selv sving og var totalt overgearet, så tog jeg roligt fat i ham, og dyssede ham ned, talte stille og strøg ham roligt. eller når jeg ellers huskede det, havde lidt pølsestykker eller andet yderst delikat indenfor rækkevidde, og afledte ham via dem.
    NEJ!, og bare det at han stopper et øjeblik, skal der roses.
    et floffy ruske dyr er godt til de små piratfisk, rævehale eller lign.
    og ellers en engels tålmodighed, det går over igen smiley

• #12   20. sep 2013 9 uger er han så i har haft ham i maks en uge smiley prøv at vælge en fremgangs måde og hold ved den indtil nu har i prøvet 4 ( måske flere ?) så det er ikke mange gange/dage af gangen i har holdt ved en metode, den stakkels hvalp bliver da helt rundforvirret.

Meld jer til hvalpehold/hvalpe motivation der plejer at være rigeligt med gode råd at hente den vej rundt.

• #13   21. sep 2013 I skal være mere tålmodige. Hvalpebideri er ikke noget man får styr på i løbet af nogle få dage - det tager som regel noget længere tid. Jeg har altid gjort det at jeg har lært sagt PIV! og så afbrudt al kontakt med hvalpen - også hvis det betyder at jeg bliver nødt til at stille mig op på en stol eller gå ud af rummet i 30 sekunder.

Herudover har jeg lært hvalpen betydningen af ordet "nej" (med nej-øvelser og masser af guffer). Sidder nej'et i skabet, så kan man ofte stoppe hvalpen inden man bliver til en nålepude. Nej-øvelser lærer også hvalpen selvkontrol, hvilket for de fleste hvalpe ellers er en by i Rusland.

• #14   21. sep 2013 Jeg glæder mig (nok ikke, trods alt) til den tråd der hedder: "Hjælp, hvad er der galt? - Min hundehvalp bider slet ikke!" smiley . For så ER der nemlig sikkert noget galt.....

• #15   21. sep 2013 Hvalpen skal lære bidehæmning, og som de er beskrevet ovenfor, kan et højt "piv" gøre, at hvalpen slipper. den skal have lov at markere, men ligeså snart det bliver for hårdt kommer piv-et og så tilbyder man andet legetøj eller tyggeben, som den kan gnaske i.

Da min hund var hvalp, sagde jeg "kun ae", hver gang hun greb fat i eller slikkede min hånd eller andet uden at bide hårdt, og hvis hun ved for hårdt skreg jeg "IIIIV", vendte mig væk fra hunden, og gav hende noget andet at bide i, når hun var faldet lidt til ro. Denne "øvelse" kunne gentage sig min. 30 gange på en dag. og efter få dage, havde hun lært, at det var ok at gribe omkring f.eks. min arm eller hånd, men NO GO at bide til. smiley

Den dag idag - hun er snart 9 år - reagerer hun stadig på "ae" og så slikker hun mig smiley

• #16   21. sep 2013 Min hvalp er halvt år og han bider stadig ind i mellem, mest fordi tænderne klør tænker jeg.

• #17   21. sep 2013 Miemiv - sådan en tråd kunne jeg have lavet, da vi fik Fanny. Hun bed ikke en eneste gang, til gengæld var hun god til at sutte på fingre smiley

hvis i har haft ham i så kort tid, synes jeg det vigtigste for jer lige nu, er at få skabt en god positiv kontakt til ham. lær ham at når han er tæt på jer, så sker der noget godt.....leg, kæl eller måske en gang imellem guf, gerne noget han kan bruge tænderne på og som er så stor at i kan holde i den ene ende. så ved han også at i ikke vil tage mad fra ham.
    når i leger med ham, skal i passe på ikke at blive for vilde, det kan udløse adfærden og leg tæt på jer dvs ikke kaste bolde langt væk, men triller inde rundt omkring jer.
    Hvis/når han så begynder at bide, så afslutter i legen, ved simpelthen at gå....husk øjenkontakt er også kontakt.

men det er ikke noget der bliver lært på en dag, en uge eller en måned....men det kommer

i hvalpeflokken bliver der jo leget med tænderne, også her gælder det at hvis der bliver bidt for hårdt, så stopper legen

• #19   21. sep 2013 hov glemte lige - det tip med hvidløgssmør er ikke så godt....hvidløg er skadeligt ligesom alle andre slags løg.
    så pas på med at give for meget af det.
    jeg tror nok det er 2 g pr kg hund, der er max hvidløgsgrænsen

• #20   21. sep 2013 Det nytter i hvert fald ikke noget at sige nej hvis hunden ikke engang ved hvad det betyder endnu. Så det var måske et sted at starte.

• #21   21. sep 2013 Vi pevhøjt og vendte ryggen til Sally. Derudover gabte vi til hende og slikkede os om munden bagefter, det er nemlig dæmpende signaler på hundesprog....det virkede for os.
    Man må påregne en vis tålmodighed, da hvalpen ikke lærer det lige med det samme, det tager ca et år at få en god hund ud af en hvalp....

• #22   21. sep 2013 Miemiv: Ja, mine hvalpe har altid været små rundsave på speed - med hyrdenapning oveni. Hvis jeg fik en hvalp der ikke resulterede i rifter på hænderne og blodige blå mærker på benene efter at have været blevet hyrdet, så ville jeg nok lige tag et smut forbi dyrlægen med den for at være sikker på den ikke var syg. smiley

• #23   21. sep 2013 Vores Hobie på nu 18 måneder kommer stadig og vil trække finger.

Men jo hvalpe kan være rene krokodiller, det var han også op til 1 år.
    Tyggepinde og legetøj i rå mængder har han taget livet af !!!

Vi brugte nok også en rulle plaster i den periode smiley

Nu prøver man bare kræfter smiley
    Hyrdenapning har vi heldigvis ikke haft ret meget af. Det gør han kun på andre hunde smiley

Nyd hvalpe-tiden, den er så hurtig fordi smiley

• #24   21. sep 2013 Emilie - Med konsekvent mener jeg, at vi gør det hver gang, hun bider.
    Nu er din jo kun 9 uger, så du kan ikke forvente, at hun allerede forstår hvad I mener. Og I har heller ikke kunne afprøve de forskellige ting særlig mange gange. Vores 10 ugers bider lige så meget, som for 2 uger siden.

Hvis hun bider I os, siger vi nej, og fjerner hende, og så får hun ros når hun giver slip. Engang imellem slipper hun selv, når vi siger nej - og så får hun ekstra meget ros. Hvis hun bliver for ivrig i legen, og begynder at snappe efter os, så stopper vi legen øjeblikkeligt og går væk fra hende. Når hun er faldet lidt til ro, kan vi lege igen.

Mht. legetøj, vil jeg da helt bestemt mene, at den skal have adgang til det. Vi har dog noget ekstra godt legetøj, som hun kun må lege med, når vi afleder. Det er hendes aller yndlingslegetøj - netop fordi hun ikke må bruge det hele tiden. Så når det kommer frem, er det kun det hun vil lege med, og så glemmer hun os. Vi bruger det især til at aflede fra vores anden hund, så deres lege ikke bliver for voldsomme. Kan også bruges, hvis man vil aflede fra at bide.

• #25   21. sep 2013 Miemiv - Vores hund Luna bed aldrig som hvalp - men hun var også 12 uger da vi fik hende. Hvis hun kom til at tage fat omkring fx en finger, slap hun straks og begyndte at slikke i stedet. Og det gør hun stadig. :o) Hvis hun kommer til at snappe os under leg, bliver hun meget flov og slikker os. Vi har aldrig skældt hende ud for at bide, så ved ikke hvor den adfærd kommer fra - nok fra opdrætter. :o)

• #26   21. sep 2013 Vi har brugt en høj piv-lyd, når hvalpen har bidt for hårdt. Der er nok mange måder at fralære sådan noget på, men for os har det givet mening fordi hundene jo selv piver når noget gør ondt, så vi har prøvet at efterligne netop den lyd. Men uanset hvad du beslutter dig for kræver det tålmodighed. Det gør en hvalp i det hele taget smiley

• #27   21. sep 2013 Connie og CTS - Ja I har nok fået nogle rigtig fint, velprægede hvalpe smiley
    Måske har de læret bidehæmning via deres mor og søskende og en meget engageret opdrætter(hvilket burde være en selvfølge), og det er jo en dejlig ting - men hvalpe er heldigvis også forskellige smiley
    Ofte kommer bidetrangen dog igen omkring tandskifte, og så er det jo en fordel, hvis man allerede da har indlært kommandoer og afledning.

• #28   21. sep 2013 Miemiv - Tror desværre ikke, at opdrætter var særlig engageret, tvivler på, at hvalpene overhovedet var ret meget i hjemmet, i de 12 uger. Desværre. Men hun var vidst lavest i hierarkiet mellem forældre og søskende, og det er jo så gået videre til os. :o)
    Hos os kom bidtrangen heldigvis aldrig tilbage, hun har lige fra start været den nemmeste hvalp nogensinde. Var renlig efter ganske få dage (hun var jo så også 12 uger da vi fik hende) og har kun en enkelt gang bidt i ting, hun ikke måtte. Det var lidt af et chok, da vi så fik vores nye hvalp for 2 uger siden, og hun bider i alt, tisser på alt, gør og tror at hun er rigtig stor og sej ;o)

Kommentér på:
HJÆLP! Hundehvalp bider os!

Annonce