Min hund bed :-(( {{forumTopicSubject}}
Jeg har en 9 år gammel border collie, som pga. traume fra hvalpetiden nogle gange reagerer lidt aggressivt, når der kommer fremmede i huset. Det har vi altid taget hensyn til og det går som regel hurtigt over.
I søndags sker der så det at der kommer en lille pige for at sælge skrabelodder. Bryggersdøren står som så ofte før åben, og vi hører ikke at hun kommer ind ad vores lange indkørsel og ej heller at havelågen åbnes. Det plejer Mickey jo at reagere hurtigt på, men han sover tungt og er nok også ved at være lidt halvdøv. Dan han hører hende (før os) løber han hurtigt gøende ud til døren og pigen, som er 5-6 år skriger højt og jeg løber selvfølgelig derud, mens hun stadig skriger.
Mickey er da løbet efter hende ud af lågen og det viser sig at han har nappet hende i overarmen:-(((, der er ikke hul, men et blåt mærke, så han har jo ikke bidt, men "kun" markeret.
Hendes storebror på 9-10 år er kommet til, han var gået ind til naboen og havde ikke set det ske, efterfølgende kommer moderen ude fra vejen, hun tager det meget roligt, men det er jo noget værre l... og jeg har det virkelig dårligt over det.
Jeg er godt klar over at vi nu er nødt til at tage en del forholdsregler, men hvordan ser I på det? Jeg var parat til at få ham aflivet med det samme, mens min mand og søn mener det er almindelig hundeadfærd, da Mickey jo blev voldsomt forskrækket over hendes skrigen og løben.
Jeg vil lige sige at Mickey normalt har et neutralt forhold til børn, der kommer ikke børn i vores hjem, da der ikke er mindre børn i vores omgangskreds, men han har intet imod dem vi møder på vejen.
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.099
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.899
jul 2009
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 48 Svar: 450
Men jeg ville sætte et skilt på lågen med "her vogter jeg", så evt. fremmede ved, at der er en hund på parcellen - og også sørge for, at lågen ikke er til at åbne ude fra vejen af små børn.
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Jeg havde også dette billede med teksten "hunden bider" på havelågen.
( billedet er ikke en bidsituation, men en halsgivning på kommando... Men det kan de fleste folk ikke se )
jul 2005
Følger: 22 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 116 Svar: 1.111
Jeg kan godt forstå, at aflivning lige var oppe at vende, det ville det også have været her, men det er nok mest fordi, jeg ville blive så pokkers forskrækket.
Men sådan helt nede på jorden igen, så nej, det ville jeg ikke ende med at aflive for. Der ville blive taget nogle forholdsregler, såsom skilt på lågen om ikke at gå ind til hunden, evt, trådløs ringeklokke på lågen, og en lukke/åbne anordning, som man skal være voksen for at kunne nå.
jul 2010
Følger: 59 Følgere: 53 Emner: 215 Svar: 12.899
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.205
jun 2006
aug 2006
Følger: 8 Følgere: 159 Hunde: 1 Emner: 311 Svar: 6.944
jun 2006
aug 2006
Men kender til at der er noget en hund ikke kan lide, og at i er uden skyld i hvad der skete. Det er bare hvor grænsen går...
aug 2006
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.350
Når det er sagt, så er min baghave totalt lukket, og forhaven har de ikke adgang til.
Jeg mener folk skal kunne banke på min dør, uden at blive spist
I har lært til en anden gang, og det er guld værd. I har jo immervæk også klaret det i ni år uden problemer, så mon ikke i klarer det resten af hundens liv også
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.184
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
Var der bidt hul, havde jeg nok personligt valgt at aflive, men det er der ikke.
Krog på, og en lille ting til pigen som et plaster på såret.
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.097
Jeg er overbevist om at jeres hund blev mindst lige så forskrækket som pigen gjorde.
EN krog på så børn ikke kan åbne lågen og et skilt med "Hunden bider" eller "Indgang på eget ansvar" eller andet på jeres låge.
Så må det være det.
mar 2013
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 3 Emner: 12 Svar: 85
Jeg er en gang blevet markeret af en schæfer i ansigtet. Hvis den havde bidt, havde jeg højst sandsynlig ikke været så heldig.
jul 2006
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 3 Emner: 19 Svar: 109
Det er i situationen ikke særlig rart og man er lille, MEN set i bakspejlet er jeg glad for hunden ikke blev aflivet fordi den netop havde haft en svær opvækst og at to piger på 8 og 9 år ikke skal tage hjem selv til en hund med særlige behov.
Så ingen aflivning, det var ikke en skambidning.
Pigen skal nok komme sig over det, måske er hun bange for hunde et stykke tid. Det skal hun nok også komme over
Men godt du ikke er ligeglad!
jul 2006
feb 2012
Følger: 39 Følgere: 32 Hunde: 3 Emner: 11 Svar: 862
jun 2006
Ejeren reagerede da pige begyndte at skrige
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Men ja, tag jeres forholdsregler så det ikke kan ske igen, og giv gerne pigen en lille gave fra Mickey og forklar at han også var blevet forskrækket.
sep 2006
Følger: 8 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 6 Svar: 1.833
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.337
Hun havde haft en lidt omtumlet opvækst og havde gevaldigt svært ved at stole på mennesker hun ikke kendte og sammen med et lidt usikkert temperament. Ja, så har man nemt en vuf der bider. Vi er jo ansvarlige hundeejere så vi sørgede for at man ikke bare kunne komme til at gå ind til hende: lågerne kunne ikke lige lukkes op og så var der ringeklokker uden for havelågerne. Overfor os og folk hun kendte var hun en rigtig dejlig hund og jeg kunne da aldrig have drømt om at aflive hende til fordel for at folk bare skulle kunne vade ind i.
Pt har jeg to hunde som man sagtens bare kan gå ind til (en dobermann og en irsk terrier). Det ønsker jeg så ikke at man bare gør; særligt doberen bliver så overglad hvis der kommer nogen at hun nemt ville få væltet en, der ikke er forberedt på at møde et lokomotiv for fuld damp, hvis ikke jeg lige er der til at bede hende dæmpe sig lidt. Og sikke en ballade man kunne få hvis folk følte at de var blevet overfaldet af en dobermann
@ Allergisk lige et lille spørgsmål: Hvordan vil du egentligt forvente at en hund skal kunne kende forskel på en alm fremmed og en indbrudstyv, hvis vedkommende kommer uanmeldt og bare vader ind ?
Og nej, jeg mener ikke at hunde bare skal have lov at bide alle der kommer ind! Det er da helt klart at TS hund har lidt mentale problemer men ligefrem at aflive den synes jeg er lidt i overkanten når man kan træffe foranstaltninger så det ikke sker igen.
dec 2008
Der er forskel på børn, og du kan altså ikke udtale dig om hvorvidt barnet bliver bange
Min søster blev bidt i knæet af en puddel for 25 år siden, og hun er stadig ret så bange for hunde!
jul 2006
Men hvad definere du som bid?
For ud fra denne hændelse der her er beskrevet, var der nærmere en markering...
Synd for din søster at han stadig skal døje med frygten. Kunne noget behandling være vejen frem? Det er selvfølgelig ikke en debat der høre hjemme her med gode råd til hende, men jo længere frygten sidder jo sværere er den vel at komme af med...
jul 2012
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 21
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 238
Pigen kan jo næppe gøres ansvarlig for, at havelågen ikke var sikret, at der ikke var skiltet og at hunden kunne smutte ud og bide hende.
Der er jo ret klare regler om hunde der bider. Loven er i mange henseender uretfærdigt skruet sammen, men hvis hunden reelt <i>har</i> bidt pigen, så har I jo et problem.
aug 2008
Min første tæve mente iøvrigt også at pensionister var fuldstændig harmløse, kom ud fra badet en dag og fandt en vildt fremmed ældre mand med min Tervueren på skødet, hun havde bare budt ham indenfor uden at sige et kvæk, så havde pensionistbanden besluttet sig for at tømme huset, så havde de da fået lov til det.
jun 2006
Nej hunden skal ikke bide.. her var vist også "bare" tale om et nap ( hvilket heller ikke er rart)
Jeg ville blive forskrækket og ulykkelig, hvis min hund nappede et barn, men den ville ikke blive aflivet.
Jeg ville blot sikre mig at det aldrig kunne ske igen.
maj 2013
Følger: 1 Hunde: 1 Svar: 3
- Jeg tror sagtens at sådan som du beskriver pigens forskrækkelse(ved at skrige, løbe), så kan det godt har været fordi at hunden selv har fået sig en forskrækkelse, og derfor måske har "markeret" sig, fordi den følte "fare".
Jeg tror egentlig bare at det er en stor "misforståelse" for begge parter.
Jeg syntes at du skal sætte et skilt op, uden foran din havelåge, så du viser at du har en hund, så folk ikke bare går ind uden at "tænke".
Du kan selvfølgelig også, som skrevet før sætte en dørklokke ved havelågen, så i altid ville kunne høre hvis der kommer nogle.
- Håber at i/hunden har det godt, trods det lille uheld. :o)
aug 2008
Lige et sidespørgsmål. Er det generelt et problem ved de ruhårede? For jeg har efterhånden hørt om mange lignende historier (heriblandt to forskellige naboer som har været nødt til at aflive deres ruhårede) - og i langt højere grad end ved andre racer. Det kan selvfølgelig bare være en ren tilfældighed.
jun 2006
Så jeg har fejlfortolket det du skriver d. 28. aug kl 11:25 ?
" Men en hund skal ikke gå ind og bide eller markere i en situation hvor du står ved dine gæster."
dec 2008
Jeg har aldrig mødt en hund, som ikke tydeligt viste at den var klar over at min søn er et barn. Og vi hilser på alle dyr vi kan komme i nærheden af.
Hvis jeg prøver at tage et stykke legetøj fra min venindes tæve (i leg), knurrer hun meget voldsomt og tager et fastere bid i legetøjet.
Prøver min søn at tage fat i det (stadig for at lege med hende) siger hun ingenting, letter grebet og laver ingen afdeling typiske "modtræk"..
aug 2008
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Måske forklarer hende noget om hunde, at man ikke går ind til andre osv. Og hvis det skulle ske en anden gang, at man så står stille.
Så tror jeg hun kunne lærer en masse.
Min hund bed :-((