{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.742 visninger | Oprettet:

Hvalp der bider - igen igen..... {{forumTopicSubject}}

Hej alle HG'ere..
Jeg har lavet dette emne før.. Men jeg må høre jeres erfaringer..
Vi har jo lille Kahla på 12 uger, og vi har haft hende i ca. en måned.
Hun bider... Og nogle gange virker det faktisk næsten ikke som om det er i leg. Hun bider især i underarmen, og hun holder fast. Slipper og bider til, holder fast, slipper og bider til.
Hun bider så hårdt at hun skraber huden af os..

Det er svært at ignorere hende, for når man rejser sig - så springer hun i ens bukser/ben..
Jeg plejer at sige "auuv" og rejse mig og gå.. Måske sætte mig i sofaen med benene oppe og se fjernsyn..

Hvor længe bed jeres hvalpe? Og hvor hårdt?
Er snart totalt i afmagt, og bliver lidt ked af det - for føler slet ikke hun er normal som de andre hvalpe på hendes alder (inderst inde ved jeg nok godt, at hun er helt normal)..

- Hilsen en lidt bekymret hvalpemor...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp der bider - igen igen.....
  • #2   30. jun 2013 Det vi gjorde da vores var hvalp var, hvis hun bed, så give et "hyl" / højt piv, ligesom hvalpe gør når de leger og det gør ondt..

Det har gjort at hver gang vi hylede / pev, så slap hun med det samme og kiggede helt forundret på os..

Det tog faktisk ikk længe før hun stoppede..

• #3   30. jun 2013 Krumme: Hvor gammel er hun? Når hun først er i gang med at bide, er hun totalt ligeglad med legetøj.. Selvom vi prøver at gøre det spændende.. Men - hvor længe bliver de ved med at bide? Hvis man hver gang ignorerer dem?

- only god: Det virker ikke med piv.. Hende her stopper IKKE når man piber..

• #6   30. jun 2013 Det tager tid - vores har altid været længe om at stoppe bideriet..

At hyle virker stik modsat hos os.

Den hvalp vi har lige nu (14 uger) er faktisk den første, der overhovedet viser tegn på at høre vores nej-kommando i den alder - og det er store ting *GG*
    Ellers har den først haft en effekt når de har været unghunde - over et halvt år.

Vi stopper, skiller os væk fra hunden eller vælger at gøre noget helt andet...

• #7   30. jun 2013 Ja, det er jo desværre ikke alle det virker på... Men prøv Krumme's idé så, lyder ret genialt smiley

• #8   30. jun 2013 Krumme: Ja det er også den opfattelse jeg har af Kahla.. Vi har fået at vide, at det ikke er en god idé at lege trækkeleg med hende? Og man må heller ikke kaste og lade hende komme tilbage og kaste igen.. Så jeg plejer at vifte med legetøjet på gulvet, gøre det spændende.. Nogle gange tager hun fat i det, og så snart mit arm bevæger sig - så sidder hun i den igen..

CH: Ja, nogle gange virker det også at tage en træningssession.. men hun gør det også på tur, og hvis jeg hverken har godbidder eller legetøj med, ja så er jeg på den kan i godt se smiley Tror der er mange der griner når jeg står nede på græsplænen, med en hvalp siddene i buksebenet - stirrende mod himlen, og forstenet som en statue..

• #11   30. jun 2013 Vi har Vega på 10 uger, og hun bider også i fødder og ben. Det er specielt min søns fødder, de er helt uimodståelige. Og det kan godt gøre ondt.

Vi har trænet "nej" og det kan hun sagtens finde ud af når det er med godbidder, men ikke med fødder smiley

Vi fjerner os og børnene væk med det samme, siger "nej!" og ignorerer hende i et stykke tid, så falder hun som regel til ro igen.

Det virker også at aflede med legetøj, men vi har jo ikke altid et stykke legetøj ved hånden.

Og så er det bare tålmodighed, tålmodighed, tålmodighed....

Men kan godt forstå du synes det er hårdt, vi glæder os også til hun lærer at styre sit hvalpebideri.

• #12   1. jul 2013 Krumme: Ja for det er jo lidt svært hvis man ikke må hverken kaste legetøj hen af gulvet, eller holde i det mens den trækker..
    Hvad mener du med at en dag i Zoo kunne gøre det ;)?

Christian: Jamen der er forskel på at de tager ens hånd i munden - eller om de bider ligesom hun gør synes jeg smiley personligt er det en adfærd jeg gerne ser helt borte..

Tina M: Ja, det er nemlig ikke lige til hvis man lige har hentet et eller andet tungt, og så der sidder en hvalp i buksebenet..
    Men ja, vi skælder aldrig ud - hun ved jo ikke rigtigt at det er forkert før vi har lært hende det. Men belastende - det kan det altså meget nemt blive :P!

• #14   1. jul 2013 Ja vi har også talt om, at det tit er når hun enten har oplevet for meget eller for lidt .. Det er en svær balance vi skal have lært.. Hun virker til ALDRIG at blive træt når vi er nogle steder, når vi så er i bilen på vej hjem eller lige er kommet hjem - så går hun jo DØD!!! ;-)..

• #15   1. jul 2013 Hvis ikke de stopper når man piver højt, præcis som en søskendehvalp ville gøre, kan det så ikke være tegn på at de ikke har lært hvornår nok er nok i hvalpekuldet?
    Jeg ville straks rejse mig og gå fra hvalpen, hvis ikke den stoppede med at bide når jeg pev.

• #17   1. jul 2013 Nogen gange må man godt være lidt mere kontant! Et kraftigt nej som man virkelig mener er bedre en tusinde små hvin og nej lille pus!

• #18   1. jul 2013 Ja det kan jeg godt se krumme - det afhænger af hvad man skal bruge hunden til.
    Vi vil absolut ikke se bid. Vores hunde skal ikke på noget tidspunkt bære noget i munden, så vi skal ikke køre driften op på det område.
    Vi piver ved bid, og forlader hvalpen hvis den ikke stopper. Bidhæmning er meget vigtigt at lære, da vores race leger med munden og kan tage for hårdt fat hvis ikke de lærer det som hvalp.
    At blive forladt er den værste straf for en flokafhængig huskyhvalp, så de lærer det simpelthen så hurtigt. Vi har aldrig haft problemer med biden i os.

• #20   1. jul 2013 Haha okay smiley
    Ja man skal faktisk have et klart mål med hvad man vil med hunden fra den er 8 uger gammel, for at man får puttet de rigtige ting ind i hvalpen, samt pillet de forkerte ud.

• #22   1. jul 2013 Boxere er jo fantastiske pjattehunde. De leger og leger. Ærgerligt at man ser dem så sjældent i gadebilledet.

• #23   1. jul 2013 <i>Nogen gange må man godt være lidt mere kontant! Et kraftigt nej som man virkelig mener er bedre en tusinde små hvin og nej lille pus!</i>

Præcis smiley

• #24   1. jul 2013 Jeg er enig med Bodil og Martine og med en collie bør det kunne lade sig gøre at lære den, hvad "nej" er?

• #26   1. jul 2013 Malene: Det er også det vi gør.. Men vi er nødt til at "pille hende af" vores arm, for hun slipper ikke bare lige selv.. Tror ikke det har noget med hvalpekuldet/legen at gøre.. Hun leger tit med andre hvalpe og hunde, og er utrolig god til at læse deres signaler.. Hvis en knurrer/rejser børster/er anspændt, så lægger hun sig på ryggen eller går lige så stille væk.
    Hvis en anden hvalp piber, så stopper hun legen med det samme..

Vi vil gerne 100 % STOPPE bideadfærden.. Vi skal bruge hende som hygge/familiehund og hun skal bare med på gåture, i sommerhus, til stranden, i skoven - og måske noget agility/rally/lydighed på hyggeplan, og så træner jeg rigtig meget tricks..

Bodil, Martine og Bente: Hun ved godt hvad nej er.. Jeg kan smide 15 godbidder på gulvet og sige nej.. Hun accepterer at de er mine.. Så kan man sige ja til 4 af dem og nej til resten.. Hun er fantastisk god til sådanne øvelser.. Og hvis hun er ved at spise noget på tur, kan man godt sige nej, og så lader hun det være og kommer med..
    Jeg er også begyndt at skubbe hende lidt væk, sige nej og gå, og gå helt derhen hvor hun ikke kan nå mig..
    Altså det er jo ikke hele tiden hun bider i ens arme på den måde.. Men igår fik jeg da et par fiiiiiiine rifter i hånden.. smiley Av av..

• #27   1. jul 2013 Venges: Hvis jeg bare kunne bede den lade være, så havde jeg selvfølgelig gjort det.. Hun bider mere end andre hvalpe (synes jeg) og hårdere.. Vi går også, men så snart du rejser dig, så sidder hun i dit ben.. Hvis du afleder med andet legetøj, ligner det hun går efter legetøjet, men springer så alligevel på ens underarm..

• #28   1. jul 2013 Har i legetøj med piv i?? Min erfaring siger mig at alt kan afledes, hvis der er noget der siger piv smiley
    Når de bider i pivebolden, så får de en reaktion PIV, som får de fleste vovser til at bide igen- hvilket gør at de som regel glemmer ALT om din arm, fod osv..

Den her er god

http://m.petco.com/product/104549/Air-KONG-Squeaker-Football.aspx

• #29   1. jul 2013 Ja vi har både en kænguru der siger piv, og en af de kendte grise der siger øf, et pindsvin der siger piv... og det virker da også til tider..

Men hvis vi er steder hvor hun er i snor, og jeg sætter mig ned, kan hun også finde på bare at springe op og bide én i armen.. Og der har jeg jo ikke lige legetøj med.. Så plejer jeg at finde de lækreste godbidder frem vi har med, og så træne sit, dæk og give godbidder for at ligge sig roligt..

Vil bare forsøge at fjerne adfærden på den bedst mulige måde ;)!

• #30   1. jul 2013 Jeg håber jeg misforstår det, du skriver - men nu spørger jeg for en sikkerheds skyld.

Det er ikke sådan, at hun bider og mens hun hænger der og hygger sig, så finder du godbidder frem?

Du stopper hende i det, ikke?

• #31   1. jul 2013 Altså jeg lokker med godbidden for at aflede hende, og så begynder jeg lige som at træne eller give godbidder for at gå pænt i snoren eller noget.
    Tænker jo selvfølgelig over at jeg ikke skal forstærke bid.. Jeg siger nej, når hun slipper får hun godbid, og hun får flere for at blive ved med at være rolig. Begynder hun igen, giver jeg IKKE godbidder.

• #32   1. jul 2013 Hvis hun fortsætter og fortsætter (f.eks. På tur) så forstener jeg bare. Uden nogen form for opmærksomhed, og holder snoren fast, når hun så har sluppet og er stoppet med at trække eksempelvis, så går vi videre.. Altså belønner kun for at slippe - blive ved med at være rolig.

• #33   1. jul 2013 Tror du at godbidderne forstærker bidet?

• #34   1. jul 2013 Ja, det gør de så absolut. Hun danner den fineste kæde, der hedder - bid, godbid, træning, godbid...

Hun skal ingen fordele have ved at bide, det er hele grundlaget for, at træningen kan lykkes.
    Du skal pille hende af dig. Adfærden skal under ingen omstændigheder kunne betale sig for hende.

Her bliver det med et småskrapt nej - ikke at jeg forventer at hun forstår det nu, men det, sammen med at hun bliver stoppet i sin adfærd kommer til at virke på sigt.
    Og når hun så afstår - SÅ kan du gå i gang med træningen. Og er du fiks, så starter du på at vise hende god adfærd før hun starter på den dårlige smiley

• #35   1. jul 2013 Så for lige at skære det ud i pap: scenarie:
    Jeg sidder på gulvet og nusser hende, vi leger lidt, hun bider hårdt fat i min arm.. Hvad gør jeg?

Og på tur: hun bider i snoren, jeg piller den ud af munden på hende - hun bider fat i min arm..
    Eller
    Hun bider i mit bukseben - hvad gør jeg?

Skal jeg aldrig træne stop bid med godbidder?

• #36   1. jul 2013 Hver gang jeg har hvalpekuld, og det er store kuld så er 5 uge der hvor det er hårdt at være avler. Men heldig vis så er der også voksne hunde med latid..Hvalpene skal i den alder lære bidehæmning...Både over for hinanden over for de voksne hunde og mennesker...
    Jeg gør lige det samme som de voksne gør. Lukker min hånd om deres snude mens de bider, og siger meget bestemt nej....Det kan virke endeløst fordi der er mange hvalpe som skal lære det..Samtidig så ber jeg meget omhyggeligt de kommende hvalpekøber som kommer på besøg, at de skal gøre det samme som vi gør....Så faktisk så har næsten alle hvalpe inden de er 8 uger her lært, at det ikke er i orden at bide i mennesker....

• #37   1. jul 2013 Snow: Bryder mig ikke om at skulle tage fat rundt om hendes snude :-(..
    Vi fortæller også andre der kommer her; at de ikke skal lege mere hvis hendes tænder kommer i kontakt med deres hud

• #38   1. jul 2013 Du skal ikke tage hårdt fat om hendes snude, hvis du forsøger det Snow nævner (pinning). Der er intet smerte forbundet med det, det er bare en måde hunde kommunikerer på smiley

Min version er enkel - hun tager hårdt fat i armen - jeg piller hende af. Afviser kontakt, går væk, måske helt væk.
    Hun bider i bukseben - jeg tager hunden væk fra buksebenet (åbner den, ganske enkelt, så hun slipper) og finder noget andet, hun kan lege med.

Nej, jeg ville ikke træne stop med godbidder. Jo, som en øvelse i kommandoen nej og i forbindelse med at lære hunden impulskontrol. Men ikke, når hun skal stoppe en given adfærd.

• #39   1. jul 2013 Okay.. Men på tur, hvad så?
    Der har jeg normalt ikke lige legetøj med - kun godbidder..
    Derhjemme kan jeg jo gå ind i et andet rum - men bliver det så ikke en straf at blive efterladt alene?

• #40   1. jul 2013 Du kan jo vælge at have legetøj med. Eller du kan benytte hvad du finder i naturen, som du kan vise hunden...

Du kan såmænd også lave nogle øvelser med den, men den må bare ikke kæde bideriet sammen med øvelser og hygge..
    Hvis den får færten af, at den får supergod kontakt og godbidder når den bider, så skal vi nok ikke forvente, at den holder op med det igen smiley

Kommentér på:
Hvalp der bider - igen igen.....

Annonce