{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
620 visninger | Oprettet:

Opmærksomhedssyge? {{forumTopicSubject}}

Nå, men mit spørgsmål er vedrørende min *lidt* vokale hund.
Jeg har scannet igennem et par tidligere tråde om gøende hunde, men i mit tilfælde er det ikke fremmede hunde, postbudet eller andet som jeg skal *beskyttes* fra der er målet for Watsons vrede. Næ, det er mig og min sambo der bliver gøet af, og jeg er overbevist om at det er fordi han vil lege eller på anden måde have opmærksomhed.
Eksempel: Jeg sidder i sofaen, Watson kommer ind, gør og bliver ved til jeg rejser mig eller på anden måde reagerer, hvilket jeg er nød til for at han ikke skal blive ved. Så spæner han for fuld damp ud af stuen og ind i et andet værelse, gerne et soveværelse og op i sengen (hvor han godt må være)...
Mja... Jeg ville meget gerne dyrke den med at forlade lokalet når han gør, men han er den der fræser afsted først... Jeg har prøvet bare at ignorere ham, men han fortsætter meget meget længe med en gennemtrængende stemme der ikke rigtig hører sig til i en lejlighed.
Jeg har lært ham at gø på kommando og han bliver også rost når han tier stille, men jeg er ikke sikker på at det har hjulpet...

Altså, mja... det ender nok med at han bliver taget i nakken når han sådan skaber sig, og det synes jeg er træls (derfor søger jeg råd, for netop ikke at ende derude).

Når jeg nu læser mit eget indlæg igennem, kan jeg da se at en del af problemet må skyldes et svagt lederskab, at jeg ikke formår at sætte mig i respekt. Nogle idéer?

Jeg har endnu ikke fået nogen klager, men jeg frygter at der ikke går ret lang tid hvis ikke vi får styr på det. Og ja, jeg er klar over at det er en vokal race, men jeg har oplevet hans mor, mormor og moster som ikke sagde et pip og havde lidt håbet på at han havde arvet det egenskab.

Er der ikke en der kan fortælle mig at det bare er lømmelalderen der spiller mig et puds?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Opmærksomhedssyge?
  • #1   8. aug 2006 * *kiki* *

Jeg er bange for at det er det samme som at give ham hans vilje, altså at belønne ham for at gø?

Men det skal da nok få ham til at standse her-og-nu

• #2   8. aug 2006 Nu er han ikke så gammel, men jeg har gjort det så længe han har gøet. Men jeg kan sq ikke huske hvornår det begyndte (han er dog kun 6.5 mdr så det har nok været hormon-betinget)

• #3   8. aug 2006 * *kiki* *

Jeg kan da prøve det. Hvem ved, det kunne jo være at det hjalp... Det kan i hvertfald ikke blive værre smiley

• #4   8. aug 2006 * *kiki* *
    Ah, godt tænkt.

Men.. Kan jeg ikke bare lyd-isolere hunden?

Jeg kunne vel stoppe æggebakker i halsen på ham eller donere høreværn til hele nabolaget?

*GG*

• #5   8. aug 2006 Altså Søster Lystig! Jeg har en hund der er på samme måde, det er helt galt om aftenen når jeg sidder her ved min pc, jeg er helt sikker på at min Rex gør det for at få opmærksomhed og for at lege. Jeg er begyndt at "sparke" ham (skubbe til ham med foden) så kommer han farende tilbage i foden på mig, når han har gjort det en eller to gange ved han at Rita kommer og forsvarer mig, så har han en leg igang på den måde. Jeg føler mig ikke som en dårlig leder af min hundeflok, og hos ulve leger føreulven også med dem længere nede i rangen

• #6   8. aug 2006 Villy *team Rex og Rita* A

Det må se skægt ud.. smiley

Ja, jeg leger skam også med ham, men jeg nægter når han larmer. Jeg kan godt finde på at jagte ham gennem lejligheden med fuld fart på (han ELSKER det), men ikke før han holder op med at gø.

• #7   8. aug 2006 Iben/Martin ...-men mest Iben

Nemlig, det var netop det der var problemet. At den eneste måde var at *belønne*, og det er vi alle enige om er forkert.
    Jeg har endnu ikke kunnet lære ham at tie, for ved *Hals* gør han kun én gang og venter på belønning.
    Men ja, det bliver det næste skridt. Stille-træning..

• #8   8. aug 2006 nogen gange skal man kigge lidt på hvilken race man har, hvad er den lavet til i sin tid?- er det en race der har meget hang til at gø og skal den bruge det i sit arbejde?
    hvordan aktiverer du din hund?
    sørg for at være den der sætter gang i flokken, en træt og mental stimuleret hund har ikke sådan behov for at "tigge om opmærksomhed" - sker der for lidt i jeres flok. kan du bruge mere tid på at aktivere hunden end du gør nu? Det kunne være flere eller måske længere gå ture, at lade hunden søge godbidder i græsset under ting og rundt i huset, så den bruger sin næse. Sørg for at træne kontaktøvelser, sit dæk stå og så videre al efter hvad du ønsker at lære den - evt. også trick) kontaktøvelser styrker samarbejdet mellem hund og ejer. giv den masser af ros og godbidder for at udføre øvelserne og ros hunden sagte når hunden ligger og hviler lige så fint på gulvet, i kurven eller andet, sagte for at du ikke får den til at rejse sig, men kun at den registrere at den gør noget rigtigt nu - evt. list over til den når den putter og giv en godbid og gå så bare væk igen..
    Gøen som bliver ved, og som man ikke vil acceptere, kan man stoppe ved at sprøjte vand i hovedet på den, husk derefter at rose når den er rolig med godbidder så du forstærker den adfærd du lægger vægt på. Men husk er hunden understimuleret, så er det bedre "bare" at bruge mere tid og være en god leder ved at finde på sjove og spændende aktiviteter ;0)

• #9   8. aug 2006 Søster Lystig. Rex sidder sig nede ved stolen kigger op på mig og piver og når jeg så smider skoene ved han hvad der skal ske, så er der leg på pogrammet. Om dagen ligger han bare inde i min seng og lopper den af og kommer kun, ud når vi skal ud og gå. Kan også lege tafat med ham så render han frem og tilbage under bordet og forventer jeg skal komme og fange ham.

• #10   8. aug 2006 Marlene & Samson

Tak, det tager jeg til efterretning. Jeg synes nu også at jeg skal træne mere med ham, bonus hvis det også hjælper på det her problem.

• #11   8. aug 2006 det var så lidt, held og lykke det skal nok lykkeds for jer ;0)

• #12   8. aug 2006 Marlene & Samson

Det er sjovt, jeg var egentlig godt klar over det (det er også ret indlysende at det er under/over-stimulering), men nogle gange skal man lige have tingene at vide alligevel.

• #13   8. aug 2006 Søster Lystig

Jeg har set en del små sheltier og de kan virkelig gø, så det er nok lidt naturligt for racen, men som du selv siger spiller alderen og opmærksomhedssyge nok også ind. Han er jo godt på vej i "lømmel-alderen"!

En af de ting jeg tit har anbefalet folk med hunde der gør meget, er at lave "time-out". Dvs. når hunden gør uden grund, går du stlle og roligt hen til ham, - brug ingen kommandoer, sig intet til hunden, tager ham i halsbåndet el. lign og sætter ham i et andet rum eller udenfor der hvor det kan lade sig gøre. Så snart hunden er stille, lukker du den stille og roligt ind igen. Lad være med at rose etc. det kører den bare op igen.
    Når du skal have fat i hunden, er det vigtigt at du er rolig. Det må ikke blive til en fangeleg mellem jer.
    Min erfaring siger mig, at det er ganske få gange denne "time-out" skal laves. Den kan også overføres til en masse andre situationer.
    Jeg brugte den på et tidspunkt, hvor min egen hund var ved at prøve at lære mig, at der skulle siges "spring" to gange inden han sprang over springbrættet! (Jo, han vidste godt hvad kommadoen betød) Jeg gjorde det, at da han ikke reagerede på første kommando, tog jeg ham stille og roligt væk fra springet og bandt ham af lidt væk fra mig og ignorerede ham. Efter ca. 1 min hentede jeg hunden og lavede øvelsen igen. Denne gang sprang han uden problemer og har gjort det siden :0)

• #14   8. aug 2006 Tanja.

Det var et interessant råd, bestemt et forsøg værd. Mange tak for det

Kommentér på:
Opmærksomhedssyge?

Annonce