{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.005 visninger | Oprettet:

Til rally folket: {{forumTopicSubject}}

Jeg har stor fornøjelse af at træne min hvalp, og vil gerne dyrke en masse med hende. Pt træner vi med og uden klikker, og hun reagerer bedst på håndtegn.

Men jeg kan ikke lade være med at tænke hvad I øvede Rally folk gør? Har i en helvedsmasse håndtegn og lærer i hunden hele øvelser/skilte eller kan et enkelt skilt godt opdeles i flere mindre kommandoer?

- Det er bare en lille ting der har rodet i mit hoved den seneste tid smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Til rally folket:
  • #1   13. apr 2013 Følger spændt med da jeg overvejer rally senere hen smiley

• #2   13. apr 2013 jeg er også lige med på en lytter

• #3   13. apr 2013 Ja spændingen stiger, der må da være nogle eksperter der stadig er vågne smiley

• #4   13. apr 2013 Jeg ville gerne (tyv) starte på rally øvelserne, Det hold jeg starter på i valby (harmoniskhundecenter) starter nemlig først i maj.
    Vi venter spændt......

• #5   13. apr 2013 Nu træner jeg lydighed og har da været til rallyprøver men er ikke det jeg "dyrker" som sådan. Men jeg har håndsignal på alle kommandoer. og nogen skilte er jo delt op. F.eks

1 skridt bagud
    2 skridt bagud
    3 skridt bagud
    sit foran.

• #6   13. apr 2013 Nogle øvelser har jeg håndtegn til, om du vil. Men for det meste er det mere en kommande og hånden leder, end det er rigtigt håndtegn. Ved ikke om det gav mening? Det kommer også meget an på hvilke øvelser/skilte der er tale om smiley

• #7   13. apr 2013 eksempel. komando og/eller håndtegn for "Tyskervending"

• #8   13. apr 2013 Jo det giver ok mening smiley Er det ikke også noget med at godbidder og ros er tilladt?

(Jeg overvejer at melde mig på det hold Goofy) smiley

• #9   13. apr 2013 Vi er tilmeldt og vi glæder os meget til at komme igang.

Jeg kan kun anbefale harmoniskhundecenter, vi har indtilvidere været på 3 forskellige hold og de har alle været meget lærerige. så har store forventninger til rally og spor som er de to næste vi skal prøve kræfter med.

• #10   13. apr 2013 Jeg synes også det ser meget indbydende ud og jeg har skrevet lidt frem og tilbage med træneren... Det ligger i valby? - Jeg synes adressen siger Rødovre.
    Jeg er dog lidt forbeholden for jeg synes min hvalp er så ung, hun vil være 4½ måned ved opstart

• #11   13. apr 2013 Det er ikke tilladt at give godbidder på banen, ej heller have dem i hånden under gennemgangen, men man må rose og opmuntre alt det man har lyst til smiley

Ved fx tyskervending gør jeg ikke andet end at føre hunden rundt med et "håndtegn". Ved at lære din hund "touch" kommandoen, hjælper du dig selv på vej på rigtig mange områder. På den måde, kan du let "føre" hunden hen i en ønsket position.

• #12   13. apr 2013 Nå så har jeg ikke hørt efter mht godbidder smiley
    Bruger man bare håndfladen som touch?

• #13   13. apr 2013 ja håndflade eller pegefinger fx - vores hunde kan begge dele.
    Der er jo rigtig mange ting du kan starte op med lige så stille, sammen med hvalpen, for at lægge et godt grundlag til fx rally.
    Nogle af mine MUST til min kommende hvalp er elefant øvelsen (den står med forpoterne på en balje og drejer derefter rundt i en cirkel - det giver bagparts kontrol), bakke øvelser og netop touch.

• #14   13. apr 2013 Min hvalp er bedst med en targetstick, men vi er også først liiige begyndt at bruge en finger i stedet så det kommer nok.

Ja elefanten var også en øvelse der var med på min første hvalpetrænings time. Jeg tænkte da var da en pudsig øvelse at lægge ud med, men jeg er begyndt at forstå at den faktisk er MEGET brugbar smiley

• #15   13. apr 2013 Tro mig, efter at have trænet med en hund - som INGEN bagparts kontrol havde, har jeg virkelig lært at påskønne denne simple øvelse. smiley

• #16   13. apr 2013 Jeg bruger stort set kun håndtegn fordi Zena er så fokuseret på hånden. Det svære er jo netop at lære hunden at gøre det på rent mundtlig kommando. tyskervenning har jeg lært hende ved at lære en kommando for tvist (jeg har en til hver retning). Så er det bare at tviste og gå på plads igen smiley

• #17   14. apr 2013 Goofy havde ingen bagparts kontrol før jeg begyndte på elefant øvelsen. Han er bestem ikke go til elefant øvelsen endnu, men hans plads er blevet MARKANT bedre efter vi er begyndt at forstå elefant øvelsen.

TS: tja, jeg ville lytte til hvad instruktørerne sige i forhold til om du kan tilmelde din hvalp. men hvis den allerede kan de basale ting, så ville jeg personligt bare klø på, men måske tage lidt ekstra hvil undervejs.
    Ja, trænings pladsen ligger i Valby. På værkstedsvej.

• #18   14. apr 2013 Vi starter osse på det hold i valby til maj - og er totalt rally-grønne.... så det blir spændende...

• #21   14. apr 2013 Det lyder altså super spænende det der rally.

• #23   14. apr 2013 Ja det lyder vildt spændende men os lidt svært smiley

• #25   14. apr 2013 Herligt at se, at flere og flere bliver interesseret i rally.

Man kan sagtens dele øvelserne op og træne små-momenter.

Det er en god ting, at hunden kan følge en hånd, men husk at hunden må ikke RØRE ved hånden.

• #26   14. apr 2013 Jeg har valgt rally i stedet for agility, da jeg må/skal have min hund i snor til rally.

Goofy er ikke go nok til ingen snor, når der er andre hunde i nærheden og der sker noget. Og så syntes jeg at mange af øvelserne er noget man kan bruge i sin hverdag, som gør det brugbart og nemmere at træne der hjemme/på gå-turen.

Men mest af alt, at jeg kan have snor på hunden og stadig få en masse sjov.

• #27   14. apr 2013 Det er kun i begynder klassen man skal have snor på - i de øvrige klasser skal snoren være af. Rigtig mange af øvelserne kan man øve på derhjemme, har man lige 5 min kan man lige træne lidt.
    Du kan med fordel tage ud og kigge på rally konkurrencer eller træning.

• #28   14. apr 2013 Må den ikke røre hånden? Jøsses.

• #30   14. apr 2013 Ah, ok så forstår jeg bedre smiley

• #31   14. apr 2013 Jeg tror, at de fleste dommere vil trække for berøring, hvis hunden bevidst rør den hånd, som laver håndtegnene.

Der, hvor hunden må røre ved føreren er f.eks. hvis den sidder tæt i en plads eller halen lige rør føreren, mens den logrer.

Hvis du fører hånden nede foran hundens næse hele vejen rundt, kan nogle dommere også vurdere det som lokning, som er diskvalificerende

• #33   14. apr 2013 Jeg kan nok heller ikke nå ned til min hund der kun bliver 34 cm i skulderhøjden anyway smiley

Men ja kan godt sætte mig ind i at "lokning" ikke vil falde i god jord hos dommerne

• #34   14. apr 2013 Der er i min verden stor forskel på at "føre" hunden ind i en øvelse og at lokke.
    Man kan blive trukket for at lokke med en fiktiv godbid
    (link fjernet)
    Se under 10 point, større førerfejl.
    Forstå det på den måde, at hvis du er nødt til at lokke din hund (med en hånd foran snuden) hele vejen igennem en øvelse - eller det er i hvert fald sådan jeg forstår det.

Men at føre hunden ind i fx en sit foran, er noget helt andet end at skulle lokke den til bare at følge dig i en fri ved fod.

Nu ved jeg ikke om det hele pludselig virker meget uoverskueligt, men det er det bestemt ikke. Det er sjovt og udfordrende på samme tid, det er ikke lige så strengt som lydighed, du har en masse frihed, men stadig ting du skal være opmærksom på og ramme du skal holde dig indenfor.

Du kan fx se mine to videoer. Øvet videoen er væsentlig bedre kvalitet, men der står dommeren i vejen, da jeg laver ind foran, så der kan du ikke se hvordan jeg "leder" hende ind foran. Til gengæld har du et godt billede af tysker vendingen.
    I begynder videoen er begge ting med, men kvaliteten er desværre ikke særlig god, men måske hjælper det lidt på at gøre det forståeligt?
    Tænker det hele måske godt kan virke forvirrende smiley

I hvert fald er jeg slet ikke i tvivl om at både du og hvalp fremover vil få en masse gode, sjove og udfordrende trænings timer smiley

• #35   15. apr 2013 Buch - kun 34 o.O Det var da en meget lille sheltie så smiley

• #37   15. apr 2013 Trine - en han sheltie må højest blive 39 cm +/- 2 cm smiley men jo håber da den bliver lidt højere :b i hvert fald håber jeg at min egen bliver 38-40 cm :b meen han er jo kun 3 uger i dag så der går nok lidt tid xD

Puuh men jeg synes rally lyder kompliceret, men det må prøves en dag smiley

• #38   15. apr 2013 Rally er faktisk slet ikke så kompliceret som det kommer til at se ud, når man udpensler det i detaljer, som vi lidt har gjort her smiley
    Rally er faktisk meget lige til. Rigtig mange af øvelserne kan du øve hjemme i stuen, eller på turen, når du alligevel er ude.
    Selvfølgelig er der ting du ikke må, men det er slet ikke så strengt som fx lydighed. smiley

• #39   15. apr 2013 Hej Camilla, tak for din fine og fyldige beskrivelse, jeg skal ind og kigge på dine videoer! smiley Ellers burde der vel egentlig også ligge et hav på YouTube, jeg har allerede set et par dtks smiley
    Udfra hvad I fortæller så vælger jeg vente med rally til sommer, hun er jo kun en baby pt og vi kan slet ikke plads eller gå pænt/fri ved fod endnu.

Anya: Ja hun er en lille dame, men bare man rammer 34 for tæver så er man indenfor standarden har jeg da ladet mig fortælle smiley

Når din hvalp er 12 uger så mål skulderhøjden, og læg så 10 cm til, så får du et meget tæt bud på hvor høj hunden bliver. (Min var 24 cm i skulderen da hun var 11 uger)

Jeg skal bære hende op og ned fra 3 sal hele tiden så jeg har det fint med en extra light Sheltie smiley

• #41   16. apr 2013 Alfisten - det kender jeg kun alt for godt! Alpha er (i disse tilfælde, heldigvis) SÅ opmærksom på mit kropssprog at hun faktisk sjældent hører hvad jeg siger til hende. Jeg har flere gange oplevet at jeg har kludret og fået sagt forkert, fx plads i stedet for ind foran, men heldigvis for min hun der ikke lytter til hvad jeg siger, men ved hvad jeg mener, for hun kigger på mit kropssprog. smiley

• #42   16. apr 2013 Buch - haha ja okay smiley

• #43   16. apr 2013 Rally er altså slet ikke så vanskeligt.. Jeg og Lady går til rally, og vi er bestemt ikke verdensmestre, men når vi kan finde ud af det, så kan alle smiley det er en hyggelig sport hvor man får rørt sig lidt, men uden at hunden bliver overbelastet smiley Hun bliver så dejlig træt efter sådan en time..

Jeg vil bestemt anbefale alle at prøve rally smiley det er en sjov nybegynder sport, og præcis som Goofy har jeg også problemer med løs hund hvis vi skulle dyrke agility.. Man må gerne beholde snoren på ved min træner, men man må også gerne forsøge sig uden smiley

• #47   16. apr 2013 Tror jeg skal til at læse om det der tankeoverførsel, lyder som om det er virkelig "brugbart".
    ti hi.
    Indtilvidere er den eneste tanke overførsel der sker mellem Goofy og jeg, at vi begge kan li at sove lææææææænge.

• #49   16. apr 2013 Trine p: Jeg er slet slet ikke stolt når jeg indrømmer at min bette hund har været over et år om at lære Sit. Dæk vi slet ikke startet på smiley
    Nogle øvelser fanger han rimlig godt. Mens andre slet ikke vil trænge ind.

• #50   16. apr 2013 Vi er lige kommet hjem fra Rally og Victor er helt død i sofaen. Jeg bruger en targetstik, da der er langt ned til Victor og døjer med ryggen ind i mellem. Og ellers håndtegn og sprog.
    Vi har så haft plads på højre side pga ryg, men har skulle indlære plads til venstre. De første 2 gange var Victor hammer forvirret, men idag knækkede han koden så super træning idag med en top motiveret hund;-)

• #52   16. apr 2013 Trine ja sidste uge blev jeg bedt om at gå en bane igennem med Victor på højre, da de bare ville se hvordan det gik. Og der var han helt på, gik rigtigt, sad rigtig og havde god kontakt. Men det er så ok at starte lidt igen forfra. Så må jeg bare huske stadig at bruge højre side en gang imellem;-)

• #53   16. apr 2013 Trine p: Dejligt at læse det ikke kun er min hund der er lidt langsom.
    Ind til videre kan jeg kun få ham til at sitte hvis han er på et tæppe

Kommentér på:
Til rally folket:

Annonce