slip/aflever. {{forumTopicSubject}}
Hej HG.
Jeg skriver lidt i frustrationer.
Min hvalp (12uger igår) lytter overhovedet ikke til det jeg siger. Altså, forstået på den måde at hun ikke lystre når jeg siger "AH AH" eller hendes navn. Når vi træner og har det sjovt med "sit, dæk" osv lystre hun fint nok, også på sit navn.
Nu er hun bare begyndt at være lidt trodsig.. Er det alderen allerede? Jeg har brug for hjælp til at træne hende ordenligt (Fordi jeg self ved det er fordi jeg ikke har gjort det godt nok).
Sorry for det lang indlæg, men nu kommer min pointe og det jeg skal have hjælp med.
Når jeg er ude med hende (eller indendørs) dog oftest ude. Så finder hun snask, sten og små pinde, ja, endda gammelt tyggegummi som hun så lige hapser pg så løber hun i fuld fart væk fra mig og gider ikke komme tilbage...
Vi var lige kommet så lang at hun kunne luftes i havearealet ude at have snor på, men den ryger på igen nu..
Jeg vil meget gerne have gode øvelser til at hun aflevere det hun har snuppet! Jeg har prøvet at fange hendes interesse ved at f.eks. løbe den anden vej og kalde på hende. eller sidde på hug med en godbid og lokke og lavet alle mulige sjove lyde, INTET virker. Jeg er frustreret.. Det er som om at hun prøver mig af, for hun lyste på ingen måder mere.
Håber i kan hjælpe mig med de problemer der er opstået og at det ikke er en alt for stor mundfuld.
På forhånd tak
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Den slags skal indkæres, og det tager tid. Og kan i øvrigt lynhurtigt ødelægges hvis man konstant benytter kommandoerne uden at indlære dem først, og uden at føre dem til dørs.
Ang slip, så ville jeg da bytte med en godbid eller bold (eller legetøj -hvad vovse nu er til). at du løber opfordrer jo på ingen måde til at slippe, men b are til at lege.
å hav guffer i lommen (eller bold, eller...) og når vapsen har fundet noget du vil have den til at aflevere, så bytter du med guffen, og sætter kommando på når den slipper.
Det er jo så til situationen hvor det ER gået galt og vapsen løber rundt med noget den ikke må.
Til almindelig træning, kan du lave byttelege med den med to bolde.
Og ja, osse nej (eller ah-ah) er noget der skal indlæres før det virker. Hunde har ikke medfødte kommandoer
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 237 Svar: 9.480
12 uger.. du har slet ikke brokkerettigheder endnu
Kom du igen når hun er 12 måneder så skal du se trods
okt 2009
Følger: 4 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 260
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.968
Den gør ikke ting for at hævne sig, eller være "ond" ..
De ting hvalpene gør, er ting for dem der er naturlige, og det er noget de fortsætter med, med mindre en anden adfærd indlæres.
Du skal igang med at træne "bytte bytte" at du får det legetøj, pind eller andet hun har i munden, og bytter så med hende med noget endnu bedre, en lækker godbid fx.
og det er begrænset hvad du kan kræve af en 12 ugers hvalp.
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 63 Svar: 2.350
jan 2013
Følger: 1 Emner: 7 Svar: 15
Jeg er 1. gangs ejer og ved ikke helt hvor meget jeg skal forvente af min hvalp, men jeg har hørt mange gange at jeg nok forventer for meget af Alba (vapsen) en tendens der nok stammer fra jeg selv har høje krav til mig selv.
Kaj; jeg har også tænkt mig at starte til hvalpetræning med den lille, jeg skal bare finde et godt sted, hvor fundamentet af træningen er positiv træning, kender du nogle gode steder evt? nu jeg har dig
Camilla; Ja det er også det Alba gør, hun tager alt op, men problemet er bare at hun skynder sig at sluge det ;s
Men til jer andre, bare lige for at undgå at det her bliver et for langt indlæg, tak for den irretættelse af mig, jeg tænkte nok det var mig der var lige for striks.
Hvilke basis øvelser mener i så at en vaps i Albas alder (12uger) bør kunne?
slip/aflever.