{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
828 visninger | Oprettet:

"Possesive" adfærd. {{forumTopicSubject}}

Hej Hundegalleri.
Jeg bor sammen med min sammenbo som ejer en 6 årig Chihuahua tæve, som der aldrig har været problemer med.
For nogle måneder siden fik hun så en 3 årig intakt han chihuahua, og han er utrolig sød og kærlig.
Han kommer godt ud af det med min powder puff tæve, chihuahua tæven og en staffy han der pt. bor hos os (begge tæver er steriliseret), men han humper/parrer ALT!
Han springer op og tager puder, bamser, figurer, flasker - ALT! Og når han først har fået fat i det, er det umuligt at få fra ham. Han bider og farer ud efter alt der kommer i nærheden. (Tidligere ejer siger han ikke gjorde det hos hende?).
I går sad jeg og prøvede at lokke det fra ham, samt aflede ham for at tage det fra ham - der farede han lige i hånden på mig, så det blødte.
Han har før givet min sammenbo et kæmpe blåt mærke da han sprang op og bed fat i armen på hende, da hun tog en dukke han havde fundet fra ham - fordi han bed ud efter min powder puff tæve der nærmede sig.
Når han spiser stivner han også når man (eller en af de andre hunde) går forbi, og så begynder han at knurre og farer af og til i benet på en, eller springer op efter armen. Så vi er begyndt at fodre ham i stedet (og f.eks. kaste hundemaden, som han så løber efter og spiser), hvilket han ikke har problemer med.
Hvad ville I gøre?
Han får masser af motion og anden aktivering.
Har aldrig oplevet lignende situationer, andet end på TV.
Hilsen T.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  "Possesive" adfærd.
  • #1   20. feb 2013 Kan i ikke lade ham spise i et rum for dig selv? smiley

• #2   20. feb 2013 Han har et ressourceforsvar. Det er naturligt nok i sig selv, men giver jer jo tydeligt nogle problemer.
    Det bedste er at forebygge. Dvs. undgå situationerne.
    Hunden lyder desuden meget stresset.

• #3   20. feb 2013 Det bette pus er da enormt stresset, og sikkert også utryg. Der er intet unormalt i det. Jeg tror det er det man kalder "problematisk normaladfærd", med et fint ord.

Jeg tror løsningen på problemet er tid, tillid og afledning. Og at lade den spise i et andet rum, til at starte med.

• #4   20. feb 2013 Det undre mig bare hvad der har sat det i gang. Det begyndte to uger efter hun fik ham ind i vores hjem. For snart 6 måneder siden.
    Han er som skrevet sød og kærlig. Han ligger og putter med de andre hunde, især staffen og leger med dem og os i haven med HANS legetøj, men så snart han har udset sig et "hoppedyr" han vil parre (hvilket han gør flere gange dagligt), så sætter djævlen ind.
    Jeg tror jeg har fjernet alle dukker og lignende i hele huset, og låst dem ind i et glasskab. Men så står han og hyler uden foran skabet, og løber hvileløst rundt indtil han finder en pude, en dyne, en flaske eller HVAD SOM HELST, som han så tager hen i sin kurv og parrer. Det er der man ikke kan komme i nærheden af ham, han SPRINGER knurrende ud, med tænderne helt blottet og bider enormt hårdt (så det bløder), eller springer op af en for at bide fast i armen hvis han ikke kan få fat i benet. Man kan overhovedet ikke komme i nærheden af ham, når han har udset et bytte eller hoppedyr, hverken os eller hundene. Hvis man lader sin hånd være samme sted, efter han har bidt første gang bliver han bare ved med at fare ud efter den, og bide fast. Han bider også de andre hunde så de hyler, hvis de kommer i nærheden, når han har fundet en sådan parrings genstand.
    Ligeledes kan han være overbeskyttende ved en af de andre hunde, en kurv/seng eller hans mad - men det er ikke så slemt som hans parring(dominans?)trang.

• #5   20. feb 2013 Det er ikke dominans. Det er stress.
    Jeg ville overveje om han ikke ville have det bedre et sted hvor han er alenehund.

• #6   20. feb 2013 Min sammenbo prøvede at have ham alene i 2 uger, imens jeg tog de andre hunde i sommerhus, men der gik han konstant rundt og ledte efter de andre hunde, og hans adfærd ændrede sig heller ikke af det, udover at han ikke gad gå turer medmindre hun kørte ham direkte i en hundeskov.

Han styrter desuden over til vores andre hunde, så snart han ser dem og begynder at lege og slikke dem i mundvigen. Han henter selv hans legetøj for at dele det med dem? Men så snart det er et "parrings" emne han har fundet, så vil han ikke give slip om der skal gå timer, og ligger og forsvarer det med voldsomme bid, udfald og knurren.

• #7   20. feb 2013 Vi har også været til dyrlægen og fået udelukket sygdom.
    Hvis det er stress forstår jeg bare ikke hvad over? Han udviser ikke stress symptomer i så mange andre situationer.

• #9   20. feb 2013 Tak til alle sammen der svarer smiley

Morten R ->
    Min sammenbo har prøvet et par gange af aflede ham med laks (som er hans favorit) hvor han efter noget tid kom hen til hende og tog godbidden, men da hun tog dukken farede han efter hendes arm og sprang knurrende op af hende imens han bed ud i luften (da han ikke kunne nå hendes arm).
    Jeg prøvede i går at aflede ham med noget tørret fasan som han ellers også elsker, når naboen giver ham det - men det var der han bed min hånd til blods da han så jeg tog fat i dukken.
    Tror dog vi vil prøve nogle flere gange, da han trods alt virker til at falde hurtigere ned og får nemmere tankerne over på noget andet så snart man har mad i hånden.

• #11   20. feb 2013 Grunden til at han humper er at han på en eller anden måde skal have afløb for stress.
    Jeg ville prøve at få fat i en adfærdsbehandler, som ikke tolker den adfærd som "dominans" for det ville dælme være synes hvis den stakkels hund bliver udsat for sådan en.

• #13   20. feb 2013 Søren N -> Hvorfor SKAL den anklagende tone komme, uden du overhoved har sat dig ind i sagen eller set hunden?
    Han stresser overhoved ikke rundt, det har jeg på intet tidspunkt skrevet, netop nu ligger han på ryggen, helt splattet ud, og slapper af ved siden af mig, sammen med de andre hunde - han har lige hoppet rundt med logrende hale, og apporteret legetøj ude i haven med mig (min sammenbo er på arbejde), det er UDELUKKENDE den voldsomt besættende adfærd han har omkring de genstande han finder og parrer/humper.
    Han udser sig tit en genstand han ønsker at parre, hvilket han gør ved at hoppe op efter det eller begynde at gø, vi gemmer genstanden væk, og han ignorere det (så længe han IKKE kan se den) - det er hvis han får fat i den, og først har parret den at han bliver helt tosset. Og vi kan ikke hele tiden holde øje med om han får fat i en pude, sko eller lignende.
    Og hvad mener du med "låst inde"?
    Ja, han slikker af og til vores andre hunde i mundvigen i leg - det gør de andre også når de overgiver sig. Det er tydeligt at se det er leg. Vi har trods alt haft hunde i mange år, jeg har bare ALDRIG oplevet denne enormt besættende adfærd i nogle af de hunde vi har haft før, det er derfor jeg spørger. Jo at de har knurret hvis de har fundet et ben og ikke ville af med det, men aldrig at de har faret ud og bidt ens hånd til blods.
    Synes i det mindste du kunne spørge lidt ind, inden du kommer med sådan en udtalelse, men det er jo så let at dømme andre over internettet.

• #14   20. feb 2013 Nå, så er min sammenbo lige blevet ringet op af tidligere ejer, som siger h*n har set debatten herinde, og der nu indrømmer at hans adfærd ved "parredyr" var en af de grunde til h*n gik af med ham.
    Tager ud til tidligere ejer nu her hvor min sammenbo kommer hjem, og så skal vi lige høre hvordan det startede og snakke med personen.

Kommentér på:
"Possesive" adfærd.

Annonce