21. jun 2005 Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
Instinkter vs. træning og kontrol Instinkter vs. træning og kontrol
Hunde har instinkter, de er jo dyr..
De har egenskaber og personlighed, temperament og er levende væsner, ingen tvivl om det!
Men hvor meget kan undskyldes hundens instinkter - og derved fratage føreren ansvaret for handlingerne?
Bør alle hunde gå med mundkurv til hvis nu der kommer en kat for tæt på, eller findes der hunde der bare ikke interesserer sig for jagt og drab?
- Og kan disse rovdyrsinstinkter trænes og kontrolleres, så man kan vide sig sikker på - om ikke hunden, så kommandoerne?
Det udspringer af en tråd ja, og mange ved bestemt hvilken. Dog er det på ingen måde DEN hændelse der skal debatteres, blot meningsudvekslinger med argumentation
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.199
Og ganske enig, træn hunden til at færdes løs (sikkert), eller hold den i line.. Burde være ret simpelt
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.191
Det kan aldrig blive hundens eftersom den jo ikke rigtig kan vide hvilke normer vi som mennesker ønsker efterlevet.
Har vi nogle grænser, så må gøre en indsats for, at de ikke bliver overskredet. Om det er at dæmpe hundens drifter eller sætte en line på er op til den enkelte at afgøre. Men ansvaret kan vi aldrig fralægge os.
Selvfølgelig bør alle hunde ikke gå med mundkurv. Og et 100% linepåbud mener jeg også er helt hen i vejret.
Vi skal alle som en sørge for, at risikoen for, at vores hund skader andre dyr, mennesker eller ting er så lille som mulig.
okt 2010
Følger: 17 Følgere: 48 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.973
Vel er der forskel på hunderacer, deres trænbarhed og instinkter, men det er ejer som skal sørge for ikke at sætte hunden i en situation, hvor instinkte/drifter kommer ud af kontrol.
Kan det ikke klares med en kommando, må der bruges snor og eller mundkurv.
Whipperne på Djurgården i Stockholm, lige i dette område ville jeg ikke turde slippe dem af snoren, jeg tror fristelsen til den store jagt ville være for stor.
I snor intet problem, de er opmærksomme, men holder sig i ro.
okt 2010
Vi var omringet af ca. 800-1000 gæs og begge hunde sitrede og havde meget store pupiller
okt 2010
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Og ja, der findes hunde der ikke interesserer sig for drab. Jeg har en af slagsen. Jeg kan dog ikke tage æren for at Lia er en "nuuuurh" hund. Ser hun en mus, en harekilling, en kanin, så er det "nuuuuuuurh", ser hun en kat, så det "foooorsigtig for de kan være sure!" - det med at slå noget ihjel er helt utænkeligt for hende og det er ikke noget jeg har lært hende.
På den anden side, løber et barn væk fra sin mor som prøver at fange det, så skal Lia nok hyrde det tilbage! Og vil barnet ikke som hun vil, så kan man jo nappe barnet i mavsen! Eller... det ville man gerne, men det må man ikke... og ja, her det at mit ansvar kommer ind. Lia er trænet til at lystre et nej og generelt ikke hyrde mennesker. Så når jeg råber "nej!" lige inden hun sætter tænderne i småbarns mavseskind, så lystrer hun, men havde jeg ikke været der, så var der blevet nappet.
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 18 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.448
Mine vil slå rotter, mus, ræve, katte osv ihjel hvis de kommerinden for deres rækkevidde og jeg ikke er i nærheden til at stoppe blodbadet.
De er begge avlet til at klare den slags uden hjælp fra jægeren og den ene har været brugt som særdeles effektiv skadedyrs-bekæmper.
De er til gengæld totalt sikre for mennesker og whippeten er også sikker omkring det meste ud over smågnavere og kaniner/harer.
Glemte lige: intet kan undskyldes med hundens instinkter, det er 100% ejers skyld.Hvis man har en hund der slår andre dyr ihjel bør man selvfølgelig træne den/holde den fra andre dyr.
Kommer de andre dyr så til hunde, er det bare ærgerligt. Altså hvis en kat løber i gabet på min terrier og katten ikke overlever mødet vil jeg da synes at det er noget rigtig lort og være ked af det, men hunden ville ikke blive aflivet af den grund. Men heldigvis er katte ikke så dumme,så det kommer nok ikke lige til at ske
Instinkter vs. træning og kontrol