959 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Instinkter vs. træning og kontrol Instinkter vs. træning og kontrol

Hunde har instinkter, de er jo dyr..

De har egenskaber og personlighed, temperament og er levende væsner, ingen tvivl om det!

Men hvor meget kan undskyldes hundens instinkter - og derved fratage føreren ansvaret for handlingerne?

Bør alle hunde gå med mundkurv til hvis nu der kommer en kat for tæt på, eller findes der hunde der bare ikke interesserer sig for jagt og drab?
- Og kan disse rovdyrsinstinkter trænes og kontrolleres, så man kan vide sig sikker på - om ikke hunden, så kommandoerne?

Det udspringer af en tråd ja, og mange ved bestemt hvilken. Dog er det på ingen måde DEN hændelse der skal debatteres, blot meningsudvekslinger med argumentation smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.
  • Udskiftning af ventil på vandrør til opvaskemaskine 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Instinkter vs. træning og kontrol
  • #1   29. nov 2012 For god ordens skyld er der tale om dette billede af piraten på mågejagt... og byens dumme måger smiley

profilbillede
  • #2   29. nov 2012 hahahahaha.. Nåmen DEN her Balder er også ret begejstret for måwer og andre bevingede dyr smiley

Og ganske enig, træn hunden til at færdes løs (sikkert), eller hold den i line.. Burde være ret simpelt smiley

• #3   29. nov 2012 Ligegyldigt hvad hunden gør er ansvaret jo ejerens. Uanset om hunden er trænet til det ene eller det andet, eller måske slet ikke er trænet.
    Det kan aldrig blive hundens eftersom den jo ikke rigtig kan vide hvilke normer vi som mennesker ønsker efterlevet.

Har vi nogle grænser, så må gøre en indsats for, at de ikke bliver overskredet. Om det er at dæmpe hundens drifter eller sætte en line på er op til den enkelte at afgøre. Men ansvaret kan vi aldrig fralægge os.

Selvfølgelig bør alle hunde ikke gå med mundkurv. Og et 100% linepåbud mener jeg også er helt hen i vejret.
    Vi skal alle som en sørge for, at risikoen for, at vores hund skader andre dyr, mennesker eller ting er så lille som mulig.

• #4   29. nov 2012 Det er i min verden udelukkende føreren, der fejler.
    Vel er der forskel på hunderacer, deres trænbarhed og instinkter, men det er ejer som skal sørge for ikke at sætte hunden i en situation, hvor instinkte/drifter kommer ud af kontrol.

Kan det ikke klares med en kommando, må der bruges snor og eller mundkurv.

Whipperne på Djurgården i Stockholm, lige i dette område ville jeg ikke turde slippe dem af snoren, jeg tror fristelsen til den store jagt ville være for stor.
    I snor intet problem, de er opmærksomme, men holder sig i ro.

profilbillede
  • #5   29. nov 2012 minion - Jeg kan godt sige dig at det blik Alfa sender min mand er et "Må jeg ikke nok far?"
    Vi var omringet af ca. 800-1000 gæs og begge hunde sitrede og havde meget store pupiller smiley

profilbillede
  • #6   29. nov 2012 Problemet var, at det var temmelig svært at se hvilke, der var unge og friske og hvilke der var så gamle og seje, at de ikke engang ville være værd at sætte tænderne i, i sprængt tilstand smiley

• #7   29. nov 2012 Som andre har sagt så er det altid førerens ansvar og det kan så give sig udtryk i at hunden får mundkurv på hvis det er førerens eneste mulighed for at sørge for at hunden ikke gør skade, men det er nok sjældent at det kommer så vidt.

Og ja, der findes hunde der ikke interesserer sig for drab. Jeg har en af slagsen. Jeg kan dog ikke tage æren for at Lia er en "nuuuurh" hund. Ser hun en mus, en harekilling, en kanin, så er det "nuuuuuuurh", ser hun en kat, så det "foooorsigtig for de kan være sure!" - det med at slå noget ihjel er helt utænkeligt for hende og det er ikke noget jeg har lært hende.

På den anden side, løber et barn væk fra sin mor som prøver at fange det, så skal Lia nok hyrde det tilbage! Og vil barnet ikke som hun vil, så kan man jo nappe barnet i mavsen! Eller... det ville man gerne, men det må man ikke... og ja, her det at mit ansvar kommer ind. Lia er trænet til at lystre et nej og generelt ikke hyrde mennesker. Så når jeg råber "nej!" lige inden hun sætter tænderne i småbarns mavseskind, så lystrer hun, men havde jeg ikke været der, så var der blevet nappet.

• #8   30. nov 2012 Nej, selvfølgelig skal alle hunde ikke gå med mundkurv.

Mine vil slå rotter, mus, ræve, katte osv ihjel hvis de kommerinden for deres rækkevidde og jeg ikke er i nærheden til at stoppe blodbadet.
    De er begge avlet til at klare den slags uden hjælp fra jægeren og den ene har været brugt som særdeles effektiv skadedyrs-bekæmper.

De er til gengæld totalt sikre for mennesker og whippeten er også sikker omkring det meste ud over smågnavere og kaniner/harer.

Glemte lige: intet kan undskyldes med hundens instinkter, det er 100% ejers skyld.Hvis man har en hund der slår andre dyr ihjel bør man selvfølgelig træne den/holde den fra andre dyr.
    Kommer de andre dyr så til hunde, er det bare ærgerligt. Altså hvis en kat løber i gabet på min terrier og katten ikke overlever mødet vil jeg da synes at det er noget rigtig lort og være ked af det, men hunden ville ikke blive aflivet af den grund. Men heldigvis er katte ikke så dumme,så det kommer nok ikke lige til at ske smiley

Kommentér på:
Instinkter vs. træning og kontrol

Annonce