Info om Colliehvalp.. Info om Colliehvalp..
Go morgen Hg..
Jeg ved at det var en tråd ang. Bideri hos hvalpe, og vi ved alle at hvalpe bider og der er foreskel på hvor meget og hvor lidt de bider afhængig af hvilken race også..
Og nu står vi selv med et, vores kendskab til hunde herhjemme igennem de sidste10 år har selv givet os en god del erfaringe, dog er vi nu fældet af at vi har haft rotweiler og am.bulldogs før i tiden.. Og kender til deres måde at lege/ mosle osv på, og hvor/ hvornår de leger og hvornår det er magtkamp..
Men nu er vi så sprunget ud i noget nyt, nemlig Collie, bla, selvfølgelig vi har her over weekenden søgt en masse på nettet for at finde lidt info om dem som hvalpe, med hensyn til hvad de sys er sjovt at lave, lege og hvordan de gør dette, men vi kan dlete ikke finde nogen hvalpebeskrivelser? Kyn masser af info om racen når,den er voksen..
Så på min mands opfordring søger vi atter engang råd hos jer kære HG
Vi vil gerne vide hvor langt en Collie går før leg blir til magtkamp, hvis man kan sige det sådan og hvis i har nogle andre ting vi skal være obs på også de ting han evt. Kan gøre opføre sig overfor små børn..
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.759
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.350
Hvis i synes at det er sjovt at blive tromlet ned, så kan en collie vist godt lege sådan (de slår mig dog som noget mere forsigtige), men de kan også lære at det ikke er i orden.
Collien er ikke en hund der lærer specielt godt vha "magt" - den skal bare vejledes, for den er somregel lige så kvik som ejeren og kan godt forstå kropssporg og tone.
jan 2007
Følger: 7 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 808
Han virker på helt sikekrt som om at han har fundet sin plads i familien, for er helt anderledes med hensyn til menneske kontakt end både vores am. bull og rotten, hvilket jo er helt fantastisk.. tror virkelig vi har fundet "vores" race i Collien, men vi synes så at han bider rigtig meget, altså i leg men synes det er sjælendt at man kan lege med ham uden at bidemærker alle steder, feks, hvis man sætter sig på gulvet med ham, så kommer ham og slår nærmset en kolbøtte i skødet på en og vil gerne putte men lige så snart man ligger en hånd på ham for at klæe ham, så tror ham at man vil lege, hvis man så beder ham om at lade hver er det næsten som om han bliver skræmt over at vi siger nej til ham, for self. skal vi lege en masse med ham, men gud hvor gør hvalpebisser bare monster nas efter noget tids leg, dette er især en meget svær balance mellem ham og vores 3 årige datter.. da hun jo self. tror at han bider hende rigtig, selvom hun er vant til hunde, så er ham her lidt mere hyber end de 2 andre og til andre hunde hun kender fra famile og venner.. så vi gør self. vores for at lære hende om ham og hans måde at lege på, som alle andre forældre ville gøre over for deres børn
vi er bare rigtig bange for at der skulle komme en grim oplevelse ud af noget pga af noget vi har misforstået i hans måde at være på, ligesom vi ikke var opmørksomme på det med vores rotte.. håber I forstår hvad jeg mener, synes det er lidt svært at formulere uden at få mig selv til at lyde dum og/eller at vi står med en problem hund for det er han på ingen måde, hvad skal jeg kalde det, små bekymrinegr trods alt forarbejde og race tjek er gjort inden vi traf vores valg..
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
Vores collie er 1½ år og har stadig brug for vejledning i hvordan man omgåes små børn ( vi har en pige på næsten 3 år ) ligesom vores pige har brug for vejledning i hvordan man omgåes hunde.
Men..
Vores collie napper en i enden / lårene hvis han bliver for kåd i leg eller hvis vi stopper legen før han synes
I forhold til vores datter, så spærrer han vejen for hende og skubber hende med siden / rumpen eller maser / holder hende op mod møbler eller vægge.
Når han gør noget vi ikke synes han skal, så viser vi ham hvad han godt må og leder ham væk fra det han har gang i..
Feks så giver vi ham noget han gerne må bide i, men som ikke gejler ham op når han napper os i enden.. Det kunne være et knudereb eller noget spiseligt.. Måske en håndfuld godbidder spredt ud på græsset.
Vi får ham til at sidde roligt og tilbyde kontakt inden vi spreder godbidder, så han forbinder ro med belønning
jan 2007
Øhmm.. det er ham der er på mit profil billede, han er korthåret collie/golden/lab.. lab/golden skinner 90% igennem ham og de sidste 10 % er så collie, vil ikke sige at han bider uden grund han tror bare at alt er leg (hvilket hvalpe jo self. gør) men hvis man self er ude efter en hygge stunt på tæppet hvor man bare ligger og nusser så vil han heller lege og når man så siger nej så bliver han "skræmt"/ked ? og går hen og ligger sig et andet sted
jan 2007
mar 2006
Hvis den er helt lille, så undersøger den bare verdenen. Er den ved at være tandskifteklar, så bider den fordi bisserne klør... Er den ældre end det, så bider den fordi i ikke har lært den at lade være.
Der kan muligvis være en snert af hyrdeinstinkt tilbage i den, hvis i oplever at den nipper jeres hæle når i går rundt. Det skal i også bare bede den om at lade være med. Stå helt stille og vær kedelig. Leg med hunden så snart den stopper med at bide.
Så længe i KUN har det sjovt når der ikke bides, så fatter hunden hurtigt sammenhængen.
Undgå leg med bolde (eller, begræns det, og pak bolden væk når den ikke er i brug) - det kan stresse mere end det gavner hvis hunden har hyrdeinstinkt, da de agerer på instinktet, men ikke får rigtigt afløb for det (bolde kan nemlig ikke hyrdes).
Der er mere om stress her:
(link fjernet)
Hun bruger Irene Lillenquist, men jeg har lige været til et foredrag hos Henriette Marqvorsen, som sagde stortset det samme. Min hund har en del af de samme symptomer som Alfa (hunden der beskrives i artiklen), da jeg har lavet mange af de samme fejl som Alfas ejer. Nu er sheltien er større stressbombe end collien, men meget af det vil alligevel være relevant, da de arbejder ud fra nogenlunde samme principper.
jan 2007
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.201
jan 2007
Vi prøver som sagt bare at finde ud af og der er nogle små tegn vi bør være opmærksomme på, så vi kan få rettet det af inden han bliver for gammel
okt 2010
Følger: 12 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 54 Svar: 2.494
Hvad er han blandet af udover collie?
jun 2006
Hvis I har undersøgt osv og fundet frem til collie, hvorfor vælger I så en blanding med kun 10 % collie ?
Ikke fordi I skal stå til regnskab overfor nogen.. Er bare nysgerrig for jeg forstår det ikke.
jan 2007
jun 2006
okt 2010
Og så holder han fast i ens arm med forpoterne, når man nusser ham
Og favoritten er nok at trykke hovedet og næseryggen helt tæt ind mod ens bryst/mave og få et kram - jeg har et kramme-kæledyr herhjemme
jun 2006
Du har en blanding
jan 2007
dem vi købte ham af havde både mor og far så har mødt begge forældre til ham
vi vlagte at få en blaning af colli og lab da, vi ikke er til lanhåret hunden og colliens træk som ren ikke helt er os helelr, så vi fik en blanding af de to
Men der komemr billeder af ham når vores comp virker igen
jan 2007
okt 2010
Vores collie elsker ar løbe. Han kan godt bryde lidt indimellem, men det at spurte rundt er hans glæde
okt 2010
jun 2006
Din hund er garanteret skøn, men den har garanteret også en hel del lab/golden kvaliteter, så derfor er det ikke en collie
Synes det er dejligt du søger en forklaring i race på hvorfor din hund gør som den gør.
( Men synes det er brand ærgeligt du ikke valgte en rigtig collie
jan 2007
Sara - det lyder rigtig meget som vore herhjemme det med kolbøtterne er ihvert fald helt det samme..
* jeg ved jo helelr ikke om det kun er 10% det var bare en måde at sige det på..
jan 2007
Ib - du tilgivet
mar 2008
Følger: 70 Følgere: 1047 Hunde: 2 Svar: 1.894
jan 2007
jun 2006
Det har aldrig været negativt ment fra min side.
jan 2007
jan 2007
jun 2006
jan 2007
mar 2008
Følger: 15 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 44 Svar: 2.201
jun 2004
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 48 Svar: 882
jan 2007
bla : https://www.google.dk/search?q=collie/labrador&hl=da&client=firefox-a&hs=mxV&rls=org.mozilla:en-US:official&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=dtA0UNf8F4XLsgb1jICQDA&ved=0CAoQ_AUoAQ&biw=1920&bih=976 ????
Ja, hans farver er ikke på en prik som en collies men nu er han en bla. og som så mange andre diskussioner herinde om hvorvidt folk tillader sig at blande sig i hvorvidt ens hund er et eller noget andet.. tag gerne eks.min Am. bull bla. på min profil, hvor meget Am.bull synes du han ligner??
Er skam helt frisk på at man kan snakke om tingene, men sådan noget der pisser mig virkelig af, hvad bilder du dig ind?
jan 2007
jun 2006
jan 2007
Christian - ja, med tid mener jeg at ligemeget, hvor meget og hvad vi prøvede med ham så passede han bare ikke hos os og det var synd for ham, og med 3 år for tidligt mener jeg at vi bedre havde magtet en hund af hans sind hvis vi havde boet i et rigtig hus og ikke et række hus..
jun 2006
derfor valgte vi en collie.
Synes også man skal tage hensyn til hvilken hund og ikke bare at det er en hund når man vurderer hvornår det passer ind i ens liv
jan 2007
mar 2006
Hunden er tricolour (black/tan + hvid), hvilket er fair nok for en collie... Men der er et problem - farven skal komme fra begge forældre (det er recessivt, så det kræver to kopier af genet), og der findes hverken black/tan labradors eller golden retrievere, hvilket vil sige at det er <i>ekstremt</i> usandsynligt, for ikke at sige umuligt, at en hund af de racer vil bidrage med genet. Der skal have været noget andet i.
Ud fra billederne af moderen er hun altså også selv en blanding af to hunde med black/tan genet (da hun er black/tan), hvilket vil sige hun absolut ikke kan være en førstegenerations labrador/golden blanding. De to racer kan maks udgøre 50% - en "ren" bedsteforældre, i hver side, er det tætteste den kan være kommet på lab og golden, hvis de overhovedet er i.
Hun ligner faktisk meget min onkel og mosters gamle hund. Hun var en blanding af schæfer, collie og golden. Jeg ved ikke præcist hvilket blandingsforhold vi snakker om, men den har heddet golden/A blandet med B, ikke schæfer/collie blandet med golden, for så kunne den ikke få farven.
Jeg kan ikke fortælle dig nøjagtigt hvilke racer der er i moderen, men prøv at kigge på schæferblandinger, måske også border collie blandinger, islandsk fårehundeblandinger (den er jeg dog meget i tvivl om), finsk lapphund (den er hellere ikke sandsynlig) og australian shepherds. Evt hovawart, men hun slår mig som mere hyrdehundeagtig.
Og som sagt, det er ikke noget jeg skriver for at være dum over for din hund - det betyder jo ikke fra eller til om der er lidt mere hyrdehund i, og det er også 100% op til dig om det overhovedet er noget i vil bruge tid på at undersøge.
Jeg synes bare at du skulle have de kolde facts, så du i det mindste kan forholde dig til dem.
jan 2007
Jeg skal ikke kunne svare på om Tempos bedsteforældre har været blandet med noget andet evt. schæfer eller rottweiler måske? hun ligner en golden bare sort og med lidt korter pels
Da vi kom hjem med Tempo, gik vi på nettet og brugte resten af weekenden på at sammenligne ham, med både schæfer bla, collie bla og div lab/golden bla. vi nåede også selv frem til at han ligner mere en collie blanding end en schæfer blanding, grundet hans små poter, brede forben, måden hans øre hænger på, og hans spidse ansigt som er mere spidst end alle de schæfer blandinger vi har haft kigget på
hans er solgt og købt som collie/golden/lab bla. vi har bare valgt kun at sige collie/lab når folk på gaden møder os
Men er klar over og enig i at han ser spøgs ud i både farve og form.. Men som jeg skrev længere oppe så tvivler jeg altså stærkt på at denne helt alm. fam. DK har haft sat det helt sorte svindel nummer op for at få solgt deres hvalpe, tvært imod har jeg tænkt meget over det siden tråden startede igår, at da de i tidernes morgen har haft købt Tempos mor, at de måske kun er oplyst at hun er lab/golden (men at der måske også har været schæfer og/eller rotte i hende) men hvis de ikke har vist noget om dette, så har de jo bare købt en alm lab/golden bla??? Må indrømme at det er vores egen teori herhjemme, og derfor går møllen jo bare videre gennem os og de andre der har købt hans søskende?
I vores teori virker det som den mest sandsynlige også efter som vi så privat fotos af både mor, far og hvalpenne fra da de blev født
mar 2006
Men altså - det gode ved at tage udgangspunkt i genetikken er at det jeg skriver stadig er rigtigt. Nu kan jeg selvfølgelig bare ikke udtale mig om <i>din</i> hunds mor, for den har jeg ikke set.
Der er jo ikke noget til hinder for at jeres hund både er collie- og schæferblanding. Jeg ved ikke om det er sådan det hænger sammen (og det vedkommer hellere ikke mig), men det er helt klart muligt, og det vil forklare hvorfor flere her mener at han ligner en shæferbl.
Either way, han ser dejlig ud, og jeg håber at i får en rigtig god hund ud af ham!
okt 2010
Han ser ud som en godt og blandet og det gør ham jo på ingen måde ringere:) det er da kun charmerende:)
Der findes blandinger, der kan ligne den korthårede collie meget. Min mor viste mig billeder fra vores sommerferie på Bornholm, hvor jeg var meget lille. Der sad jeg og kælede med en hund på gården, der ligner Buddy næsten fuldstændigt - den havde bare ikke den hvide plet på ryggen:) det mest morsomme er, at jeg godt kan huske hunden og syntes den var sød - jeg syntes bare den var meget lille (huskede den som dansk/svensk eller foxblanding). Men OK vores egne blandingshunde var så også noget større end en collie:)
jan 2007
nej du har helt ret, men for os er han collie bla. eftersom det er det vi har købt
men tror jeg ændre ham til ren rundkørsel i min profil.. så slipper folk for bryde deres hoveder og jeg slipper for de kedelige kommentare der følger med at havde blandings/rundkørelses hund
jan 2007
okt 2010
korthåret cookie = korthåret collie - ved ikke hvorfor min smartphone synes, min hund bør være en cookie *GG*
jan 2007
apr 2011
Følger: 32 Følgere: 53 Hunde: 8 Emner: 200 Svar: 12.252
Her kommer børn i alle aldre fra små babyer til teenagere, og der har aldrig været problemer.
Eller det vil sige, at hvis der er mange børn der løber larmende rundt i haven, så lukker jeg collierne ind, De kan ikke finde ud af den leg. De spurter rundt og gøer i et væk når det bliver vildt. Jeg tror de forsøger at hyrde flokken og at forsvare mine børn mod de andre - og det duer ikke, så de kommer ind.
Leger børnene bare normalt, så er der ingen problemer og små børn prøver de nærmest at passe på. Vi har et barnebarn på nu 1½ år og vi har en fætter på nu 3 år. Da de var babyer lagde collierne sig i ring om dem når de f.eks lå på et tæppe på gulvet, og nu hvor de går rundt i haven og leger, så går collierne stille rundt og holder øje.
Aldrig en eneste gang er et barn blevet væltet omkuld eller har taget skade og de er heller ikke blevet hyrdet. Mine collier følger bare efter og passer på børnene, det er som om de har ansat sig selv som livvagter. Uanset vejr og vind - er børnene ude så er collierne det også.
Jeg har et par billeder der måske kan illustrere det:
1. Andreas på 16 måneder tusser rundt, Frida tusser efter og passer på:
(link fjernet)
2. Mikkel på knap 3 år spiller bold med tre hunde, alt foregår stille og roligt uden tumult eller vildskab, collierne prøver f.eks ikke at hoppe og og tage bolden fra ham:
(link fjernet)
3. Bolden bliver væk i en busk, collierne står meget tålmodigt og venter pænt på at Mikkel finder bolden igen:
(link fjernet)
4. Vi har besøg af Ida der netop har lært at sidde (noget usikker) og vores lille hvalp er yderst forsigtig, selvom hun meget gerne vil have det legetøj Ida sidder med:
(link fjernet)
5. Andreas som baby, ligger på tæppe på gulvet og Frida danner beskyttende ring:
(link fjernet)
6. Andreas har mad omkring munden, Alba der er 1 år vil rigtig gerne slikke det af, men nærmer sig meget forsigtig:
(link fjernet)
7. Andreas har lige lært at sidde, mit kuld der her er 4 uger er forsigtige og overfalder ham ikek i kådhed, de ved godt han er lille.
http://d29dcds16kmxz5.cloudfront.net/e0/05/i47973856._szw1280h1280_.jpg
Det jeg vil frem til er, at collier har en meget fin fornemmelse for de situationer de befinder sig i, de vejrer stemninger bedre end mange andre racer. Der står i colliebogen fra DKK at collien er nærmest selvopdrægende - det passer ikke - men den har i mange situationer den der fornemmelse for, hvornår man er stille og hvornår man ikek behøver at være det.
Med mine egne store børn kan de sagtens lege vildt:
1. De hyrder
(link fjernet)
2. De hyrder også som hvalpe (den gik også efter haserne)
(link fjernet)
3. De springer op
(link fjernet)
4. Men selvom de springer op, så vælter de ikke nogen, de passer stadig på:
(link fjernet)
Jeg har også haft labrador og har også i perioder haft en rottweiler som feriebarn. det er begge to fantastiske racer der også elsker børn. Men de er noget mere klumpede, de vælter børnene med halen, de pisker dem i hovedet med halen, de komemr til at løbe ind i dem og vælte dem osv osv - alt sammen i kærlighed
Jeg synes collien er anderledes, og det kan man så lide eller lade være.
apr 2011
Ang sindet på din hund, så kan den jo blive til hvad som helst. Jeg synes de blandinger der er i kunne tyde på, at I får en hund med krudt i røven der kommer til at kræve meget, jeg havde ikke tude købe sådan en. Ang sindet kan den jo blive en glimrende hund, men om det ene eller andet slår igennem kan man ikke vide.
jan 2007
Tak for din besked, jeg kan desværre i9kke se bilederne på min computer? det ville ellers ha været skønt, vi har fået registrerings attesten på ham nu og der er han skrevet som lab/golden.. jeg har haft ringet og snakket med dem, vi købte ham af som siger at det er en fejl fra dyrelægens side at collien ikke står med og at vi vil få en ny hvor det er rettet
Ja, vi ved at hans udseende er atypisk, men igen så har vi set både mor og far til ham og om hans mor har været en blanding af noget mere ved jeg som sagt ikke, de fortalte os at hun var gold/lab bla og faderen ved ren collie, om og/eller hvordan div racer slår igennem har jeg ikke så meget forstand på rent farvemæssigt men af sind (selvom man ikke kan regne 100% med det, så har jeg noget erfaring med det, da vi altid har haft blandinger)
Men nej krudt i røven lider han nu heller ikke af
apr 2011
Det vigtigste er vel, at I er glade for jeres hund, og hvad der skinner igennem kan man ikke altid vide - den rottweiler jeg har erfaring med med DKK tavle var nu også meget rolig, den havde ikek mere krudt i røven end andre hunde og tulledede også bare med rundt herhjemme - den havde meget sind som en labrador.
Meget mystisk med billederne, jeg kunne se dem selv da jeg lagde dem op, men nu kan jeg ikke - men du kan se dem i mit album der hedder noget med collier og børn.
okt 2010
Gode billeder
Buddy er ikke ligeså forsigtig, han er jævnt klodset/skødesløs omkring at baske børn i hovedet med halen, jokke dem over fødderne, nedlægge dem etc. Men meget godmodig og blid ikke desto mindre
apr 2011
Info om Colliehvalp..