1.598 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 52 Svar

Info om Colliehvalp.. Info om Colliehvalp..

Go morgen Hg..

Jeg ved at det var en tråd ang. Bideri hos hvalpe, og vi ved alle at hvalpe bider og der er foreskel på hvor meget og hvor lidt de bider afhængig af hvilken race også..

Og nu står vi selv med et, vores kendskab til hunde herhjemme igennem de sidste10 år har selv givet os en god del erfaringe, dog er vi nu fældet af at vi har haft rotweiler og am.bulldogs før i tiden.. Og kender til deres måde at lege/ mosle osv på, og hvor/ hvornår de leger og hvornår det er magtkamp..
Men nu er vi så sprunget ud i noget nyt, nemlig Collie, bla, selvfølgelig smiley vi har her over weekenden søgt en masse på nettet for at finde lidt info om dem som hvalpe, med hensyn til hvad de sys er sjovt at lave, lege og hvordan de gør dette, men vi kan dlete ikke finde nogen hvalpebeskrivelser? Kyn masser af info om racen når,den er voksen..
Så på min mands opfordring søger vi atter engang råd hos jer kære HG smiley
Vi vil gerne vide hvor langt en Collie går før leg blir til magtkamp, hvis man kan sige det sådan og hvis i har nogle andre ting vi skal være obs på også de ting han evt. Kan gøre opføre sig overfor små børn.. smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af køkkenhylder 600 kr.
  • Varmtvandsventil i teknikskabet har sat sig fast 650 kr.
  • Køb og installering af Aquastop på vaskemaskine 1.289 kr.
  • Skift af slange til trillebørhjul 205 kr.
  • Afinstallation af gaskomfur samt gasinstallation i lejlighed 3.500 kr.
  • Kitchen clogged 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Info om Colliehvalp..
  • #3   22. aug 2012 Tænker du leg hunde imellem?

• #4   22. aug 2012 Hunde dyrker ikke magtkamp med mennesker - de afprøver grænserne for hvor voldsomt man kan lege, men så må i være flinke og fortælle dem hvad der er OK og hvad der ikke er OK.

Hvis i synes at det er sjovt at blive tromlet ned, så kan en collie vist godt lege sådan (de slår mig dog som noget mere forsigtige), men de kan også lære at det ikke er i orden.

Collien er ikke en hund der lærer specielt godt vha "magt" - den skal bare vejledes, for den er somregel lige så kvik som ejeren og kan godt forstå kropssporg og tone.

• #5   22. aug 2012 Ved magtkamp henviser jeg til info jeg fik herinde fra da jeg havde nogle spørgsmål om vores rott bla. der var rigtig mange af jer der gjorde mig opmærksom på hvornår/hvor hurtigt leg blev til "magtkamp" / grænse afprøvning, måske bare mig der formulere mig forkert.. jeg mener at I/de af jer jeg snakkede med dengang, sagde at en rott hurtigt ville skifte under legen, fra leg til magtkamp? mellem hund og menneske..

Han virker på helt sikekrt som om at han har fundet sin plads i familien, for er helt anderledes med hensyn til menneske kontakt end både vores am. bull og rotten, hvilket jo er helt fantastisk.. tror virkelig vi har fundet "vores" race i Collien, men vi synes så at han bider rigtig meget, altså i leg men synes det er sjælendt at man kan lege med ham uden at bidemærker alle steder, feks, hvis man sætter sig på gulvet med ham, så kommer ham og slår nærmset en kolbøtte i skødet på en og vil gerne putte men lige så snart man ligger en hånd på ham for at klæe ham, så tror ham at man vil lege, hvis man så beder ham om at lade hver er det næsten som om han bliver skræmt over at vi siger nej til ham, for self. skal vi lege en masse med ham, men gud hvor gør hvalpebisser bare monster nas efter noget tids leg, dette er især en meget svær balance mellem ham og vores 3 årige datter.. da hun jo self. tror at han bider hende rigtig, selvom hun er vant til hunde, så er ham her lidt mere hyber end de 2 andre og til andre hunde hun kender fra famile og venner.. så vi gør self. vores for at lære hende om ham og hans måde at lege på, som alle andre forældre ville gøre over for deres børn smiley
    vi er bare rigtig bange for at der skulle komme en grim oplevelse ud af noget pga af noget vi har misforstået i hans måde at være på, ligesom vi ikke var opmørksomme på det med vores rotte.. håber I forstår hvad jeg mener, synes det er lidt svært at formulere uden at få mig selv til at lyde dum og/eller at vi står med en problem hund for det er han på ingen måde, hvad skal jeg kalde det, små bekymrinegr trods alt forarbejde og race tjek er gjort inden vi traf vores valg.. smiley

• #7   22. aug 2012 Hyrdehunde vil hyrde .. Og det gør mange af dem ved at nappe.
    Vores collie er 1½ år og har stadig brug for vejledning i hvordan man omgåes små børn ( vi har en pige på næsten 3 år ) ligesom vores pige har brug for vejledning i hvordan man omgåes hunde.

Men..
    Vores collie napper en i enden / lårene hvis han bliver for kåd i leg eller hvis vi stopper legen før han synes smiley
    I forhold til vores datter, så spærrer han vejen for hende og skubber hende med siden / rumpen eller maser / holder hende op mod møbler eller vægge.

Når han gør noget vi ikke synes han skal, så viser vi ham hvad han godt må og leder ham væk fra det han har gang i..
    Feks så giver vi ham noget han gerne må bide i, men som ikke gejler ham op når han napper os i enden.. Det kunne være et knudereb eller noget spiseligt.. Måske en håndfuld godbidder spredt ud på græsset.
    Vi får ham til at sidde roligt og tilbyde kontakt inden vi spreder godbidder, så han forbinder ro med belønning

• #8   22. aug 2012 Maj-britt- okay, jamen så beklager jeg min fortalense, må dog indrømme at de råd jeg fik herinde om min magtsygerotte(for det var han, han havde ihvert fald en klar forstilling om at det var ham der styrede alt herhjemme)
    Øhmm.. det er ham der er på mit profil billede, han er korthåret collie/golden/lab.. lab/golden skinner 90% igennem ham og de sidste 10 % er så collie, vil ikke sige at han bider uden grund han tror bare at alt er leg (hvilket hvalpe jo self. gør) men hvis man self er ude efter en hygge stunt på tæppet hvor man bare ligger og nusser så vil han heller lege og når man så siger nej så bliver han "skræmt"/ked ? og går hen og ligger sig et andet sted smiley andre gange hvis man siger nej og trækker hånden,benet til sig så bliver han elle vild og vil bare gerne mere( det er det sidste her jeg er bekymret over fordi det er fuldstændig samme måde vores rotte opførte sig og det endte i en rigtig grim oplevelse for både ham og mig.. vil bare gerne gøre hvad jeg kan så jeg ikke ender i samme kedelig situatision, hvis du forstår smiley

• #9   22. aug 2012 Ib - Uhh.. ja det lyder lidt hen af vores.. det må være det han gør med vores datter, fordi han tit #lukker" hende ude i køkkenet og stilelr sig i vejen for hende når hun prøver at komme fordi, han fjerne sig dog med det samme, når vi beder ham om det.. han napper os dog ikke i enden elelr hælene, men det med at nappe´når legen stopper for han sys, lyder også rigtig meget som ham.. vi har også haft afledt hans opmærksomhed med legetøj eller mad, maden er vi dog så småt ved at gå væk fra da han har labben glæde for mad, så selvom det tager hans opmærksomhed så falder han ikke helt ned på jorden af at søge på græsset, men tror da så vi vil prøve at holde lidt mere fast i det med legetøjet når du siger sådan smiley

• #11   22. aug 2012 Hvor gammel er den?

Hvis den er helt lille, så undersøger den bare verdenen. Er den ved at være tandskifteklar, så bider den fordi bisserne klør... Er den ældre end det, så bider den fordi i ikke har lært den at lade være.

Der kan muligvis være en snert af hyrdeinstinkt tilbage i den, hvis i oplever at den nipper jeres hæle når i går rundt. Det skal i også bare bede den om at lade være med. Stå helt stille og vær kedelig. Leg med hunden så snart den stopper med at bide.

Så længe i KUN har det sjovt når der ikke bides, så fatter hunden hurtigt sammenhængen. smiley

Undgå leg med bolde (eller, begræns det, og pak bolden væk når den ikke er i brug) - det kan stresse mere end det gavner hvis hunden har hyrdeinstinkt, da de agerer på instinktet, men ikke får rigtigt afløb for det (bolde kan nemlig ikke hyrdes).

Der er mere om stress her:
    (link fjernet)

Hun bruger Irene Lillenquist, men jeg har lige været til et foredrag hos Henriette Marqvorsen, som sagde stortset det samme. Min hund har en del af de samme symptomer som Alfa (hunden der beskrives i artiklen), da jeg har lavet mange af de samme fejl som Alfas ejer. Nu er sheltien er større stressbombe end collien, men meget af det vil alligevel være relevant, da de arbejder ud fra nogenlunde samme principper.

• #12   22. aug 2012 han er lige blevet 12 uger i søndags og ved godt at rigtig meget af det er pga tænderne, somsagt prøver jeg jo også at formulere mig så det ikke lyder somom at han er en problemhund eller svær at håndtere for det er han slet ikke, han er en meget glad og villig hund.. vil bare gerne være sikker på at han bare leger og at han ikke selv synes at han får noget ud af vores lege som sener vil ende i noget grimt som det gjorde med vores rotte, ved godt at man slet ikke kan samligne de to racer.. men da der også er golden og lab i ham og de to racer kender vi rigtig godt og kan sagtens se hvornår det er labben og/elelr Collies instinkt det tager ham i forskellige situatisioner smiley for som Ib skrev så har jeg jo lige fået forståelse for hvorfor han "lukker vores datter ud i køkkenet" (han hyder hende) ligeledes vil jeg så vidt muligt også bare være sikker på at jeg om 1 år ikke står med en usikker eller utilregnelig hund fordi vi har misforstået hans måde at være på mens han var hvalp smiley

• #13   22. aug 2012 du må undskylle nu med Tempo de problemer har jeg aldrig haft her i hjemmet med nogle af mine mange rottweiler ,har lavet en del hvalpe igennem snart 20 år,eller de andre hunde,det kunne være at de ny hunde ejer skulle tage nogle kursus i at havde hvalpe ,eller måsked tage og få noget viden fra deres opdrætter ,omkring den rase de vil havde,det kunne stope mange problemer ,

• #14   22. aug 2012 du behøver skam ikke at undskylde, men du var dog blandt en af dem der gav mig råd og vejledning ang. vores rotte smiley men never mind, hvis du prøver at sige at jeg virker udvidne om at have hvalp/hund så må kan jeg desværre ikke give dig ret hvis det er der du vil hen smiley vi skal først starte hvalpe træning i næste uge da der ikke var plads på det hold vi gerne vil på før smiley og selvom jeg ved at 10 års erfaing ikke er meget samlignet emd jer med 20-30års så er vi vel alle startet samme sted smiley vi har valgt at skifte de store stærke brugs racer ud med noget nyt og uvant for at udvide vores horisont for at finde den rigtige race til vores lille fam smiley hvilket vi så har fundet i collien men da vi også er rigtig glade for labben men ikke er så meget til deres størrelse elelr udseende( skal ikke misforståes, men smag og behag smiley ) og da vi heller ikke var helt vilde med det store arbejde i at havde en langhåret hund og ikke fandt den korthårede collies udseende til som vi ville og da vi så ved et tilfælde bliver informeret om at der var et blandings kuld af korthåret Collie korte vi til Jylland og faldt pladask for ham her.. iden vi hentede ham var vi blevet enige omat det skulle være noget med Collie vi gik efter da den udfra hvad vi har læst os til lever helt op til hvad vi forventer og vil bruge vores hunde til.. smiley
    Vi prøver som sagt bare at finde ud af og der er nogle små tegn vi bør være opmærksomme på, så vi kan få rettet det af inden han bliver for gammel smiley

• #16   22. aug 2012 Hvornår kommer der billeder af ham?? smiley

Hvad er han blandet af udover collie?

• #17   22. aug 2012 Maj-Britt.. Næææ det har hun ikke. Men collie er nok den ukendte faktor i hunden.

Hvis I har undersøgt osv og fundet frem til collie, hvorfor vælger I så en blanding med kun 10 % collie ?
    Ikke fordi I skal stå til regnskab overfor nogen.. Er bare nysgerrig for jeg forstår det ikke.

• #18   22. aug 2012 Nej, jeg har en blandings Collie, som jeg skrev længere oppe er han korthåret Collie blandet med lab og golden smiley men derfor skinner der stadig collie igennem ham som jeg også skrev længere oppe smiley så jo jeg har "Collie" smiley smiley

• #19   22. aug 2012 Sarah.. Labrador og golden retriever

• #20   22. aug 2012 Vores slår også kolbøtter ned i skødet på mig, når jeg sidder på gulvet smiley snuden moses godt ind i maven på mig og så bukker han sig frem og laver en forlænskolbøtte, så han lander i mit skød *GG*

Og så holder han fast i ens arm med forpoterne, når man nusser ham smiley

Og favoritten er nok at trykke hovedet og næseryggen helt tæt ind mod ens bryst/mave og få et kram - jeg har et kramme-kæledyr herhjemme smiley Han bliver helt giddy smiley aner ikke hvor han skal gøre af sig selv af glæde smiley

• #21   22. aug 2012 Nu med Tempo... Ejjjj... JEG har collie (link fjernet)

Du har en blanding

• #22   22. aug 2012 hans far er korthåret Collie og mor er en blanding af lab/golden... smiley
    dem vi købte ham af havde både mor og far så har mødt begge forældre til ham smiley det emd de 10% collie sagde jeg til hans sind, for af sind er han 90% lab/golden og de sidste 10 % er collie det er så disse 10% jeg lige skal være helt klar over, for ja man kan læse sig til meget men har det nu også meget godt med at høre folk viden og erfaringer om da deres collier/ collie blaninger var hvalpe smiley
    vi vlagte at få en blaning af colli og lab da, vi ikke er til lanhåret hunden og colliens træk som ren ikke helt er os helelr, så vi fik en blanding af de to smiley elelr 3 blir det jo så smiley

Men der komemr billeder af ham når vores comp virker igen smiley

• #23   22. aug 2012 men hvorfor mener I at jeg ikke har en Collie, er med på at han ikke er ren, men det har jeg jo helelr ikke sagt han er.. men beklagere da at i har misforstået det.. men han vil også blive oprettet som Collie blanding herinde.. smiley når jeg kan komme til det smiley

• #24   22. aug 2012 Det var godt nok ikke så stor en %-del collie - jovist kan han godt ligne en collie med nogle ting, men der er formentlig også meget adfærd fra retrieverne...

Vores collie elsker ar løbe. Han kan godt bryde lidt indimellem, men det at spurte rundt er hans glæde smiley Og så er han i mine øjne en smuk hund med utrolig flotte bevægelser smiley

• #25   22. aug 2012 Hvad hedder hans far? Kunne være at man kunne se et billede af ham i databasen smiley

• #26   22. aug 2012 Okay så misforstod jeg det med de 10%.

Din hund er garanteret skøn, men den har garanteret også en hel del lab/golden kvaliteter, så derfor er det ikke en collie smiley

Synes det er dejligt du søger en forklaring i race på hvorfor din hund gør som den gør.
    ( Men synes det er brand ærgeligt du ikke valgte en rigtig collie smiley )

• #27   22. aug 2012 Ib - Ja, du har en langhåret Collie og jeg har en korthåre collie blanding? med mindre jeg misforstår dit skrivesprog så synes jeg ærlig talt at det der er tarveligt.. jeg har aldrig sagt at jeg ahvde en ren collie og har f´lere gange i tråden skrevet at han var blandet, så hvorfor det ligepludselig kommer bagpå dig kan vel ikke være min fejl?? smiley

Sara - det lyder rigtig meget som vore herhjemme det med kolbøtterne er ihvert fald helt det samme..

* jeg ved jo helelr ikke om det kun er 10% det var bare en måde at sige det på.. smiley for ja vi kan se labben i ham i rigtig mange ting men han gør self. også en masse ting vi ikke har set før da vi ikke har haft "collie" før, så om det så er 33 % af ham der er collie, så er det jo ikke pointen? jeg prøvede bare at få lidt erfaringer og undgå at blive misfortolket elelr lige pludselig skudt fordi han er en blanding... smiley

• #28   22. aug 2012 sara - Må ærligt sige at jeg kender ikke hans kennel navn men de kaldte ham for Joey, men om de stavede det sådan ved jeg helelr ikke.. smiley har ikke selv ledt efter faderen, da vi mødte ham irl smiley

Ib - du tilgivet smiley Nææh det kan du jo synes, men hvis man ikke kan lide hunden udseende men er vild med den eneskaber så finder man vel sin egen mellem vej smiley smiley det kan også være at der kommer en ren på et tidspunkt, men det vil tiden jo vise smiley

• #29   22. aug 2012 Sarah lige præcis sådan gør Joy også det utroligt så godt hun kan holde fast !! Og også det med hoved gør hun det er simpelthen så nuttet det altså virkelig gode kram man får smiley

• #30   22. aug 2012 Ib - ja, helt klart der er masser af lab i ham, det har vist sig flere gange om dagen og når det lugter af mad så ingen tvivl der smiley det var så også kun collie delen af ham jeg var nysgerrig om smiley og fik da også svar på at han hydede vores datter smiley det var bare sådan nogle ting jeg/vi gerne ville vide for at kunne være opmærksom på det i hverdagen smiley

• #31   22. aug 2012 Glad for at jeg er tilgivet smiley
    Det har aldrig været negativt ment fra min side.

• #32   22. aug 2012 smiley Tog det nu heller ikke sådan, men skrivesproget herinde misforståes alt for tit, så jeg vil heller spørge engang for meget end at en hele tråd pludselig ender i ren "skrive kamp" smiley

• #33   22. aug 2012 Så er han oprettet smiley lånte lige et kabel af naboen smiley så skal han bare accepteres smiley

• #34   22. aug 2012 Jeg har budt ham velkommen

• #35   22. aug 2012 Taakk smiley

• #36   22. aug 2012 tror godt nok der er noget andet i ham også, se hans aftegninger ,de passee ikke til lab eller golden menner heller ikke til colli ,ja det kan godt være jeg har andbefalet dig noget i forbindelsel med din rotte ,men du er da ikke blevet kloger ,du bytter hund ud som andre bytter tøj ,mener at du blev andbefalet få en hund på et sener tidespunkt ,da det ikke kunne gå med små børn og hund hos dig,

• #37   22. aug 2012 Jeg synes godt nok det ligner han er noget schæferblanding..

• #38   22. aug 2012 Laika - Synes godt nok du er grov i dine beskyldninger!!!!!!! for det første så var både far og mor tilstede da vi hentede ham, så vi ved at han er hvad han er.. tror sgu ikke familien DK stiller det helt store snyderi op for at få solgt deres hvalp!!! og for det andet hvordan kan du tillade dig at udtale dig om hvorvidt jeg bytter mine dyr ud!!!!!? du kender INTET til grunden om hvorfor vi måtte af med vores anden hund!!! og bare fordi man har erkendt at man ikke er den rette ejer for den hund man nu har anskaffet sig og så sørge for at den får et godt nyt hjem, fordi man vil den det bedste så skal man beskyldes for det DER, håber du en en grim smag i din mund, for hvis du vil vide det, havde vi alt muligt på ham, adfærds behandler, gik til enetimer hos træner osv, så vi gjorde ALT for at kunne få ham til at funkere hjemme hos os, men det kunne han bare ikke... og har aldrig sagt at mit hjem ikke egener sig til hund pga af vores barn!!!!?!!!!! for det sidste jeg og min familie er, er dårlige ejer!!! tvært imod!!! synes det er voldsomt tarvelige udtalelser du kommer med!!!! ligner denne måske noget du ville synes mindede om en collie lab
    bla : https://www.google.dk/search?q=collie/labrador&hl=da&client=firefox-a&hs=mxV&rls=org.mozilla:en-US:official&prmd=imvns&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=dtA0UNf8F4XLsgb1jICQDA&ved=0CAoQ_AUoAQ&biw=1920&bih=976 ????

Ja, hans farver er ikke på en prik som en collies men nu er han en bla. og som så mange andre diskussioner herinde om hvorvidt folk tillader sig at blande sig i hvorvidt ens hund er et eller noget andet.. tag gerne eks.min Am. bull bla. på min profil, hvor meget Am.bull synes du han ligner??

Er skam helt frisk på at man kan snakke om tingene, men sådan noget der pisser mig virkelig af, hvad bilder du dig ind?

• #39   22. aug 2012 Laika - eller denne ?? hva sys du ? smiley http://www.hundegalleri.dk/galleri/58638-blanding_af_racer_mickey

• #40   22. aug 2012 Nu med Tempo : Min første tanke var også at der er schæfer i din hund, men det gør den vel ikke ringere ?

• #42   22. aug 2012 Ib - Nej bestemt ikke, men det er måske lidt inaverende at få af vide at ens hund ligner noget andet hele tiden... smiley hvis du forstår.. smiley

Christian - ja, med tid mener jeg at ligemeget, hvor meget og hvad vi prøvede med ham så passede han bare ikke hos os og det var synd for ham, og med 3 år for tidligt mener jeg at vi bedre havde magtet en hund af hans sind hvis vi havde boet i et rigtig hus og ikke et række hus.. smiley forstår mig ret, selvom det dog er HG vi er på, behøver man vel ikke at skulle dele hver en detalje smiley smiley selvom det nok er bedst for en selv i sidste ende.. smiley smiley haha

• #43   22. aug 2012 Jeg vil gerne have en (brugs)tervueren... Men der går 5-7 år før jeg har tid til sådan en hund..

derfor valgte vi en collie.

Synes også man skal tage hensyn til hvilken hund og ikke bare at det er en hund når man vurderer hvornår det passer ind i ens liv smiley

• #44   22. aug 2012 Ib - helt enig... ham vi måtte af med fandt ud af var rottweiler trods han var købt som lab bla. af F1 og gammeldags lab, det var vores træner som sagde at han med 100% sikkerhed ikke kun var bla, ud fra måden han ville lære på osv... Han betød enormt meget for os især vores datter savner ham, trods vi har Tempo nu snakker hun stadig om Diego.. men nu er der immervæk kæmpe foreskel på at have en lab eller en rotte, vi troede vi købte en lab, men fik en rotte, fair nok vi stod ved vores valg og gjorde hvad vi kunne for at han kunne havde det godt, det havde han bare ikke så vi beslttede at han ikke skulle være hos os mere efter 3 måneders overvejelser, for og imod... det var rigtig svært.. men det var dog det helt rigtige valg.. snakker stadig med hans nye mor og han har det rigtig godt smiley og er en helt anden hund idag end da vi havde ham, hvilket betyder meget for os smiley så jeg synes kun det er den rigtige måde at gøre det på, han var jo kun et 1, og havde stadig et langt liv foran sig, og fortjente ikke sprøjten.. derfor blev jeg også ret vred over det Laika skrev, for det er sgu ikke fair..

• #45   23. aug 2012 Nu ved jeg ikke om det er ok at kommentere, men du får lige lidt du kan spørge sælger om, hvis det har interesse. Det er SLET ikke for at tale ned om din hund, for i stidste ende er den vel lige så meget værd om den er den ene eller den anden blanding. Det er bare rart for dig som hundeejer at vide hvad du har mellem hænderne.

Hunden er tricolour (black/tan + hvid), hvilket er fair nok for en collie... Men der er et problem - farven skal komme fra begge forældre (det er recessivt, så det kræver to kopier af genet), og der findes hverken black/tan labradors eller golden retrievere, hvilket vil sige at det er <i>ekstremt</i> usandsynligt, for ikke at sige umuligt, at en hund af de racer vil bidrage med genet. Der skal have været noget andet i.

Ud fra billederne af moderen er hun altså også selv en blanding af to hunde med black/tan genet (da hun er black/tan), hvilket vil sige hun absolut ikke kan være en førstegenerations labrador/golden blanding. De to racer kan maks udgøre 50% - en "ren" bedsteforældre, i hver side, er det tætteste den kan være kommet på lab og golden, hvis de overhovedet er i.

Hun ligner faktisk meget min onkel og mosters gamle hund. Hun var en blanding af schæfer, collie og golden. Jeg ved ikke præcist hvilket blandingsforhold vi snakker om, men den har heddet golden/A blandet med B, ikke schæfer/collie blandet med golden, for så kunne den ikke få farven.

Jeg kan ikke fortælle dig nøjagtigt hvilke racer der er i moderen, men prøv at kigge på schæferblandinger, måske også border collie blandinger, islandsk fårehundeblandinger (den er jeg dog meget i tvivl om), finsk lapphund (den er hellere ikke sandsynlig) og australian shepherds. Evt hovawart, men hun slår mig som mere hyrdehundeagtig.

Og som sagt, det er ikke noget jeg skriver for at være dum over for din hund - det betyder jo ikke fra eller til om der er lidt mere hyrdehund i, og det er også 100% op til dig om det overhovedet er noget i vil bruge tid på at undersøge.

Jeg synes bare at du skulle have de kolde facts, så du i det mindste kan forholde dig til dem.

• #46   23. aug 2012 Søster - Tak for din besked, men jeg er lidt forvirret over de billeder du henviser til? hvis du mener din link jeg har sat op herinde, er ingen af dem forældre til Tempo, kun et simpelt forsøg på at vise Laika at der altså findes andre collie blandinger som minder om min..:) Da jeg blev en smule støt over hendes lidt tarvelige måde at formulere og beskylde mig på.. smiley
    Jeg skal ikke kunne svare på om Tempos bedsteforældre har været blandet med noget andet evt. schæfer eller rottweiler måske? hun ligner en golden bare sort og med lidt korter pels smiley og faren var så korthåret collie tricolour, om han også var blanding og så bare havde samme farve, form osv som en ren, synes jeg også selv virker som et underligt sammentræf, så derfor er jeg ret sikker på at faderen er ren( med eller uden tavle ved jeg desværre heller ikke)

Da vi kom hjem med Tempo, gik vi på nettet og brugte resten af weekenden på at sammenligne ham, med både schæfer bla, collie bla og div lab/golden bla. vi nåede også selv frem til at han ligner mere en collie blanding end en schæfer blanding, grundet hans små poter, brede forben, måden hans øre hænger på, og hans spidse ansigt som er mere spidst end alle de schæfer blandinger vi har haft kigget på smiley
    hans er solgt og købt som collie/golden/lab bla. vi har bare valgt kun at sige collie/lab når folk på gaden møder os smiley
    Men er klar over og enig i at han ser spøgs ud i både farve og form.. Men som jeg skrev længere oppe så tvivler jeg altså stærkt på at denne helt alm. fam. DK har haft sat det helt sorte svindel nummer op for at få solgt deres hvalpe, tvært imod har jeg tænkt meget over det siden tråden startede igår, at da de i tidernes morgen har haft købt Tempos mor, at de måske kun er oplyst at hun er lab/golden (men at der måske også har været schæfer og/eller rotte i hende) men hvis de ikke har vist noget om dette, så har de jo bare købt en alm lab/golden bla??? Må indrømme at det er vores egen teori herhjemme, og derfor går møllen jo bare videre gennem os og de andre der har købt hans søskende? smiley

I vores teori virker det som den mest sandsynlige også efter som vi så privat fotos af både mor, far og hvalpenne fra da de blev født smiley Men det ved jeg ikke om kan ændre historien? smiley

• #47   23. aug 2012 Ha, hvor pinligt. Så har jeg kigget på den forkerte hund. smiley

Men altså - det gode ved at tage udgangspunkt i genetikken er at det jeg skriver stadig er rigtigt. Nu kan jeg selvfølgelig bare ikke udtale mig om <i>din</i> hunds mor, for den har jeg ikke set.

Der er jo ikke noget til hinder for at jeres hund både er collie- og schæferblanding. Jeg ved ikke om det er sådan det hænger sammen (og det vedkommer hellere ikke mig), men det er helt klart muligt, og det vil forklare hvorfor flere her mener at han ligner en shæferbl. smiley

Either way, han ser dejlig ud, og jeg håber at i får en rigtig god hund ud af ham!

• #48   23. aug 2012 Jeg kan ikke lige se en korthåret cookie ved navn Joey i smooth collie database, så enten er Joey bare et kaldenavn eller også er han uden tavle:)

Han ser ud som en godt og blandet og det gør ham jo på ingen måde ringere:) det er da kun charmerende:)

Der findes blandinger, der kan ligne den korthårede collie meget. Min mor viste mig billeder fra vores sommerferie på Bornholm, hvor jeg var meget lille. Der sad jeg og kælede med en hund på gården, der ligner Buddy næsten fuldstændigt - den havde bare ikke den hvide plet på ryggen:) det mest morsomme er, at jeg godt kan huske hunden og syntes den var sød - jeg syntes bare den var meget lille (huskede den som dansk/svensk eller foxblanding). Men OK vores egne blandingshunde var så også noget større end en collie:)

• #49   23. aug 2012 Søster - hihi, det er skam helt iorden... smiley
    nej du har helt ret, men for os er han collie bla. eftersom det er det vi har købt smiley og som sagt før så tror jeg heller ikke sælger/opdrætter selv er klar over hvad moderen 100% er blandet af.. vi må ikke have schæfer og rottweiler(trådt i kraft pr. 1/5-15) der hvor vi bor, så vi er med bevisthed gået langt udenom alt hvad der havde med de to racer, både blandet og rene smiley
    men tror jeg ændre ham til ren rundkørsel i min profil.. så slipper folk for bryde deres hoveder og jeg slipper for de kedelige kommentare der følger med at havde blandings/rundkørelses hund smiley Haha... smiley

• #50   23. aug 2012 Sarah - okay, nej mener også jeg har skrevet lidt om faderen lidt længere oppe, for ved som sagt ikke om der er tavle på ham og eller om det er hans kaldenavn eller hans kennelnavn, men udfra det du nu også skriver tror jeg ikke at der er tavle på ham smiley eller os er han også selv en bla. som ligner en ren på en prik smiley men tak fordi du undersøgte det alligevel, det var sødt af dig smiley

• #51   23. aug 2012 Var så lidt smiley

korthåret cookie = korthåret collie - ved ikke hvorfor min smartphone synes, min hund bør være en cookie *GG*

• #52   23. aug 2012 haha, nej man under sig tit over de foreslag mobilerne kommer med når man skriver, men forstod hvad du mente smiley han er også ændret i profilen nu... Så nu er der ikke så meget folk kan stille spørgsmålstegn ved smiley

• #53   29. aug 2012 Jeg har collie og de er fantastiske med børn, også små børn. Jeg har aldrig oplevet at de har væltet et lilel barn eller moslet med små børn, i det hele taget mosler collier ikke rigtig, det er mere løbeleg de praktiserer.
    Her kommer børn i alle aldre fra små babyer til teenagere, og der har aldrig været problemer.
    Eller det vil sige, at hvis der er mange børn der løber larmende rundt i haven, så lukker jeg collierne ind, De kan ikke finde ud af den leg. De spurter rundt og gøer i et væk når det bliver vildt. Jeg tror de forsøger at hyrde flokken og at forsvare mine børn mod de andre - og det duer ikke, så de kommer ind.

Leger børnene bare normalt, så er der ingen problemer og små børn prøver de nærmest at passe på. Vi har et barnebarn på nu 1½ år og vi har en fætter på nu 3 år. Da de var babyer lagde collierne sig i ring om dem når de f.eks lå på et tæppe på gulvet, og nu hvor de går rundt i haven og leger, så går collierne stille rundt og holder øje.
    Aldrig en eneste gang er et barn blevet væltet omkuld eller har taget skade og de er heller ikke blevet hyrdet. Mine collier følger bare efter og passer på børnene, det er som om de har ansat sig selv som livvagter. Uanset vejr og vind - er børnene ude så er collierne det også.

Jeg har et par billeder der måske kan illustrere det:

1. Andreas på 16 måneder tusser rundt, Frida tusser efter og passer på:
    (link fjernet)

2. Mikkel på knap 3 år spiller bold med tre hunde, alt foregår stille og roligt uden tumult eller vildskab, collierne prøver f.eks ikke at hoppe og og tage bolden fra ham:
    (link fjernet)

3. Bolden bliver væk i en busk, collierne står meget tålmodigt og venter pænt på at Mikkel finder bolden igen:
    (link fjernet)

4. Vi har besøg af Ida der netop har lært at sidde (noget usikker) og vores lille hvalp er yderst forsigtig, selvom hun meget gerne vil have det legetøj Ida sidder med:
    (link fjernet)

5. Andreas som baby, ligger på tæppe på gulvet og Frida danner beskyttende ring:
    (link fjernet)

6. Andreas har mad omkring munden, Alba der er 1 år vil rigtig gerne slikke det af, men nærmer sig meget forsigtig:
    (link fjernet)

7. Andreas har lige lært at sidde, mit kuld der her er 4 uger er forsigtige og overfalder ham ikek i kådhed, de ved godt han er lille.
    http://d29dcds16kmxz5.cloudfront.net/e0/05/i47973856._szw1280h1280_.jpg

Det jeg vil frem til er, at collier har en meget fin fornemmelse for de situationer de befinder sig i, de vejrer stemninger bedre end mange andre racer. Der står i colliebogen fra DKK at collien er nærmest selvopdrægende - det passer ikke - men den har i mange situationer den der fornemmelse for, hvornår man er stille og hvornår man ikek behøver at være det.

Med mine egne store børn kan de sagtens lege vildt:

1. De hyrder
    (link fjernet)

2. De hyrder også som hvalpe (den gik også efter haserne)
    (link fjernet)

3. De springer op
    (link fjernet)

4. Men selvom de springer op, så vælter de ikke nogen, de passer stadig på:
    (link fjernet)

Jeg har også haft labrador og har også i perioder haft en rottweiler som feriebarn. det er begge to fantastiske racer der også elsker børn. Men de er noget mere klumpede, de vælter børnene med halen, de pisker dem i hovedet med halen, de komemr til at løbe ind i dem og vælte dem osv osv - alt sammen i kærlighed smiley
    Jeg synes collien er anderledes, og det kan man så lide eller lade være.

• #54   29. aug 2012 ... og ang din hund, så synes jeg det kan se ud som om der er rottweiler i med de farver og aftegninger, men jeg kan også se labradoren. Collien er svær at se, nu det er en korthåret der er blandet ind.

Ang sindet på din hund, så kan den jo blive til hvad som helst. Jeg synes de blandinger der er i kunne tyde på, at I får en hund med krudt i røven der kommer til at kræve meget, jeg havde ikke tude købe sådan en. Ang sindet kan den jo blive en glimrende hund, men om det ene eller andet slår igennem kan man ikke vide.

• #55   3. sep 2012 Kennelmor :

Tak for din besked, jeg kan desværre i9kke se bilederne på min computer? det ville ellers ha været skønt, vi har fået registrerings attesten på ham nu og der er han skrevet som lab/golden.. jeg har haft ringet og snakket med dem, vi købte ham af som siger at det er en fejl fra dyrelægens side at collien ikke står med og at vi vil få en ny hvor det er rettet smiley

Ja, vi ved at hans udseende er atypisk, men igen så har vi set både mor og far til ham og om hans mor har været en blanding af noget mere ved jeg som sagt ikke, de fortalte os at hun var gold/lab bla og faderen ved ren collie, om og/eller hvordan div racer slår igennem har jeg ikke så meget forstand på rent farvemæssigt men af sind (selvom man ikke kan regne 100% med det, så har jeg noget erfaring med det, da vi altid har haft blandinger) smiley Jeg kan sige til min egen at jeg tvivler stærkt på at det er rottweiler i ham ( med mindre det kune r farverne det der skinner igennem) men han er stille og rolig nede på jorden og tusser som selcv siger faktisk bare efter både os og vores datter, han gider ikke vild leg og går pænt sin vej hvis vores datter begynder at lege højlydt ( det synes jeg passer godt på din beskrivelse af dine collier? ) smiley og så er han madelsker med stort!!!! så det er 110% labben der skinner på ham der ( ved ikke om collier er lige så madglade som labber ? smiley ) men der har vi ihvertfald labben/ golden fra hans mor smiley rent farvemæssiget, så var det kun ham og enn af hans brødre der var sorte med lysebrunt, så var der 3 små sorte tæver, 2 med hvidt på bryst og porter og en hel sort og så var der en helt hvid hvalp.. hele kuldet var meget særpræget og ikke 2 hvalpe lignede hinanden, men ja giver jer alle ret i at han ikke ligner en Collie, men det snyder nok også mange når hans far var korthåret, havde han været langhåret var der nok ikke så mange der havde været i tvivl smiley for udover det hvide så minder han han en korthåret Collie smiley
    Men nej krudt i røven lider han nu heller ikke af smiley smiley Her hjemme omtaler vi ham som en lab i Collie klæder smiley for ja ud over farver og udseende så er han virkelig labrador, jeg oprettede også tråden for at få lidt erfaringer med racen for som du siger kan man læse sig til meget, men der er ikke 2 hunde der er ens, så vi ville gerne have folk erfaringer og råd om racen eller af folk som havde blandinger af collier smiley

• #56   3. sep 2012 Er det ikke bedøvende ligemeget, hvad der står på registreringsattesten, der er jo ingen der alligevel ved om det er rigtigt? Med blandingshunde kan man jo skrive hvad man vil, det borger ikke for at det er rigtigt det der står.

Det vigtigste er vel, at I er glade for jeres hund, og hvad der skinner igennem kan man ikke altid vide - den rottweiler jeg har erfaring med med DKK tavle var nu også meget rolig, den havde ikek mere krudt i røven end andre hunde og tulledede også bare med rundt herhjemme - den havde meget sind som en labrador.

Meget mystisk med billederne, jeg kunne se dem selv da jeg lagde dem op, men nu kan jeg ikke - men du kan se dem i mit album der hedder noget med collier og børn.

• #57   3. sep 2012 Jeg kunne også se dem samme aften som du lagde dem op smiley

Gode billeder smiley Minder mig om vores oplevelse af Evas langhårede collier sammen med vores børn.

Buddy er ikke ligeså forsigtig, han er jævnt klodset/skødesløs omkring at baske børn i hovedet med halen, jokke dem over fødderne, nedlægge dem etc. Men meget godmodig og blid ikke desto mindre smiley

• #58   3. sep 2012 Nå mærkeligt med de bilelder, men godt du også kunen se dem da jeg lagde dem op smiley

Kommentér på:
Info om Colliehvalp..

Annonce