1.286 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Islandsk fårehundehvalp på 8 mdr. Islandsk fårehundehvalp på 8 mdr.

Hej alle.

Her kommer et halv-opgivende indlæg - jeg skal inderst inde nok bare have hældt lidt vand ud af ørerne...

Jeg har den mest fantastiske islænder på 8 mdr. Vi har gået til hvalpetræning og er startet på ny c ved dch. Meget dejlig hund at træne. Problemerne er desværre der hjemme.

For det første, så lystrer han dårligt min kæreste, hvis jeg er tilstede. Hvis jeg ikke er der, er der sjældent problemer indendørs.

Han farer ind i mellem rundt indenfor fra vindue til vindue, piber og er helt oppe i gear. Jeg beder ham om at slappe af, men han fortsætter igen og igen. Det er særlig slemt på de dage hvor der er lummert og varmt. Gåture og mentaltræning får han nok af hver dag! Han har det med at gø hvis en anden hund i området gør, SELVOM han udemærket er klar over at han ikke må. Jeg er opmærksom på at det er en gøende race, men jeg ved jeg kan påvirke hans gøen.

Hvis jeg trækker ham væk i halsbåndet, gaber han over min hånd i håb om jeg ikke slipper.

Om morgenen når jeg kører, farer han op og bliver urolig fordi jeg skal køre. Det går over i løbet af fem minutter. Det samme gør sig gældenden hvis jeg går ud med skrald eller lignende, han gør og ter sig. Han er helt med på at være alene hjemme ud over dette, hvorfor jeg undrer mig over hans protester.

Han er selvfølglig i udviklingsperiode hvor der sker meget, men jeg er bange for vi måske er på vej i den forkerte retning, og har brug for lidt kommentarer til hvad jeg kan gøre eller hvad jeg gør forkert.

Vi har en adfærds terapeut tilknyttet dch, overvejer at få ham ud, men jeg gætter på at Aiko opfører sig som rn mønster hvalp mens han eventuelt er her.

Nogle som har nogle råd??

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Garderobe 500 kr.
  • Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Islandsk fårehundehvalp på 8 mdr.
  • #2   5. jul 2012 Isabelle: jeg har også læst det mange gange, at en IF er nem at opdrage osv. Ham er et godt eksemplar på, at det i hvert fald ikke er tilfældet for ham. Pyha en mundfuld, og godt jeg har den tålmodighed jeg har. - ind i mellem har jeg bare brug for mere tro på, at det nok skal blive godt (en dag)...

• #4   5. jul 2012 Det er hvis han skal med ind fra haven, flytte sig lidt hvis der kommer gæster. Jeg tror han dominerer mig, og fortæller, at han ikke mener jeg skal bestemme hvor han skal være..

• #5   5. jul 2012 Hejsa.

Jeg har ganske vidst kun erfaringer med min egen, men kan da være jeg kan hjælpe lidt alligevel.. smiley

1. Er din kæreste med til træning eller er det kun dig? For hvis det kun er dig, tænker jeg lidt at hunden har vænnet sig til at det er DIG den skal lystre, og derfor ikke lytte til de andre omkring den, når du er der.

2. Når vores fare sådan rundt, er det gerne fordi han vil ud. Og helst på tur. Ved ikke om det er en teori i har afprøvet.?

3. hans gøen. Der kan jeg ikke være dig behjælpelig. Vores gør også for et godt ord, og kan være svær at stoppe igen. Men har prøvet med opmærksomheds træning, med middelmådigt resultat. Når man ved der kommer en en forstyrrelse, så fang hans opmærksomhed, og bibehold den, til forstyrrelsen er væk, og ros kraftigt, med bom(godbidder). Til sidst bør man kunne kalde på hunden selv, mens det den gør af, er til stede.

3. Vores HADER også når vi går fra ham, især mig. Han gør som regel efter mig, men kun kort varigt, så falder han til ro og glemmer det. Ved ikke om, hvis din kæreste er hjemme der, han evt. kan påvirke hundens opmærksomhed mod noget andet?

Håber du kan bruge bare noget af det.?

Ellers optag ham på video, så adfærds terapeuten kan se det, om nødvendigt..? smiley

• #6   5. jul 2012 jeg tror nu bare din hund er ved at komme i den frække alder smiley

• #7   5. jul 2012 Tillykke - din hund er kommet i teenagealderen, med alt hvad det indebærer. Hans hormoner fiser rundt i kroppen og gør at han det ene øjeblik kan være den sødeste og mest lydige hund og det andet øjeblik ikke aner hvem han selv er og hvad kommandoerne betyder, som om han aldrig har lært det.
    Der skal meget lidt til at distrahere ham og rigtig meget til at fastholde hans opmærksomhed.
    Han kan ikke gøre for det, og ikke mindst - det går over igen!!
    Opgaven går nu ud på at komme igennem denne periode med færrest mulige konflikter så det ikke går ud over jeres tillidsforhold. Sæt ambitionsniveauet for hvad han skal kunne laaangt ned og undlad at forsøge at lære ham noget nyt, kun vedligeholdelse. Forudse evt problematiske situationer og tag jeres forholdsregler hvis muligt, så man kan undgå at skulle være nødt til at skære kraftigt igennem. Undlad at lade ham gå løs fx.
    Han forsøger IKKE at bestemme over dig, men ved som sagt ikke rigtigt hvad han skal gøre i de forskellige situationer. Vær klar og bestemt i hvad du ønsker af ham så han har noget at støtte sig op af, men gør det enkelt.
    Han er en hyrdehund med et stærkt flokinstinkt - han bryder sig ikke om at I går, også selvom han er rolig nok når I ikke er hjemme. Ignorer hans flip, og vis ham på den måde at det ikke nytter noget.
    Mht den manglende lydighed overfor kæresten, ja - så må han ind i "kampen". Hvis han kun kommer med lejlighedsvise "øf" overfor hunden, og ikke ellers deltager, så regner Aiko ham simpelthen ikke rigtigt med til flokken. Lad ham træne lidt med ham hver dag, på hyggeplan med masser af guffer involveret, så vil han også begynde at "se" ham.
    Har ikke selv islændere, men min race er også hyrdehunde, og disse ting gælder som sådan for de aller fleste racer, så håber det kan bruges.

• #8   5. jul 2012 I har formentlig helt ret med hensyn til teenager osv smiley tålmodighed er en dyd!

Corgitossen: dit indlæg giver rigtig god mening for mig, det vil jeg huske på og tage tage det frem når der er behov. Ind i mellem er det hårdt at overskue disse problemer, fordi jeg et eller andet sted føler forpligtelse til at afhjælpe, men jeg afhjælpe nok bedst ved bare t acceptere og vedligeholde det han kan i forvejen.

Dorthe: godt at høre Aiko ikke er den eneste tosse smiley det med t tage på tur når han er urolig giver ingen betydning, han starter så snart vi kommer hjem fra en lang lang strand eller skov tur - så kunne vi jo ikke lave andet end at gå ture hele dagen smiley det tror jeg hurtigt min arbejdsgiver ville blive træt sf smiley

• #9   6. jul 2012 Hej alle

Der kommer lige et supplerende spørgsmål.

Jeg arbejder hjemmefra i dag. Aiko vandrer hvileløst rundt, piver og virker frustreret. Så var det det slog mig. Kan han, oveni sin teenagetid, pludselig have fået forståelsen og færten af en løbsk tæve? Han har ikke hidtid virket til at have forstået det. Han letter endnu ikke ben...

• #10   6. jul 2012 Ja, du har i hvert fald 4 mdr mere af teenageperioden... Der må du virkeligt være konsekvent (ikke hård, men reager altid på samme måde over for det samme adfærd, så han får lavet en hurtig sammenkobling).

• #11   6. jul 2012 Søster McFluff: Jeps, det forsøger vi at være hele tiden, i det omfang det er nødvendigt. Han er virkelig forvirret pt. Inderst inde synes jeg det er synd for ham, han virker som om han stresser over det, og ikke forstår hvad der foregår. Men han skal vel vende sig til det, ligesom vi skal vende os til at han er en smule anderledes et stykke tid nu.

• #14   9. jul 2012 Hej Helle

Du skriver nogle meget meget interessante ting - jeg kan se du også har forstand på det!

Du skriver et kan være en kombination af flere ting. Teenagetiden er jeg helt enig med dig i smiley Jeg kunne godt bruge lidt uddybning i det du skriver om mangelfuld gennemsigtighed i hundens dagligdag.

Mht. straf, så må du endelig ikke forstå, at vi "straffer" aiko fysisk!

Jeg har altid været meget opmærksom på stimulering, og hvis der skulle være noget der, så vil det formentlig være over stimulering. Det er jeg obs på, og har selv tænkt tanken før - hvorfor jeg også prøver at ændre lidt ting pt. for at se hvordan han reagerer på dette.

Det du skriver om den selvbelønnende adfærd er OGSÅ meget interessant. Han bider intet i stykker når han er alene. Han har de her "tider" når vi lige er kommet hjem - dvs. de første 1-2 timer, hvor han kan finde på at løbe rundt, fra den ene ende af huset, til den anden. Fugle, alle lyde osv. reagerer han på i dette tidsrum. Jeg plejer at kunne tale ham fra det, ved at få ham til at fokusere på andre ting.

Jeg bliver selvfølgelig meget bekymret når du også skriver at smerte også kan give denne adfærd. Når det så er sagt, så tøver jeg aldrig med at gå til dyrlægen, og er en sand hønemor hvad angår sygdomme og tegn på skavanker.

Desuden skriver du det med "kvaliteten af uddannelsesniveauet er svingende, fordi titlen ikke er beskyttet" - kan du uddybe dette noget mere - jeg er ikke helt sikker på jeg forstår betydningen af det.

Alt i alt, så er jeg MEGET opmærksom på at jeg skal tage de rette valg for min hund og jeg.

Jeg håber du vil tage dig tid til at uddybe de ting jeg spørger mere ind til. På forhånd tak for dine meget interessante indlæg!

Vh Louise

Kommentér på:
Islandsk fårehundehvalp på 8 mdr.

Annonce