{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
920 visninger | Oprettet:

Dutte-træning. {{forumTopicSubject}}

Jeg har lige indledt dutte-træning (Target) med min cairn idag.
Men hun har virkelig svært ved at fatte den, så jeg tror, at jeg gør det forkert.

(Nej, jeg forventer ikke at hun skulle kunne den efter 20 gange, men i det mindste lidt fremskridt, istedet for at se forvirret ud og kigge andre steder hen.)

Jeg sætter mig på gulvet med en håndfuld guffere i højre hånd. Laver venstre hånd flad, så hun kan dutte på den.

Men hun trækker sig tilbage, begynder at give pote, dække, halse, ja stort set kører alle hendes kommandoer igennem, for at få den guffe.

Jeg kan få hende til at snuse lidt til min venstre hånd, hvis jeg lige kører guffen henover den, så duften er på min hånd.

Siger dut med det samme hun snuser til hånden og belønner.

Men hun søger ikke hen til min hånd igen. Overhovedet.
Begynder bare at lave alle hendes tricks igen.

What to do?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dutte-træning.
  • #1   8. jun 2012 Det er tit nemmere at starte med at lære dem at dutte på en genstand (simpelthen fordi genstande tit fremkalder adfærd) Når hun så kan på enten en targetstick, en musemåtte el. lign., så sætter du kommando på, og så kan du flytte adfærden over på hvad som helst smiley
    Husk at du til at starte med skal klikke allerede når hun bare kigger på din hånd (eller genstanden)

• #2   8. jun 2012 Jeg bruger ikke klikker.

Men vil helst sikkert prøve at belønne allerede når hun kigger på den genstand, jeg nu finder.

• #3   8. jun 2012 Hmm - det er lidt nemmere med klikkeren, fordi du så kan markere den korrekte adfærd, uden at skulle have gufferne klar i hånden. Så bliver hun ikke så fokuseret på dem.

Ellers skal du i gang med nogle frist-øvelser i de andre øvelser, som hun kan i forvejen. At hun fx. skal vælge at dække, samle en genstand op, osv. UDEN at koncentrere sig om det guffere du har lige for snuden af hende smiley

• #4   8. jun 2012 Minion - en Iphone.. Findes der en smart app? smiley

Karina - Jeg har godtnok overvejet at begynde at klikkertræne.. Det kunne være, at jeg skulle gøre alvor af det..

• #5   8. jun 2012 Ellers tror jeg ihvertfald du skal til at arbejde med friste-øvelser, Doggy-Zen, og hvad det ellers kaldes rundt omkring. Så du får flyttet hendes fokus væk fra godbidderne og over på opgaverne hvor det hører hjemme smiley

• #6   8. jun 2012 Ved ikke om du har set det, men jeg er jo begyndt med Dharma og vi har prøvet det nogle gange nu og hun er ved at forstå pointen.

Jeg bruger en gammel skruetrækker, som jeg har beklædt med tape - så er den nemmere at se.
    Først sad jeg foran hende, tog den frem, hun satte snuden på og jeg sagde dut og gav godbid.
    Hun mistede hurtigt interessen, hvis den bare stod stille - så jeg bevægede den lidt og flyttede den fra den ene side til den anden, så syntes hun den var sjov og satte næsen på flere gange, selvfølgelig efterfulgt af dut og godbid smiley
    Udover det, så gjorde vi også det, at jeg holdte hende og en anden tog skruetrækkeren (dharma så, at hun tog den og fulgte den med øjene) og så blev den stukket i græsset få skridt væk fra os, jeg sagde så "gå hen og dut" og pegede på skruetrækkeren og efter et par gange opfattede hun også det rimelig hurtigt smiley
    Træner ikke så meget pr. gang, ellers kører hun død i det, og det skal jo helst være sjovt for hende smiley

Jeg synes allerede hun er ved at være rigtig dygtig, hun dutter super hurtigt, når jeg sidder og holder skruetrækkeren og jeg synes også hun er blevet god til at gå hen til skruetrækkeren og dutte på den, når den står i jorden. Så kommer hun tilbage til mig og får godbidden bagefter smiley

• #7   8. jun 2012 Karina - Jeg skal ihvertfald have fundet noget mentaltræning til hende, så jeg kan variere.

Kender du nogen gode bøger?

Minion - Haha, den virker ihvertfald ikke her smiley

• #8   8. jun 2012 Da jeg skulle lære Zippo det, puttede jeg en eller anden form for mad i hånden, og knyttede den. Satte den hen til ham, og han rørte jo hånden for han kunne lugte maden. Sagde "HÅND" hver gang han rørte den, og gav ham godbid med den anden hånd, til sidst kunne han uden jeg havde mad i hånden.

Det tog 2 gange 10 min, og så sad det fast.

• #9   8. jun 2012 Altså Trine.. Er de skønne Bull Terriere ikke de fødte dutte-hunde? smiley

Må lige på jagt efter en dutte-genstand.

Og ihh, hvor lyder det til at Dharma er dygtig! Så godt videoen på FB smiley

Nu har jeg da et par forskellige måder at gribe det an på, vi må igang med at træne!

Kommentér på:
Dutte-træning.

Annonce