{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
766 visninger | Oprettet:

Rasmus K
Rasmus K
Følger: 1 Emner: 32 Svar: 745

Counterconditioning/stimulus control {{forumTopicSubject}}

Hej!

Har brug for lidt input.

Jeg har pt. en "fosterdog" (en hund der er blevet reddet gennem en organisation i Budapest, og som bor her til nogen adopterer ham).

Han er en skøn hund, med en eneste fejl, og det er at han gøer af andre hunde når vi går tur. Han gør det selvom de går på den anden side af gaden. Det er ikke fordi han vil i flæsket på dem, han kommer bare helt op og køre og vil hilse. Er han først kommet op at køre går han og gøer lang tid efter.

Jeg har prøvet at træne en masse kontakt når vi ser andre hunde, og det har da hjulpet en smule, men Budapest er en af de storbyer i verden med flest hunde pr. indbygger, så nogle gange er man simpelthen bare omringet af hunde og det ender i kaos.

Desuden er de fleste hunde løse. I dag lykkedes det stort set at holde kontakten til ham mens en lille pekingeser gik forbi 2m væk, men ud af det blå kommer en greyhond tonsende med 200 i timen, og så gik den træning fløjten.

Nu er jeg så kommet til den konklusion at jeg må finde en alternativ måde at træne det på, fordi det er umuligt at undgå hunde der kommer op og hilser.

Jeg er faldet over counterconditiong/stimulus control som i denne video (læs evt. beskrivelsen hvor hun forklarer meget godt): http://www.youtube.com/watch?v=c877MVeZkyE&feature=plcp&context=C49f5df9VDvjVQa1PpcFMf_kNthzW68NNIPY_hFsE2mynbZDF4lYU%3D

Jeg overvejer at prøve noget lignede men ser umiddelbart et par problemstillinger:

1.Der vil stadig være ligeså mange løse hunde selvom jeg skifter træningsform.

2. Jeg ved ikke hvor længe jeg har ham inden han skal videre i systemet, og det er vel ikke så heldigt at stoppe halvvejs i forløbet.

Til nummer 1, har jeg en forestilling om at det ikke vil "gøre så meget" at hundene alligevel løber op og hilser, når jeg i første omgang alligevel bare belønner hans gøen. Er jeg helt glat på den her?

Efter en del træning kan jeg godt komme i kontakt med ham og få ham til at lave lidt simpelt sit og dæk, hvis hunden er nogle meter fra ham, men hvis vi når helt tæt på inden vi opdager den (omkring et hjørne eller lignende) er han helt væk.

Det er værst når vi går i kort snor på gaden og han først kan se hundene når de er forholdsvis tæt på. Når vi går på grønne områder har jeg ham i en 20m line, og der er det ikke nær så slemt når vi kan se dem langt væk fra, og jeg kan få hans opmærksom før det bliver rigtig spændende.

Som sagt er det ikke for at æde de andre hunde han gør det (selvom det lyder sådan), han vil bare derhen og snuse. Underligt nok mister han dog interessen for dem efter 10-15sek sniffen, og følger gladeligt med videre.

Det blev langt, jeg beklager.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Counterconditioning/stimulus control
  • Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

#1   13. apr 2012 Alfisten: Det er korrekt.

• Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

#2   13. apr 2012 Eller rettere, jeg overvejer om det kunne være en mulighed, og lufter derfor ideen her i håb om at nogen har noget konstruktivt at byde ind med. Jeg har ingen erfaring counterconditioning.

• Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

#3   13. apr 2012 Stinne: Ideen er jo at ved at belønne den uønskede adfærd, med tiden vil kunne sætte et cue på og derfor kontrollere adfærden.

• Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

#4   13. apr 2012 Stinne: Jo det vil jeg tro det er, det er derfor jeg er usikker på om det er noget jeg tør give mig i kast med smiley Det ville bare hæve hans chancer for adoption gevaldigt, hvis han ikke havde denne fejl.

• Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

#5   13. apr 2012 Stinne: Det ville det helt sikkert, men som beskrevet er det stort set umuligt at få en succesoplevelse fordi 90% af hundene hernede render løse, og jeg derfor ikke har mulighed for at kontrollere situationen.

Jeg kan jo desværre ikke engang sproget så jeg kan bede dem kalde på deres hund.

• #6   13. apr 2012 Jeg har ikke erfaring med den metode de viser på videon, men jeg har gode erfaringer med Leslie McDevitt og hendes "Look at that!" metode, så den vil jeg da foreslå at du googler. smiley

• Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

#7   13. apr 2012 Alfisten: Ja, i videon er det jo ganske harmløst, men det skulle eftersigende kunne bruges på mere komplicerede problemstillinger også. Jeg er godt klar over at det ikke er nemt, men jeg håbede lidt at nogle herinde måske havde erfaring med metoder som denne.

Jeg er ikke uddannet adfærdsterapeut eller træner og er derfor påpasselig med at starte noget jeg ikke kan fuldføre, så det er bestemt ikke noget jeg bare kaster mig ud i morgen. Jeg faldt som sagt bare over ovenstående video og fandt det interessant.

Jeg vil prøve at lave lidt mere research på emnet. Forhåbentligt finder han snart et hjem i Norge eller Danmark (hint hint ;)) hvor man ikke støder på en hund for hver 100m.

• Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

#8   13. apr 2012 Stinne: Det kan du tro, og det gør vi skam også flittigt smiley

• Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

#9   13. apr 2012 M.I. Det vil jeg tjekke op på, tak for det.

• #10   14. apr 2012 Jeg har ikke prøvet metoden, men min ældste hund kan også godt finde på at gø af andre hunde og jeg synes det er en spændende ide. Specielt fordi man ikke altid når at være på forkant med situationen og kan undgå kontakten med den anden hund. Selv i lille Danmark kan der dukke en løs hund op og sætte træningen måneder tilbage igen.
    Med den her metode er katastrofen ikke så stor for det ødelægger ikke træningen at hunden engang imellem får lov til at gø af en løs hund der kommer tæt på. Det er jo lige præcis det man træner den til at gøre, nu sætter man bare en kommando på.
    Jeg kan ikke se, at der skulle være noget problem i at starte træningen selvom du ikke ved, om du kan nå at få stimulus kontrol på inden hunden skifter hjem. Med det forbehold at jeg ikke kender din fosterhund. Min egen hund vil hurtigt begynde at kigge på mig i situationer, hvor der er mulighed for at vi skal gøre noget sammen og dermed vil de kommende ejere have bedre mulighed for at træne videre uanset om de vælger den ene eller den anden metode.

• Rasmus K
    Rasmus K Tilmeldt:
    jul 2007

#11   14. apr 2012 "Look at that" virker som en sikker vej til succes. Tak for input

• #12   14. apr 2012 Det var så lidt. Det gælder jo om at dele når man har lært noget nyt der har virket for en. smiley

Kommentér på:
Counterconditioning/stimulus control

Annonce