{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  at ligge dækket af.
  • #1   10. mar 2012 med det sidste punkt mener du da plads? eller er det generelt på gåture mv?



  • #2   10. mar 2012 Tror ikke at der er noget der generelt er sværere end andet.
    Det afhænger vel mest af hunden.

    Men 3 øvelser at variere imellem er en rigtig god start. Så jeg ville da bare køre på ... (Og ville så også tilføje "Plads". Min egen går bag mig ved højre side og sætter sig i venstre).


  • #3   10. mar 2012 Jeg vil starte med at lære hunden at gå på plads. Der vil altid være delte meninger men jeg mener at plads er den første kommando alle hunde bør lære først, da det er et godt udgangspunkt til alle andre øvelser at det rareste sted at være er ved ejerens fod.

    Indkald vil jeg tage efter hunden har lært at blive dækket / sat af og blive så har du et godt udgangspunkt


  • #4   11. mar 2012 jeg vil starte med indkald.. Det kan jo bruges i alle mulige sammenhænge..

    Men altså i bund og grund kan du jo starte med dem alle "på en gang".
    Self i små doser af gangen.
    De´n behøver jo ikke kunne gå på plads før du lærer den dæk osv.

    Men pladsøvelsen er en man starter med tidligt også.. Og hvordan man gør det, er der mange råd til smiley

    Der er foderteknik hvor man fører den ved sin side, så hunden bliver tryg ved at være der.
    Men hvis du vil lærer den at gå ved din side og samtidig at kigge op. så er kontaktøvelser alpha omega smiley Så skal det trænes heeeele tiden smiley Og det er også super fedt på en gåtur at hunden har så meget kontakt til en smiley


  • #5   11. mar 2012 Sigurros

    Jeg har som sagt ikke gået til rigtig hunde træning, men jeg har trænet Kaya til at gå lige ved siden af mig og kigge op på mig , når jeg siger Line.
    Her er hun okay, men lige så snart jeg stopper med at sige komandoen regelmæssigt så kigger hun den anden vej eller trækker ud i siden for at snuse, så jeg ved ikke rigtig hvordan jeg skal forstærke min komando eller udvidde den?


  • #6   11. mar 2012 puha.. det er rigtigt svært at hjælpe med når man ikke selv kan se med egne øjne hvad det er hun gør og hvornår det er hun gør..


  • #7   11. mar 2012 det er vel ikke fordi du vil have hun skal gå plads på en hel gåtur?

    for hvis ikke så ville jeg i træning af plads bare forstørke hende og så efter et passende stykke tid have et ord du siger der betyder fri eller løs eller noget, hvorefter hun så må gå som hun vil.

    at gå pænt i snor og ikke trække er jo ikke det samme som plads, så det skal vel trænes for sig.

    plads er jo en meget præcis position der kræver at hun er meget fokuseret på dig...


  • #8   11. mar 2012 Jeg siger ikke at hun skal gå klods op af benet på mig smiley

    men bare hvis hun går uden snor , så går hun ca 50-75 cm fra mit ben i mit tempo. altså så hun følger mig. hun behøver ikke og kigge på mig konstant osv. men bare hygge gå ved min side. smiley


  • #9   11. mar 2012 Hvis hunden er afhængig af kommandoen, så har du brugt den alt for meget :o)

    I princippet synes jeg det nogengange kan give mening at træne tingene uden kommandoer for ikke de skal blive en sutteklud. Som regel en fører-ting, faktisk :o))

    Så gå tilbage til det du ved hunden kan. Sig plads EN gang og beløn dig til mere og mere tid, flere og flere skridt.

    Afdækning - det er egentlig enkelt. Når hunden kan dække belønner du bare for mere og mere tid. Og så begynder du at gå lidt væk, gå tilbage og belønne mens hunden stadig ligger der - indtil du synes den er der.

    Husk at beløn varieret i både tid og kvalitet.


  • #10   11. mar 2012 CH

    Perdekt med afdækning, lige hvad jeg kunne bruge smiley

    Mht plads, det kan hun slet ikke, det er nemlig ikke via plads jeg har lært hende at gå ved min side, det er sket ved bare at sige hendes navn for at få hendes opmærksomhed, og så sige line, og så rose (mens hun kigger på mig)

    Jeg aner nemlig ikke hvordan man træner plads helt fra start smiley


  • #11   11. mar 2012 Hvis man gerne vil have øjenkontakt med hunden når den går (personligt synes jeg det er super til banelydighed, men skudt over målet til almindelig stuedressur), så starter man med det.
    Man belønner for øjenkontakt i grundstillingen. Altså når hunden sidder ved venstre side. Man udvider tiden stille og roligt og så begynder man at sætte en smule bevægelse på og udvider derfra. Belønner udelukkende for at kigge og for at følge. Hvis hunden når at kigge væk, er man gået for langt.

    Samtidig gør vi det at vi træner fri ved fod ved at føre hunden med en godbid på næsen. Det lærer den at følge altid og det lærer den også positionen.


  • #12   11. mar 2012 men hvordan får jeg indlært det at sidde ved min side med et plads? altså at når jeg siger plads skal hun komme og sætte sig ved min side? smiley

  • #13   11. mar 2012 Det gør du ved at belønne hende for at sidde der i første omgang. Siden at føre hende på plads og på den måde lærer hende bevægelsen. Når I flydende kan bevægelsen, så kan du begynde at sætte kommando på og føre hende ind i positionen.
    Men det kræver mange gentagelser....



  • #14   11. mar 2012 jamen jeg må i gang smiley

    har fundet klikkeren frem, så nu skal vi lige have indlært det, håber på at det kan forstærke lidt, så hun ved 100% når hun gør det rigtige smiley

    en sidste ting, mht indkald, hvordan er allerførste step i et indkald? på med linen og er det så bedst med fløjte eller navn?

    Er spændt på at komme i gang smiley og 1000 tak.


  • #15   11. mar 2012 For at lære hunden at sidde på plads vil jeg bruge samme metode som CH beskriver. Du tager simpelthen hunden og placerer den ved siden at din fod og belønner den, brug en stille stemme for at gøre hunden rolig og undgå hurtige bevægelser. Brug ingen kommando i starten men før blot hunden hen på plads selvom det virker lidt mærkeligt. Undgå for mange godbidder så unden kommer til at fokusere på disse og glemmer hvad i laver.
    Først når hunden har fundet ud af hvad det drejer sig om og at man får ros kan du stille begynde at sige ordet "plads" når hunden sidder der. Næste skridt: Brug en line og stil dig foran hunden. sig plads mens du har ved helt nede ved halsbåndet og hjælp så hunden i den rette bevægelse hen på plads og ros den i det øjeblik den har sat sig. gentag det nogle gange indtil hunden finder ud af hvad det drejer sig om. Vær konsekvent og ig kun kommandoen en gang, reagerer den ikke så hjælper du den på plads.

    Angående indkald vil jeg anvende en lang line. lad hunden løbe et stykke væk og brug så kommandoen "hundens navn" HER, og igen kun en kommando. Reagerer hunden ikke giver du et kraftigt træk i linen indtil hunden bliver opmærksom på dig, blliv ved med at give små ryk indtil hunden er kommet helt hjem, virker det ikke går du ud og henter hunden og slæber den tilbage til der hvor du kaldte fra. Når hunden er kommet til dig belønner du den med godbidder og du giver dem helt inde ved dit ben så den lærer at her er det rart at være. Slip så hunden afsted og gentag dennne cyklus nogle gange.
    Det er vigtigt at lade hunden løbe fri igen nogle gange efter du har kaldt den hjem så den ved at et hjemkald ikke nødvendigvis er ensbetydende med at en evt. leg stopper, det skal bare være rart at komme hjem og ubehageligt hvis ikke man reagerer når der kaldes.
    Med tiden kan du begynde at kalde hunden hjem under distraherende forhold, som feks. midt i en leg med andre hunde etc. Det er netop i sådanne situationer et hjemkald er godt at kunne.

    Men husk at være konsekvent, kun en kommando og reagerer hunden ikke så skruer du bissen på. Det gør det så meget nemmere at man blot skal råbe HER en gang uden at stå og føle sig dum ved at råbe hundens navn 20 gange uden der sker noget.

    Når hjemkaldet sidder 100% kan du evt. begynde at tilføje fløjtesignal samtidig med du kalder så vil hunden hurtigt finde ud af at det betyder det samme.

    Jeg bruger selv både kommando, fløjte og håndtegn til de fleste ting. Fløjten er praktisk hvis hunden er langt væk, kommandoen er god hvis man ikke lige har fået fløjten med og håndtegn er gode hvis man går og snakker i telefon eller lignende


  • #16   11. mar 2012 jeg ville så til indkald hvis du vil bruge navnet, sætte mig på hug og så have hunden i snor. Når du så siger navnet/kommandoen og hun kigger dig, så vil jeg belønne.. HVER gang.. Dette gør at hun forbinder navnet/kommando med noget godt.. og det skal selvfølgelig være en belønning af noget hun synes er vildt lækkert..

    Jeg vil ikke gøre sådan som carsten beskriver, for hvis man har en lidt usikker hund, så kan man hurtigt komme til at knække hunden. Jeg har med mine hunde lært detn det som jeg skriver.

    Jeg har en hund som for det meste kommer spurtende på et indkald, for han ved at det forbindes med noget godt..

    Og det plejer at gå rigtigt hurtigt når det kan betale sig for hunden at komme når der bliver kaldt = lækker belønning.


  • #17   11. mar 2012 Jeg har det sådan, at når man er indlæringsprocessen og hunden ikke gør det man vil have den til, så er det fordi man ikke har været dygtig nok til at vise den det.

    Og så skal der ikke skrues nogen bisse på, så skal der gås baglæns i indlæringsrækken, man er gået for hurtigt frem.

    Derudover vil jeg heller ikke anbefale at hjælpe hunden på plads i form af fysisk at rykke på den. Det gør den passiv og får den ikke til at tænke selv - noget der tager vigtigt initiativ fra den, der kan bruges i rigt mål senere.



  • #18   11. mar 2012 Sigurrós > Jeg har endnu aldrig oplevet at "knække" en hund med denne metode. Man er jo ikke ond mod hunden men giver den blot en lille fornemmelse af ubehag ved at give et træk i snoren.

    CH> Korrekt, alle hunde kan lære en øvelse/ kommando, de skal bare have at vide hvordan. jeg er dog ikke enig i din holdning med at hunden gøres passiv ved at man hjælper den på plads det er bare den letteste og hurtigste måde at lære hunden det på uden at begå fejl.

    Vend den om: hvis hunden står 5 meter væk og du siger plads uden den ved hvad det drejer sig om, ja så ved hunden ikke hvad kommandoen betyder, her laver mange den store fejl at de når at sige kommandoen 5 til 10 gange inden der skrides ind. Pludselig står du med en hund der har fået plads kommandoen mange genge uden reelt at have været på plads. Min holdning er derfor at man ikke bør bruge en kommando før hunden har lært øvelsen.

    For at gå endnu længere tilbage så vil jeg heller aldrig lære en hund SIT ved at holde en godbid over dens næse da 2 ud af 3 hunde derefter tror at godbidden hedder SIT og man har tvunget sig selv til at stå med hånden over hunden for at den sætter sig.
    Men ved at hjælpe hunden roligt i en sit positon og derefter rose den og gentage kommandoen sit, vil hunden begynde at tænke og det vil sjædent tage mere end to gange 10 minutter før denne kommando sidder 100% i hunden.


  • #19   11. mar 2012 carsten - jeg tror mere at hunden lærer ved den metode ved ryk i snoren: Hvis jeg ikke kommer, så sker der ubehag..

    Så er det da en milliard gange bedre at lære hunden: Hvis jeg kommer med det samme, så får jeg en lækker belønning.

    Men carsten, man skal også se på hvilken race og hund man har.. Min Malinois vil nok ikke knække på at få et ryk i snoren, men en lille chihauhau tror jeg hurtigt ville komme til at knække, da et lille ryk for et menneske kan være et kæmpe ryk for den..

    Min opfattelse af at en hund lærer bedst, er ved at hundefører guider, men hunden skal sandelig også selv lære det. Og ved et ryk i linen, kan det godt blive til at hunden ikke reagerer før dette ryk, så det er rykket der er blevet kommandoen..
    Det ser jeg ofte på de begynderhold jeg har været træner på.


  • #20   11. mar 2012 indkald:

    Så det vil sige at jeg skal have en laaang line på hende allerede ved første træningstime og så bare lade hende løbe? så kalder jeg, og hvis hun ikke kommer hvad så?


  • #21   11. mar 2012 Carsten, jeg tror vi to tænker træning fuldstændig forskelligt :o)



  • #22   11. mar 2012 Selina, helt grundlæggende handler det om, at hunden skal vises hvad der kan betale sig :o)

    Og når den ved det, så vil den selv søge at opnå belønning for en veludført opgave.

    Ved indkald ville jeg personligt starte med at en holder hunden i en line og føreren så futter lidt fornøjet en smule på afstand af hunden og afgiver kommandoen, hvorefter lineholderen naturligvis slipper.
    Dette gøres femhundrede gange indtil hunden ved, hvad det drejer sig om.
    Herefter øges afledning, afstand og sværhedsgrader

    Sideløbende sørger jeg personligt for med hvalpe, ihvertfald, at gå væk fra dem hele tiden og belønne dem for at søge mig.

    Undgår at øvelsen mislykkes.


  • #23   11. mar 2012 CH

    Perfekt, så jeg kan ikke lave øvelsen alene? altså bare tage kaya med ud på arken alene og så træne hende der?

    og hvor mange gange skal man lige som øve det om dagen? - for at det ikke bliver for træls for hunden, og for at den ikke mislykkes/for et nederlag fordi den er for træt i hovedet?


  • #24   11. mar 2012 Sigurrós D > Selvfølgelig skal man vurdere hvilken hund der er tale om, en Grand danois vil man så typisk rykke hårdere ved end en gravhund. Jeg understreger lige igen at man skal jo kke rykke så hårdt at hunden er ved at blive kvalt, men blot overføre et let signal i linen, virker det ikke så kan man gøre det lidt hårdere.

    Nu skriver du også at du er hundetræner og jeg siger heller ikke din metode er forkert. Der er heldigvis forskellige måder at træne på, men jeg ved bare at den her metode er effektiv.

    Tro mig jeg har også set mange hundetrænere som træner på "hundenes primisser" Hvis ikke hunden gider jamen så prøver vi da bare i næste uge eller prøver på en anden måde.

    Jeg er helt enig i at hunden lærer bedst ved at man guider den men den letteste måde at lade hunden selv finde ud af løsningen vil nu i mine øjne stadig være at sende små signaler via linen. Det er den letteste måde at virke konsekvent og undgå fejl der bare forlænger indlæringstiden.



  • #25   11. mar 2012 Selina hvis du kan dække hunden af så den ikke rejser sig, kan du gøre det selv.
    Men jeg synes det er et kompromis, eftersom du ikke helt blokerer for den mulighed at hunden IKKE kommer når du kalder.

    Det gør du, hvis der er en, der holder i linen :o)

    Carsten, jeg har også spenderet 4 år som træner i schæferhundeklubben uden nogensinde at have givet op overfor simple ting som de her - ej heller er noget blevet udsat. Hele essensen ved hundetræning, der gør det så fedt er netop at regne den ud i forhold til den enkelte hund og fører.

    Det er slet ikke nødvendigt at indlære med ryk eller anden form for positiv straf. Den slags kan tids nok komme, hvis og når man vælger at bruge det, når øvelserne er indlært.

    Signaler er gode at indlære - men det du beskriver ikke brug af signaler.



  • #26   11. mar 2012
    *CH* -> Du skrev tidligere " Carsten, jeg tror vi to tænker træning fuldstændig forskelligt :o)" Og det er jeg helt sikker på du har ret i.
    Og igen det er jo det der er det sjove ved at træne hunde, simpelthen at der findes forskellige måder der alle virker.

    Hvilken af vores metoder der er den mest effektive vil nok koste mange kopper kaffe inden vi blev enige om smiley


  • #27   11. mar 2012 jeg vil også sige at den måde ch skriver til indkald, er helt klart super effektivt.. har ikke kendt en hund som ikke kommer til hundefører ved denne øvelse..
    Denne kan supleres med den jeg skrev, med at navnet= lækker belønning smiley


  • #28   11. mar 2012 carsten, det kan godt være at din metode er effektiv, men du skriver også selv, at man giver hunden en fornemmelse af ubehag..

    Men hvorfor skal hunden have indkald forbundet med ubehag? Hvis jeg ikke kommer lige nu og her, så bliver det ubehageligt.. hmm..

    Jeg tror den mest effektive og langsigtede metode er at indlære det positivt fra start, så hunden forbinder indkald med noget godt.

    Man kan ikke forvente en skid af hunden inden den har lært kommandoen, men så når den har lært kommandoen, kan man kræve af den.. Så foregår det ikke når hunden vil, men når fører siger. (sådan siger jeg det)


  • #29   11. mar 2012 sådan siger jeg det= sådan træner jeg

  • #30   11. mar 2012 Hunden skal heller ikke have indkald forbundet med ubehag, nu misforstår du mig. Hunden skal lære det er rart at komme når der kaldes og at rykkene kun sker hvis hunden ikke er opmærksom på førerens kommando.
    Man skal huske på at hunde er et flokdyr og de opbygger automatisk et hiraeki. Det er vigtigt at vise hunden hvem der er føreren og at denne plads ikke kan udkonkurreres på noget tidspunkt. Føreren har og får altid ret og det skal være godt at adlyde føreren og gør man det ikke kommer der et lille ryk.

    Om du så tror mig eller ej vil jeg påstå jeg med de fleste hunde ville kunne lære dem hjemkald efter denne metode ved 3 x 10 minutters træning, netop ved at være konsekvens og ikke tillade den mindste fejl. længere tid tager det ikke og hunden vil på intet tidspunkt føle sig skidt tilpas.

    Jeg er helt enig i at man ikke kan forlange noget af en hund som den ikke har lært og lige netop derfor skal hjemkaldet (eller en hvilken som helst anden kommando) altid betragtes som noget godt at komme hjem til.


  • #31   11. mar 2012 jeg er sikker på du vil kunne lære en hund det hurtigt med din metode.. Men om den virker langsigtet er jeg ikke sikker på..

    Men det er fint nok at du træner sådan smiley jeg vil bare ikke træne min hund sådan


  • #32   11. mar 2012 Jeg har synlige beviser på at det virker den dag i dag på hunde der er lært op for 3-4 år siden.
    Som eksempel kan jeg nævne vores unge labrador på 9 måneder, Der er endnu ikke glippet et hjemkald siden det blev indlært og det er uanset om hun er på vej efter en fugl, et dyr, leger med en anden hund eller spiller fodbold med ungerne. Hører hun ordet "HER" så glemmer hun alt om hvad hun har gang i og skynder sig hjem på plads til ros.
    Under hjemkaldet holder hun selvfølgelig konstant fokus på mig i tilfældet af jeg skulle give tegn til at stoppe hende undervejs til et sit eller dæk, ørene er fremme og halen i sky så intet tyder på hunden lider nød.

    Holder man sit hjemkald ved lige tror jeg ikke det giver problemer langsigtet om man så vælger den ene eller anden metode


  • #33   11. mar 2012 Der er ingen tvivl om, at det virker. Det har man jo brugt i rigtig mange år i hundetræning.

    Det, det blot kræver er, at man også som hundefører forstår at løfte hunden, hvis den bliver lidt ked af tingene. Og den disciplin er det ikke alle der mestrer.



  • #34   12. mar 2012 Alfisten, som sagt ville jeg fra starten blokere for fejl.

    Jeg har ikke det mindste imod at nøkke en hund ind (det mener jeg er langt bedre end at trække en hund ind i den situation du nævner), men jeg mener ikke det gavner nogen indlæring - og det er jo indlæring, vi taler her.



  • #35   12. mar 2012 Alfisten, nej det vil jeg ikke udelukkende gøre. Tror jeg har nævnt det i denne tråd også - samtidig med at det indlæres på den måde, så dyrker jeg at gå fra hvalpen, så den skal lære at holde øje med mig. Det gør jeg i den periode, hvor hunden ikke har modet til at blive væk.

    Og så laver jeg indkald i alle mulige tænkelige situationer, hvor hunden alligevel er på vej - krydret med at blive belønnet stort og få lov til at gå igen med det samme.

    Det er en proces, der her har mange forskellige indgangsvinkler.
    Men det er for mig mindre vigtigt lige her, når det lige er virkningen af nøk og at flytte fysisk på hunden, jeg var optaget af og argumenterede ud fra.
    Jeg mener ikke at hunden lærer noget af de to ting...


  • #36   12. mar 2012 Jeg er helt enig, Alfisten.



Kommentér på:
at ligge dækket af.

Annonce