{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.573 visninger | Oprettet:

Verdens dårligste sporhund? {{forumTopicSubject}}

nej jeg tror ikke at vores hvalp er verdens dårligste spor hund sådan som titlen antyder. Det er snarere mig der gør noget forkert, men søger lige lidt hjælp.

Vi bor i lejlighed men vil gerne aktivere vores lille hvalp med lidt næsearbejde. Derhjemme gemmer jeg godbidder i tæppet eller spreder dem ud over gulvet. Når vi er på tur gør jeg det samme. Har også prøvet at lave et lille "pandekagespor" af godbidder - hun bliver barfet så bruger også små stykker kød.

Problemet er at hun er virkelig dårlig til at finde dem. Hun bruger sine øjne mere end sin næse. Tit finder hun kun et par stykker og hun har præsteret at snuse henover en cocktailpølse bid indtil flere gange. Vi bruger kommandoen "søg" når vi sætter hende igang. Hjemme i lejligheden løber hun efter lyden af godbidder der falder på gulvet. Den lyd kender hun skam godt. Men hun her snuser hun også tit lige forbi dem (dette er primært når de er gemt i et tæppe). Det er lidt irriterende fordi at alle jo taler om hvor godt det er for hunden at bruge næsen. så tænkte om vi måske kunne "træne" det på en anden måde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Verdens dårligste sporhund?
  • #1   1. mar 2012 Jeg skal ikke kunne sige hvad du gør forkert, men vores shiba gjorde nøjagtig det samme med at kigge efter godbidderne, og gå efter lyden i stedet for at bruge næsen.

    Hun er faktisk først lige begyndt at bruge næsen nu, og hun er snart et år.


  • #2   1. mar 2012 Jeg tror måske det er meget normalt:) Hvalpe har tit travlt:) Ta noget foder eller godbidder, smid dem på et lille areal og lad hende søge:) Sig enten søg en enkelt gang eller sig intet:) Hun skal nok komme efter det:)

  • #3   1. mar 2012 Nej nej professionel hundefører ligger vist ikke lige i mine fremtidsplaner smiley

    Det er mest fordi alle siger "bare smid foderet på græsset og lad hvalpen søge det er super godt" ....og jo det er det sikkert men hvis hun ikke søger så er det jo begrænset hvad hun får ud af det. Jeg er ikke irriteret på hvalpen. Synes bare det kunne være en fin aktivering og lade hende bruge sin lille næse. Tak for de fine råd indtil videre smiley


  • #4   1. mar 2012 Christina: Det der søge efter foder på græsset er sku vist liidt overvurderet;) Det skal du ikke gå så højt op i;)

  • #5   1. mar 2012 På vores hvalpe kursus lærte vi at lægge spor i en lige linie ca 20 m, sæt din ene fod foran den anden og ved hver for læg en godbid, gå tilbage efter din hund uden at træde i sporet. tag hunden og hold hånden nede ved sporet og sig søg gå med hunden hele vejen og hjælp ved at vise med hånden hvis den er ukonsentreret hunden må aldrig gå tilbage efter godbidder den har overset. Håber at dette er forståligt skrevet. Det har været en succes for alle hvalpene og nu er de så dygtigt at vi kan lave knæk på sporet .·-]]

  • #6   1. mar 2012 Lige for at kommentere på Team T & T: Men Shibaer er jo jagthunde og kan sagtens gå spor og være med i konkurrencer. I Norge bruges Shibaer til bl.a. sporing af fugle, elg og hjort, (link fjernet) Så de burde godt kunne konkurrere med en cockerspaniel smiley

  • #8   2. mar 2012 Nu er der du træner med hunden, vel heller ikke reelt sporarbejde, men mere søgearbejde. for at der kan være tale om et spor, så skal der vel være en fært som hunden kan følge. Som jeg læser det bliver godbidderne bare smidt, og det har ikke så meget med sporarbejde at gøre...

  • #9   2. mar 2012 Shibaer er EMINENTE sporhunde, så bare kør videre med næsearbejdet smiley

    Prøv at lave søgeøvelsen om aftenen og sluk ALT lys i lokalet. Så må vovse bruge næsen i stedet for øjnene smiley
    Prøv også at gemme godbidder rundt omkring så de ikke umiddelbart kan ses (bag stoleben, under hjørnet af et tæppe, i hundekurven osv.)


  • #10   2. mar 2012 Karin B: Fed ide med at slukke lyset:) Det har jeg aldrig prøvet, men mon ikke det skulle prøves;) Har aldrig rigtigt tænkt over om de søger med øjne eller snude, tog det nok for givet at de brugte snuden:)

Kommentér på:
Verdens dårligste sporhund?

Annonce