{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
960 visninger | Oprettet:

Afhjælpning af besider trang? {{forumTopicSubject}}

Hej HG'er med en løsning på alt smiley
Jeg vil høre ad om i har et godt råd for at afhjælpe besidderiskhed hos en voksen hund.

Problemet starter i følgende situationer

-hun har et ben eller andet spiseligt og en hund kommer forbi hende
-en anden hund har et ben eller noget andet spiseligt hun vil have
-der ligger noget spiseligt på et bord, fx en pakke kød til optøning, og en hund kommer forbi hende
-hvis hun jagter noget, bold, pind m.m. og en anden hun kommer for tæt på
-hun har en pind, trækketov eller lignende som en anden hund bliver fristet til at trække i

Reaktionsmønster:

Hun reagere ved i første omgang at knurre, hvis den anden hund ikke går væk kan hun finde på at springe hen og med munden imod den anden hund gø "på" den, altså røre men uden at bide.
Skulle den anden hund derimod vise modstand og knurre tilbage eller gø "på" hende tager hun kampen op uanset om hunden er større eller mindre end hende..

Nu har jeg set hende bide en anden hund. Ikke så den kom til skade.. hun er 10 gange så stor, så hun kunne have dræbt den hvis hun ville, men der ikke engang mærker i dens skind. Jeg har set hende knuse okse knogler uden at blinke, så jeg er ikke i tvivl om at det kun var en advarsel fra hendes side..
Men det skal ikke ske igen.. og det skal ikke blive værre..
Men hvordan skal jeg reagere overfor hende i situationen i tilfælde af at det sker igen?

hun har helt fra kennelen været mad-aggressiv og 8 uger gammel knurrede hvis nogen, hunde som mennesker, nærmede sig hendes madskål.

Det blev afhjælpet ved følgende metoder:
person sidder med/ved madskålen under hele måltidet, og smider guffer ned i skålen ved siden af hovedet. Når det blev accepteret blev "stop" og "slip" indført, så man (mennesker) nu kan tage ting fra hende uden problemer.
Det er kun omkring andre hunde og dyr problemet er.

Vi fik et andet redskab af en hundeadfærdsbehandler at "bytte bytte købmand" med de problem omfattede ting..
Og jeg har i tv set Victoria Stilwell sidde med en pose guffer og fodre problemhunden mens en enden person og hund går ind i rummet, V stopper med gufferne så snart probhund viser aggressiv adfærd samtidig med den anden hund går ud og de starter forfra.

Problemet ved begge metoder er at hun ikke viser aggressivitet når et menneske er involveret på den måde.

Hvis nogen sidder med maden i hånden er der således ikke noget..

Så jeg har brug for nogle redskaber til at afhjælpe problemet.. Hvordan får jeg hende til at forstå andre hunde ikke er den trussel hun må mene de er?

Den midlertidige løsning er at lukke hende inde i situationer hvor der er mad og andre hunde, men det vil ikke fungere i længden.. fx vil det betyde at hun skal være lukket væk eller ude hele dagen når vi er på weekend hos min familie, eller sat i pension..

Så alt i alt er det nogle redskaber til at arbejde med hende jeg søger..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Afhjælpning af besider trang?
  • #1   7. feb 2012 Jeg syntes det lyder som en helt igennem normal og almindelig hund, idet det overhovedet ikke ligger i en hunds natur at skulle "dele"!
    Og den bruger endda et helt normalt og almindeligt hundesprog, som andre hunde burde respektere.
    Det du tolker som mad-aggression fra hvalpealderen, tolker jeg som ganske normalt ressourceforsvar fra en hvalp, der ikke turde stole på sine omgivelser.
    Og selvfølgelig skal du sikre hende fred til sin mad, ligesom hun også ville blive tilladt at spise i fred i en pension.
    Og du kan kun overbevise hende om, at andre hunde ikke udgør en trussel, ved at fjerne dem når hun beder om afstand.

• #2   7. feb 2012 Jeg er enig med Marietta. det lyder som helt almindelig hundeadfærd.

Rainbow - Nej du skal selvfølgelig ikke bare lade hende bide andre hunde, men forhindre, at der opstår situationer, hvor hun føler sig nødsaget til at bide.

Jeg har 3 hunde.
    De spiser i hvert sit rum, får rå ben i hvert sit rum og der bliver leget med yndlingslegetøjet (tov med kaninskind) med hundene enkeltvis.
    Når hun er sammen med andre hunde er der aldrig legetøj involveret.

Det er de forholdsregler jeg har taget, for at den ældste af mine hunde ikke hakker, hverken mine egne eller andres hunde.

Som Marietta skriver er det absolut ikke naturligt for en hund at skulle dele, nogle kan finde ud af det uden problemer andre kan ikke og så må man tage sine forholdsregler.

• #3   7. feb 2012 Kan se du har slettet et indlæg, mens jeg skrev svar.

• #4   9. feb 2012 Min tæve er lidt ligesom din - men jeg tænker det bare en mulighed for at observere helt naturlig hundeadfærd, hvilket jo er spændende smiley

og så plejer vi bare at sige: tyv tror hver mand stjæler! for hun er nemlig en lusket lille en, der tager fra andre hunde - kommer snigende med alle dæmpende signaler og haps! Derudover tror hun alt i verden er til hende, om det så er fiskefoder i dyrehandleren, vandskålen eller pinde i skoven - ja og når hun træner med mig uanset om der er godbidder eller ej i syne så snerrer hun..

• #5   9. feb 2012 Du afhjælper problemet ved at få hende skærmet fra andre, når hun har sine ting.
    Det er helt normalt at hunde siger fra overfor andre - og det er vores opgave at sørge for at hunden ikke kommer i situationer, hvor den føler sig presset.

• #6   9. feb 2012 syntes det lyder som en overdrevent aggression dette ses ikke her i huset og tolereres heller ikke ret ,meget men de har slet ikke disse ekstreme reaktions mønster så normalt er det vel ikke så gjorde alle hunde sådan

• #7   9. feb 2012 Jeg mener også det er ressourceforsvar. Nogle hunde har ikke så stort et ressourceforsvar andre har! Mit forslag er som nogle af de andres, at du undgår at situationerne opstår.

Mht. at din hund kan finde på at markere på en anden hund er det også normal adfærd, hvis hundens andre advarsler ikke er blevet respekteret af hunden der blander sig.

Kommentér på:
Afhjælpning af besider trang?

Annonce