{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.351 visninger | Oprettet:

At lære hunden ikke at stjæle mad? {{forumTopicSubject}}

Ja hvordan gør man lige det? Nala er super madglad.
Og har desværre haft succes i det at stjæle mad lidt for mange gange. Hun er yderst madglad og følger en rundt som forbundet hvis du går med noget mad - denne adfærd ønsker mine forældre også at lave om på, Men hvordan?

Tænker evt. at ligge hende på et tæppe væk fra bordet når der spises? Hvad ellers?

Men hvordan lære vi hende ikke at stjæle mad fra bordet? og ikke tigge? eller følge en når der laves/går med maden?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  At lære hunden ikke at stjæle mad?
  • #2   6. feb 2012 Som Ulla skriver, kan skal ikke skælde hunden ud blot tage den tilbage på tæppet og evt sige bliv og en håndbevægelse for ordet(hunde er bedre til kropssprog end verbalt)

  • #3   6. feb 2012 Også selvfølgelig undgå at give hende mad mens der spises, samt ikke give hende lov til at rejse sig før der er spist færdigt/lavet mad.

    Men hvad med det at stjæle? min mor sad feks. og spise en frokost bolle, da det ringede på døren, hun efterlader maden og går ud for at åbne døren.... SNUP sagde det, og bollen var væk. Ved at det kan undgåes ved at fjerne maden hver gang vi forlader rummet, men det er da irriterende at vi skal tænke over det hele tiden, det må da kunne trænes??


  • #5   6. feb 2012 Aha :-). det må vi så øve os på smiley

  • #6   6. feb 2012 I starten af træningen er det også vigtig at der ikke er mulighed for fiasko, altså hunden skal ikke kunne få fat på noget mad hvis den bryder ud af øvelsen. Det vil sige at i staten skal i fjerne alt mad når i ikke er der. Så hunden ikke får succes med ikke at adlyde.
    Hvis hunden ligger der i noget tid kan i også have en HUNDE godbid i går hen og giver mens i roser for at den bliver liggende. Det skal selvfølgelig ikke være mens i spiser men når i er færdige og sidder og snakker ved bordet. Eller hvis i laver mad.


  • #8   6. feb 2012 Så hun skal ligge på tæppet når der laves mad og spises.
    i starten tager vi maden med men hunden skal blive liggende, også selvom der er mad og vi forlader rummet.

    Tror sgu ikke nala kan modstå fristelsen ;-))


  • #10   6. feb 2012 Vi lærte Vaks at gå helt ud af køkkenet, når vi spiser.
    Og hvis man spiser i stuen, så er han heller ikke derinde. o.o
    Det har han egentlig ikke noget imod, han ligger bare og glor på mig, indtil han må komme ind igen, ellers falder han i søvn, lulz.

    - Det har været med et ''ud'', og en peget finger, at vi lærte ham det. (Han vidste hvad ud betød, for han får den hvergang han bliver lukket ud i haven).


  • #11   6. feb 2012 Jeg vil kun gøre det hunden hunden tigger når i laver mad hvis den er ligeglad og passer sig selv er det selvfølgelig ikke nødvendigt.
    Jeg ville ikke tage maden med når jeg forlod rummet med gøre det utilgængelig ved at stille det ind i en skab eller noget.


  • #12   6. feb 2012 Mine forældre og jeg spiser ikke sammen. Hun forstår godt dæk og bli, men om hun kan modstå fristelsen for maden på bordet når vi ikke er i nærheden ved jeg sørme ikke..
    Hun plejer såmænd også at slå sig ned på gulvet når mine forældre spiser, men hun tigger en hel del.

    sandra - Hun ved såmænd godt hvad ud betyder. men så skal hun være i køkkenet = mad. hun har dog ikke formået at stjæle mad fra køkkenbordet endnu.

    Aboutmydogs - vi har desværre ikke muligheden for at gemme maden væk inde i stuen. heller ikke i køkkenet for så vidt.


  • #13   6. feb 2012 Jeg synes børnegitteret er den bedste løsning, hvis hunden ikke bare springer over smiley

    De to af mine er bag børnegitter, når vi spiser og laver mad, Alfa er sammen med os, da hun bare springer over, eller laver ballade, der hvor hun nu er.

    Med hende er jeg gået en helt modsat vej, hun får et par bidder ved bordet, men det kræver, at hun forholder sig i ro og lægger sig enten på tæppe eller under bordet.

    Går hun rundt, sætter poter på bordet mv. ignorerer vi hende, men placerer maden, så hun ikke uden videre kan nå det.

    Det var svært i starten, men efterhånden forsøger hun aldrig at hugge mad mens vi spiser eller er i køkkenet (her får hun også et par biddder under madlavningen).

    Hun stjæler dog stadig, hvis nogen er så dumme, at efterlade en tallerken med mad og forlader rummet, men det lærer man efter kort tid ikke at gøre, vi har aldrig mad stående ubevogtet.


  • #14   6. feb 2012 Hvordan gør i når hun skal have sin egen mad?

    Herhjemme skal Enzo sætte sig, så sætter vi skålen ned og venter på at han kigger os i øjnene, og så siger vi værsgo.

    Hvis i ikke allerede gør sådan, kunne det måske hjælpe. Og lav de samme øvelser med godbidder i taber med vilje f.eks. Vent på øjenkontakt og sig så værsgo. Det kan lære hunden at man ikke spiser noget uden at der er sagt værsgo. Det handler jo i bund og grund om opdragelse.


  • #15   6. feb 2012 Hun får aldrig lov til at tage godbider m.m uden kommandoen "væsrgo"
    Og sidder man med madden for at give hende noget og siger "det er mors" så tager hun den ikke, men er sikker på at hun nupper den hvis maden står ubevogtet.

    Kirsten - vi undgår så vidt muligt også at lade mad stå ubevogtet, men det er skide irriterende at vi ikke bare kan lade det stå. Hele tiden skal holde øje med hende når der er mad osv. Vi kan jo eks. ikke lige gå ud og hente en vand/salt/gaffel eller hvad vi nu ku mangle, uden maden skal væk eller vi skal kalde hende til os.


  • #16   6. feb 2012 Nala - Jeg kender det godt, problemet er bare, at jo flere gange hunden får succes med at hugge, jo sværere er det at vænne den af med det igen.

    En hund gør det, der betaler sig og lykkes det den at hugge stort set hver gang i forlader en tallerken, lærer den lynhurtigt, at der er jackpot, hver gang jeres mad er uden opsyn.

    Her i huset er alt mad låst inde, når der ikke er opsyn, Alfa åbner nemlig både skabe og skuffer med børnesikring, klatrer på reoler og kan åbne køleskabet.
    Hun gør det aldrig, når vi kan høre hende, men er vi uden for hendes rækkevidde, har hun ingen hæmninger.

    Belært af erfaringen med Alfa, har vi været meget påpasselige med, at Ghini aldrig har fået muligheden for selv at kunne hugge mad, hun er 1½ år nu og forsøger aldrig mere, heller ikke selv om vi forlader en tallerken.

    Hun har til gengæld fået belønning for at holde poterne på gulvet, mens hun var hvalp og unghund, og indimellem satte poter på bordet eller hoppede op på det.
    Der skubbede/løftede jeg hende bare ned og uden ord og når hun så i et stykke tid bare havde stået og kigget eller lagt sig faldt der en bid af.

    I starten blot sekunder efter hun var løftet ned senere minutter.
    Jeg belønner stadig med et par bidder, når jeg er i køkkenet selv om hun aldrig hopper op.
    Det hun har lært, ved aldrig at få muligheden for at hugge, men blive belønnet for at forholde sig i ro på gulvet er, at det netop er det som betaler sig og derfor er det den adfærd hun udviser.


  • #17   6. feb 2012 Når der bliver lavet mad, ligger hun heldigvis bare på gulvet og kigger (gudske tak og lov) men så snart man transportere mad fra køkkenet til stuen SÅ er hun der, hvilket irritere specielt min far, så det skulle gerne stoppes..

    Bordet er i hendes hovedhøjde så det er super nemt for hende lige at snuppe hvad end der nu skulle lægge af guf. Hvilket hun desværre har haft succes med utallige gange :-(.

    Må indrømme at jeg stadig er på bar bund angående hvordan pokker jeg skal lære hende at holde snuden væk..... Tror desværre næppe min far godtager et børnegitter i stuen smiley
    Det der undre mig er dog at står der mad herinde som ikke lige kommer ud inden vi falder i søvn så napper hun det ikke. men så snart vi er vågne, SÅ haps!
    Hold da op, sikke en lømmel du har dig der! så vidt er Nala dog aldrig gået smiley


  • #18   6. feb 2012 Hvis din far ikke godtager et børnegitter, er han selv ude om det smiley

    Jeg var lige inde og kigge på din skønne hund, og kan se der er kareler i hende, de er kendt som værende meget selvstændige ligesom mine whipper. Det gør projektet sværere og kræver benhård konsekvens, hun må bare ikke få muligheden for at hugge, hvis det skal lykkes.

    Alfa er en lømmel, men en fantastisk hund at bo sammen med, har aldrig tidligere haft en hund med hendes intelligens.
    Jeg har valgt at tage hendes narrestreger som en udfordring istedet for at blive irriteret på hende smiley





  • #19   6. feb 2012 Haha... Ja, men han er meget "jeg har ikke bedt om en hund, så mit hjem skal ikke ændres på/ligne lort pga. den" Han er IKKE et hunde menneske smiley

    Ja, der er i den grad Kareler i hende! :o). Men det ja, jeg ved det sørme ikke..

    Må da også sætte lidt fut i hverdagen derhjemme med sådan en laban :-)!


  • #20   6. feb 2012 Jeg har desværre ingen andre forslag, men jeg synes alligevel du skal lufte ideen med et børnegitter og forklare ham hvorfor smiley

    Hverdagen med Alfa er ikke kedelig, heldigvis er hun samtidig en blid, sød og velopdragen hund på andre områder, så hun er ikke svær at holde af trods hendes lille "brist".


  • #21   6. feb 2012 Jeg vil høre ham ad imorgen, er dog sikker på et afslag smiley

    Man elsker jo de små bæster smiley


  • #22   6. feb 2012 Held og lykke smiley


  • #23   6. feb 2012 Mange tak smiley

  • #24   9. feb 2012 Hun kender godt kommandoen "det er min/mors"

  • #25   10. feb 2012 Iben - Hehe, er også på bar bund smiley

  • #26   23. jun 2012 Kan man lære en hund ikke at være madglad?? Mi labrador er nemlig FRYGTELIG madglad, og det irriterer mig efterhånden en del... Jeg kan heller ik ha noget stående/liggende nogen steder... Jeg har forsøgt at fjerne ALT så hun ikke får succes med hendes foretagende,... Men ak, hvis hun TROR hun kan lugte mad, så vil hun forsøge at finde det.. Hvilket har resulteret i at hun har gnasket lommerne på et par bukser og en jakke i stykker, for der havde været godbidder i... Også min taske er blevet endevendt et par gange fordi hun ku lugte mad... Samt skraldespanden (kun hvis lågen ik har været lukket ordentligt)... Men suk... Selv hndes foderspand står på et bord nu og med en brosten ovenpå, så hun ik kan komme i den...

    Skal jeg bare blive ved med at fjerne ting? Eller findes der en måde at træne det der "madglad" ud af hende? Hun er jo labrador, så det ligger jo til racen.. Det skal os lige siges, at hun ikke får skæld ud når hun er "fundet" noget, da jeg jo godt er klar over at det er min egen skyld... Men hun bliver vist hen i sin kurv med en bestemt tone, så jeg kan rydde op smiley


  • #27   23. jun 2012 Ganske almindelig lydighedstræning kan muligvis ændre adfærden, sådan lidt grov sagt almen pli og opdragelse. Jeg vil anbefale at I går på et hold mindst en gang i ugen, så hunden bliver mental træt og får andet at tænke på end ballade og mad. Et hold hvor man træner spor og feltsøg ville være rigtig godt og så selvfølgelig træne det hjemme også.

  • #28   23. jun 2012 Jeg har faktisk overvejet at starte sportræning med hende... Mangler bare at finde en der kan "skære det ud i pap" for mig om hvordan man kommer i gang osv... smiley

  • #29   23. jun 2012 Jeg vil anbefale dig at finde et hold hvor du kan træne det på, tit og ofte er det konbineret med alm. lydighed. Tjek DCH

  • #30   23. jun 2012 Kan jeg træne med hende der når hun er uden tavle??

  • #31   23. jun 2012 DCH er fuldstændig ligeglad med tavler - det er for alle!

  • #32   23. jun 2012 Har lige luret på deres hjemmeside, der står ik noget om at de træner spor.. Kun lydighed og agility...?

  • #33   25. jun 2012 Ved lydighed, træner de også spor og feltsøg da det er en del af programmet, men prøv at kontakte dem og hør nærmere.

    Og som Kirsten R skriver er så de ligeglade med tavler


  • #34   25. jun 2012 Okay tak smiley

Kommentér på:
At lære hunden ikke at stjæle mad?

Annonce