27. mar 2009 Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.837
Indlæring af selebrug - hvordan? Indlæring af selebrug - hvordan?
Nu sidder der rigtig mange erfarne hundefolk, trænere og adfærdsbehandlere herinde, så jeg tænker at nogen formentlig har en god idé til hvad vi gør forkert.
Vi har to slædehunde, og ingen af dem kan lide at få sele på. Det varierer lidt hvem af dem, som synes det er værst, men de får helt sikkert hinanden med på ideen om at selen er farlig.
Lúa har gåsele fordi hun efter sin bækkenløsning skal aflastes i skelettet. Nanna har gåsele fordi hun trækker helt vanvittigt i halsbåndet, og det vil jeg ikke byde hendes nakke mv. Vi starter til træning igen om 1 uge, og så skal der trænes lineføring i halsbånd.
Nå, men når vi kalder hundene ind fra haven til gåtur, så kommer de gladeligt. Hvis de så får en fornemmelse af at selerne findes frem, så løber de ud og gemmer sig. Der skal meget overtalelse til før de kommer. Der bliver aldrig skældt ud.
Når først selerne er på, så går turen derudad. Ingen problemer.
Jeg er overbevist om, at det er det med at få noget over hovedet, samt at noget sidder tæt om brystet, at de ikke kan lide. De er jo ikke ligefrem påklædningshunde. Men det går altså ikke at have slædehunde, som er bange for selerne.
Jeg synes vi har indlært selebrugen korrekt. Altså først en præsentation til en "død" sele, guf. Så sele på hovedet, guf. Så lukket sele, guf. De burde forbinde selerne med gåtur.. juhuu.. godbidder.. juhuu. Men nej.
Nogen ideer til hvad vi skal gøre? Måske bare starte fra bunden?
Venligst Malene
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.731
Men min egen bakker også et par skridt når han skal have selen over hovedet, men så er jeg begyndt at stå stille med selen og vente til han bliver stående uden at bakke, for han vil jo også gerne ud at gå og så først sætte den på ham, når han står stille.
Der ud over vil jeg prøve at lave selerne fremme i nogle dage, så de ikke har en bestemt plads som hundene kender og ved at når man går der hen så er det med at komme væk. Læg selerne frem, ryk lidt rundt med dem, lad dem ligge på borden, på gulvet og andre steder. Ros hundene for at nærme sig selerne imens I ellers laver noget andet. Hundene skal vænne til sig at kunne være rolige og afslappede omkring selerne og at de ikke kun findes frem når der skal ske noget vildt.
Når hundene er trygge ved at omgåes selerne vil jeg begynde at sætte dem på og tage dem af. Sætte dem på og at tage dem af igen. Så hundene vænner sig til at have sele på betyder ikke altid at vi skal ud at gå, men at man får ros når man selv kommer hen og gerne vil have selen på og er rolig.
mar 2009
Følger: 67 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 158 Svar: 12.837
dec 2007
mar 2009
jan 2009
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 1.399
Akita hader den også men Bailey den lille skid har lige fået ny sele og hun elsker den bare hun ser helt stolt ud når hun får den på. (hun var vokset ud af hvalpeselen så nu har hun fået en k-9 lige som storesøster)
mar 2009
dec 2007
mar 2009
På morgen turen fik hun Lúas sele på. Det var lidt bedre. Den skal heller ikke over hovedet.
dec 2011
Følger: 5 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 20 Svar: 90
http://www.youtube.com/watch?v=k7edMjwEY1c
mar 2009
dec 2007
Indlæring af selebrug - hvordan?