21. jun 2005 Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Husregler vs lydighed - træning eller passiv? {{forumTopicSubject}}
Misforståelser kan der hurtigt komme med det skrevne ord, man kan let få presset en kasse over hovedet hvor deri er teorier man intet kender til, og på ingen måde er tilhænger af..
Hvad jeg egentlig godt kunne tænke mig at diskutere, er - Husets regler kontra træningsbanelydighed; om det ene har indflydelse på det andet..
Spørgsmålet lyder - Kan man have en ultralydig hund på træningspladsen, men en hund der trækker i linen på tur, hopper op af gæsterne og stjæler fra bordet?
Min egen mening er JA, det kan meget let lade sig gøre, for det handler i min verden om forventningerne til hunden; altså hvad føreren mener der er vigtigt =)
Om en hund trækker i linen, hopper op og gør voldsomt af TVet, det kan ikke bringe mig ud af fatning - hunden bliver ikke en dårligere hund, ikke en mere "dominant" hund, ikke en mere ulydig hund i mine øjne - hvis ejeren/hundeføren er tilfreds, så er hunden jo nøjagtig som den skal være =)
Hvad jeg derimod mener er, at hvis man SYNES hunden ikke må trække, hoppe op og gø af TVet, så skal man træne hunden til at fungere efter de regler man sætter - det er efter min mening rigtig uretfærdigt at gå og være træls på en hund over regler man ikke har lært den er til stede..
Alt efter metode og forventninger KAN hunden muligvis godt trænes/undertrykkes til at blive passiv, men det kræver jo så, at man har disse forventninger til hunden, og ikke fordi man har regler om at hunden ikke må hoppe op feks..
Min filosofi er, at så længe man træner MED hunden, så er det ikke hæmmende for en hund at der er husregler og lydighed - hvilket, for at præcisere - er 2 forskellige ting i min verden =)
jun 2005
Følger: 38 Følgere: 36 Hunde: 1 Emner: 133 Svar: 2.263
Nå jeg fik kæmpet mig igennem og du har jo ret.
Hvis man syntes det er træls hunden hopper op, så træn den til at lade være. Hvis du ikke syntes det er træls, så behøver man ikke træne det. Men at skælde hunden ud over noget den gør, uden egentlig at lære den hvad du ikke vil have, er ikke ok..
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
jun 2005
Følger: 86 Følgere: 90 Hunde: 4 Emner: 1.485 Svar: 20.205
Kort og godt - træn hunden hvis du er utilfreds, træn ikke hunden hvis du er tilfreds =)
.. Var det bedre *GG*
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.628
Så længe man trives sammen hund/menneske og hver især lever op til de forventninger man har til hinanden, er det jo op til hundeejeren, hvordan hunden skal fungerer i hverdagen.
Mine fungerer godt på lydighedsbanen, på sporet og hvis jeg, en sjældent gang giver dem en kommando herhjemme (på turen).
Hjemme har de lov til næste hvad som helst.
Fek har Igor og Anubis en leg sammen (Isis er ikke inviteret med), hvor Igor spæner rundt om sofaen, mens Anubis hopper lidt frem og tilbage- mens han gør helt vanvittig højt.............
Alle tre hunde kommer os glade i møde, når vi kommer hjem.
Lidt tiggeri er der også............osv
Så længe man bare selv accepterer det, så er det fint nok.
Og også den anden vej: Hvis man ikke vil have at ens hund skal være et fjolledyr derhjemme eller på turen, jamen, så er det vel det man skal træne efter.
jun 2005
For mig er en hund kun ulydig hvis andet forventes af den; hvis en hund gerne MÅ tage mad fra bordet, så er den jo slet ikke ulydig for ejeren - men bare den hund ejeren gerne vil have =)
jun 2005
Jeg har så et lille tillægsspørgsmål; at man har husregler om at hunden ikke må lege voldsomt indendørs - og så træner den til at lade være - hæmmer det så hunden og gør den passiv?
- Altså det, at man retter hundens adfærd for at have den hund man ønsker?
Ikke sagt, at hunden så ikke må bevæge sig eller lege indendørs, men at vilde lege foregår udendørs....
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 37 Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 1.401
men han er en dejlig hund.
Han er så vidunderlig en hund, at jeg om 2 uger henter endnu en af racen.
og jeg glæder mig til at have 2 bæster i huset, som så kan deles om at regere over vores lille familie;)
Jeg er af den mening, at man må "opdrage" sin hund, så man selv kan leve med den, og vi har jo alle forskellige måder at leve på og forskellige interesser
om folk bruger den ene eller anden træningsmetode, interesserer mig ikke, så længe hunden bliver behandlet "ordentligt"
aug 2006
jun 2005
jun 2005
aug 2006
jeg er sikker på min hund trives, og han generer ikke andre naboer, gæster osv. og han generer næsten heller aldrig mig;)
Vi snakker meget sammen. Det betaler sig ikke at råbe af en hund, og slet ikke en mynde, men jeg føler ikke at jeg har opdraget ham. Nok mere omvendt;)
jun 2005
okt 2008
Følger: 10 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 118 Svar: 8.174
jun 2005
For lige at tænke lidt videre..
Jeg forstår ikke helt hvorfor en hund uden mange regler i hjemmet skulle være en dårligere kandidat på træningspladsen, med mindre føreren ikke mener at træningspladslydigheden er meningsfuld eller nyttig naturligvis..
Hunden i sig selv bliver i mine øjne hverken mere eller mindre trænings-partner-agtig af at hoppe op af gæster eller jagte naboens kat =)
jun 2005
jan 2007
Følger: 17 Følgere: 15 Hunde: 4 Emner: 141 Svar: 2.218
Jeg har pt ingen lydighedshunde. Ingen af mine hunde går perfekt fri ved fod, ingen kan udføre en perfekt apport, ingen af dem aner hvad "plads" betyder( i konkurrenceregi). De er IKKE lydighedshunde.
Men jeg har 2 lydige hunde (og en labrador), og de lytstrer til perfektion:
PLADS: det betyder hold dig ved min venstre side. Om du går 10 eller 50 centimeter fra mig må du selv om, men du bliver der til jeg siger fri.
HER: Kom ØJEBLIKKELIGT hen til mig uden svinkeærinder eller tøven.
DÆK: læg dig og bliv liggende til jeg siger fri UANSET hvad der ellers sker. Du må gerne ligge på siden eller på ryggen hvis det er mere behageligt.
BLIV: Du skal ikke følge efter mig bare fordi jeg skal på toilettet.
STOP: Lidt det samme som når politiet sige "Freeze"
og sikkert et par stykker mere. Mine hunde er altså lydige, men de ville sikkert score 5 point i en LP1 eller DCH-C konkurrence. De er IKKE lydighedshunde.
Til gengæld aner de stort set ikke hvad halsbånd og line er.
jun 2005
jan 2007
Eksempelvis en hund der INGEN begrænsninger har (du må gerne hoppe op på bordet og stjæle min aftensmad) og ejeren synes dette er okay. Ejieren stiller ingen krav og hunden lystrer intet.
Der vil jeg nok ha' svært ved at få ordet "lydig" over mine læber.
jun 2005
Og ja, det afhænger lige nøjagtig af øjnene der ser..
Min hund må ikke hoppe op, tage ting fra bordene eller gø vildt af TVet, det gider jeg ikke have - så har MIN hund den adfærd, så trænes det væk, ganske simpelt..
Men må dine hunde det, så er det da helt fint med mig.. Hunden i dit hjem er ikke dårligere end hunden i mit hjem, for hunden trænes jo efter de krav og forventninger man personligt har..
Men husreglerne har i min verden INTET med lydigheden på en træningsplads at gøre; man kan godt have ambitioner på en træningsplads uden at have krav om, at hunden venter til der bliver sagt værsgo, eller går pænt i linen udenfor pladsen.. Det ene udelukker ikke det andet efter min mening =)
jun 2005
Gør det hunden mere passiv at have husregler?
- Bliver hunden mindre bevendt på en træningsplads hvis den i hjemmet ikke må hoppe op, gø af TVet, jagte katten og stjæle stegen fra køkkenbordet?
.. eller hvad husets regler end måtte være..
okt 2010
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 780
ja det er som mine hunde er gode på træningspladsen ulydige hjemme
dog indenfor grænser
de skal komme når der bliver kaldt træning eller gåtur det er ligemeget
de trækker, stjæler fra bordet hopper op på bordene indimellem ,hopper op af mennesker mm
okt 2010
for at svare på dit spørgsmål om en hund med husregler bliver mere passiv så er mit svar ja men ikke at det nødvendigvis gælder alle hunde
nogle hunde kan man se på trænings pladsen at de har mange regler og generelt går familien meget op i almen lydighed de hunde mangler oftest noget mere drive og iver og selvstændighed igen dermed sagt ikke alle hunde men mange
kommer nok også an på racen jo mere selvstændig race og hårdfør des flere regler kan en del af dem få uden det koster i den anden ende
jun 2005
Træner du hunden ved samarbejde, kommunikation og forståelse, sætter rimelige krav alt efter race.. Så har jeg virkelig svært ved at tro, at de regler der måtte være, har nogen indflydelse på hundens initiativtagen, aktivitet og villighed på træningspladsen..?
At nogle hunde er passive betvivler jeg ikke, men træningsmetoden må fostre denne passivitet tænker jeg?
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 146 Svar: 2.590
Og for mig at se har jeg stadig den mening at de to ting ikke behøver hænge sammen. Som du selv siger, det kommer meget an på forventningerne til hunden.
Jeg tror ikke reglerne her hjemme betyder noget i forhold til hans træningsvillighed. Han ved ude mærket godt når vi er hjemme, og mor siger gerne tingene to gange, og når vi træner eller er til konkurrence, og jeg forventer det bliver efterlevet første gang og med det samme
jun 2005
okt 2010
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
Min hund har regler når vi er ude for at hun skal komme når der kaldes.
Hun skal kunne afdækkes,
Hun skal vente på værsgo inden hun hopper ind og ud af bilen.
Ved plads skal hun sætte sig ved min venstre side, eller så tæt på som hun nu synes hun magter :o)
Ved ignorér skal hun ignorere mennesker/hunde vi passerer.
Og ved forsigtig skal hun være forsigtig over for små hunde eller med den pind hun leger med.
Bruger sjældent nogle af kommandoerne da de oftest er unødvendige men jeg forventer hun lystrer når de bruges da de mest er der for hendes eller andres sikkerheds skyld.
Hjemme skal hun kunne afdækkes og vente på at der bliver sagt værsgo før hun spiser noget ...
Ellers mener jeg ikke at hun har regler hjemme.
Jeg opfordrer hende til at være Kia. Opfordrer hende til at vise sin personlighed og til at tænke selvstændigt.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.131
Og hjemme har de opført sig lige uopdragent - netop fordi vi ikke gør så frygtelig meget i at have regler...
Det er kun lige det mest praktiske, der får hverdagen til at fungere... Og med unghund i huset er ikke engang de regler fuldstændig håndhævede *GG*
Det plejer dog at ende med en ok tilpasning... Men generelt så foretrækker vi en hund, der er knald i, også når den er hjemme. Vi belønner initiativ og tager imod hunden, når den kommer - når vi gider, altså. Når vi ikke gider, så må hunden undvære....
okt 2010
Meget ens her
jun 2005
Sanne - Overdrivelse fremmer forståelsen ja ; )
- Men hvor mange regler synes du i realiteten hæmmer hunden?
Altså ikke alle hunde er jo lige overdrevede i deres gerninger i hjemmet, så det er umuligt at generalisere naturligvis, men las os tage nogle eksempler..
Hvis hunden trænes fra at: tigge ved bordet, hoppe op af ejer og gæster, at blive fra maden på bordet (også når ejer lige skal tage telefonen og ikke kigger på hunden), at katten ikke må jages, og at boldleg foregår udendørs..
- Lad os antage, at hunden ikke bliver bedt om at ligge i sin kurv frem for at gøre disse ting, men blot bliver trænet til ikke at gøre dem... uden at kurven kommer ind i billedet..
Tænker måske, at det er med tanken om, at når hunden ikke må det, så bliver den nok sendt i kurven...
CH - Ærger du dig over nogle af dine hundes (Coffey eller dem i har haft før), ikke har "opført sig pænere" indendørs?
Og når du siger belønner for initiativ, hvilke initiativer er der så tale om?
feks - jeg vil ud og gå, så jeg stiller mig og gør højlydt mens du taler i telefon med kommunen? - agtigt?
okt 2007
Hmm ... Se det er jo spørgsmålet.
Der er forskel på at være i ro hjemme fordi hunden af sig selv er slukket og derfor tager en blund i sin kurv og en hund der er rolig fordi den er dækket af og ikke må vippe med en øjenvippe før den får besked på det.
Den 1. hund vil tænde på en træningsplads hvor jeg har svært ved at se hund nummer 2 tænde på samme måde.
Mener det må have indflydelse på en hund på træningspladsen hvis den hjemme er passiv fordi den ikke må være andet pga. regler for alt versus en hund der er passiv fordi den er slukket og ellers kan tænke selvstændigt og vise initiativ med fordel.
okt 2010
Jeg er faktisk ikke sikker da jeg ikke har de store regler udenom hjemme men selvfølgelig moderat som CH skriver
Mht til hendes rolige natur i hjemmet ved jeg faktisk ikke da min voksne hanhund som døde altid tog initiativer han var altid aktiv næsten og man kunne ikke sidde i fred og se tv om aftenen uden han stille sig i vejen gjorde alt for at man skulle lave noget med ham og det var ligegyldigt om han havde været ude i timevis eller til træning og få brugt sig lidt savner det lidt hos hende men om hun har levet sit liv hvor det er ham som har taget initiativet eller hun bare er en tænd sluk hund ved jeg ikke tror begge dele faktisk
okt 2010
Nina
Dit eksembel på at man lærer hunden alle disse ting som hoppe op, ikke tigge, ikke jage katte osv er i min verden og tage hunden og dens personlighed fra den
okt 2007
Der behøver ikke være mange regler før man opnår dette ... Kommer vel an på hvor restriktive reglerne er?
For min hund vil det at nægte hende boldleg i hjemmet være restriktivt og ville undertrykke hendes personlighed.
Forstå mig ret. Jeg spiller ikke bold med hende i hjemmet, det er Kia selv der leger med bolden og bamserne.
Hun er en hund der har brug for at have en bold eller en bamse at slæbe rundt på og bruger meget bolden i sin kommunikation :o)
At træne hende til ikke at hoppe op er super hvis ellers hun tilbydes en anden adfærd hvor hun kan vise hvad hun ellers ville vise ved at hoppe op.
Der er jo en kommunikationsårsag til at hun hopper op. Jeg vil ikke tage hendes sprog fra hende.
Etc.
aug 2006
At belønne for initativ - arrh, det er ikke lige den der med at gø i utide, tisse op af vasketøjet og HELLER ikke at stjæle, selvom man dælme skulle tro det var tilfældet med Coffey ;o)
Det handler mest om kontaktforsøg - med legetøj, for nus, for gåtur.
jun 2005
.. Men initiativ kan jo være så meget *GG*
Kaoz og Kayser kan ikke sammenlignes; Kayser gjorde meget for at få mere aktivgering, mens Kaoz er ganske tilfreds, mæt og træt efter en time på stranden..
- Kayser var aldrig helt træt, og inviterede gerne til trækleg eller andet efter en tur..
Sanne - Jeg tror faktisk vi har samme holdning; jeg tilbyder hunden anden leg/aktivering hvis den synes at kaste med bold og vælte hytten er en god leg indendørs..
Her i hjemmet er indelege mere afdæmpede, jeg har små rum, ikke plads til de vilde lege uden at komme i kambulage med væge, møbler og potteplanter - så inde opfordres til ruskelege, gumlen i ting, piven med pivedyr osv..
Jeg tror i og for sig vi er enige som sagt.. At hunden ikke skal løbe på vægene, men heller ikke skal ligge i kurven og glo..
- Jeg har en aktiv hund ude, og en rolig hund inde.. Den beder naturligt om aktivering, motion og samvær hvis den keder sig, og bliver da ikke afvist naturligvis =)
okt 2010
er meget enig i at for mange regler for nogle hunde kan man opnå en hund som ikke er sig selv ;o)
okt 2010
lige præcis sådan en hund som kayser som du beskriver var min smukke elskede xaro
jubi mangler det lidt ikke at hun ikke er ligeså aktiv men hun er måske bedre til og koble fra desværre
boldleg er en del af vores leg herhjemme
jun 2005
Der er jo regler der giver mening at man håndhæver hvis hunden skulle komme på den idé at foretage sig noget helt overdrevet..
Med min træning fratager jeg ikke hunden retten til at gø bare fordi jeg ikke vil høre på det når jeg ser TV; jeg finder grunden til den gør, og gør noget ved det..
- Keder den sig, så må den underholdes, aktiveres, motioneres - er den opkørt over for meget aktivitet (gælder mest med unghunde, de kan næsten ikke slukkes så længe der er mulighed for mere aktivitet), der tilbyder jeg ofte at nusse roligt og spise dejlige kødben mens man falder til ro og får den søvn der er tiltrængt =)
At jeg ikke tillader min hund at ræse rundt og gø betyder ikke at jeg i hvert fald bare forlanger den lægger sig, jeg giver hunden motion og aktivering når den NATURLIGT lægger sig og falder til ro =)
jun 2005
Kaoz er en sofapude når han har været ude og blive brugt, så gider han bare ikke mere - men Kayser (en anden og mere krævende race) var ALTID klar =)
Jeg fratager slet ikke hunden at være aktiv, jeg sørger blot for, at aktiviteterne indendørs er mere dæmpede end de er udendørs =)
okt 2010
Ja sådan en som kayser du beskriver er den type for mig som altid er klar til leg eller lign dejligt ;o))))
mar 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 221
Den ene er Elitehund i DCH så jo det fungere fint for mig på den måde:-) Den anden er kun 9 mdr og han trives også fiint på den måde!
jun 2005
- Der er ingen kritik herfra, så længe du selv er tilfredse med hundene, så er alt jo i skønneste orden =D
At jeg feks har andre forveninger til min hund i hjemmet end du har er fuldkommen ligegyldigt, man vælger jo helt selv hvordan man har lyst til at leve med sine hunde, og så længe det ikke går ud over hundens trivsel, velbefindende og sundhed, så er det jo lige som det skal være =)
jun 2005
- Han er stadig en god hund, dygtig i min valgte lydighed, veltrænet og dejlig.. Men min næste hund bliver valgt efter race med energi! =)
okt 2010
he he he ja kender det godt min venindes venindes har en bla som er ligesom kaoz hun har det fint med nogle gå ture og så ellers afslapning ;O)))))
nej man kan ikke pålægge hunden mere end der er i den så er den tilfreds med et par gåture så kan man ikke gøre meget mere lol
jan 2006
Følger: 1 Følgere: 59 Hunde: 5 Annoncer: 2 Emner: 346 Svar: 14.213
Hvis du altid forlanger rolige lege, liggen stille og ikke vil lege vilde lege med din malinois så undertrykker du dens drifter. En malle vil lege vildt og voldsomt, den vil slås, den vil bide, den vil ruske .. og det skal den have lov til når den er ung.
At forbyde den at udleve dens voldsomme drift vil i nogle tilfælde resultere i en hund, der i værste fald holder op med at vise dens indhold. Den bliver apatisk og går egne veje, føreren bliver valgt fra og den mister tilliden til denne. Istedet for må man forsøge at få den til at bide i andre ting end én selv - men at lære den at lade være uden at tilbyde den noget andet er ikke vejen frem med sådan en fætter.
At stille en masse regler op vil gå ud over den daglige træning (her taler jeg udelukkende IPO, da det desværre er det eneste jeg ved lidt om) - så hvis man ikke rigtigt gider hunden, så luk den væk. Jeg har svært ved at forestille mig en malinois uden en hundegård / et bur i bilen hvor den kan opholde sig i dens første leveår når den går over gevind.
Ingen af vores 4 er inde når vi har gæster - så står de i hundegård og kun corsoen er herinde.
Jeg har mine hunde fordi jeg elsker deres måde at opføre sig på - både på træningspladsen og herhjemme - jeg kan lide at have dem tæt på mig, jeg kan lide deres energi.
Og fremfor alt er jeg begejstret for deres enormt effektive tænd-sluk mekanisme, som gør at de det meste af tiden indendørs ligger og sover. Noget de har lært sig selv - når kæresten og jeg alligevel bare sidder og sløver den, kan de jo også ligeså godt gøre det samme
okt 2010
jeg må give dig ret i mange ting har dog ikke hundegårde desværre i lejlighed men jeg bruger den med og lukke den væk når det bliver for voldsomt eller i bilen så jeg kan få fred i hovedet har som regel heller ikke hunde inde når der er gæster medmindre det er nogen af dem jeg ved der kan leve med de er lidt skøre i roen de hunde ;)))))
er dog nogen gange blevet sur på hvalpen da han også vil bide og sloges meget men jeg fortryder jeg er blevet sur da det kun gør at han tror han ikke må bruge sine naturlige drifter
jeg er ihvertfald forundret over den lille skid og hans bideri og den måde han bare hængter sig fast i ens tøj
jun 2005
Jeg troede faktisk en malle ville passe ganske fint ind i mit hjem, men ikke hvis den er for ulidelig til at være til stede og umulig at træne til at være i ro under gæstebesøg (altså uden at tage drifterne fra den)..
En malle har været med i mine overvejelser for en kommende hund, men bestemt ikke hvis den enten er PÅ eller lukkes væk...
okt 2010
for mit vedkommende betyder det at hvis man har en eller flere hunde der fiser rundt eller konstant vil have kontakt eller leg eller lign eller generelt ikke er i ro så kan jeg få ro i hovedet ved og lukke dem i et andet rum eller bilen da jeg ikke har hundegårde så er jeg fri for at skulle tysse på dem eller på anden måde bede dem ligge sig eller anden afvisning hvis du forstår
jun 2005
At ødelægge papkasser og hoppe på stykkerne er noget af det bedste Kaoz ved, men vil han løbe rundt og spasse, så må han udenfor og gøre det..
Jeg forbyder ikke hunden at være aktiv og have det sjovt, indendørs er det bare en anden slags sjov end at tordne afsted med spasseritilbehør =)
jan 2006
Med det du ellers skriver er det ikke en malle jeg umiddelbart ville mene var et perfekt match for dig.
Jeg skal ikke kunne sige om de ikke kan "trænes til ro" når der er gæster ? Men af de 4 vi har er den ene en hund, der forlanger at blive kælet .. og kælet og kælet .. den anden er ekstremt pågående og accepterer ikke at blive skubbet til af fremmede .. den 3. ved jeg ikke rigtigt, hende fik vi som voksen .. den 4. æder slipset af alt der kommer ind af døren .. men når det kun er kæresten og jeg her, er der ingen problemer.
Derfor - hundegård når der er gæster. Vi har hund på vores måde og har det fint med det. Jeg kunne aldrig drømme om at "træne mine hunde" til at være flink ved gæsterne.
Men - der findes jo da bestemt maller, der kan være tilstede når der er gæster, hvis det er det man er interesseret i.
Hvorfor vil du iøvrigt godt have malle ?
okt 2010
nok mallens reaktive personlighed
jun 2005
Jeg kan godt se at 4 hunde er meget når de er så påtrængende, hvad jeg tænker er om de også ville være det efter en god gåtur og et ben og hygge med?
- Altså KAN en malle falde til ro og bare hygge sig med at være til stede, eller er det en underhold-mig-til-du-går-i-seng-hund? Uanset aktivering, motionering og kontakt?
Jeg havde en malle i familien som barn.. Jeg husker hende som værende en dygtig hund, vi vandt da en konkurrence engang Ziggi og jeg, jeg var vel omkring 8 år *GG*
Jeg kan lide deres aktivitetsniveau, deres arbejdsvillighed, intelligens og førerfiksering.. men jeg vil ikke have en hund der skal lukkes væk for at kunne tåles, altså en hund der aldrig er tilfreds med at gumle ben og slumre i kurven, buret, sengen eller sodaen - alt efter hvor man lige har hunden til at være i ro..
- Det er slet ikke mig at måtte udelukke hunden fra fællesskab blot for at undgå at kvæle den fordi den aldrig kan slukkes *GG*
jan 2006
Som jeg skrev lidt længere oppe :
<i>Og fremfor alt er jeg begejstret for deres enormt effektive tænd-sluk mekanisme, som gør at de det meste af tiden indendørs ligger og sover. Noget de har lært sig selv - når kæresten og jeg alligevel bare sidder og sløver den, kan de jo også ligeså godt gøre det samme :)</i>
Ingen hund drøner vel rundt i døgndrift med mindre den er på en eller anden form for speed
Vores hunde er nu aldrig inde alle 4 på én gang - de kan ikke gå sammen allesammen, så de er inde i hold. Dét jeg ville frem til var blot at ingen af dem - heller ikke én og én - er specielt godt egnet til gæster, og hverken kæresten eller jeg har set nødvendigheden af at lære dem det. De bliver lukket væk og Corso´en kommer ind.
Men igen - hvorfor vil du ha malle ? Hvad skal du "bruge den til" ?
Jeg er bare nysgerrig .. håber det er OK.
okt 2010
jeg har en kollega med en malle med nogenlunde samme mønster som Martine beskriver stille og rolig hjemme når man selv er skal lukkes væk når der er gæster
jul 2010
Følger: 14 Følgere: 6 Hunde: 4 Emner: 72 Svar: 274
Hun er rigtig rigtig teenagefræk for tiden, stædig og vil kun hvad hun selv vil.
jun 2005
Og du må gerne være nysgerrig, det er jo ingen hemmelighed ; )
Jeg vil have en træningspartner, lydighed, agility, cirkustricks, nytteting (saml ting op, søg efter genstande og sådan), en god kammerart med et nært og tæt samarbejde med ting der er sjove og givende for hunden =)
- At Kaoz så helst bare går en tur på et par timer og så knalder brikker bagefter kan jeg leve med, men jeg savner nu stadig den aktive hund jeg i sin tid købte, og glæder mig til at få en træningspartner igen (ikke at jeg vil af med Kaoz forståes, men han lever desværre ikke evigt er der nogen der siger)..
Det giver bedre mening nu... At hunden ikke kan håndtere der kommer gæster, så er der jo mening i at lukke den væk.. Kayser blev også lukket væk når der var gæster, han bed og var snedig, så mere sikkert at holde ham fra gæsterne..
Kaoz gider ikke gæster og vælger bare sin kurv, går i buret i gangen hvis folk bliver ved med at insistere på kontakt - altså han lukker sig selv væk ; )
Tak for forklaringen, når hundens personlighed gør at den ikke fungerer med gæster er det jo kun naturligt at hunden ikke udsættes for det.. Havde bare misforstået =)
jun 2005
jan 2006
jun 2005
Spørgsmålet lød på, om du (altså den der svarer, personlig holdning) mener man kan have en ultralydig hund på træningspladsen og samtidig i hjemmet stjæler fra bordet, jagter katten, gør uafbrudt; ting som mange set som adfærdsproblemer - og et tillægsspørgsmål, om hunden bliver hæmmet på træningspladsen i at have husregler..
okt 2010
jeg er meget enig med dit indlæg men igen det kan man ikke altid
jeg havde en veninde som ville lave meget med sin hund træne lege osv osv men hun netop ikke hvad hun ville en aktiv trænings glad hund den ville bare en hygge gåtur og så færdig så man kan ikke altid træne og få det man ønsker
jun 2005
.. og have lov at blive lukket væk hvis der er situationer den ikke kan håndtere, naturligvis ; )
jun 2005
jan 2006
Du skal kigge dig godt for ihvertfald. Men at sige at en malle kun kan eksistere når den laver bidearbejde er ikke korrekt ihvertfald
jun 2005
At hunden lærer at holde sig fra bordene betyder jo ikke at den hæmmes i adfærd, bare at man skal være bedre til enten at gemme maden væk, eller træne hunden i hvad der må og ikke må bides i/spises..
At hunden trænes betyder jo i min verden ikke at den hæmmes og er under konstant overvågning..
- I hvert fald træner jeg efter at gøren hunden det forståeligt, at katten jagter man ikke, at man sagtens kan slappe af i rummet selvom katten er der..
Jeg ser ikke træning som hæmmende i hvert fald =)
jun 2005
okt 2010
jeg er helt enig i at jo mere fri de får lov og være des bedre til træning
Nina
er helt enig ;o)
okt 2010
ja det er rigtigt med og gøre forarbejdet men da hun købte pågældene hund mente hun bestemt at hun ikke ville have en over aktiv hund men en mere rolig men blev så bidt mere og mere af træning og fandt derfor ud af hun måtte have noget med mere liv i kludene
jun 2005
Altså at man finder det vigtigt at hunden tisser og besørger ude er noget der indlæres tidligt; det bliver så til naturlig adfærd for hunden..
Det gør det vel på lige fod, når det indlæres at katten ikke må jages?
okt 2010
ja når det er ens første hund så er man måske sikker på hvad man ikke vil have mén mange ædrer jo holdning og hvor det bliver en dybere interesse
jun 2005
Jeg er ikke interesseret i uvenskab, jeg vil bare gerne oplyses =)
HVORFOR det har indvirkning på træningspladsen at hunden ikke må spise ting på bordet og jagte katten (andre eksempler i andre hjem naturligvis), for i min verden er det 2 forskellige ting... At en lydig hund på pladsen skulle hæmmes af, at den i hjemmet ikke må jagte katten..
Altså hvorfor er "ikke jagte katten" mere hæmmende end "ikke spise sofaen" eller "ikke tis inde"...?
aug 2006
Det betyder ikke, at sådan en hund skal være uden regler og retningslinjer, men det betyder, at det er svært at håndhæve ret mange regler for dem uden man kommer til at sidde på dem.
Og sidder man på sin hund, så kan det - medmindre man er ekstrem dygtig hundefører (hvis man synes den slags så er dygtigt) - ses i resultathæftet...
jun 2005
Man behøver jo ikke gøre forbuddet til noget dårligt...?
okt 2010
helt enig
hunde med mange regler hæmmes ofte mere eller mindre af regler om ikke jage katten osv osv ikke bide , ikke hoppe op
aug 2006
Det er jo meget mere, der skal til. Det er svært at forklare med ord på skrift. Det er lidt ekstremer vi er ude i, og det er sikkert svært at forestille sig.
Man kan aflede sig halvt ihjel, hvis man skal udenom alle de ting, som mange af os, der sværger til brugshundesporten undlader at lære vores hunde...
aug 2006
Vi gør jo faktisk det stik modsatte - stimulerer alt det. Ikke nødvendigvis dyrker det uopdragne (og så lidt alligevel), men stimulerer hunden til at ville mere, give den mere gas, være lidt frækkere....
jun 2005
Hoppe op er en ting.. Og trække i linen på tur, men Kaoz er løs konstant, så de 5 min synes jeg godt jeg kan forlange han lige strammer sig an og holder sig på plads =)
aug 2006
Han må lege vildt indendøre - vi kaster også selv boldene, lukker øjnene - specielt når det er de der, der springer i alle retninger - og håber, at hverken bold eller hund rammer noget vigtigt *GG*
Hans vilde facon at sige daw til gæster på. Vi vælger så at lukke ham væk, hvis folk frustreres over det.
Det er jo svært at remse op... tror det ville være lettere at remse op, hvad han ikke må.
jun 2005
I træner hvad der er VIGTIGT for jer, så at hunden hopper op, trækker i linen uden for træningspladsen og tager en frikadelle fra tallerknen når i lige skal skifte kanal er på ingen måde et problem for jer, og derfor trænes det ikke..
Når det ikke er et problem, så trænes det jo ikke - men de ting i alligevel træner i hjemmet, måske at tisse ude - de er nødvendigt "onde" ud over den lydighed i VIL have hunden kan..
Jeg skal personligt ikke bruge den helt høje drift, den har jeg ikke meget at bruge til i min træning.. forklarede CH mig igår.. Så måske jeg bare aldrig har mødt og oplevet en højdriftig hund i et almindeligt hjem når hunden har fri..
jun 2005
Altså hunden inviterer på leg og ballade mens du sidder og er doven ved PC, SKAL det så være i stuen for det ikke hæmmer, eller KAN man godt gå udenfor og lege den leg hunden har inviteret til?
aug 2006
aug 2006
okt 2010
he he he lyder som her og når min søns far kommer må hundene i bilen eller lukkes i bur eller andet rum he he he eller bare alm mennesker som kommer og syntes at det er lidt for meget med en lidt vild hund ha ha ha
okt 2010
hvad med om aftenen og natten hvordan foregår det hos jer ???
okt 2010
jun 2005
- Vil det hæmme at skifte legetøj?
Jeg forstår som sagt ikke at man ikke bare kan tilbyde hunden noget andet hvis det den vil ikke "kan lade sig gøre" hvor man lige er..
aug 2006
aug 2006
Brydekamp - det kan min lille vaps ikke håndtere, det får ham til at kamme over alt for hurtigt. Det er en leg, der er overstået på et øjeblik.
jun 2005
I mit hjem ville han blive gået med som det første, derefter mad - og så er der ro i reden til ikke-hunderealaterede-ting..
Jeg er jo ude ofte med de energiske hunde.. vi leger, træner og glor på naturen.. hunden bliver træt og sover derefter.. Kayser not so much, men han KUNNE da godt sove.. ; )
jun 2005
For er det ikke, så gør jeg jo intet anderledes andet end lige at finde på ting der passer mig bedre, men stadig imødekommer hundens behov..
okt 2010
tak for svar
syntes bare min hvalp har svært ved og falde ned og aftenen efter jeg er begyndt og tage ham ud af buret
aug 2006
aug 2006
jan 2007
Selvfølgelig kan man da det Nina. Du skal ikke hænge dig alt for meget i hvad brugshundefolket siger. De kommer tit fra en anden planet end os almindelig dødelige ;O)
jun 2005
- Der duftes og strintes, der findes døde måger og kigges på harer på marken..
Gider Coffey ikke sådan noget? Altså vil han KUN træne for at blive mæt og træt?
jun 2005
okt 2010
sådan gider mine godt og det får de også rigeligt af ,de elsker lange gåture forskellige steder jo mere jo bedre
jeg kender dog en del brugshunde folk som mange kalder det som aldrig lufter deres hunde andet end hurtige tisse ture ellers er det kun til træning og hjem i hundegård igen
det er dog ikke optimalt jeg tror på at hunde har behov for og lege og være hunde og lave hundeting ikke kun træning
aug 2006
Nina, jo du kan bande på at Coffey gider sådan noget.... Han gider jo næsten alt *GG*
Men vi ville slet slet ikke kunne gå os (og med det mener jeg min mand ville ikke kunne gå sig) ud af det behov han har for aktivitet. Og det ville jo netop heller ikke stimulere den der vilde side, som vi jo gerne vil dyrke lidt.
aug 2006
Og jeg mener faktisk helt fra hjertet, at det er det den type hund er skabt til.
jun 2005
Han bliver ikke frarøvet noget som helst såmen =)
Kayser var meget opfindsom, og der legede jeg gerne med de usansynelige ting han kom med - naboens kartofler stjålet i køkkenet var en af de fedeste ting han kunne komme og vise ; )
.. Men katten fik installeret en babylåge for at være i fred.. Vil man ikke hæmme hunden i at jagte katten, så må man jo sikre at katten i det mindste ikke dør af, at man har valgt at have både hund og kat =)
okt 2010
jeg er helt enig men for i kan vel heller ikke aktivere ham hele tiden når han er vågen eller hvad ???
man har jo andre ting man skal nå i løbet af dagen og man kan jo ikke være på med hunden hele tiden i dens vågentid????
aug 2006
Han er egentlig ret harmonisk, når det kommer dertil - og vi kræver ret meget af ham i form af "stilletid".
jun 2005
Jeg har hund på en meget naturlig måde.. når den vågner op, så gør jeg ting med den - vildt ude, og mere afdæmpet inde.
- Når det vilde er overstået får jeg jo hvad jeg vil have, en rolig hund, mæt af oplevelser og aktivitet, så den ikke føler sig overset og hæmmet af at skulle ligge roligt når jeg ser gyserfilm =)
Jeg synes jeg kan tillade mig at forvente hunden er rolig indendøre når jeg netop gør alt det den orker udendørs =)
okt 2010
nååhh på den måde havde lidt svært ved og se at alt hans vågen tid gik med vilde lege og boldkast ;o)))
jun 2005
aug 2006
Og vi finder jo en balance, der passer.
Sådan som vores liv er skruet sammen ville vi ikke kunne nå (om vinteren især) at få stimuleret hunden i så høj en grad, at den ville kunne forholde sig fuldstændig roligt og afslappet en hel aften og en hel nat på en ikke-træningsaften.
Og en gåtur i mørket kan ganske enkelt ikke gøre det - som det er nu, er det de fleste dage en kombination af en længere gåtur og så lidt sjov og ballade om aftenen.
Myret, nej for Søren, det ville jo ikke være til at holde ud *GG*
Nej, tværtom, så er der lidt for meget ro og hvile i hans liv for tiden, desværre.
okt 2010
Ja helt enig
CH
Ja samme her hvalpen har ligget i bur i næsten døgndrift pga sin hofte eller bagben og han er ved og blive skør af alt det rolige og har lige solgt bilen så ingen træning og ikke de lange gåture så de er understimulerede
jun 2005
Da jeg havde en hund der gad at træne, så trænede vi om eftermiddagen, altså i stedet for en egentlig tur..
Ud og trave igen efter aftensmaden var sunket, i vores skov er der lygtepæle, så om vinteren i mørket er det ofte der vi begiver os hen..
Og så en tissetur på 20 min inden sengetid..
Den sidste tur har Kaoz med tiden fravalgt som han blev mindre energisk, han går i seng (buret) når han har spist sit aften-ben, så ser ingen grund til at vække ham for at gå den vanelige tur =)
Jeg har jo ingen rigtig have... Men han kommer da ud i den vi har, og får også kasser han kan smadre og finde kiks og bamser i, i gårdhaven.. Men den egentlige aktivering, motionering og træning foregår uden for vores lille frimærke =)
aug 2006
jun 2005
Og de opfindsomme rolig-lege man kan finde på er bare slet ikke godt nok til at stimulere hunden =(
dec 2008
Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.273
jun 2005
Jeg prøver som sagt ikke at være uenig eller besværlig.. Jeg spørger - oprigtigt interesseret - ind til hvorfor det har indvirkning på drifterne =)
Jeg tænker du nok husker at jeg har skrevet i tidligere tråde at Kaoz stresser slemt hvis det ikke holdes på et tåleligt niveau; og der skal stressen ikke misforstås som drift..
- Hvis du ikke tænker dette, og har linket det på at jeg dæmper, så har jeg antaget noget og undskylder =)
jun 2005
Hvad er det jeg skriver der gør dig så sur Natasja? Jeg spørger jo, oprigtigt interesseret....?
Men finder du mig så ganske træls, så forstår jeg ikke du gider deltage?
- Jeg vil gerne høre dine holdninger og erfaringer, men du virker afvisende når jeg spørger ind til hvad du mener helt konkret...?
jun 2005
Simpel misforståelse, og det er så det... eller hvad? =)
"Igen 89% af al træning kommer fra det ubevidste og hos mig er det ubevidste at efterkomme hundens ønsker på dens præmisser. Ikke at nedtone, dæmpe, flytte, fordreje og så videre"
-det er det her jeg reagerede på.. for i denne tråd har ingen da talt om at nedtone eller dæmpe en hund =)
Jeg spurgte ind til om det at flytte initiativet også er at hæmme, det er det eneste =)
jun 2005
Hvor har du dog fået den ide fra?
jun 2005
Man BLIVER da lykkelig når hunden er glad og forstår hvad man har lært den, det gør alle da =)
Jeg ignorerer så ikke lige min hund, eller nægter at gå med den før den ikke trækker.. Jeg reagerer da på min hund initiativ, og træner gladeligt og tålmodigt =)
Hvad jeg skrev i tråden igår var ganske kort: "Når en hund før har haft en lettere kaotisk, måske lidt grænseløs hverdag og med et snuptag bliver udsat for en ejer, der har nogle helt faste regler og holdepunkter SELV at forholde sig til, så bliver denne pludselig så meget mere tydelig for hunden at tolke på.
Og så kan den slappe af. Det handler ikke om at ejeren er gået først ud af døren - det kunne have været hvilken som helst regel. Det handler om en tydelighed der er kommet af, at ejeren pludselig ved, hvad der skal gøres."
Som CH så elskværdigt formulerede for mig..
jun 2005
Min hund tager masser af initiativer og de bliver belønnet..
- ville jeg bare lige fortælle helt klart og tydeligt =)
jun 2005
okt 2010
du ved vidst ikke meget om brugshunde eller dem som træner dem
joo jeg kan fortælle dig det har en betydning for hundenes drift på trænings banen har selv det på egen hund og andres
jan 2007
okt 2010
jeg kan love for det er hårdt med en hvalp man skal holde i ro i 3-4 uger og en som hyler og skriger af kedsomhed
jan 2006
Og fremfor alt er jeg begejstret for deres enormt effektive tænd-sluk mekanisme, som gør at de det meste af tiden indendørs ligger og sover. Noget de har lært sig selv - når kæresten og jeg alligevel bare sidder og sløver den, kan de jo også ligeså godt gøre det samme :)</i>
Godt nok er mine hunde ikke top-of-the-pops-brugshunde .. meeen .. lidt har jo også ret
okt 2010
jan 2007
Så er det sgu da derfor du ikke når de 300 hver gang ;O)
jan 2006
dec 2008
jan 2007
Der skal være Brian i en hund, og der skal være opdragelse. Men opdragelsen må ALDRIG overstige Brian. ;O)
okt 2010
der er ingen der skriver de mister drifterne det er bestemt ikke det jeg siger men jeg siger at man kan ófte (ikke alle hunde) se at de mangler lidt i sidste ende og at dem som har løbegårds hunde feks er mere naturlige og har en del af sin vilde natur som der ikke er gjort noget ved
okt 2010
uanset hvad så er en hund som er uspoleret gennem sit liv og opvækst ved ikke hvordan man skal sige det uden det lyder forkert men den mister jo ikke drifterne tror du misforstår men der er bestemt mere liv og iver i hunde som aldrig irettesat (forudsætning at den er født med generne)
dec 2008
okt 2010
Martine bruger også hundegård til sine hunde , inkl når der er gæster som jeg tydeligt ser
at hundene ikke har lært eller kan omgåes fremmede med måde enten pga det ene eller andet
Max
man kan ikke sammenligne hunde fordi det virker for nogle hunde er det ikke ens betydende med det virker for alle
okt 2010
okt 2010
prøv og læs hvad CH og alfistenskriver de forklare det pænere og forståeligt end jeg kan
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 27 Svar: 166
Opdrages den derimod med få begrænsninger og frihed til at forfølge egne drifter/behov/lyster mest muligt og måske ligefrem belønnes for at gøre det... Så har den gode forudsætninger for at udvikle en størrer drivkraft og vil i det hele taget være mere motiveret! Det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om! Det understøttes i øvrigt af bl.a. Anders Hallgren, i bogen "Drivkraft og motivation". Ham har jeg svagt mistænkt for at vide hvad han taler om;-)!
jan 2007
dec 2008
okt 2010
citat er hvad martine skrev
Hvis du altid forlanger rolige lege, liggen stille og ikke vil lege vilde lege med din malinois så undertrykker du dens drifter. En malle vil lege vildt og voldsomt, den vil slås, den vil bide, den vil ruske .. og det skal den have lov til når den er ung.
At forbyde den at udleve dens voldsomme drift vil i nogle tilfælde resultere i en hund, der i værste fald holder op med at vise dens indhold. Den bliver apatisk og går egne veje, føreren bliver valgt fra og den mister tilliden til denne. Istedet for må man forsøge at få den til at bide i andre ting end én selv - men at lære den at lade være uden at tilbyde den noget andet er ikke vejen frem med sådan en fætter.
At stille en masse regler op vil gå ud over den daglige træning (her taler jeg udelukkende IPO, da det desværre er det eneste jeg ved lidt om) - så hvis man ikke rigtigt gider hunden, så luk den væk. Jeg har svært ved at forestille mig en malinois uden en hundegård / et bur i bilen hvor den kan opholde sig i dens første leveår når den går over gevind.
Ingen af vores 4 er inde når vi har gæster - så står de i hundegård og kun corsoen er herinde.
som jeg læser det står der mellem linjerne at der opdrages for meget men at hundene får lov og udlever deres naturlige drifter , der står ikke dissideret at de bliver dårligere men der står at de kan komme dertil at de ikke eller stopper med og udleve deres drifter hvis de forbydes og udleve deres drifter og at det ville være svært med en unghund/hvalp at undvære end hundegård /bur i bil når det går over gevind der ser jeg igen der står mellem linjerne at man ikke lære eller opdrager hunden for meget men hellere lukker den væk håber min forklaring forståes
jun 2011
Helt rigtigt:-). Hvis du lægger mærke til det konkludere jeg heller ingenting, men giver udtryk for min egen tro!
Men jeg betvivler at en hund, hvori passiv adfærd fremelskes, ofte bliver en eminent brugshund!
okt 2010
der er sikkert mange der bare gør det for og vinde og få noget anderkendelse og nogle pokaler
det er ikke mig jeg er lidt ligeglad med pokaler eller rettere sagt det er ikke noget jeg stræber efter selv men hvad er problemet med at man stræber for og vinde det gør vel alle sportsudøvere vel på en måde
dec 2008
jun 2005
Er lidt forundret over, at "ikke tage mad fra bordet"´s kontra er, at hunden skal være passiv og usynlig..
Det er jo kun et eksempel, husreglerne varierer fra hus til hus, jeg regner med man træner hvad man finder vigtigt for en jo =)
- Men hvorledes det kædes sammen at hunden så bare skal være passiv frem for at følge husreglerne, det kan jeg ikke helt se =)
(hvis man ikke følger Fennels metoder vel at mærke, for der er essensen at hunden skal holdes passiv, har jeg ladet mig fortælle)
jun 2005
okt 2010
jeg er ikke IPO folk :o)
Max
ja så man lige kan få ro i hovedet men hvis det nu var helt rigtigt så dem som ikke træner meget med hundene ville formentlig sige nej til hundene og flytte den væk indtil den stille og rolig forstår at det er et nej men hvis man bare lukker hunden i bilen eller hundegården så omgåes man problemet lidt
derudover skal man huske uanset race så er lydighed noget som ikke fremmer drivet og intiativet i hunden så det siger sig selv at jo flere regler des mere rolig eller passiv for de fleste hunde
man sagde altid engang at man kører hundene op til og køre 120 km i timen men så begynder man og lægge lydighed mere og mere på som hundene bliver ældre da den egentlig kun skal køre med 100 km/t
jun 2005
Og har du husregler, eller får hundene frit løb?
okt 2010
jeg har trænet en smule IPO men ikke på højt plan da programmet ikke siger mig så meget , eller tiden til det
jeg foretrækker PH og trænede det en del med min tidligere han og gr c trænede jeg så i sch klubben og ville gerne have været indenfor dørene og træne redningshund med Jubs da jeg fik hende men fik ikke taget mig sammen og derfor nåede vi ikke søge ind inden alders grænsen tror hun havde været eminent pga str og ekstreme drifts niveau
jeg gik i stå med træningen da min han blev ældre han ikke kunne klare træningen mere pga skade i knæet og mødte mit barns far som absolut ikke gad hverken hunde eller træning så hygge trænede mest for sjov da jeg heller ikke gad diskutionerne med ham jeg mistede gejsten og syntes det var synd at en så glad trænings kammerat jeg havde haft i ham ikke kunne tåle det i leddene mere og syntes det var synd han bare skulle kigge på
jeg har altid brændt for udenlandske brugssports programmer så nu er jeg så småt startet op igen med træning jeg er startet i PH igen med tøsen som jeg håber at få kåret hurtigt og er så småt startet med mondio ring med den nye
den lille goofey er lige blevet bedste lydigheds hund i en lille konkurrence for en lille mdr tid siden så træningen med ham har givet pote ;O)
vi har ikke de store regler herhjemme må jeg sige men jeg har de regler som betyder at man SKAL komme når der bliver kaldt hver eneste gang det er den vigtigste regel da de områder vi går ture i færdes andre mennesker og hunde så hvis de skal have lov og løbe frit skal de komme når der bliver fløjtet
de må selvfølgelig ikke lige hoppe op mens vi spiser og tage maden så kan jeg godt sige nej men det gør de heller ikke men går vi fra spise bordet så hopper de op og tager fra bordet
undskyld blev lidt langt
okt 2010
jun 2005
Jeg vidste faktisk ikke der var aldersgrænse på redningshundetræningen - der lærte jeg lige noget nyt =)
Det er egentlig ikke fordi jeg synes at mange regler inde er vigtige, men nogle ting er vigtige for mig..
Feks det med ikke at jagte katten, det synes jeg er synd for katten.. Ikke tage fra bordene, det synes jeg er ulækkert og kan være farligt for hundens helbred, alt efter hvad den får stjålet sig..
- Men at de ikke må det i mit hjem, betyder ikke at de så skal ligge passivt og afvente nye ordrer..
Det er helt ok med mig hvis man ikke synes at nogle husregler er vigtige, men HVIS man ser der som et problem, og kommer i konflikt med hundene (skælder ud over de er på bordet, råber når den sætter efter katten osv), så synes jeg det er mest fair for hunden at træne det... eller lukke den væk, men det kræver så (efter min mening), at man gør en hel del aktivt og socialt for at hunden så ikke bare er for sig selv i 21 timer i døgnet..
jun 2005
De ting jeg har vurderet til at give konflikter eller skader har jeg trænet fra, men at jeg har hund kan man da sagtens se og mærke i hjemmet her =)
jan 2007
Og det gjorde du så ikke alligevel, for det er ikke HELT i overensstemmelse med sandheden ;O)
Loke kom ind på redningshundeuddannelsen da han var 7,5. Dengang var aldersgrænsen 5 år. Det var så godt nok på dispensation fordi han havde det grundlæggende i orden (lydighed og rundering)
Så hvis man har en hund med forkundskaber, så er det ikke helt håbløst at komme ind.
okt 2010
jagte katte går jeg ikke op i de jager alt der bevæger sig
jeg er vild med undulater og marsvin men jeg kan ikke have dem pga jubs ekstreme byttedrift hun ville rende rundt om buret døgnet rundt ved ikke med goofey men formentlig det samme og det er set hun har ikke vænnet sig til marsvin min veninde har marsvin og vi har kommet der i 6 år hun er tændt så snart vi lander på parkerings pladsen og det er kun pga de marsvin, jubs er i bur ellers spæner hun rundt og buret og nidstirrer dem og nogengange banker hun næsen igennem tremmerne hvis hun fik lov og jeg piller ikke ved det sørger bare for at hun ikke kan komme til dem
hun er ligesom en jagthund når vi går ture render rundt i imellem krat og buske for og opsøge bytte , det er ikke en hund man tager med ud til fremmede ;o) og jeg stopper hende ikke går vi ved en sø med ænder får hun snor på ellers svømmer hun rundt i timevis sikkert for og fange dem selvom hun ikke kan ;o)
jun 2005
Når nu du har haft redningshund og lydighedshund (også IPO?), så kan du måske fortælle om dine erfaringer med husregler og driften/iveren du skulle bruge i din træning? =)
okt 2010
jeg syntes der dengang stod på deres hjemmeside at de måtte ikke være over to år det læste jeg ellers var det en som fortalte mig det jeg har hørt det et sted derfor droppede jeg det
jun 2005
Altså ikke påtvinge hunden at ligge passivt, men måske bare lære den at man nok må se, snuse og undersøge, men ikke skræmme livet af de små dyr?
- Altså frem for at blive lukket for sig selv (tænker det vel også er en form for passiv-hed at putte dem i bur, der KAN de jo ikke gøre meget andet end at ligge og vente på at komme ud igen?)
okt 2010
jeg tror ikke på du kunne lære hende det nok til og stole på hende , jeg mener hun er besat af bytte bare vi går en tur tænker hun på og opsøge og jagte et bytte
Nina
jeg tror på lad mig sige det sådan her at hvis jeg fik hundegårde og de kunne være der og de slet ingen regler fik men bare kunne te som hunde nu gør så kunne jeg lægge mindst 20 % ekstrá drive oveni udover hvordan det kører nu og det kører fint nu
at hun er ligesom en jagthund er en del af hende og hvad hun får noget ud af vores ture så derfor lader jeg hende gør det også selvom hun er i flexiline så styrer jeg bare at hun ikke render ud på vejen , hun er dog ikke i flexi line når jeg har barn med det er for farligt og det er ikke styrbart for noget af os der er det en alm snor
okt 2010
jun 2005
Det er jo kun teori jeg har, jeg har ikke haft en hund hvor jeg har haft problemer med at være PÅ når der skulle trænes =)
okt 2010
det er svært og sige kommer nok mere an på den enkelte hund ,men for mit eget vedkomne
min dejlige dreng som jeg mistede begyndte jeg først og træne med da han var omkring 14 mdr gammel det eneste jeg havde trænet ham i var almen lydighed og så legede vi en del kastelege han var yderst aktiv men jeg trænede meget lydighed og han var bestemt ikke passiv,men så havde en veninde mig med i en brugshunde klub eller PH og fra den dag begyndte interessen
jeg begyndte og istedetfor kun og lege boldkast og trække lege lege med byttedriften i hunden end den var i forvejen men holdt mere i ro pga lydigheden jeg trænede
jeg lærte at måske slække mere på kravene hjemme så han godt måtte være i møblerne , havde aldrig kunne lære kræet ikke og stjæle ;o((( men jo mere jeg slækkede des mere gav han af sig selv han fik lov og være endnu mere hund så jeg kunne klart se en forandring på alle punkter og han var bestemt ikke passiv før dette men han blev endnu mere tændt på træning og aktivitet jo mere jeg slækkede på almene regler
okt 2010
jeg tror ikke problemet i ligger at de ikke vil være på men hos nogle hunde mangler der lige de sidste 20 % det kan både være genetisk men såsandelig også for megen lydighed og regler men det er forskelligt for hund til hund
jun 2005
Om det er at slække på reglerne at hunden må være i møblerne, det kommer jo an på om det HAR været en regel før ; )
- Her må hunde gerne være i møblerne, men kender flere der ikke tillader det, og deres hunde er ganske tilfredse ser det ud til =)
Hvad laver en hund i en hundegård, der gør at den er "mere hund"? Jeg tænker, man begrænser den jo på sin vis ved at lukke den væk?
- Jeg generer ikke hundegårde, har bare aldrig selv brugt en..
okt 2010
prøv og kig i mit album har lige lagt nye billeder ind af jubs når hun er løs og der er dyr i nærheden så er det konstant indtil, hun trættes ikke heller ej efter 8 timer så er det kun hen og drikke og tilbage og styrte rundt om bordet
okt 2010
jeg har aldrig haft en hundegård så hvad hunden laver ved jeg ikke men den nyder vel den friske luft og har ellers ikke nogen regler den skal efterleve
jeg tror ikke på man kan generalisere og sige det gælder alle hunde,men udfra det jeg har set på egne hunde og andres hunde er lydighed jo noget vi mennesker bruger for og kontrollere hunden og det hunde gør når de bare er hunde
en hund som er meget trænet med regler og lydighed vil jeg tror er mere rolig end et vilddyr som ingen træning får , det er vel formålet med at vi mennesker træner lydighed ikke nødvendigvis den bliver mere passiv men bare mere rolig og styrbar
har lidt svært ved og sætte de rigtige ord på
da jeg fik Jubs som 1 år gammel var hun løbegårds hund og uspoleret havde ikke lært andet end og lege og løbe efter bolde hun var vild og ikke til og have indendøre styrtede rundt hele tiden op på bordene og ned igen osv osv det gør hun ikke mere så roligere bliver de fleste hunde når der kommer mere lydighed på hun er meget rolig indendøre faktisk for rolig til mit temp
jan 2007
Ikke IPO nej.
Jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal forholde mig til alt det andet. Jeg har aldrig spekuleret over det, for jeg har aldrig manglet drifter eller arbejdslyst i min hund. Tværtimod. Jo forresten...en enkelt periode, men det var på grund af ALT for meget træning.
Det vigtigste for mig er, at hunden har en god hverdag. Det er trods alt størsteparten af hundens liv der er hverdag. Konkurrencer og placeringer er en biting, men så'n ser alle jo ikke på det.
Begrænsninger i hjemmet er der ikke mange af, og der er heller ikke brug for dem. Vores hunde er "aktive udendørs og usynlige indendørs" so to speak.
Personligt finder jeg det usandsynligt, at drifterne skulle mindskes fordi vaps ikke må jage katten eller vælte mig når han tromler forbi mig på vej ud af døren, men jeg vil ikke udtale mig skråsikkert hvis andre har forsket i emnet og er kommet frem til et andet resultat ;O)
Med hensyn til ophold i hundegårde: Efter min mening afhænger det fuldstændigt af hvad en hundegård er, og hvor tit og længe det står på.
En lille 2 kvadratmeter indhegnng med fliser i bunden (fordi det er mest praktisk) hvor Vaps opholder sig døgnet rundt og kun kommer ud når der skal "knald på" til træningen....hmmm....det kaldes deprivation, og er i mine øjne rent dyrplageri. Og jeg VED det praktiseres.
okt 2010
jeg er enig i at mange hunde kun kommer ud af hundegården når det er en tur til træning jeg skal ikke udtale mig om det er synd eller ej der er andre ting som jeg finder mere synd
men jeg tror stadig på at man får mest ud af hunden når den også oplever andet end træning , som at komme ud og rende og fjolle rundt og bare være hund
okt 2010
jeg har set en del forskellige slags arbejdshunde feks rally hunde og dkk lydighed og det er ikke min smag syntes klart de mangler drift i arbejdet men det er min smag andre kalder det arbejdsiver/glæde
jan 2007
Min hund er min ven, ikke mit redskab ;O)
Men jeg har da seriøst overvejet at smide angstbideren ud af sengen så jeg kan få plads til selv at være der ;O)
okt 2010
loool
jun 2005
Og mht om der er behov for begrænsninger i hjemmet er jo een ting, Kaoz knalder oftest bare brikker, spiser tryggeben eller stopper en gennemsuttet bamse op i ansigtet på os - altså ganske rolig uden kommandoer.. Vi er aktive ude, så er det naturligt nok man så har lyst til at være en rolig hund inde, der er jo ikke energi til andet =)
Jeg ved ikke om det er fordi IPO-folket kræver en så stram og ufejlbarlig lydighed, at hunden simpelthen ikke kan rumme mere end det..
Egentligt et spændende emne synes jeg..
- Altså at finde ud af hvorfor det er sådan..
okt 2010
kan du forklare hvad du mener om at hunden kun kan rumme den stramme lydighed ????
jun 2005
okt 2010
selvom jeg mest er til PH så foretrækker jeg helt klart lydigheden i IPO også den iver jeg selv ser i mine egne hunde i lydigheden PH folk er lidt ligeglade med det
okt 2010
jun 2005
okt 2010
samme med mennesker børn som ingen regler har er også oftere vildere i deres legemønster og öftest ikke til og leve sammen med så tror ikke kun det gælder for hunde lydighed beroliger
jun 2005
Det ene skal være knivskarpt og perfekt, det andet sal den bare stå stille et øjeblik =)
Jeg kritiserer som sagt ikke, men for en der ikke træner IPO er det ikke så let at forstå =)
okt 2010
at man ser gerne hundene kører 120 km/t men i realiteten når man har finpudset er man nede på 90-100 km/t for en god hund
og at mange disse hunde skal have nok overskud og drift for byttet helst i det de ser legetøjet som det der holder driften oppe så jo mere byttedrift hunden har jo nemmere vil det være og lære den og holde driften i længere tid og hvis man er god til og træne hund så ser det godt ud efterfølgende
jun 2005
okt 2010
jun 2005
Måske dens drifter kunne mixes lidt ind i schæferhundene, så de ville have mere end nok byttedrift til lidt husregler... Men så måtte man nok helt droppe den med ikke at jagte katten *GGG*
okt 2010
jeg har altid haft en øje til greyhound og Borzoi syntes de er smukke ;o))))
okt 2010
tror dog ikke dens byttedrift for vildt kan slåes over på bolde og legetøj i samme grad som schæfer, malle ect men ved det ikke syntes ikke jeg har hørt om de er overdrevne legefikseret medmindre vi snakker om tag fat ;o)))
jun 2005
Men de er yderst elegante.. ser vældigt smidige ud!
okt 2010
ja jeg kan ihvertfald rigtig godt lide dem hører dog at de er nogle sofapuder som elsker bare og slappe af indendøre men de kan også lide og tage nogle gode løbeture når de er ude man skal måske bare ikke regne med at de kommer første gang man kalder ;o)))
jun 2005
Men måske de kan trænes og faktisk vil mere end mine fordomme/antagelser om dem..
Den jeg hilste på var i hvert fald ikke specielt vågen, den var bare i line og skulle vises frem på messe, ikke noget den synes var oplivende ; )
okt 2010
jun 2011
Nu er der flere gange i tråden forsøgt at skabe sammenhæng imellem "stjælen fra spisebordet" og "initiativ", sådan som jeg opfatter det! F.eks. så stjæler min hund heller ikke mad fra bordet. I hvert fald næsten ikke;-)! Men det er ikke fordi jeg har opstillet noget forbud for den. Det er fordi jeg sikrer mig der ikke står mad den kan nå. Den er velkommen til at se efter, men når den gang på gang oplever at der ikke er noget at komme efter, forsvinder formålet jo(udslukning gennem opperant indlæring)!
Det kunne også klares ved "klassisk betingning". F.eks. råbe af hunden, ruske den, slå den eller give den stød, når den tog initiativ til at stille sig på bagben for at undersøge bordet. Det ville temmelig sansynligt bringe adfærden til ophør. Problemet ved at straffe og intimidere hunden er bivirkningerne(og selvfølgelig fraværet af etik!). Apati, passivitet, og i nogen tilfælde agrassivitet. Med en sådan opdragelse vil hunden højst sansynligt erfarer at, det der giver mindst bøvl, er at forholde sig roligt/passivt uden at tage initiativ.(indlært hjælpeløshed)
Med udgangspunkt i "behaviorismen", synes jeg sammenfattende alt tyder på at, det ikke er noget problem at lave en initiativforladt og rolig hund, simpelthen fordi den er pålagt at passe ind i vores verden og en rolig hund, er= en god hund for de fleste mennesker, med en helt almindelig hverdag.
Det synes at være en større udfordring for folk at, lade hunden bevare sin egen umiddelbarhed og initiativ.
Det kunne jo ende med at blive en både højaktiv, selvstændig og tænkende hund;-)! Og selvfølgelig gladere, er min påstand!
Jov jov.. Der findes masser af forskning omkring dit emne Nina;-). Super spændende tråd:-)
jun 2005
- Det er ikke til dig kan jeg så fortælle ham (min hund kan sagtens forstå hvert ord der kommer ud af min mund!), og henvise ham til kødbenskurven hvor han har sine halvspiste og hengemte ben opbevaret..
Jeg synes selv jeg bare siger "spis dit eget, det her er mit".. og at jeg ikke råber eller hiver i hunden for at gøre den passiv..
Kan kan SAGTENS se hvordan det kan lade sig gøre, jeg prøver bare at sige, at et forbud ikke behøver føre til passivitet =)
At han ikke må jagte katten er bare sådan en gennerel regl.. han har aldrig forsøgt sig, han elsker katten - hun kan bare ikke lide ham ; )
- Han har taget kontakt den dag han kom hertil, hun hvæste og siden har han bare ignoreret hende.. Så heller ikke her har der været noget passivt indlært..
Han må GERNE lege indenfor.. vi gør det dagligt, gerne flere gange.. Jeg tilpasser bare legene, så de ikke handler om flyvende bolde eller ukontrolleret spænen rundt - er det det han vil går vi bare udenfor og leger sådan.. Altså han bliver ikke afvist, jeg tænker at han nok er ligeglad med om vi leger ude eller inde, bare vi leger =)
jun 2011
jun 2005
jun 2011
Et nej er ikke nødvendigvis negativ forstærkning. Det kan også læres ved positiv forstærkning. Jeg tror faktisk at nogle hunde er snu nok til at påbegynde noget de har lært kan udløse et nej, for så at opnå en belønning. Hvis det altså er indlært med positiv forstærkning. I sådan et tilfælde kan man jo ikke påstå at hunden mister initiativ. Den udvikler nærmere kreativitet, om man vil:-)!
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 78 Svar: 7.916
En whippets byttedrift kan sagtens køres over på trækkeleg og boldkast.
Jeg har et sikkert indkald på mine whipper og det hænger i høj grad sammen med, at de næsten altid får lov at "myrde kaniner" efter et indkald.
Kaninen er et fleecetov flettet sammen med kaninskind og ingen anden belønning overgår en gang trækkeleg med kaninen i mine whippers øjne.
Byttedriften er meget udtalt hos de fleste mynder (nogle linier er mere driftige end andre) og mine whipper er blandt andet udvalgt efter, at forældrene har megen drift.
Selvom en whippet på ingen måde er en lydighedshund, synes jeg det er meget lettere at arbejde med en højdriftig hund end det modsatte.
Der skal mere til, før en højdriftig hund "vælter", den har generelt mere gå på mod og tåler flere nederlag.
jun 2005
Han har lært at gå løs på fortove og i grøftekanter.. kan "ind til siden" kommando hvis han kommer for langt ud mod asfalten..
- Han går aldrig selv på vejen, det må man jo ikke..
Men han søger øjenkontakt, retter sit korpus i retning af det han vil over til og stepper energisk - "skal vi ikke spæne over og se på det der, hva moar???", og så trasker vi over vejen for at undersøge ENDNU en plasticpose i grøftekanten..
- Andre gange skal vi så ikke over og undersøge (en arrig hund, eller bare EN hund der gør bag et hegn), så kigger vi lidt, deler en kiks og trasker videre uden de større formaninger eller griben fat i.. Det er stille og roligt, indlært med leg og konsekvens, kiks i større mængder end dyrlægen anbefaler.. en Kaoz trænes gennem leg og kiks, det har jeg lært ganske tidligt af ham ; )
Hans mange regler.. de er indlært, og han omgås dem med snilde.. Han får uendeligt med frihed når han hører efter/gør som indlært, og vil han noget andet "spørger han" bare om vi ikke skulle det i stedet..
Jeg har bare været trist over, at folk tilsidesætter hans lydighed og 1000 regler (regler der er sat for at han KAN have uendeligt med frihed uden at skade sig selv, andre eller være til gene), med at han så bare ligger passivt til og er kuet..
- Han kommunikerer i stor stil, har masser af frihed og han rigtig hundenyder turene uden line og på sporet af en elg.. eller hjort =)
Reglerne kunne også bare hedde lydighed *GG*
Men at en lydig hund skulle være passiv fordi meget er indlært (gå ikke hen til fremmede, kom på plads når vi møder andre på turene, jagt ikke vildtet, gå ikke ud på vejen, træk ikke i linen), det er regler Kaoz har accepteret, og derved kan gå løs overalt uden jeg skal bekymre mig om, o han bliver kørt ned eller sparket væk af en sur mand på cykel..
Kaoz spasser sig igennem sin hverdag, men spasser aldrig ud på vejen ; )
jun 2005
Har du erfaring for hvor meget lydighed de vil "gå med til"? Altså hvis man bare kan motivere dem, gider de så det helt store lydighedsprogram på en træningsplads?
Kaoz gider ikke være på en træningsplads, han r*vkeder sig, der sker ikke nok, så den ene gang vi deltog, der legede vi mest for os selv og kiggede intenst på de hunde der gøede og blev irettesat (Kaoz er facineret af andre hunde der får skældud mere end han er af dem der får ros *GG*)..
Kaoz ejer ikke en drift, han har kun en mave der fortæller at kiksere er værd at gøre sig umage for ; )
okt 2010
Jeg har gået til lydighed med begge mine, mest for at de lærer at fokusere på mig selv om, der er andre hunde til stede.
Jeg ved nogle dyrker lydighed med deres mynder og jeg har svært ved at se på det, hundene røvkeder sig.
En anden væsentlig detalje, whippets og greyhounds sidder meget sjældent frivilligt, det er simpelthen en ubehagelig stilling for dem, de enten står eller ligger og jeg kunne aldrig drømme om at tvinge dem igennem et lydighedsprogram, hvor den siddende stilling jo er ret dominerende.
Mine whipper står "på plads".
Jeg synes whipperne er sjove at arbejde med, for de signalerer ekstremt tydeligt, hvad de finder rimeligt eller ej.
Er kravene for store eller er træningen for kedelig, går de deres vej eller stirrer lige igennem dig som om du er ikke eksisterende.
Jeg går spor med mine, laver ganske lidt lydighed og ringtræning.
Derud over får de bare lov at være mynder, dovne den, løbe stærkt og stjæle lidt, hvis mulighed byder sig.
jun 2005
Og banelydighed synes jeg også selv er ret så intetsigende, så jeg er nok lidt mynde inderst inde ; )
Kaoz står faktisk også på plads.. Ikke på kommandoen "plads" når jeg står stille, men når han går på plads og vi stopper, så sitter han sig ikke.. Jeg er sådan set ligeglad med hvilken position han indtager, bare han står stille til jeg bevæger mig igen =)
Men han er jo heller ikke mynde, har bare ikke indlært stop = sit, der skal en speciel kommando til før han udfører det, tilbyder det ikke selv da *GG*
Mynder skal hest ligge i sofaen, ikk? Eller i så blød og varm en kurv som muligt hvis man ikke vil have dem i møblerne? .. synes jeg at have hørt et sted...
jun 2005
Hvis nu det var vigtigt for dig at hunden ikke stjal mad, ville hun så ikke bare finde på anden ballade? Feks stjæle trusser, potteplanter og skeen til at tømme kattebakke?
Kayser var opfindsom, Kaoz not so much.. han tager sine egne ting, eller kattens.. men han sutter bare på tingene, ødelægger intet (han har nok labbemund)..
Kayser måtte ikke stjæle mad, der fik han nej... Men så kunne han bare tage fjernbetjeningen i stedet.. dem mistede vi 4 af fordi hunden fik et nyt legetøj..
Altså hvis du syntes det var vigtigt.. på lige fod med renligheden... ville hunden så ikke bare finde på noget andet, for lige netop det at stjæle fra bordet slet ikke kom på tale?
Meget hypotetisk... hvor godt kender du lige din hund *GG*
jun 2005
Kaoz har ingen drifter der er værd at skrive hjem om, men Kayser havde..
Dem kunne jeg sagtens bruge i træningen, men vi nåede jo ikke fandens langt med det når han blev stilleliggende som 6 måneders, og aflivet som 8 måneders..
okt 2010
Mine må gerne komme i møblerne, men de gider ikke lædersofaerne medmindre, der ligger et tæppe.
De kan ligge og stege i solen i timevis og ligger gerne og vasker sig selv på bedste kattemaner.
Ghini er den af mine, som er mest trænbar, hun elsker faktisk at komme til ringtræning.
Når hun har opfanget, at vi er på vej til træningsstedet, sidder hun bag i bilen og hyler af begejstring og hun er en drøm at arbejde med i en udstillingsring
Til gengæld kan hun ikke bestikkes med en godbid, hun belønnes altid med legetøj.
En af de første gange, hvor jeg klikketrænede hende, havde jeg skåret nogle små ostebidder, uden tanke for at divaen måske ikke kunne lide den slags.
Efter føste klik, snusede hun hånligt til osten og gik sin vej. Der gik 3 uger før jeg fik hende overbevist om, at klikkeren faktisk kunne udløse en belønning, der er værd at arbejde for
jun 2005
Er mynder katteagtige? Gerne ligge højt og blødt, det vil katte også helst.. derfor min skænk er udsmykket med akvarie og kattepude.. Missi´s TV og sofa ; )
Kaoz er VILD med kiks, slikker sig om munden i forventning om en... Så det er hvad klikkeren udløser... at han slikker sig om munden ; )
- Intet andet bliver tilbudt.. et intenst blik og et slik om munden "må jeg få en kiks nu.. tryk på den og giv mig en kiks!"..
Så vi træner med ja og nej i stedet.. et ja i stedet for klik og nej i stedet for afventen på ny adfærd..
Kaoz´ nej er bare et hint om at jeg vil have noget andet nemlig =)
okt 2010
Jeg kan også træne Alfa med kiks, men ordet "nej" er erstattet af russisk "njet" og ja er erstatte af "da"
Nogle af mynderne er "sprogfølsomme".
Da Alfa var 7-8 måneder begyndte hun pludselig at krybe på de mest mærkværdige tidspunkter, jeg observerede, at det specielt var når vi sad flere og talte sammen.
Hun kunne fare op fra sin liggeplads og krybe hen ad gulvet.
En dag observerede jeg, at en person, havde brugt ordet nej og straks efter krøb Alfa.
Den stakkels hund, havde simpelthen i et stykke tid, følt sig irettesat, hver gang en person i en samtale brugte ordet "nej" og var selvfølgelig grundig forvirret og urtyg, for hun fattede ikke hvad hun havde gjort galt.
Så alle de kommandoer jeg bruger er ord, som ikke normalt bruges i en almindelig samtale.
jun 2005
Sådan en hund har jeg bare aldrig haft at træne med.. Kun hunde der VIL og GØR, jeg retter dem bare så de gør de ting jeg synes er hensigtsmæssige..
Jeg HAR oplevet sådan en hund, ikke en jeg har haft i hænder træningsmæssigt, bare en bekendts hund..
Jagthund, flatcoated.. trænet af tidligere ejer med en ridepisk.. hvis man kan kalde det træning altså..
Han var mildest talt røvirriterende.. Trak konstant en i hånden eller ærmet, kunne ikke lade være med at bære på alt hvad der var i nærheden af et menneske, og sagde man nej (bare som et nej, ikke noget med hårde toner), så smed han sig og blev ganske passiv... indtil han så MÅTTE tage noget nyt i munden og bære på det..
Som jeg har oplevet passive hunde har de været kuet og ødelagte.. ikke trænede og så hæmmede af det.. som jeg forstod på det du skrev... og troede du havde vilde hunde der bare gjorde alt og det var ok fordi de var hunde *GG*
- temmelig kaotisk hverdag du lige måtte have ; )
okt 2010
Jeg forstår godt hvad du mener. Mine gravhunde, som har været brugt til drev- og gravjagt har heller ikke oplevet mange forbud i deres hverdag.
Det kan ikke hjælpe noget, at en gravhund, der skal arbejde langt fra sin fører ikke kan handle selvstændigt. På en drevjagt kan hunden være mange hundrede meter fra sin fører og trods det skal den stadig ihærdigt, og selvstændigt følge færten af det dyr den driver.
Den skal samtidig give hals, så skytterne ved hvor de skal placere sig, får at få ram på dyret.
Er hunden for førerafhængig og initiativløs, vil den ikke drive optimalt, når den er langt fra sin fører, og den skal derfor i hele sin oplæringstid opmuntres og belønnes for selvstændigt initiativ.
jun 2005
Her reagerer hunden mere på sindsstilstand (men kun min) end på ord.. Han reagerer ikke på bestemte ord med mindre jeg retter henvendelse til ham..
Mad, tis, sulten, tur, nej har ingen mening for ham (virker det til) i en samtale.. Men spørger jeg ham om noget "svarer" han..
Vil du ud og gå - Kaoz strækker sig og ryster sig, jepp jeg er klar..
Tror du far har en kiks til dig - Kaoz spæner over og stirrer på far mens han slikker sig om munden, moar siger du har kiks..
Hvem kommer - .... ingen reaktion, Kaoz er ligeglad med hvem der kommer *LOL*
De er ret sarte med mange ting, er de ikke?
Hvordan med mad? Og KAN man have katte og sådan til at rende kundt med dem?
jun 2005
Jeg havde fornemmelsen af, at gravhunde var så driftsikre og egenrådige, at alverdens regler ikke kunne fratage dem den kongestatus og det mod de er født med =)
jun 2005
Men jeg vil stadig ikke hoppes op af eller graves på (jojo, det synes en ambull er sjovt), så den leg hopper vi bare let og elegant over ; )
Jeg forstår det ikke helt, men det gør ingenting! - jeg skal ikke have en IPO-hund, så det er en videnskab jeg slet ikke behøver at forstå..
Jeg tror jeg skal se det for at forstå det..
Og så se en hund der ikke bliver belønnet for initiativer som jeg ser som ballade man lige kan pille ud og erstatte med noget andet sjovt og mindre belastende (set med mine øjne)..
jun 2005
Jeg hægter mig bare på CH næste gang hun tager tantes Coffey med op og roder med hund i Søndersø.. så kan hun hviske pg pege, og jeg læn lære ved selvsyn ; )
Det er svært at forstå for en der intet kender til IPO.. jojo, Kayser ville nok bide, men han fik bare en apport-agtig-tingelst at ruske og lege træklege med.. Vi trænede det jo ikke, køteren var købt som agilityhund jo! ; )
okt 2010
Begge mine er skudsikre, ikke bange for fyrværkeri og de tøver sjældent, når de bliver sat over for noget nyt.
Som hvalpe er de nogle pestilenser, der er her og der og allevegne, bider i alt og rusker alt til døde. Deres motorik er meget veludviklet selv i 8-ugers alderen.
Som voksne rolige inde, men med fuld knald på ude. Mine er lynhurtige, at køre op i drift, men er nemme at "slukke" igen.
Det største problem i forbindelse med mad, som jeg har haft, er at holde sul på kroppen af dem.
Jeg tror dog at jeg efterhånden har fundet de "vises sten" højenergifoder og pemmikan, så går det.
Ingen af de to jeg har, har sarte maver, de får lidt af hvert ved siden af deres tørfoder og fanger også en del mus, som de æder.
Jeg har kat også og det er der ingen problemer i, de accepterer familiens katte, men ikke fremmede katte på grunden.
Jeg er slet ikke i tvivl om, at Alfa ville knække nakken på en fremmed kat, hvis den kom ind på hendes matrikel
Nina - Nogle gravhunde er, men langt fra alle.
Der bliver færre og færre "rigtige" gravhunde, da de fleste er familiehunde og helt eller delvist af udstillingslinier.
okt 2010
Jeg har gået i flere klubber med mine seneste hunde og alle steder er jeg blevet frarådet at lege ruskelege med mine whipper.
Næ, nej næsearbejde var vejen frem.
Jeg har så heldigvis været hundeejer i så mange år, at jeg har min egen mening om tingene
Jeg arbejder med hundens drifter istedet for at dæmpe dem og jeg belønner initiativ.
Whipperne er så selvstændige, at de hurtigt ville vælge hinandens selskab frem for mit, hvis de ikke blev belønnet for kontakten.
Så kommer de hen og vil lege, afviser jeg uhyre sjældent.
jun 2005
Men kræver de mere end at komme ud og løbe? Altså fri på en eng, og så ellers derudaf?
Skal de stimuleres mentalt med andet end spor fra vilde dyr og friheden til at spæne?
.. og sørgeligt gravhunde bliver avlet fra deres oprindelige sind, hvad sjov er der ved en race hvis den bare gøres til en sofahun med stor mund? øv for en tendens!
jun 2005
Forstå mig nu ret, jeg ved at du skal bruge drifter og energi for at hunden kan opnå denne stramme og ufejlbarlige pladslydighed, men hvilke initiativer og selvstændighed skal du bruge, hvis hunden rent faktisk ikke skal arbejde selvstændigt mn bare følge førerens kommandoer?
Og siger lige igen.. jeg spørger af interesse, ikke for at provokere og tvivle på det skrevne ord.. jeg kan bare godt lide at forstå ting rigtigt =)
jun 2005
Motivationen var ganske simpel, stop kiks i hunden og sig *dyyyyyyyyyyygtiiiiiiig*.. legesager og spassen ud var ganske forbudt..
Det var en DCH... og Kayser og jeg var de lovløse, men vi havde det nu sjovt ; )
Jeg arbejder med den hund jeg nu lige har, fastsætter et mål for træningen, men selve træningen bliver tilpasset efter hvordan hunden arbejder.. i "min" dch var der fastlagt en træningsmetode, en belønning og et mål.. Det virker så bare kun på måske 4 af de 67 hunde i klubben, men det lod de sig ikke slå af pinden af - de 4 hunde var jo beviset på det virkede ; )
jun 2005
håber i vil fortsætte, jeg synes det er superspændende!
okt 2010
Alfa er temmelig krævende, både mentalt og fysisk, men specielt fysisk.
Hun laver ballade og bliver destruktiv, hvis hun ikke får brugt sin krop.
Mentalt kan hun stimuleres med spor og fodersøg
Hun har det bedst, hvis hun får lov at spæne et par gange om dagen og så løber min mand 8-10 kilometer med hende 5-6 gange om ugen.
Ghini er nem, hun skal blot ud og fræse en enkelt gang om dagen , trænes lidt, gå et spor i ny og næ og ellers have masser af klap og kæl.
Hun er mere typisk whippet end Alfa.
Alfa er ud af nogle meget driftige amerikanske linier og uden tvivl den klogeste hund jeg har haft.
Hun er ikke en hund for hvem som helst.
Familien brugte flere uger på at vænne sig til børnesikringerne på køkkenskabene, Alfa fattede fidusen efter en dag
Det var ellers for at hindre hendes adgang til skabene, at de blev sat op, men teknikken med at stå på bagbenene, åbne skabet en smule med den ene pote og trykke ned på børnesikringen med den anden, tog hende ikke mange forsøg at lære.
okt 2010
Det er vist også snart min sengetid
jun 2005
Kirsten - Jeg er ovenud fascineret af Alfa! Altid imponerende når hunde virkelig er kloge og løser de mest komplicerede problemer =D
Lene med kampretrieverne har Affi.. Den kan også lidt af hvert, måske i skulle sammenligne en dag *GG*
- Affi er curley coated, og en DEN.. ikke en han, en den *GG*
okt 2010
Lækker og speciel race
Jeg sætter stor pris på Alfas opfindsomhed selv om den har kostet mig et par ekstra grå hår
Selv om hun er en ballademager er hun også en hund med situationsfornemmelse, hun springer ofte op af folk hun kan lide, men min gamle mor på næsten 90, der er meget usikkert gående hilser hun altid på med stor forsigtighed, det samme gælder børn.
dec 2008
jun 2005
Pølser er fint, variation er perfekt =D
okt 2010
det er jeg helt enig i
jeg har ige haft en mdr tid med ro pga den lille har skadet benet samt min bil er uden bur så ingen træning end ro for ham og hende og det kan tydeligt mærkes at han er mere larmende og mere rolig end før for der sker jo aldrig noget hvor man må bruge sig selv og det forandres sikkert igen når træningen starter op
okt 2010
jeg er helt enig med dig i og bruge mad til hvalpe og træning evt også til voksne hunde jeg har brugt mad til min hvalp og han er lige blevet bedste hund i lydighed og jubi går forholdsvis flot fri ved fod trænet op med mad primært da hun kører højt på både mad og endnu højere på legetøj for højt til indllæring
Husregler vs lydighed - træning eller passiv?