{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
763 visninger | Oprettet:

Træner til redningshund! {{forumTopicSubject}}

Vil lige dele dette med alle jer andre her på HG - ---

Efter at jeg har været på TW (træningsweekend i pinsen), med en masse andre hunde og deres fører, fik jeg lyst til at prøve, om jeg kunne få Babett uddannet til Redningshund.

Så jeg kontaktede en der kunne give mig flere oplysninger om denne form for træning, og nu har jeg været til træning 3 gang, og selv om det er nyt, så er det en udfordring for både Babett og jeg.

Den første dag var en test, for at se hvordan Babett og jeg, er som team, en figurant gemte sig i ruinen, hvor der er masser af skjulesteder. Fig. gemte sig i en brønd, her blev Babett så sendt på, og fandt fig. med halsgivning, det gik godt.

Nu gemte fig. sig et andet sted, og Babett skulle lige undersøge det første sted, der hvor fig. havde gemt sig, men det var tom, så der måtte Babett bruge næsen igen, og finder igen frem til fig. som har gemt sig i en skakt.

Efterhånden bliver øvelsen svære og svære, fig. gemmer sig og lukker hulle til med plade, så hunden skal bruge næsen og ikke øjet. Samt at hunden skal gø, når denne har fundet fig. uden at fig. giver sig til kende. Først når hunden giver hals kommer fig. frem og belønner hunden, med bidepølse, bold eller guffer. For hunden må ikke gå fra fig.

Så er der lige forhindringsbanen (færdighedsbanen) her skal hunden lære at krybe igennem smalle rør, kravle op på stiger, gå på smalle planker, og meget andet. Det er lidt at en kunst, for Babett er ivrig, og vil gøre det hurtigt, men det går ikke, da hun kan falde igennem en stige, eller ned fra et smalt gyngende planke. Så her skal der være ro på, så lære hunden det hurtigt, hvordan den skal bevæge sig, så den kommer sikkert til den anden ende af forhindringen.

Babett har den fordel, hun har en grundig trænings baggrund, at hun er blevet trænet siden hun var 8 uger gl. og er PH kåret (”civil politihund”), det vil sige at hun har lært at rundere, at gi hals af fig. og at søge.

Men det tager jo tid og meget stor tålmodighed, og måske engang i frem tiden, kan hun tilføje titlen som redningshund til sit stamblad.

Synes du at det er formeget at træne?????
Kom med din kommentar, negativ som positiv...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Træner til redningshund!
  • #1   1. jul 2006 Nej jeg synes ikke det er for meget, ikke så længe hunden er 100 % med på ideen, og det lyder det jo sandelig til hun er! smiley
    Det lyder jo også som træning hvor alt bliver stimuleret, snude, øjne, hjerne, balance osv... Kan da kun være sundt!
    Jeg sidder nærmere bare og bliver lidt misundelig! smiley

• #2   1. jul 2006 Ann-Mai K

jeg synes ikke det er for meget, ikke så længe hunden er 100 % med på ideen,

Jeg spørger ikke hunden, og den er med på ideen, det er et spørgsmål om at få en glad og omgænelig arbejdshund, og så er det kun fantasien der sætter grænsen.. *S*

• #3   1. jul 2006 Babett>> Hvorfor spørge hvad andre mener hvis de alligevel skal pilles ned når de svarer dig?

• #4   1. jul 2006 Stelle..

Jeg piller ikke nogen ned... sådan skal det ikke forstås..

jeg mener heller ikke at det et et negativt svar,,, måske skulle jeg formulere det på en anden måde...

• #5   1. jul 2006 Jeg er godt klar over at du ikke sætter dig ned, kikker din hund dybt i øjene og spørg' om den er med på ideen... Eller måske på nogen anden måde giver den valgmuligheden. Men det er f... svært at lave en god redningshund hvis den ikke selv har lyst til at lave det arbejde der ligger bag! : )

• #6   1. jul 2006 Babett>> Okay, jeg læste det bare som negativ. Jeg var lige ved at skrive noget ala Ann-Mai, for hvad får man ud af en hund der ikke synes om det den laver? En del hunde får stress af overstimulering, så hvis hunden ellers trives og er glad for at være med, så er det da fint, men hvis den gemmer sig under bilen eller viser andre tegn på at nu er det nok, så er det nok.

Citat "Jeg spørger ikke hunden, og den er med på ideen, det er et spørgsmål om at få en glad og omgænelig arbejdshund, og så er det kun fantasien der sætter grænsen.. *S*"

Hvis du har det, så er der jo ikke noget galt i træningen.

Men hvis du ikke spørger (læs: læser din hund) om den trives, så mener jeg der er noget galt.

• #7   1. jul 2006 Babett: kanon, for meget nej klart ikke for meget at træne, du kender jo din hund og kan støtter hende der hvor det er svært, men den erfaring du har *S*
    Har selv overvejet det, men pt. står den på træning til BHP 1 og avlskåring og så er min jo ikke ph trænet så vil ville har meget arbejde i at komme i gang , desværre.
    Få det må helt klart være en super ting at tilføje.
    pøj pøl med det og giv endelig ld om hvordan det går .

• #8   1. jul 2006 Hejsa...

Jeg tror kun det er en fordel at træne flere forskellige ting med en hund, da man så ikke selv som hundefører bliver "låst" til et enkelt program :o).

PH og redningshund kan jo også sagtens kombineres - min hund er både PH-kåret og godkendt redningshund ... den er også Elite-hund i DcH, har dyrker nordisk rundering og gået SPHII sporhundeprøver, og jeg har aldrig haft problemer med at kombinere de forskellige programmer :o).

Jeg ved der er mange der synes at det er for meget jeg laver med min hund ... men indtil videre har alle ændret mening når de har mødt min hund, og set hvor glad den er for at arbejde ;o)

/Carina

• #9   1. jul 2006 Carina: Det er jo lige det det er jo arbejdshunde vi har og de elsker at arbejde *SS*
    :o) Tina

• #10   1. jul 2006 Carina...

Det går fint fremad, har lidt problemer på færdighedsbanen, men det skal nok komme, skal bare lige ha Babett ned i kadance, så lære hun det... *S*

**Kig forbi www.Sportshunde.dk** :
    Ja, du har jo også en del arbejde foran dig, bare klø på, og jeg tror at det lykkes for dig... *S*

• #11   1. jul 2006 Ann-Mai K

Alt træning er svært, og der er jo flere elementer der spiller ind.

1: hunden skal have egenskaberne (drifter) til det man vil bruge / træne hunden til. (har hunden ingen drifter, så kommer man ikke langt.)

2. Jeg læser hunden, og jeg ved hvad den indholder, og hvormeget den kan yde.

3. Hunden er i træning hver dag, det er lige fra cykling af 5 km. til 1200 m spor. (lige fortiden er der ingen spormarker)

4. Jeg kan se hvor glad hunden er, så snart jeg tager træningstøjet frem jeg bruge til hundetræning, så begynder hun at "snakke".

Jo jeg ved hvad jeg gør..

• #12   1. jul 2006 Stella >

Jeg må ærligt indrømme, at jeg aldrig har set en hund bliver stresset af overstimulering ... men har set masser af hunde være stresset af understimulering :o(.

Når hundene bliver stresset af "overstimulering" så er det efter min mening ikke selve mængden af træningen hunden bliver stresset af, men den måde træningen er bygget op:
    * mangel på konsekvens fra hundeførerens side.
    * for store krav til hunden.
    * træning bygget op omkring straf.
    * manglende forståelse for hundens drifter, så den aldrig opnår drift-tilfredsstillelse.
    * for store psykiske belastninger på hunden for tidligt i trænigen.
    * osv.

/Carina

• #13   1. jul 2006 Babett >

Det kender jeg godt, det der med at skulle have hunden ned i kadance *LOL*

/Carina

• #14   1. jul 2006 Carina>> Så er det nok bare pjat at den er nævnt som grund til stress i et af DKK's medlemsblade.

• #15   1. jul 2006 Stella >

Jeg er ikke medlem af DKK og læser derfor ikke deres medlemsblade ... så jeg har ingen forudsætninger for at udtale mig om den pågældende artikel.

Min kommentar var baseret på egne erfaringer (hundefører og træner i DcH i 16 - 17 år, redningshundefører og instruktør i redningsberedskabet i 6 - 7 år, og hundefører i politihundeforeningen i ca. 2 år) - og ikke noget jeg har læst mig til :o).

Alle disse steder har jeg mødt masser af hunde (incl. mine egne), der er blevet trænet gennemsnitlig 15 - 20 timer om ugen med rundering, sporsøg, ruinsøg, feltsøg og lignende, og som sagt har jeg aldrig mødt en eneste af disse hunde der blev trænet på en fornuftig måde, som er blevet stresset...

Når man træner disse øvelser er man naturligvis nødt til at køre hundene op i drift - og jeg tror dette i mange tilfælde er problemet, da rigtig mange ikke kan kende forskel på en hund der kører højt i drift og en hund der kører højt i stress :o|.

/Carna

• #16   1. jul 2006 Babett, jeg har ikke på noget som helst tidspunkt givet udtryk for at du ikke ved hvad du gør...(ang. din kommentar, "Jo jeg ved hvad jeg gør.." ) Og jeg skrev jo lige præcis at det, ud fra din beskrivelse, virkede som at hunden var helt med på det...
    Da jeg skrev at det er svært at lave en god redningshund hvis den ikke selv har lyst til at lave det arbejde der ligger bag, var det bare for at pointere hvad jeg mente med min anden kommentar om "så længe hunden er med på ideen" som jeg ikke helt ved hvad du konkluderede ud af.
    Jeg forstår ikke hvad dine punkter skal argumentere imod eller med...
    Var aldrig min mening at gøre andet end vise 100 % medhold i den slags træning af hunden. (Så længe den vil det selv.)

• #17   1. jul 2006 Carina>> Det er sådan set også ligemeget, for jeg skrev jo egentligt også bare at så længe hunde ikke tog skade af træningen, så var det vel ikke for meget, og det var jo det der blev spurgt til.

• #18   1. jul 2006 Ann-Mai K...
    For at få en god arbejdshund / brugshund - kræver at alt hvad man gør ,er med omtanke og sund fornuft..

Samt alt træningen skal være leg for hunden,

Bla... begynder træningen allerede den 1 dag hvalpen 8 uger kommer ind ad døren.... og træningen slutter først,, når hunden ikke er her mere...

• #19   1. jul 2006 Jamen jeg er skam enig...

Kommentér på:
Træner til redningshund!

Annonce