Hjælp! Har brug for råd ift min nye dejlige hvalp! {{forumTopicSubject}}
Vi har fået os den skønneste LILLE franske bulldog Muttley (se ham under min profil). Det er første gang vi har hund, og selvom vi har sat os grundigt ind i tingene, er der nogle til jeg føler jeg mangler. Muttley er 11 uger nu, og vi fik ham da han var 10 uger.
Det er primært mig han er sammen med, da jeg går hjemme pt.
Han er som alle hvalpe meget glad for at bide i ting. De første dage lærte han meget hurtigt NEJ, og det fungerede fint når han begyndte at bide i ledninger osv., han holdt op med det samme. Men nu efter lidt over en uge herhjemme bliver han bare trodsig, og bliver ved. Jeg har prøvet alt muligt, såsom at sige bestemt nej og giver ham noget andet han kan tygge på, at smøre citronsaft og chili på ting han ikke må bide i, at hive i nakkeskindet ... men det er som om at han bare bliver endnu mere tændt af mine reaktioner, selvom jeg er rolig. Det får mig til at undre mig over om han mangler udfordringer i sin leg? At jeg måske skal give ham aktiveringslegetøj? For det har han ikke pt, han har bare legetøj der er godt at bide i, og som laver lyde, og dem er han glad for. Hvad mener I? Er der nogen der har prøvet det samme med en trodsig hvalp?
Et andet problem jeg har (ja, for det er jo mit problem, og ikke hans) er, at han ikke sover igennem. Han vågner MEGET i løbet af natten. Han har kun sovet igennem én nat. Og oftest er det ikke for at tisse, men fordi han vil ligge i mine arme og falde i søvn. Nogle nætter vil han lege, dvs. hvis jeg ikke leger med ham, ignorerer ham, eller prøver at berolige ham ved at ae ham og snakke roligt til ham, begynder han at bide, som om at nu skal vi lege. Og hvis jeg ignorerer ham begynder han at gø, og stopper ikke. Jeg kan heller ikke lade ham gø i en uendelighed, for min kæreste skal tidligt op, og han forstyrrer også naboerne. Hvad kan jeg gøre for at lære ham at sove igennem? Jeg er MEGET søvnløs, og det påvirker vores lege sammen, fordi jeg er så træt hele tiden. Jeg kan god stå op med ham en gang eller to for at tisse, og så sove igen, men det er ikke okay at han skal lege midt om natten. I nat vågnede han hver 1/2 time ca. og skulle falde i søvn i mine arme indtil jeg kunne lægge ham i hans seng igen. Jeg tror jeg var oppe omkring 6-7 gange inat. Han tissede overhovedet ikke, ville bare falde i søvn i mine arme. Jeg sover i sofaen mens han sover lige ved siden af. Jeg vil ikke lære ham, at vi skal sove i samme seng.
Hvad foeslår I at jeg gør? For jeg kan ikke fortsætte på denne måde uden søvn hver nat. Han sover rimelig meget om dagen ca. 1-3 timer ad gangen 3-4 gange om dagen, og det er ca. det samme om natten, men nætterner er meget forskellige.
Udover det så fungerer han fint, han møder dagligt andre hunde, er nysgerrig når vi er ude, og bliver for hver dag bedre til at gå i line. Han er kærlig og ved godt jeg er hans "mor/boss" generelt, men han bliver bare vild når han vil lege, og intet jeg gør hjælper, tværtimod bliver han bare mere tændt af at jeg reagerer.
Jeg håber I kan kommer med nogle gode erfaringer, måske har I prøvet det samme? Gerne også litteratur, men jeg vil helst have råd jeg kan bruge lige nu og her...
Mvh.
Muttleys trætte mor
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.226
Fjern ting, som han ikke må bide i. Og hvis han ikke lytter til nej'et, så fjern ham fra de ting, som han ikke må bide i.
Og med hensyn til natteroderiet- så bliver du nødt til at ignorere. Du giver ham lige præcis det han vil have, nemlig opmærksomhed, så det eneste du får ud af din adfærd, er at han lærer, at han bare skal gø af dig, så vil du lege/putte/give opmærksomhed.
jun 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 21 Svar: 165
Det skal lige tilføjes, at vi bor i lejlighed på 3.sal.
Han vil heller ikke tisse på aviser, han har udvalgt sit tæppe som toilet istedet, og tisser på det i tide og utide, små dråber nogle gange, større tissetår andre gange. Når vi prøver at tage ham i det og lægge ham på aviser, sige nej mens han gør det osv, hjælper det ikke. Han nægter at gøre det på aviser, han gør det kun på sit tæppe og et stykke areal af gangen har han også udvalgt til toliet.
Jeg overvejer at starte helt forfra med hans træning, og droppe aviser og tæppe fuldstændigt, sådan så HVER gang han laver uheld at sige NEJ, og skynde mig ned med ham udenfor, så han forstår at han overhovedet ikke må gå på toilettet i lejligheden, og KUN udendørs. Og så tage ham ud hver anden time indtil han lærer det, og så gradvist øge intervallet til op til 4 timers mellemrum.
Lyder det fornuftigt, eller skal jeg gøre noget helt andet?
feb 2006
Drop aviserne, det giver ingen mening at lære hunden først, at den skal gøre det indenfor først og derefter lære den, at den skal lave udenfor. Ud hver gang han har sovet, spist, leget, drukket og min. hver halvanden time. Ignorer og vask af med Rodalon, når der sker uheld indenfor og ROS heeeeelt vildt, når der sker noget udenfor.
jun 2011
nov 2010
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 51 Svar: 1.159
Ikke noget med at skælde ud og sige nej, bare ud. Når han har leget, spist, sovet osv.
Kan stærkt anbefale dig bogen "Fra hvalp til hund, skynd dig at læs den
jun 2011
feb 2006
nov 2005
Følger: 41 Følgere: 55 Hunde: 6 Emner: 431 Svar: 5.968
Er det ikke bare lettere at tage den hårde vej ned fra 3. sal hver gang han har spist, drukket, sovet og leget? Ellers har du en urenlig hund utrolig længe, hvis den lære at den bare kan tisse på en avis indendøre.
Og du skriver du siger NEJ og løfter ham hen på avisen, så bliver han ikke ignoret som du skriver i dit sidste indlæg.
maj 2009
Følger: 13 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 236 Svar: 2.241
jun 2011
okt 2007
Følger: 18 Følgere: 7 Hunde: 5 Emner: 138 Svar: 4.010
http://www.grosserguiden.dk/Ny_hvalp_i_huset/ny_hvalp_i_huset.html
jun 2011
Jeg får fat i den bog snarest! Og også andre bøger... Indtil videre har jeg læst og læst og læst på nettet, men man får bare så mange forskellige oplysninger fra forskellige sider at jeg nogle gange bare bliver mere forvirret i hvad jeg skal gøre.
Tak for jeres svar. Nu er det bare om at komme i sving igen
Og jeg håber virkelig det vil hjælpe at jeg ignorerer ham om natten.. For han vækker hele vores opgang.. men det må han så lige gøre i lidt tid indtil han lærer det.
jun 2011
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
Med hensyn til renlighed så gør som de andre skriver, ud med ham igen igen igen, du er jo i den heldige situation at du har mulighed for det. Og du må aldrig sige nej til ham når han besøger. Ros ham når han gør det udenfor hvad enten det er at tisse og nummer to, det er dog vigtig at vente til han er færdig så du ikke afbryder noget.
Men igen I skal ligge nej'et fra jer. Jeg siger måske nej til min hund max 5 gang i måneden, hvis det er så ofte. Og har aldrig brugt det mere.
jun 2011
Jeg tror jeg glemte, at jeg skal rose ham for ALT det gode han laver hele tiden, istedet for kun at rose nogle gange. Og så må jeg bare lade være med det "nej" hele tiden, og istedet fokusere på mit kropssprog.
Jeg glæder mig til at se effekterne af min anderledes handlemåde...! Og jeg håber at jeg gør det rigtigt fremover..
nov 2010
Vil stadig kraftigt råde dig til at købe den bog, eller en anden god en
Det er guld værd!
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
jun 2011
nov 2010
Hjælp! Har brug for råd ift min nye dejlige hvalp!