endnu et spørgamål: indkald/navn {{forumTopicSubject}}
Hej, jeg stiller en "masse" spørgsmål herinde for tiden grundet det at jeg nu meget snart får min lille hvalp hjem - håber I kan bære over med mig
Denne gang drejer det sig om indkald. Jeg har jo læst grundigt for at forberede mig bedst muligt (så går ventetiden også hurtigere) - og i C. Ingerslevs bog 'Træn din Hvalp' beskriver hun hvordan noget af det første hunden skal lære er sit navn, som jo indlæres ved at sige hundens navn straks efterfuldt af godbid og ros.
Umiddelbart forudser jeg så at hvalpen efter noget tid vil komme når den hører sit navn - som den jo har lært er = noget rart.....
Men som jeg ser det er det ikke meningen at hundens navn skal være dens indkaldskommando, men snarere en "nu retter du lige opmærksomheden mod mig"-kommando....?
Mit spørgsmål er helt konkret hvordan I har gjort?
Hundens navn vil jo nemt komme til at blive en slags 'mini-indkald', men kan det ikke blive et problem?
Min hvalp hedder Arnold - kan man gøre det, først at sige hans navn efterfulgt af en given kommando eller bliver det noget rod?
Vi starter selv sagt først til hvalpetræning efter at jeg har fået ham hjem og der skal vi jo nok lære det, men jeg vil sætte pris på jeres svar.
På forhånd tak.
mar 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 30
men kan det blive et problem at hunden på den måde har en inkaldskommando og en 'hygge/opmærksomhed/mini-indkaldskommando'?
- hunden ved jo selv sagt ikke at dens navn er dens navn, for den er det vel en kommando som alle andre....
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 3.800
For mig handler navnet jo netop om at få hundens opmærksomhed så den kommer hen til dig.... Så det er vel = indkald...???!!!
nov 2009
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 6 Emner: 49 Svar: 1.824
apr 2010
Følger: 5 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 138 Svar: 1.911
Må jeg spørge hvilken race du skal have
nov 2009
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 6 Emner: 49 Svar: 1.824
dec 2009
Men som regel hvis han bare skal komme hen til mig eller følge med bruger jeg bare navnet...
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.407
Så selvom jeg stadig mener at hunden kun skal lytte til den der har dækket den af, så siger jeg blot Joy, så de andre hunde ikke ryger med...
dec 2009
Det er jo lige netop det jeg også mener. For hvis jeg siger "kom her" eller fløjter i en flok med flere hunde så kommer hele flokken jo rendende... Og så har jeg bare erfaring med at navnet er det der virker i flest tilfælde uanset om det er i haven, på gåturen, i hundeskoven eller til træning eller hvad det nu er
maj 2004
Følger: 28 Følgere: 31 Hunde: 5 Emner: 181 Svar: 1.407
mar 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 30
- Emma og Thomsen; Arnold er en nøje udvalgt blanding - 75% cavalier og 25% cocker
dec 2009
jan 2006
Følger: 30 Følgere: 29 Hunde: 9 Emner: 130 Svar: 1.258
Jeg har selv problemet når vi træner - william er jo ikke lige sååå lydhør altid
feb 2005
Følger: 80 Følgere: 75 Hunde: 4 Emner: 366 Svar: 11.349
Og for sjov fik jeg da testet det til agility for et par uger siden da jeg skulle løbe med en anden hund og min egen ville med, så der tog jeg banen med 2 hunde og mine komandoer virkede fint.
jan 2010
Følger: 42 Følgere: 40 Hunde: 5 Emner: 403 Svar: 3.011
kontakten opnås
kommandoen efterfølger
dvs.
Bertil ......
plads / her / sit / dæk osv osv
det fungere perfekt for os
dec 2009
Det er lige nøjagtigt sådan jeg også gør det og det virker nemlig også perfekt her...
Men kan godt se at det er et problem hvis man går til konkurrencer hvor man ikke må gøre sådan :-S
endnu et spørgamål: indkald/navn