{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.149 visninger | Oprettet:

Slippe aport-pind korrekt. Hjææææææælp! {{forumTopicSubject}}

Jeg har netop købt en aport-pind (ellet hvad sådan et stykke 'rundstok' nu hedder), og ville rigtig gerne i gang med at lære Julius at hente og komme og afleverer denne, inden jeg i næste måned starter på C-Intro.

Grunden til at jeg vil 'tyv-starte' er, at Julius aldrig rigtigt har haft interesse for at hente bolde, pinde eller lignende, så jeg tænkte at det ville være en stor hjælp, hvis jeg på forhånd havde vækket hans interesse.

Jeg har kun prøvet i ca. 5 min. i går, så man kan ikke sige at vi har trænet meget med den :o).

Men, men,men: hvis jeg forstår det korrekt skal vi (når C-Intro er ved vejs ende) kunne kaste aport-pinden, alt i mens Julius sidder ved min side, ved kommandoen 'Aport' skal han så løbe ud og hente den, komme tilbage og afleverer den til mig, for så at sætte sig pænt på plads. Er det mon rigtigt forstået?

Nå, men det jeg egentlig ville spørge om er: hvordan får jeg ham til at afleverer aport-pinden korrekt - altså komme helt hen til mig med den og slippe når jeg siger slip?

Som det er nu, leger jeg interessen for aport-pinden ind i ham, kaster denne ca. 3-4 meter væk, og hopper/danser/klapper osv. mens jeg kalder ham tilbage. Det han gør er, at han leger med (og bliver tændt på aport-pinden), løber hen efter pinden og tager den i sin mund, vender om mod mig, løber hen mod mig og smider pinden ca. 1-2 meter før han når mig, hvorefter han (uden aportpind) fuldender turen hen til mig.

Hvordan får jeg ham til at afslutte korrekt UDEN at han mister interessen for pinden?

Og kan jeg gøre noget anderledes og få et bedre resultat?

Håber at der sidder nogle der kan og vil hjælpe, Grynet :o)

P.s. Jeg er på arbejde, så jeg sidder ikke og kigger på denne tråd hele tiden - bare så ingen bliver sure hvis jeg reagerer lidt senere end forventet ;o)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slippe aport-pind korrekt. Hjææææææælp!
  • #1   25. maj 2011 Måske du skulle kaste den lidt tættere på, så han ikke skal gå så langt med den. Og så rose ham alt det du kan når han aflevere den.. Så kan du jo øge afstanden en smule, hver gang smiley

  • #2   25. maj 2011 Jeg starter altid "baglæns". Dvs. starter med at lære hunden at sidde foran eller på plads (alt efter hvilket program der trænes op til) og HOLDE pinden, inden jeg siger "tak" eller "slip".

    Først når det fungerer 100% lægger jeg pinden på jorden - lader hunden samle den op, holde, vente på "tak".

    Og først derefter begynder jeg at kaste den lidt ud.På den måde arbejder hunden hele tiden på noget nyt, og slutter af med noget kendt, som man ved fungerer smiley


  • #3   25. maj 2011 Helt enig med Karina og Møghundene - Øvelsen skal trænes bagfra, det giver det bedste slutresultat.
    Hvis han er interesseret/tændt, når du kaster den, bliver det i den færdige øvelse belønning nok, at løbe ud og hente den.

    Rigtig aflevering er den sværeste del af øvelsen, og for hunden den "kedligste".


  • #4   25. maj 2011 Fantastisk - tak!

    Har ikke tænkt på at den kan indøves bagfra, det må jeg straks prøve på vores eftermiddagstur.

    Det giver mig jo så lige et par spørgsmål mere:
    Skal jeg have kommando på når hunden blot skal sidde og holde pinden (f.eks. 'hold') inden jeg beder den slippe (hos mig med 'slip')?
    Og når det så er indlært og jeg begynder at bede hunden samle pinden op fra jorden, skal jeg så bruge kommandoen 'apport' allerede her, eller er det først når hunden skal løbe ud og hente pinden og komme tilbage med den?


  • #5   25. maj 2011 vi har også indlært det bagfra smiley

  • #6   25. maj 2011 Jeg bruger først "Apport" om den helt færdig øvelse (medmindre det er næseøvelsen - så hedder den kun "søg pinden" hos mig)
    Indtil da bruger jeg "Hold" eller "Værsgod" når hunden må tage pinden. Og jeg bruger "hent", når jeg får den lidt på afstand. Først når det hele fungerer går jeg over til Apport, men jeg har oplevet at Lanka fx. er flintrende ligeglad, for hun kender øvelsen, så snart hun sidder plads og jeg kaster apporten - og så er hun ligeglad med, hvad jeg kalder den smiley


  • #7   25. maj 2011 Enig med Karina og møghundene og pas på med at blive alt for ivrig så han begynder at tygge meget, må man i hvert fald ikke ved DKK, men stille og rolige dygtig...
    Man kan alternativt løbe lidt baglæns når hunden skal komme helt hen, men igen den anden metode holder hunden mere i ro.

    Du kan også give ham den i munden indenfor og sige holde stille og roligt, således han lærer ikke at tygge start meget kort og forlæng tiden. Tygger han holder du ham stille om munden og siger holde.


  • #8   25. maj 2011 Ej hvor skønt!

    Tusinde tak for nogle rigtig gode og konkrete råd og svar :o)


Kommentér på:
Slippe aport-pind korrekt. Hjææææææælp!

Annonce