1.137 visninger
|
Oprettet:
"Plads!" {{forumTopicSubject}}
Hvordan lærer man hunden, at når den bliver kaldt ind med pladskommandoen, så skal den sidde helt tæt op af mit ben, og ikke alle mulige andre steder (især med måsen vendt væk fra mig).
Hunden er meget opmærksom og ivrig under træningen.
dec 2004
Følger: 11 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 382 Svar: 3.413
Jeg klikker hende "på plads"
Det vil sige først bare klikke når hun sidder i nærheden, og så klikker man når hun sidder mere rigtig, man fortsætter på den måde ind til hunden sidder helt ind til en.. det har virket på min.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
mar 2005
Følger: 13 Følgere: 13 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 252
Når min hund så har gjort det rigtigt 40-50 gange, så rykker jeg en halv meter ud fra barrieren og tjekker om hunden også sidder rigtigt der. Hvis ikke, så er det tilbage til hjælpen.
I den periode, hvor jeg træner det op ad noget, sørger jeg for, at hunden på intet tidspunkt får mulighed for at lave fejl. Så hvis jeg skal træne på hold ude i det fri i den periode, så lokker jeg med en godbid for at hunden gør det rigtigt.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.957
mar 2009
Følger: 25 Følgere: 27 Hunde: 6 Emner: 74 Svar: 2.527
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Først senere kobles selve bevægelsen hunde kommer til at lave på med kommandoen plads.
Selve kommandoen er brugt i forbindelse med træning af kontakt i grundstilling.
Hunden lokkes i øvrigt til at sidde rigtigt eller man stiller sig selv sådan at stillingen bliver korrekt.
Billedet hunden skal have er blot, at HER giver det afkast og ingen andre steder. - Og det vil sige, at du aldrig nogensinde må belønne den for at sidde anderledes end det, du vil have.
Når så selve bevægelsen kobles på, starter vi med at lokke hunden rundt i bevægelsen.
sep 2008
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Svar: 5
KUN når hunden går det korrekt, som du ønsker.
Dog er HER i min træning en kommando for at få hunden til at sidde foran mig og se op på mig, altså ved indkald osv. Og der kan så herefter gives en pladskommando.
Men husk at plads som sådan ik kun betyder at hunden skal sidde korrekt ved siden af dit venstre ben. Det betyder at hunden skal følge dit venstre ben/knæ = Når du står stille, så skal hunden sidde der. Og når du flytter dit venstre ben/knæ, uanset retning, så skal hunden følge efter.
sep 2010
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 36 Svar: 290
CH: Altså som når Karen Pryor taler om 'behavior chains', hvor man starter med at indlære den sidste adfærd i 'kæden'?
sep 2010
Jeg har prøvet at flytte godbidstasken rundt på hele kroppen (tæt på ham, væk fra ham, helt væk (hjælper holder godbidder).
sep 2010
sep 2008
sep 2008
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Med hensyn til at lave alle mulige fikfakserier med krop og bevægelse, så synes jeg lidt, det er at tisse i bukserne for at holde sig varm.
Jeg synes en hund skal lære at gå på plads ved den verbale kommando og ikke et væld af kropskommandoer.
Så min løsning ville være at starte forfra med et indøve grundstilling og hvis der trænes fri ved fod/lineføring, så ville jeg altid afslutte denne med at hunden bliver ført i korrekt position ved stop.
sep 2009
Følger: 14 Følgere: 12 Hunde: 1 Emner: 21 Svar: 82
"Plads!"