{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.658 visninger | Oprettet:

Forskellen på IPO og PH {{forumTopicSubject}}

Hej HG (især de garvede brugshundefolk herinde)

Nu har jeg kun set IPO prøver og træning - og da snakken forleden faldt på PH måtte jeg melde lidt pas i diskussionen
.
Hvem kan fortælle mig om forskellen på programmerne/prøverne og om der evt. er forskel på måden man træner det?

Kan man starte på det ene - og måske senere finde ud af at man vil det andet, uden de hel store omstillings problemer?

På forhånd tak smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forskellen på IPO og PH
  • #1   22. feb 2011 Det er to programmer, der både er meget forskellige, men også har meget til fælles. Der er en god del hundeførere, der træner begge dele.

Begge programmer handler om røvere og soldater - at fange og forsvare sig mod forbrydere og bruge hunden som værktøj til det.
    Til det skal der bruges en hel del lydighed, så hunden gør som man siger NÅR man siger det, en hel del evne til at gå spor og så evnen til fysisk at forsvare sin fører og fange en "forbryder"

Det er i princippet to teaterstykker der udføres men med lidt forskelligt handlingsforløb og lidt forskellige krav til hvordan det ser ud.

Hvor PH ser virkelighedstro ud - og derfor heller ikke pinligt nøjagtigt, ser IPO lidt mere cirkusagtigt ud, men til gengæld med den pinlige nøjagtighed. I PH er resultatet vigtigst i IPO er processen vigtigst - lidt fortegnet.

Hvis man finder på at ville skifte midt i det hele, så tror jeg, at udfordringen er størst, når man går fra PH til IPO. Men det kan sagtens lade sig gøre, mange gør det.

• #2   22. feb 2011 CH: Jeg havde nemlig også det indtryk at PH var mere "virkelighedstro"

Med hensyn til at skifte - IPO sporet har jeg hørt er en del sværere end i PH?

• #3   22. feb 2011 Heidi, jeg tror ikke man kan sige at det er sværere, det er bare anderledes. Og hvis man har haft ET fokus i hundens oplæring, så kan det jo være svært at skifte.

I PH sporet kan der komme afledninger i form af en modprøve midt i det hele - det sker ikke på et IPO-spor. PH-sporet bliver løst af hund og fører - der er genstande, de kan være nedgravede, små og drilske, men hvis ekvipagen kommer hjem med det hele, er det ligegyldigt om det er hund eller fører, der har fundet dem.
    Selve sporet behøver ikke at blive fulgt smukt, bare det bliver fulgt.

I IPO er genstandende altid de samme tre klodser, de ligger altid på jorden og er forholdsvis store og nemme at lugte sig frem til. Udfordringen er, at hunden skal gå i kernesporet med dybt og koncentreret søg, den skal have den rette hastighed og den rette præcise påvisning.

Så der er forskellige udfordringer i de to programmer - men personligt ville jeg helst starte med IPO, hvis jeg skulle skifte undervejs ;o)

• #4   22. feb 2011 Jeg står jo med en rottweiler tæve på 9½ måned.

Hun har indtil nu været skånet for alt for meget fysisk hård aktivitet pga led og det hele - men nu har dyrlægen sagt god for det.
    Så der har været mest koncentration på kontakten til mig, lydighed (som lige nu ligger et fjernt sted i hendes teenage sind haha) spor, feltsøg og nu også rundering.

Jeg havde bestemt mig for IPO i første omgang men så hørte jeg om PH og blev i tvivl hehe.

Så jeg måtte hellere høre hvad det egentlig gik ud på smiley

• #5   22. feb 2011 Man må jo så sige, at det du indtil nu har trænet ligger tættere på PH end på IPO :o)

• #6   22. feb 2011 CH: Nu ved du en masse om det hele kan jeg høre - så kan du fortælle mig om der er den store forskel på BHP og IPO? smiley

Er det ikke kun schæferne der kan tage BHP? eller hvordan er det lige.

• #7   22. feb 2011 Der er stort set ikke forskel på de to programmer - og fra om få måneder, når oversættelsen af det nye prøveprogram, er der slet ingen forskel overhovedet.

BHP er brugshundeklubbernes prøveprogram. Ikke kun schæferne. Alle racer kan (må) tage en BHP.

• #8   22. feb 2011 Oki - så er der styr på det smiley

Må man spørge hvor i landet du selv træner?

• #9   22. feb 2011 I Odense :o)

• #10   22. feb 2011 argh der er lidt langt ned haha

• #11   22. feb 2011 *GGG*

Kommentér på:
Forskellen på IPO og PH

Annonce