Gode råd / værktøjer søges! Gode råd / værktøjer søges!
Hej HG
Har et "luksus"problem med min hund Bailey. Han er glad for mennesker. Meget glad! Når vi går tur og når vi får gæster, så hopper han op ad folk og er absolut ikke under kommando.
Vi har selvfølgelig sagt til gæsterne at de skal ignorere ham, men det hjælper ikke en dyt. På gaden går han pænt lige indtil der kommer folk forbi, så trækker han vildt og står nærmest oprejst i linen. Vi gør hvad vi kan for at holde ham tilbage, men hvis det er min kæreste der går med ham, så bliver hun hevet omkuld. Vi har prøvet at sætte os på hug ved siden af ham og forsøgt at holde hans opmærksomhed på os, men han er helt lukket af og fokuserer kun på de folk der kommer forbi.
Hvad fanden kan vi gøre?? Vil ikke begynde på at trække ham til side gå over på den anden side af vejen hver gang der kommer nogen, for er nervøs for at han tager det som om mennesker, så er farlige og at konsekvensen så vil være at han bliver agressiv i stedet.
Hvordan lærer jeg mit lille bundt af rendyrket glæde at han skal tage sig lidt sammen?
På forhånd tak
aug 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 1.092
sep 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 13
Da vi gik til hvalpetræning i politihundeforeningen fik vi at vide at en sele ikke ville give mere kontrol over hunden , nærmest tværtimod. De sagde at en sele ville give hunden den støtte den skulle bruge, netop til at trække alt det den kunne. Efter 6 gange til træning fik vi anbefalet at bruge et halsbånd med "kvæler"funktion og det hjalp lidt på det, men nu er det som om han bare har vænnet sig til det og er pisse ligeglad.
Det er selvfølgelig lækkert at han er så glad fremfor at han var vildt arrig når der kom nogen, men....
apr 2009
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 28 Svar: 653
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 68 Hunde: 5 Emner: 907 Svar: 17.422
Prøv at give ham en kommando til "spring op" .. Når han kan det på kommando kan I begynde at lære ham "spring ned" ( jeg bruger bare op-ned).
Jeg synes det er bedre at fortælle hunden hvad man ønsker den skal istedet for hele tiden at fortælle den hvad den ikke må.
Man kan evt træne det ved at aftale at mødes med nogen på en åben plads hvor der ikke kommer så mange.
Hjælperen skal gå imod jer ( ikke direkte men så man kan passere.. Måske med 5 meters mellemrum i starten)
Hvis hunden trækker mod hjælperen vender I begge to om og går modsat retning ca 5 meter eller til hunden ikke længere er så fokuseret på hjælperen.. Gentag dette.
ros med super godbidder ( kød) når hunden registrerer hjælperen men vender opmærksomheden mod dig.. Og brug gerne klikker hvis du ved hvordan den skal bruges.
Dette gentages 1.000.000.000 gange indtil i kan passere hinanden tæt uden hunden trækker mod hjælperen
brug gerne flere forskellige hjælpere og med tiden så flyt træningen ud hvor den er mere naturtro.. I skal jo gerne kunne passere mennesker på et fortov med tiden.
God arbejdslyst
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.204
Brug nogle super lækre guffer, som kun bruges til det formål... Evt. kylling, pøler, ost eller lignende, noget han er rigtig glad for.
Så gør du som Nikita har beskrevet. Men han må ikke få de godbidder på andre tidspunkter, da de skal være så attraktive, hvilket de ikke bliver ved med at være, hvis han er vant til at få dem.
Også vil jeg sige som du selv skriver, halsbåndet er det der giver mest kontakt. En sele kan han trække endnu mere i, uden at det genere.
aug 2010
Men gør det der fungerer bedst for jer. Tænkte på at i kunne distrahere ham ved at prikke til ham, eller give et hiv i snoren, så snart i kan se at han bliver fikseret på folk på gaden - og gøre det vedvarende, så du bliver ved med at fastholde hans opmærksomhed, og samtidig gør ham opmærksom på at den opførsel er uacceptabel.. Forstår du hvad jeg mener?
jun 2006
Jeg synes en sele er fantastisk til spor.
Mit problem med en sele var at hunden nemmere kan snurre rundt og få fat i forbipasserende eller nogen der går bagved.... men min hund var heller ikke sød.....
Jeg manglede kontrol.
Mht en kvælerkæde.. Så skal den bruges korrekt for at have en effekt.
hvis den er stram hele tiden, så virker den ikke.
Jeg håber du er instrueret i korekt brug af den type halsbånd
apr 2009
Følger: 11 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 28 Svar: 653
jun 2006
grimer er lavet til heste, der har en kraftigere hals, og der som udgangspunkt er højere end en menneskehånds plasering... Hvilket giver en natirlig NEDAD gående og bagudrettet påvirkning..
Men jo.. Hvis man ved hvordan grimen skal bruges og man husker at bruge den som et midlertidigt træningsredskab, så er det en ganske udemærket måde at træne det på
aug 2010
Michelle - tror bestemt ikke at de der grimer, er særligt behageligt for hunden at have på.. Jeg kunne ikke finde på at bruge dem..
sep 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 13
Hvis han vandrer lidt for langt foran mig, så giver jeg et lille ryk i linen og så er han tilbage ved min side, så syns egentlig det kører meget godt for os, men kan jo ikke regne med at vi altid er alene på vejen, selvom jeg bor uden for byen
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.626
På turen: I spotter at der kommer gående. Hiver bolden frem. De gående passerer jer. I leger bold. Husk bolden skal væk når I ikke bruger den.
Til sidst skulle det gerne blive sådan at jeres hund begynder at opfatte det at der kommer gæster eller I passerere andre på gaden med leg sammen med jer. Det giver god kontakt da hunden vil kigge for at se om bolden kommer.
Gode råd / værktøjer søges!