Hvalp paa gaa(staa)tur {{forumTopicSubject}}
Hej.
Jeg gaar tur med Elvis, en Jack russel blanding paa 15 uger (jeg fik ham da han var 12 uger), 3 gange dagligt. Jeg gaar med ham i kvateret hvor vi bor, i og uden snor og jeg gaar i hundeparken med ham igen baade med og uden snor.
Mnet spoergsmaal lyder:
Hvor meget skal Elvis bestemme paa gaa turen? Skal han bestemme hvor vi gaar hen og hvornaar han vil snuse, sidde, ligge, lege?
Skal jeg ikke lade ham gaa uden snor naar han noglegange ikke vil komme naar jeg kalder, saa jeg er noed til at hente ham? For det er vel ikke saa godt at vaere noed til at hente sin hund...
Han er jo kun en hvalp og jeg foeler faktisk at jeg tager modet lidt fra ham, hvis jeg forlanger at nu skal vi altsaa gaa 20 m hvor jeg bestemmer "farten". Han kan finde paa at saette sig eller ligge sig og saa bare naeget at goere noget som helst. Ofte kan jeg lokke ham med en godbid, men det resulterer tit i at han saa bare sidder der hvor han fik godbidden og kun vil gaa hvis han faar en til.
Jeg ved godt det er min skyld, jeg ved bare ikke hvad jeg goer galt, jeg klikker og beloenner hver gang der er kontakt, jeg proever at lege med ham for at faa ham frem osv. Men han vil altsaa bare helst selv bestemme.
Paa forhaand tak.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
Og hvalpe skal som sådan ikke gå tur, så bare lad ham bestemme farten. Grunden til, at han skal ud, er for at opleve verden- ikke for motionens skyld. Så bare lad ham snuse, sidde etc. Men det er fint, at du lokker ham videre- han skal jo også lære at gå i snor
aug 2008
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 3 Emner: 127 Svar: 3.628
Din hvalp bør ikke gå løs hvis den har det med ikke at ville komme når du kalder.
Rigtig god ide at klikke og belønne for kontakt
Hvor meget din hvalp skal "bestemme" på turene.......Hmmmmmmm........Det er dig der skal bestemme hvilken vej I skal gå og hvis du synes den snuser alt for meget, kan du da også godt bestemme, at den ikke skal have lov lige der. Men ellers, så er det jo blot en lille hvalp og den skal jo lige have lov til at undersøge verden.
feb 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 10
Jeg vil fortsaette med at lade ham bestemme tempoet , saa laeneg jeg ved at det ikke er forkert det jeg goer. Og saa vil jeg stoppe med at lade ham gaa uden snor indtil indkaldet er helt paa plads. Men hvordan ved jeg at det er det, hvis ikke han engang imellem bliver sluppet loes?
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
jun 2004
Følger: 11 Følgere: 13 Hunde: 5 Emner: 48 Svar: 885
Ang indkald - går du steder, hvor du er NØDT til at kunne kalde ham til dig? Hvis ikke, kan du jo godt lade ham gå løs, de fleste hvalpe sørger for ikke at blive væk. Og brug så KUN indkaldet, når du er sikker på succes. Og i staren kun nå han i forvejen er på vej imod dig, kigger på dig osv.. ikke når han står og snuser til noget og er på vej væk - det ødelægger dit indkald.
feb 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 10
Men nu var jeg saa heldig at moede en dame i parken den anden dag, og hun hjalp mig med mit indkald. Hun sagde at jeg loed meget bedende naar jeg kalder i stedet for at give en kommando, og saa er jeg ogsaa begyndt at floejte. Og jeg maa sige at det har givet positive resultater, Elvis kommer faktisk hver gang nu, og faar selvfoelgelig masser af ros og godbidder. Dog holder jeg ham i snor naar vi gaar i kvarteret hvor jeg bor, da der er biler osv.
Og saa er jeg begyndt at gaa lidt kortere med ham de dage hvor jeg kan maerke han ikke har energien og jeg lader ham bestemme noget af ruten, hvilket har givet mig en gladere hund, saa mange tak for de gode raad.
Hvalp paa gaa(staa)tur