{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.862 visninger | Oprettet:

Politihunde for. vs schæferhunde kl. {{forumTopicSubject}}

Hvad skal jeg vælge? Politihunde foreningen eller schæferhundeklubben.
Jeg skal have en han schæfer, og det er af brugslinjen.
Og der skal jeg masser af træning til, men hvad synes i?
Har læst en del om begge steder, men har aldrig hørt fra folk hvad de synes om det.
Kan i hjælpe mig?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Politihunde for. vs schæferhunde kl.
  • #1   30. nov 2010 Det kommer an på hvad du gerne vil træne.

Ved PH handler det om at hunden løser opgaven hurtigt og effektivt. I Sch.klubben handler det om, at hunden klarer vejen til målet præcist.
    Som jeg har forstået det i hvert fald smiley

• #2   30. nov 2010 Jeg tror du skal indhente oplysninger fra begge, og brugere af disse for at danne dig et brugbart indtryk!

Fint at oprette en tråd.
    Du kan også henvende dig til klubberne -der kan være forskel på metoder afhængig af klub.
    Og meget vigtigt, selv være helt ærlig omkring hvordan og i hvilket omfang du selv har lyst til at træne. *s*

Held og lykke med din nye hund. *s*

• #3   30. nov 2010 jeg er helt klart til schæferhundeklubben, da det er mere mig. Men det har nok også noget med at gøre at de steder jeg kender hvor der trænes ph er ret useriøst.

Irene - ja i sch. klubben skal det være præcist, men øvelserne skal også ske med hurtighed.. Den skal løbe frejdigt frem og tilbage efter apporten. Den skal sitte og dække promte osv

• #4   30. nov 2010 Sigurrós - Det ved jeg nu godt, men mente bare at i ph er det mere det at få løst opgaven der er i fokus, hvor i Sch.klubben handler det om, at man er præcis hele vejen igennem, f.eks. via 100% korrekt grundstilling smiley Man går mere op i petitesser (staves?) smiley

• #5   30. nov 2010 det er rigtigt smiley Så vi helt enige smiley

Ja i ph er det okay at hunden er på dynefærd i sporet og den går uden for sporet, hvor det ikke er i orden i sch.

• #6   30. nov 2010 Jeg har supergode erfaringer med at træne i Schæferhundeklubben smiley

• #7   30. nov 2010 Det lyder sgu godt fra jer allesammen. Jeg synes bare at de siger meget det samme på deres hjemmesider, så ville lige høre fra jer her!
    Jeg tror jeg skal have en snak med begge klubber før jeg melder mig ind i en!
    Tak!
    skriv endelig til mig hvis der er noget i synes jeg skal vide, kan altid bruge gode råd. Det behøver ikke kun være til dette emne, bare tænk på at jeg er en der skal have min første hund/schæferhund, hvad er så godt at vide?
    ps. Ja, det skal være en schæferhund, da det er hunden jeg bare har drømt om i maaaaaaange år, og nu kan jeg så få en. (:

• #8   30. nov 2010 For mig at se er det mere et spørgsmål om hvad man selv synes er sjovest, i PH render man mig bekendt mere rundt ude i skoven / naturen og leder efter ting / figuranter, hvor det i Schæferhundeklubben foregår mere på træningsarealet.
    Jeg er godt klar over det ikke er de eneste forskelle, men for mig var det en væsenlig del af valget

• #9   30. nov 2010 Jeg træner både i sch. hundeklubben og i PH. PH er langt det sjoveste, og vil man gerne konkurrere så er det langt sjovere end at gå til prøver i sch. klubben. Men, - alt afhænger af de mennesker du træner sammen med, hvad enten det er PH eller BHP, som man kalder programmet inden for schæferklubben.
    Er du heldig at træne sammen med andre PH-folk som selv konkurrerer, og er dygtige instruktører, så kan du nå langt.
    Hvilket område af landet kommer du fra?
    Hvor jeg kommer fra, der er det meget normalt at træne i schæferklubben samtidig, da det nu engang er dem der har de bedste indlæringsfiguranter til hundene. De to programmer kan sagtens forenes...

• #10   30. nov 2010 Husk, skal du træne PH så skal det være en DKK- hund. Hvis du vil være seriøs inden for brugshundearbejde, så er det kun DKK der duer.

• #11   30. nov 2010 Jeg synes det lyder sjovest det der med ude i skove osv. Jeg så også at PH har noget natteløb? det lyder sgu også fedt. Jeg bor i en by der hedder Tarm, så skal gå til det i Herning. Jeg vil gerne lave en masse brugshunde prøver, og nok ikke så meget udstillingsprøver. Jeg vil gerne prøve at se hvor langt vi kan komme! (:

• #12   30. nov 2010 Hmmm... PH er vel ikke pr. definition det sjoveste. Det kommer an på hvem man er...

Jeg er glad for flueknepperi i træningen og vil da være ærgerlig over at træne et program, hvor den slags ikke belønnes...
    Så det er HELT hvad man er til...

Det er to gode sportsgrene for schæferhunde, og lidt afhængigt af, hvor man lander henne geografisk, så er der masser af muligheder i begge programmer.

Overvej i øvrigt hvilken type schæfer, du ønsker. Hvis du har ambitioner inden for brugshundesport, så kan det være, du skal kigge nærmere på en brugslinjeschæfer.

• #13   30. nov 2010 Jeg har fastlagt mig at det skal være en han, og en brugshund. Og jeg har læst om DKK-stambog osv. Jeg tror jeg må ud og se lidt ude i klubberne så jeg kan selv kan opleve det (:

• #14   30. nov 2010 Det lyder som en rigtig god plan ;o)

Og hvis du er villig til at bevæge dig lidt, så skal du nok finde et godt sted :o)

• #15   1. dec 2010 jeg er sgu villig til alt for min hund! (: hehe

• #16   1. dec 2010 Jeg er selv fra Tarm, har du lyst, så kom ud og kig hvad vi laver på sådan en træningsdag. Vi træner primært PH, men hjælper også hinanden med træning til de forskellige prøver i sch.klubben og avlskåring.

• #17   1. dec 2010 Det her er os: http://www.vestjyllands-ph.dk/ Vi er ikke så mange, men de fleste af os har været med til DM og en enkelt er lige udtaget til nordisk. Vi træner for at vinde de konkurrencer vi deltager i , det gør vi så ikke altid, men det er målet. Vi træner mange forskellige steder, her i aften skal vi bl.a. træne på en lokal tømmerhandel.

• #18   1. dec 2010 Jeg træner IPO (BHP) i blandt andet schæferhundeklubben, og her har vi da forstået at kombinere træningen med andre udfordringer, så vi ikke udelukkende træner på en bane smiley

Jeg har trænet begge dele, og jeg blev træt af PH´s unøjagtigheder i øvelserne .. jeg er helt klart til at det skal udføres hurtigt og korrekt .. men jeg var (er) meget begejstret for deres ronderinger, som er virkelig sjove.

Jeg synes bare seriøsiteten i PH er til at overse - så jeg holder mig til IPO med indlagte overraskelser i træningen (i skoven, på en flådestation for nylig, stop i jeeps og den slags), men konkurrencemæssigt og "seriøsitetsmæssigt" (er det et odr ??) er IPO/BHP helt klart det "bedste" for mig.

Men jeg føler mig overbevist om, at du hurtigere vil kunne skabe nogle gode resultater i PH end du vil i IPO. Der er for nyligt en australian shepherd, der både er blevet PH-kåret og har vundet en kredskonkurrence i Ungehundeklasse i PH.

Det sker IKKE i IPO/BHP ;))

Held og lykke med din nye hund, og god fornøjelse med træningen, hvad du så end vælger smiley

• #19   1. dec 2010 Alle racer kan da deltage i IPO...

• #20   1. dec 2010 Dionysos - hvad hulen har det med snobberi at gøre?

Det handler om brugsegenskaber, ganske enkelt. Det giver sig selv, at en sportsgren der er et direkte sammenkog af enkeltes racer nedarvede egenskaber passer bedst til de racer, der har været inspirationen til det...

Så ligesom en schæfer eller en malle ikke kommer til at hyrde på højt niveau, så er det heller ikke ret sandsynligt, at en australian shepherd kan konkurrere mod hunde, der er skabt til det, de laver....

Det er jo logik for pedalhøns.

• #21   1. dec 2010 Winther, alle racer kan deltage..
    Alle racer kan stille i en konkurrence, der ikke kræver kvalifikation... Men det er nok ikke så sandsynligt, at alle racer har lige muligheder for at gøre sig til de konkurrencer...

Jeg har ingen anelse om, hvordan det ser ud med PH-programmet.

• #22   1. dec 2010 *Dionysos *

Tror du skal være glad for et CH gad at svare på din totalt idiotiske kommentar ... jeg havde ikke gidet ....

Winther -

Ja, de kan deltage - men de vinder dælme ikke smiley
    Der er der kun to racer, der kan gøre sig gældende ... og det ved du jo også godt.
    Prøv at lade være med at tage det som en kritik af dit program for det er det IKKE .. det er blot facts, og det var jo det ts spurgte efter smiley

Ellers lægger jeg mig bare op ad CHs forklaring som jeg, ikke overraskende, er helt enig i smiley

• #23   1. dec 2010 Nu er en PH kåring ikke raketvidenskab, det er IPO heller ikke, men snakker vi DM deltagelse inden for begge grene, for PH i krim/vinder og for BHP3, så kræver begge dele gode hunde og gode hundeførere...i hvert fald når vi snakker civile hundeførere, med tjenestehundene er det anderledes...

Vi ved jo godt også at selv inden for racerne der siges at være specielt egnet, så er der stor forskel på både linjer og de enkelte individer.

• #24   1. dec 2010 Winther, ingen tvivl om det.. Det er bestemt ikke alle schæfere eller alle maller, der kan gøre sig gældende inden for IPO....
    Hvis det var, så var programmet også blevet ændret, da konkurrencelementet derved ville være pist borte...

Og så kan den snak jo også bredes ud til avl, men DET er nok for langt fra topic.

• #25   1. dec 2010 Winther -

Hvis du skal lave en IPO3 med 280+ så vil jeg give dig ret i at det ikke er raketvidenskab .. men det kræver lidt mere end bare ... smiley

Og ja, du er da bestemt ikke home-free bare fordi du køber sch eller malle i IPO, men det sker ikke, at en aussie vinder noget som helst af betydning i det program. Det er ganske enkelt for krævende, rent driftsmæssigt, for at andre racer bliver ved med at synes det er sjovt.

PH er ikke så milimeterkorrekt - så det er nemmere at være med der. Det er ihvertfald min erfaring fra min tid i Roskilde PH.

Dionysos -

Det var da godt - og så prøv at spørge dig selv om det er "snobberi" at PH kræver dispensation for racer, udover de af PH godkendte, for at gå til kåring og konkurrencer - mens IPO / BHP lader alle være med ...

• #26   1. dec 2010 Den aussie som blev PH kåret, den kan sikkert også sagtens tage en IPO3, hvis den bliver trænet til det. Måske kan den ikke blive deltager ved IPO-DM, men bliver den god nok, så bliver den da ikke udelukket. Af alle egnede racer der træner, er det jo stadig kun et fåtal som bliver gode nok, eller har lyst til at deltage i disse konkurrencer.

• #27   1. dec 2010 Winther -

Den aussie har jeg trænet sammen med og nej, den kan ikke tage en IPO3 .. ikke hvis den skal bestå ihvertfald.

Men jeg fornemmer, at du ikke ser at der i hundenes indhold skal være mere drive for at være med ved IPO end ved PH .. og det er jeg bestemt ikke enig med dig i.

Der er vel iøvrigt også en grund til, at det er i PH at de mere sjældne hunderacer befinder sig ?

Og mht deltagelse i IPO-DM skal du blot bestå en IPO3 prøve med 85 i C .. så er du med ...Der er ingen, der bliver udelukket i den konkurrence.

Således var der da også både en schnazer og en hollandsk hyrdehund med i år, så det har ikke noget med racer at gøre, hvem der må deltage og hvem der ikke må.

Det er kun i PH, de har de begrænsninger smiley

• #28   1. dec 2010 Winther, hvis du gerne vil vinde i en IPO3 konkurrence, hvilken race mener du så, du lettest kan gøre det med?
    Køber du dig en schæfer/malle eller køber du dig en aussie?

• #29   1. dec 2010 Winther, hvis du gerne vil vinde i en IPO3 konkurrence, hvilken race mener du så, du lettest kan gøre det med?
    Køber du dig en schæfer/malle eller køber du dig en aussie?

• #30   1. dec 2010 Alle hunde, exl. fy-racerne kan deltage på PHs lydighedshold. Går man så over til kåringsholdene, ja så er der restriktioner, men de er bestemt ikke ens på landsplan. Normalt giver man dispensation til de hunde som har stambog og som har en realistisk mulighed for at gennemføre en PH-kåring.

• #31   1. dec 2010 Winther -

Ja, det ved jeg godt man gør. Men den omtalte aussie blev jo nødt til at skifte kreds for at få disp. da man i den kreds den var ikke mente at den var "go nok" .. (læs, den slog alle schæferne i deres interne konkurrencer), så man ville ikke give den dispensationn. Den skiftede så til en anden kreds, og blev ret hurtigt PH kåret og har altså lige for nylig vundet en unghundekonkurrence.
    Imo typisk PH og deres gammel-mands og "det er kun schæferen der dur" vælde ..

Det er ihvertfald endnu en grund til at jeg har svært ved den forening smiley

• #32   1. dec 2010 Dispensationer har at gøre med, om de er i stand til at blive kåret. Et af kravene er, at de skal kunne springe 1½m lodret uden tilløb.

Martine, du ser de sjældne racer måske i unghundeklassen, men ikke i krim/vinder, der er de længe faldet fra.

Martine, hvor går det galt med aussien i forhold til at bestå en IPO?
    *CH* -
    Schæfer selvfølgelig smiley hvad enten det er PH eller IPO...

• #33   1. dec 2010 Nej Martine, det var pågældende afdeling det var galt med, for der var jo ikke problemer med dspensationen fra hovedforeningen.

• #34   1. dec 2010 Winther -

De ville ikke give disp til den aussie i den kreds den var i, men ville godt i den nye kreds den kom til .. var den blevet bedre til at springe der ?
    Nej, det har noget at gøre med det enevælde og schæfer er det eneste der dur, der hersker i PH. Hvis hende pigen, der har aussien ikke havde skiftet, var den aldrig blevet kåret eller havde vundet noget som helst.

Men i IPO ser du jo heller ikke de sjældne racer i 1´eren ... de er jo på ingen måde repræsenteret i det program.

Men lad mig spørge dig lige ud .. mener du ikke, at det kræver en mere driftig hund i IPO end det gør i PH ?
    Når man nu tænker på at man i IPO bruger oceaner af tid på at rette-rette-rette at hunden måske sidder 5 cm for langt fremme, og at den skal blive ved med at synes at det er sjovt ?

Mht aussien - tager vi det pb ..

• #35   1. dec 2010 Præcis ! Det var den pågældende afdeling .. men så må foreningen rydde ud i de gamle mænd med deres kongemanerer, som ser schæferen som den eneste brugshund der findes smiley

• #36   1. dec 2010 Der er meget forskel på de forskellige afdelinger i PH. Nogle steder er ambitioner et fyord, gør hunden det godt, ja så siger de man bruger både det ene og det andet for at få den til at gøre det. Vi må heller ikke have ambitioner på andres vegne...det er også meget slemt. Jeg har selv været sådan et sted, de der mente de havde mest forstand kunne ikke selv gennemføre en kåring selv om de havde hunden til det. Os andre skulle heller ikke op i klasserne hvis det stod til dem.

• #37   1. dec 2010 Det lyder muntert - øv, at der er nogen, der skal være sådan smiley

Jeg var lige inde på dit link, og det ser da ud til, at I ihvertfald har fundet ud af det sammen, og har skabt jer en god træningsplads og kan finde ud af at hjælpe hianden smiley

• #38   1. dec 2010 Ja, vi har ambitioner både på egne og andres vegne, dermed mener jeg at vi gerne vill bruge tid på andre der vil konkurrere for at vinde, men vil de ikke det så må de søge andre steder hen.

• #39   2. dec 2010 Det lyder sgu godt alle sammen, har i hvert fald lært en hel del indtil videre! hehe (: skriv skriv skriv!

• #40   2. dec 2010 hov, lige en ting... hvad er det er IPO i snakker om? ipo3 osv... har ikke helt forstået det.. (:

• #41   2. dec 2010 IPO er det prøveprogram, der trænes i Schæferhundklubben..

Lige nu er der officielt to programmer, der er ens - med undtagelse af en enkelt detalje. Det ene er så IPO og det andet er BHP.

Fra - sandsynligvis - april næste år, kommer der et nyt prøveprogram, og så er der kun IPO.

IPO indeholder tre discipliner - Spor (Gruppe A). Lydighed (gruppe B), forsvarsarbejde (Gruppe C).

Her kan du se prøver fra dette års DM i BHP3 - der svarer til IPO3. Dog kun i Gr. B og C.

• #43   3. dec 2010 når okay, nu jeg med (: tak

Kommentér på:
Politihunde for. vs schæferhunde kl.

Annonce