{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.191 visninger | Oprettet:

Hvad er 100% {{forumTopicSubject}}

Jeg har tænkt over at der ofte er spørgsmål om hvordan vi tolker loven med hensyn til at man skal have 100% kontrol med hunden før den efter loven må gå fri med det antal der går med hunden fri skulle der være mange lydiges "Camapionatar i lydighed" i Danmark men bare en tanke.

Spørgsmål hvad gør i for at komme så tæt på loven eller mener i at der ikke sker noget og at i har 100% styr på jeres hunde kan jeg kun sige det er flot det må have krævet meget rigtig træning.

Jeg har altid snor på Flanhart har 5 forskellige længder og typer til næsten alle steder og han er kun løs på steder med hegn hos private når vi fået lov af ejer af grunden.

Jeg mener ikke at en hund har brug at være uden snor for at være lykkelige men den har brug for tryghed og at man planlægger sine ture så den kan hvis det bare er en aften tur kan snuse og hvis man er hvor der er mange mennesker og ting man skal beskytte og der kan man jo heller ikke være 100% da der altid kan komme " EN LØS HUND" der kan forekomme lidt galle her men min mening så skyd løs eller skriv hvad din mening er her behøves ingen mundkurv eller snor her skriv din mening.

Er ordblind så stave fejl kan forekomme

Hilsen Flanhart og far

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er 100%
  • #1   28. jul 2010 Er af samme mening som dig...

Mener ikke at nogen har 100% styr på deres hund og derfor kan jeg heller ikke se nødvendigheden i at hunden ikke skal have snor på, på gaden.

På gaden går den vel alligevel pænt ved siden af sin ejer så hvorfor ikke bare have snoren på og holde fritløbet til dertil egnede områder smiley

• #2   28. jul 2010 Der står faktisk ikke noget om procentsatser i loven, men derimod at hunden skal være under fuldt herredømme.

Og det kan så fortolkes i mange retninger, men må i bund og grund betyde, at man til enhvertid kan få kontrol over sin hund så den ikke er til gene eller fare for andre mennesker eller dyr.

Hvad vi gør for at overholde loven - vi har hunden i snor, når vi er steder hvor der er trafik af enten mennesker eller dyr.
    Når vi er på steder, hvor vi er alene får hunden lov at løbe løs, men ser vi nogen kommer den i line.

Vi har aldrig haft 100% styr på vores hunde, og det tror jeg ikke vi får. Vi har rimeligt styr på den - men ikke nok til at jeg ville lade den gå løs hvor der er andre end os.

• #3   28. jul 2010 Findes der et 100% indkald? Jeg tvivler.

Lia har et 99% indkald ved første kald. De resterende 0,99 gange kommer hun ved et "nej!"/"øv" og så en gentagelse af "kom".

Jeg kan så sige med 99,9999% sikkerhed at hun ikke løber væk, for hun er simpelthen så mor-syg.

Nu er hun så en hund, der ikke ville trives med at være i snor hele tiden, men hun løber så frit i vores have og på vores mark. Er vi i områder hvor man skal have 100% styr på hunden, så har hun næsten altid line på, selvom hun nu kommer når jeg kalder, men bare for en sikkerheds skyld.

Hun har naturligvis også line på i områder med linepåbud.

• #4   28. jul 2010 Min hund er under kontrol når han er løs - og det er han oftest.

Han er trænet i alle tænkelige situationer, og han brækker ikke af fra en given kommando.

Hunde, katte, mennesker, vildt, vand, madrester, kendte mennesker, legende børn, bolde, fugle.... har jeg glemt noget man kan støde på?
    - I hvert fald er han trænet til at ignorere absolut alt hvad vi støder på, han må ikke nærme sig noget som helst uden han er ved min side og han får lov.

Hans indkald er 400%, han kommer nemlig også selvom jeg ikke har set det der nu kræver han kommer på plads og giver ham kommando..

Han er trænet til at holde sig på fortovet, stoppe ved en vej (også grusveje og stier).

Han kan fjernkontrolleres. Kommer der en løs hund vi ikke har set komme kan jeg på afstand bede ham reagere på en bestemt måde (stå, rolig, dæk, kom) og han hverken leger med eller hilser på hunde der kommer hen - selvom han er løs. Han ved jeg indfanger hunden med hans line og vi afleverer den sammen.

Jeg nyder friheden, hunden nyder friheden - men han er ved gud trænet så han på ingen måde er til gene eller kan lokkes til unoder..=)

• #5   28. jul 2010 Hej

*CH* ja loven siger fuldt herredømme og ikke lidt herredømme eller ca 97.3 % herredømmeså så der skal noget til fuldt herredømme.

Fuldt = 100% i følge dansk Jura

• #6   28. jul 2010 Det at have hunden i snor er ikke kun sikkerhed men mener jeg også er et signal til folk der er bange for hunde mange grunde kan se man har snor på alt vil vi går forbi folk kan jo ikke hvide hvor gode vores hunde er.

Er selv PANISK bange for heste DE ER JO FARLIGE .-) så når man så møder en af disse Hestinosarosser bliver jeg glad når de lader mig passere uden at de angriber eller komme får tæt på ( CA 20 Meter) kan jo ikke se at det moske er et gammelt Ø der ikke engang kunne sparke hvis den ville i min værden er de farlige

• #7   28. jul 2010 Skal vi passere tæt på folk (på diget eller stier) kommer hunden på plads. Jeg aflæser de vi passerer og vurderer om jeg skal lægge linen på ham..

Oftest smiler folk og jeg får en bemærkning om en lydig hund..

Er folk tydeligt bange sørger jeg for at skærme mest muligt, kan jeg - så går jeg helt væk med Kaoz. Er det børn får jeg ham til at vinke på afstand, det synes de er sjovt =)

Jeg tager hensyn og sørger for min hund ikke er til gene..

Med min veltrænede hund kan jeg pudse glorien og tale med om de trælse løse køtere uden nogen form for træning - og kun meldingen "den gør ikke noget".

Den melding er ikke noget værd i min verden, og hunden bliver enten genet væk (NEJ! Kan DU komme hjem!!" eller indfanget i line eller nakkeskind og fulgt tilbage til føreren.

Der er dage hvor koen og jeg møder hunde der er lige så veltrænede som koen, og hundeføreren og jeg smiler og hilser venligt på hinanden, passerer højre om med hver sin hund på plads ved venstre side - og DET er skønt og dejligt; jeg er ikke den eneste der kan og vil træne hunden til en lydighed der er hundeloven værdig ; )

• #8   29. jul 2010 Min hund har ikke stensikkert indkald, så for mig og min hund er "fuld kontrol" = "indhegnet område hvor fører har overblikket" + snor alle andre steder (dog kan der forkomme dispensation for indhegning hvis jeg både har overblik og er meget fortrolig med området)

• #9   29. jul 2010 Jeg har altid min i snor for her er der ikke fuldkontrol. I går aftes oplever jeg at der kommer to damer med hver sin løse hund de kalder men ingen af de to hunde kommer, de løber over til mig og malou og der blev jeg altså sur.. Jeg har trænet meget med malou for at lærer hende ikke at farer frem når hun er i snor og det hjælper virkelig ikke at to løse hunde kommer stormende. Blev gal på ejerne men de var komplet lige glade. Så nu håber jeg at min træning ikke er blevet ødelagt.

• #11   29. jul 2010 Sanne: Det skulle de bare have gjort ved mig og Freja. Så havde Freja givet dem tørt på. Hun er en rigtig tante, som ikke vil have fremmede hunde hoppende ind i hovedet...

Mht. snor, så træner og leger vi uden snor og Freja er helt sikker i sit indkald, men hvis vi går tur i skoven, er det altså i snor, da Freja ser det som sin fornemmeste opgave, at jage samtlige rådyr...

• #12   29. jul 2010 Jeg har ringet til politiet og bedt om en tolkning.....den besked jeg fik var at hunden skulle komme ved indkald HVER gang og at jeg kunne tage hunden i snor til enhver tid......

• #13   29. jul 2010 Lise: Men den tolkning er vel også afhængig af, hvilken betjent man lige snakker med?!?

• #14   29. jul 2010 Trine L.......det kan jeg af gode grunde ikke afgøre, men de har vel en procedure de følger går jeg ud fra?

• #15   29. jul 2010 Trine - Hos mig er det ikke malou der er tanten men mig, jeg bliver så gal over det for vi har virkelig arbejdet meget og jeg forstår det virkelig ikke for jeg har også bedt manden om at tage dem i snor når jeg møder ham og han er lige sådan. Totalt ligeglad. Overvejer om jeg skal hente i gamles bamse og tage turen med ham i aften for han er bare ikke god til andre hanhunde. Det kunne måske lærer dem det.

• #17   30. jul 2010 HL

Kan jeg forstå det sådan at du vil hellre bøje lovens forståelse end du vil vise hensyn over for andre og udnytte det spille rum du henviser til imellem fuldt herredømme over hunden og 100% kontrol over hunden

Fuldt er 100% halv fuldt 50% næsten fyldt er ikke 100% så kan man med brug af jura så er ikke enig med dig der skal være Fuldt/100% kontrol på hunden som loven er som den er men vi kan fortolke den på mange måder men lov er lov.

• #18   30. jul 2010 Min ældste er sikker i sit indkald.

Han kommer hvergang, altid og hele tiden når jeg kalder på ham.

Han er trænet i indkald når der var børn, der spillede bold, andre hunde der var løse og løb rundt, katte, (som han virkelig ikke kan li), harer, råvildt, joggere, mountainbiker´s ..

Ligesom iøvrigt, mine to forrige hunde var det.

Jeg har endnu ikke oplevet, at han er stukket af, eller ikke har villet komme - og det selvom der render vildt over stierne engang imellem.

Min anden hund er ikke helt så gennemtrænet, så ham kan jeg ikke stole helt på endnu, og tager derfor mine forholdsregler på vores lufteture.

Jeg synes bestemt ikke der er noget galt i at ha en hund, der er 100% - det er jo ikke lig med, at den ingen vilje eller selvstændighed har, eller må ha.

Min hund ved at "fri" er lig med at han kan gøre lige præcis hvad han vil - løbe hid og did. samle pinde op, grave huller osv osv .. men han ved også at "kom her" IKKE er en venlig henstilling - det er en lodret ordre !

Kun på den måde, kan jeg tillade mig at lade ham leve det frie liv som han fortjener - nemlig ved at vide, at han uanset hvad, kommer hver eneste gang med det samme.

Ellers ville jeg seriøst ikke turde at slippe ham løs !

• #19   30. jul 2010 Hans Christian i praksis fortolkes loven ikke som du skriver.

Derfor bliver fuldt herredømme ikke til 100% kontrol.

• #20   30. jul 2010 CH

Fuldt er Fuldt og = 100% og hvis du lover noget der er fuldt og der mangler noget så er det ikke fuldt og så ikke enig med dig det ser ud som om at det er tendens til at bøje loven

At folk tør at lov være lov er deres problem og fulde ansvar da forsikring ikke kan bruges hvis hunden er fri og det er kun det penge delen og ikke det at der kan ske skade der ikke kan betales.

Jeg prøver selv at optræde med min hund så at folk der ikke kan klare de mange hunde også efter et stykke tid syntes de ofte min hund er sød når JEG respektere dem om som andre har skrevet at få ham til at vinke eller nogle cirkus kunster så at de ikke flyver hjem og starter ny debat om nye og strammere regler.

• #21   30. jul 2010 Hans Christian, det handler ikke om hvad JEG gør, men om hvordan loven praktiseres.
    Og det er dommerne, der står for den del.

Der er et væld af fortolkningsmuligheder i den lov, og i praksis er det ikke sådan, og har aldrig været sådan, at man kræver 100% kontrol.

Hvad vi lægger i ordene har ingen betydning - det er kun cirkulærer, bekendtgørelser og i sidste ende domspraksis, der afgør det.

• #22   30. jul 2010 CH

Loven / Jura Siger:

Uden snor – men under kontrol og ansvar
    Nogle steder er det lovligt at gå en tur med sin hund uden snor. Hunde skal dog altid føres i snor, hvor der er græssende husdyr. Du må lade hunden være løs på stranden i vinterhalvåret fra d. 1. oktober til d. 31. marts –

Men kun hvis den er under fuld kontrol, hvilket betyder, at ledsageren har tæt kontakt til hunden, og at hunden ikke generer andre gæster, hunde eller det vilde dyreliv - herunder ved at virke truende eller løbe efter dem.

Jeg mener:
    Hvad der virker truende er nok hvad vi skal se på da det kan være mange meninger om hvad der farligt og nogen af dem er begrundet i simpel frygt for hunde og så skal vi jo vælge om hvad vi gør om vi vil være med til at loven ikke bliver lavet så at hvis vi ikke kan overholde den lov der er nu kan komme en ny og mere omfattende lov der moske siger at der ikke må komme hunde snor eller ej i mange nye områder og steder som mange vil blive sure over da hvis vi ikke selv kan styre hunde loven bliver den styret for os ØV.

Men det går nok der er ikke sket noget ! og så kom den nye lov og rammer de mange for vi ikke kunne overholde den gamle lov og hele tiden lige være på grænsen og så at folk der ikke har hunde som interesse ikke kan se at vi prøver og at vi giver dem masser af grunde til ikke at tale vores sag så at være gode eksempler og prøve har ikke skadet nogen men det modsatte har mange gange bare de historier her hvor folk har mødt løse hunde og fået fatale konsekvenser både DR.dyr folk er blevet uvenner og skader på folk og mer fra aviser så der er skyts nok til dem der vil skærpe hunde loven.

Syntes lige alle skal give deres hunde et klap og en kiks smiley

• #23   30. jul 2010 Jeg er ganske enig i dine betragtninger, Hans Christian.

Og så sender jeg mine to himmelhunde nogle kærlige tanker i stedet for klap og kiks :o)

Kommentér på:
Hvad er 100%

Annonce