Hunden jagter katten {{forumTopicSubject}}
Vores hund jagter vores katte konstant... Så snart kattene bevæger sig så er han efter dem... Det er især hunkatten han er efter fordi den løber og hopper op på bordene når han er efter den (de andre to katte står bare stille og giver ham klør fem så dem er han ikke så meget efter)... Vi har prøvet alt muligt, men intet virker og det er simpelthen ved at drive os til vanvid nu.... Når katten løber så løber han selvfølgelig efter (jagtinstinkt, jeg ved det), men når katten så hopper op på bordene for at komme væk fra hunden så hopper han sgu efter.. han kan ikke komme helt op men hopper op ad bordene og alle steder hvor katten er og han vælter jo nærmest hele huset for at komme hen til katten...
Er der nogle gode ideer til hvad pokker vi kan gøre for det er simpelthen for meget efterhånden...
Med de to hankatte virker det til dels at have godbidder vi kan aflede hans opmærksomhed med, men med hunkatten kan vi intet gøre.... Han jagter hende uanset hvad vi gør eller siger....
dec 2009
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 148 Svar: 3.800
feb 2006
Følger: 98 Følgere: 96 Hunde: 2 Emner: 644 Svar: 9.377
Jeg tog katten på armen, en vandpistol i den anden hånd og så snart hunden gjorde udfald mod katten fik han et sprøjt med vandpistolen. Da det var sket et par gange var hunden sikker på at katten var i besiddelse af et hemmeligt våben......og den stoppede sin jagt.
Jeg er godt klar over at det er at springe over hvor gærdet er lavest, (for optimalt ville være at træne det væk) men jeg turde ikke vente på hvad der eventuelt kunne ske med katten......
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.577
Når den er efter hunkatten så må du være konsekvent og sige hårdt NEJ hvergang så den forstår at det den laver er uønsket, og stopper den jagten når du siger nej så skal den self.roses til skyerne og ha nogle godbidder så den finder ud af at den får gode ting når den forholder sig i ro..
Jeg ved godt at det er let for mig at skrive, men det har altid fungeret herhjemme, dog ikke udendørs når der pludseligt render en fremmed kat over vejen..;o)
dec 2009
ja du misforstår... Han får ikke godbidder for at jagte de andre katte, men for at ignorere dem og fokuserer på mig i stedet... Problemet er bare at han ikke ignorerer hunkatten uanset hvad vi gør for at få ham til det... og det hjælper ikke at sige nej... Det har vi jo prøvet utallige gange... Han hører overhovedet ikke efter.... Og det med at træne nytter jo heller ikke når han ikke hører efter.. Man kan jo ikke træne og dermed rose ham for noget han ikke gør....
Jeg tror måske jeg vil prøve det med vandpistolen.... Det lyder måske lidt plat, men det er jo harmløst... Det er jo ikke noget der skader ham på nogen måde, men måske det kan få ham til at forstå at han skal alde katte være... det er jo ikke kun vores katte, men også dem der går ude på vejen, når vi går tur og sådan.... godt nok er han i snor, men ser han en kat så trækker han jo fuldstændig vanvittigt.... Det går jo bare ikke altså...
jan 2008
Følger: 1 Hunde: 4 Emner: 28 Svar: 326
sker det også når i ikke er hjemme... selvfølgelig ikke nemt at overvåge, men er ting også væltet når i kommer hjem?
måske de skulle adskilles til katten har fundet sin plads... det har virket med anden hund og kat hos mig engang...
katte er ikke en mulighed hos os da den gamle hund vi har ikke har forstået at katte ikke vorkser i træer og at de ikke er sat på jorden for at stille sulten hos hende... (hun har aldrig taget livet af en kat, men jagtet alle dem hun har set op i træer...)
dec 2009
Og vi har ikke rigtig mulighed for at adskille dem... Kan ikke rigtig se hvordan i hvert fald....
feb 2006
Jeg har altid mine hunde og kattene adskilt når jeg ikke er hjemme.....selv om mine hunde og kattene elsker hinanden tør jeg ikke tage chancen......det er jo "ulve" vi har taget til os....;o)
feb 2006
dec 2009
Nej jeg vil heller ikke lade dem være alene sammen... ikke så meget pga hunden, men fordi jeg har oplevet en hund der fik en katteklo i øjet... og det var bestemt ikke behageligt så jeg tør heller ikke løbe risikoen... også en af grundene til jeg gerne vil have at hunden lære at lade katte være i fred...
dec 2009
Det er en god måde at træne det på, men det hjælper bare ikke herhjemme.. Hunden hører intet af hvad vi siger til den... Og katten løber så snart hun ser hunden og så kommer jagtinstinktet jo naturligvis op i hunden.... Så jeg kan ikke rigtig se hvordan den form for træning overhovedet kan lade sig gøre når katten løber så snart hun ser et glimt af hunden...
Til gengæld lader det til at vandpistolen virker.. Vi købte en ide efter jeg fik det råd og allerede efter ét sprøjt holdt han sig væk fra katten.. det var så godt nok den ene hankat som han normalt ikke jagter så meget, men den lå i sofaen og hunden hoppede op til den, den fik et vandsprøjt og derefter ignorerede han katten fuldstændig.... Om det virker på den anden kat ved vi ikke endnu, men så langt så godt...
dec 2009
Desuden har det at han ikke høre efter intet at gøre med at vi ikke træner ham korrekt.. Vi går til træning med ham og har gjort det siden han var helt lille, så træningen og kontakten til os har vi styr på... Det er simpelthen fordi han bliver overgearet når han ser katten og ikke fordi han ikke er lydig nok.. desuden er han teenager lige nu hvilket gør det endnu sværere at træne ham til at lade katten være på den måde som du beskriver....
feb 2006
Jeg synes ikke man kan kalde det en straf fra myrens side, men en konsekvens af at jage giftige / ubehagelige dyr.
Stadig er det som jeg også skriver højere oppe, ikke den bedste måde....det er at hoppe over hvor gærdet er lavest!
dec 2009
Ja sådan vil jeg også se på det.. men ja det er da at springe over, men når andet ikke virker hvad gør man så... Nu hvor han er blevet mere rolig over for kattene pga vandpistolen så kan jeg stille og roligt begynde at træne med ham, men jeg har jo ikke kunne få kontakt til ham når han jagtede katten før.... Men det er blevet lidt bedre nu så jeg håber vi kan gå i gang med at træne på den rette måde nu...
feb 2006
dec 2009
Nu er han nogenlunde rolig nok til jeg kan træne det med ham... Faktisk har jeg lige haft katten nede for at hilse på hunden. Sad på hug med katten i skødet og hunden stod bare på afstand og kiggede.. Så satte jeg katten på gulvet og hunden stod stadig stille og kiggede.... Og så fik han MASSER af ros.. Han jagter stadig lidt hvis hun løber, men det er ikke hver gang mere... Nogle gange kigger han bare opmærksomt, men uden at jagte hende, så det er da fremskridt....
feb 2006
De elsker hinanden og har utrolig meget ud af hinanden....de leger og hygger sig fantastisk...
dec 2009
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 1
Hunden jagter katten