{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.204 visninger | Oprettet:

mangler virkelig hjælp . {{forumTopicSubject}}

jeg har en dansk svensk gårdhund på ca 2 år. han har altid været glad frisk legesyg og nysgerig
han har aldrig været god til at blive hjemme hvis vi fx har været ude og køre en tur til havet eller sådan noget fik han selv lov til at gå ind uden snor men nu render han bare den anden vej det var engang sådan at han bare ville lege med nabo hunden som han er rigtig gode venner med og de er indforstået med at han kommer og leger med deres hund. men nu render han længere væk og kan overhovdet ikke kalde ham til mig når vi er ved hanvet kommer han efter ca 3 kald uanset om der er en anden hund eller hvad der nu lige er spænedne. men her hjemme er der bare intet at gøre. jeg mangler nogle gode råd til hvordan jeg kan træne ham til at der er en grænse for lige så snart vi åbner døren er han væk. har hørt om det der stød hegn at det er bare to gange så skal han nok blive hjemme men vil hellere finde en anden løsning på problemet . han er overhovdet ikke mad glad han er lige glad med god bidder han vil hellere ud på opdagelse . han kommer dog selv hjem efter 10 min ca.,

men kom med nogle gode ider??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  mangler virkelig hjælp .
  • #1   27. maj 2010 Vinni - Hegn haven ind.

Ellers find nogle ekstra lækre godbidder.
    Bella gider heller ikke godbidder, men cocktail pølser er hun helt vil med, og agurk.

• #2   27. maj 2010 Først og fremmest: Tag ham i snor når du går med ham!!! Man lufter ikke en hund uden snor, når man ikke har styr på den. Og det har du jo så ikke. Det er ikke for at gøre dig ked af det, men for din og andres sikkerhed. Tænk hvis han blev kørt over, fordi han bare rendte væk.

Og så.. Du skal lære ham at komme når du kalder. Jeg ville starte helt forfra med indkalds-træningen. Her er en artikel om hvordan du kan træne det, og der står også lidt om hvorfor du bør gøre det smiley (link fjernet)

• #3   27. maj 2010 At ende op med at tænke på stødhegn, når man selv grundigt har undervist hunden i fordelene i IKKE at komme er mig lidt uforståeligt...

Det er ikke så svært - hunden skal ikke selv have lov at gå ind i huset, når I har været ude. Den skal i line, så den ikke længere KAN løbe væk. Den må ALDRIG mere få succes med det, ganske enkelt. Får den det, så bliver den udelukkende forstærket i adfærden og det er den blevet længe.

Så luk kun hunden ud i et indhegnet område. Lær hunden at sætte sig pænt ved døren, så den kan få line på når den skal ud til bilen... Det er ikke det store besvær.

• #4   27. maj 2010 Hov læste forkert smiley
    Men ja, tag en snor på ham, evt en flexline.

• #5   27. maj 2010 I øvrigt - den med stødhegnet - der er ingen garanti for at den virker permanent... Det kan meget vel blive lidt at P**** i bukserne for at holde sig varm...

• #6   27. maj 2010 jamen det er jo sådan når jeg bare går ud . bare lige ud og tømme postkassen eller sådan noget .

vil kigge på linket og se om det kan hjælpe mig. for er godt nok træt af at lige så snart han får bare den mindste chance løber han væk.

• #7   27. maj 2010 Så må hunden jo blive inde, når du henter posten...

Det er SÅ enkelt at komme uden om.

• #8   27. maj 2010 rænne lufter ham også altid med snor bortset fra ved havet for der kan jeg nemt kalde ham til mig. han har været utrligt lærenem til alt andet men ikke lige det med at blive hjemme. han har hunde lem så han går bare selv ud når han har lyst

• #9   27. maj 2010 det er jo heller ikke min mening han skal med med han render lige mellem mine ben.

• #10   27. maj 2010 Vinni - Nemt kalde ham ind? Der står han kommer når du har kaldt 3 gange. Han skal jo komme første gang.
    Og så må du fjerne eller spærre hundelemmen!

• #11   27. maj 2010 Jamen så må du lukke ham ude af entreen, i det minut det tager at tømme postkassen :o)

• #12   27. maj 2010 Han har jo fået lov til at få gevinst (at lege med en anden hund) ved at løbe hjemmefra - derfor gør han det. I har trænet ham til at gøre som han gør.
    Og jeg må indrømme, at jeg ikke tror på, at I kan træne ham til at lade være nu. Han ved godt, at fordelen findes ude i verden og ikke hos jer, det kommer i aldrig til at hamle op med.
    Så medmindre I vil være ekstremt ubehagelige overfor ham, så må i accepterer at der er sket noget fejltræning og så blokere for, at det kan ske igen - med en line og en lukket dør.

• #13   27. maj 2010 Lær ham en BLIV kommando, så han sidder på sin numse, når du går ud.

• #14   27. maj 2010 ja. han kommer også tit når det er første gang. når jeg kalder første gang stopper han op og kigger på mig 2 gang kommer han men kan finde på at stoppe pga der lige var noget at skulle snuse til 3 gang kommer han 110%..

• #15   27. maj 2010 CH: det er ikke noget han har fået lov til nogen sinde. jeg går altid over for at hente ham men når jeg går efter ham går han længere væk. han kan godt bliv men ikke når døren bliver åbnet desværre. jeg har kæmpet med det i ca 1 år men blev værre da vi flyttede.

• #16   27. maj 2010 hunde lemmen kan vi ikke spære for da han har et eller andet med at skulle tisse om natten. dyrelkægen der sagde vi skulle have hundelem

• #17   27. maj 2010 Vinni, du skriver, at han rendte til naboen, der var indforstået med, at han kom og legede.
    Når han ikke er blevet bremset i den adfærd fra allerførste gang, så har han fundet ud af, at gevinsten ved at løbe er større end gevinsten ved at blive.

Det skulle have været stoppet med det samme - og det må I så i stedet vælge at gøre nu. Nu er det dog ikke så sandsynligt, at I kommer til at kunne lade ham gå løs derude igen.

• #18   27. maj 2010 For mig lyder det som om at i faktisk ikke vil gøre noget ???

• #19   27. maj 2010 Hundelemmen - er den heller ikke ud til et indhegnet område?

• #20   27. maj 2010 jo jo hunde lemmen er om til vores have.

fordi jeg skrev det med at de var indforstået med det var for at fortælle de ikke bliver sure over det for de ved jeg virkelig kæmper med at holde ham inde.

det lyder som om jeg ikkr vil gøre noget . okay . din mening.

• #21   27. maj 2010 Du skal jo heller ikke løbe efter ham. Så tror han du vil lege. Og så løber han jo væk. Ligesom et lille barn.

Og så må I jo stå op om natten og lufte ham, eller hegne området ind ved hundelemmen.

• #22   27. maj 2010 Så er det jo helt enkelt at løse..

Træn BLIV foran hovedøren. Sæt hunden af, sig bliv og beløn. Når du har gjort det mange gange, så siger du BLIV og går et skridt frem, belønner massivt - og så videre... Du fortsætter med at røre dørhåndtaget, begynde at trykke ned det, får det helt ned, åbner døren lidt, lukker igen - indtil du kan åbne døren og gå ud. HUSK at lade det være en øvelse, der virkelig kan betale sig for hunden.

Indtil da, så skal hunden ikke være ved hovedøren medmindre den har en line på, så I kan sikre, at den ikke løber.

Sig nej, og brems den med flexlinen, hvis den forsøger at smutte.

• #23   27. maj 2010 hunde lemmen er hegnet ind vil du ikke godt læse det jeg skriver inden du svare tilbage. dyrelægen sagde vi skulle skaffe os en hunde lem. sådan er det bare.

jeg løber ikke efter ham så kalder vi det at gå og kalde på ham vise jeg har god bidder pølser pålæg allle slags godbidder har jeg prøvet intet kunne friste ham

• #24   27. maj 2010 Jeg forstår ikke helt..
    Hundelemmen er om til jeres have.. Som jo altså er indhegnet af hæk eller hegn som jeg forstår det.
    Men han smutter ud når du tømmer postkasse. Imellem dine ben. Så går udfra der ikke er hundelem i hoveddøren?
    Men hvad har hundelemmen så med noget at gøre? :o)
    Jeg spørger kun fordi jeg ikke helt forstår det.

• #25   27. maj 2010 ch. tak det vil jeg prøve desværre er der bare ingen ting så snart han har snoren på. så løber han ingen steder selvom jeg ikke har fat i snoren .

• #26   27. maj 2010 Vinni - Som du kan se på tidspunktet, så har jeg jo nok været ved at skrive samtidig med dig og kan derfor IKKE se dit indlæg, før mit eget er postet. Så roooolig nu.

• #27   27. maj 2010 Vinni, det er en fordel, at der ingen problemer er, når han har snor på - så er der mindre at træne.

Bare væn Jer til at han aldrig mere skal være lineløs uden for hovedøren.

• #28   27. maj 2010 du skrev vi skulle spære for hunde lemmen . så forklare jeg bare at hunde lemmen er om til vores have ja . det var det med at han skulle sitte pænt inden han skulle ud i haven det var jo så ikke så nemt når han bare går ud når han gerne vil ud .

• #29   27. maj 2010 okay . man ser bare mange hunde der går rundt og kun bliver på deres egen grun uden at løbe væk , hvordan pokker har de lært hunden det ?

• #30   27. maj 2010 da vi boede i det andet hus der kunne han fint blive på vores grund uden problemer gik kun ud fra vores grund når han fik lov eller nogle kaldte på ham . træls han ikke også kan det i dette hus .

• #31   27. maj 2010 Vinni - Hvor gammel var han da i flyttede?

• #32   27. maj 2010 ca 1 år. så det er ca et år siden vi flyttede.
    vi flyttede over i nabo huset

• #33   27. maj 2010 Jeg har haft to hunde - den ene smuttede så snart han så sin chance, så vi hegnede ind indtil vores hjem lignede et fort ;o)

Vores nuværende overvejer end ikke at forlade grunden - og vi har intet gjort for det.

Jeg tror, at skal man lære hunden det, så er det første at den aldrig får succes med det, og at den aldrig får lov at smage "frihedens sødme". Har den først det, så skal der nok noget heftigt ubehag til for at lære den det, da lige det der med at være ude i det fri alene og fordybet er noget vi mennesker ikke helt kan hamle op med.

Og så tror jeg også på, at det i et eller andet omfang skal ligge i hundens natur, og at man i den grad gør en indsats i forhold til at skabe et meget nært forhold mellem hund og ejer.

• #34   27. maj 2010 har lige læst det link en skrev her inde . og vil prøve at føgle det og strate her inde selvom der kan jeg også nemt kalde ham til mig så tage ud i haven der kan jeg også nemt og så til havet og så ved jeg der ligger en hund skov ikke så langt her fra så forsætte der og tilsidst forsøge at åbne døren her hjemme igen eller evt give ham snor på og slippe den og sige nej eller sit dæk når han går ud over den grænse hvor han ikke må gå og se bare forsøge jeg er villig til at kæmpe. den hund er som en søn for mig elsker ham lige så højt som jeg elsker min datter smiley smiley

• #35   27. maj 2010 så nu vil jeg gå i gang med det samme mens min datter sover . og håber på det en dag vil lykkes mig at lære ham det smiley læste det var godt at lege med ham med nye ting min hund er super god til at springe ved i hvor man kan købe sådan nogle hunde spring??

• #36   27. maj 2010 Det lyder godt, håber det hjælper dig smiley

• #37   27. maj 2010 God fornøjelse med træningen, jeg håber den giver afkast.

Husk at det at blokere for fejl er 75% af succesfuld træning ;o)

Med hensyn til at springe - selvom de kan og vil, så er springning ualmindeligt usundt for hunde, så det er ikke noget, jeg vil anbefale dig at dyrke. Det kan forkorte hundens levetid drastisk.

Til gengæld er der en masse andre sjove ting, du kan lave med ham - søgeopgaver, små hyggeligt lydighedsøvelser, zig zag mellem dine ben, rul rundt, gå på bagben - alt sådan noget, der ikke er belastende for knogler og led.

• #38   27. maj 2010 tak tak..
    okay viste ikke det med spring hold da op. min lille søster er rytter og plejer nogle gange at lege hest med ham hjemme. stiller nogle spring op og når hun så springer springer han også.. smiley

• #39   27. maj 2010 hunden har 3 puberteter. Den sidste slutte omkring 2-årsalderen. Nu er din hund en rigtig voksen han hund, og så opfører den sig meget anderledes end da den var yngre. Få den kastreret og hegn haven ind.
    Tilmeld dig med fordel en hundeskole, som kan hjælpe med alle dine spørgsmål.

• #40   27. maj 2010 Doggymom - hvad skulle en kastration dog hjælpe?

• #42   28. maj 2010 den er kasteret... har forsøgt at gå til hunde træning men den er alt for vild med andre hunde så gav op. + han ikke er mad glad dvs at jeg kunne ikke rigtig det som de andre gjorde med godbidder han ville hellere lege med de andre hunde.

• #43   28. maj 2010 Man kan med fordel træne med legetøj med en ikke-madglad hund (jeg formoder, at du har prøvet ALT - makrel på tube, flæskesteg, råt oksekød, hvad som helst).

Og man kan faktisk også belønne med det, hunden allerhelst vil. Man kan lave et setup, hvor hunden skal lave en øvelse for at få lov til at komme hen til de hunde, den gerne vil lege med. Det er max-belønning for hunden.

• #44   3. jun 2010 Til det med at han løber gennem dine ben og stikker af, når du går ud af døren det kan du lære ham med simpel lydighedstræning. Hvis du ikke lige har en ide til hvordan eller har en træner ved hånden, så luk ham i et andet rum når du går ud og henter posten! Det med at nogle hunde bliver inde på deres ejendom, skal man altså lære dem helt fra lille af. Tror ikke på alle hunde kan lære det, det har noget med race at gøre og mentallitet på hunden. Du har oddsene imod dig ved at du for det første har en meget selvstændig race, ovenikøbet en hanhund. Så har du ladet ham stikke af over til naboen helt fra lille af kæmpe fejl, og det kan du ikke lave om på nu da han er en fuldvoksen hund og ikke så afhængig af dig længere. Hvis jeg var dig ville jeg acceptere at i har et problem og at det skyldes dig selv, og så få startet op med træning se hvor langt i kan nå start evt med agility når lydigheden er på plads. Du har en hund som ikke har lært kommandoerne ordentligt, han ser ikke dig som lederen og at han er afhængig af dig og derfor gør han som det passer ham. Godt råd til når du engang skal have hundehvalp igen, start med at lære den at komme når du kalder som det første og stor belønning for det. Så undgår du problemer som disse, du skal benytte dig af at en hvalp er så afhængig og gerne vil blive hos dig!

Kommentér på:
mangler virkelig hjælp .

Annonce