HJÆÆLP! Renlighedstræing. langt s: HJÆÆLP! Renlighedstræing. langt s:
Hej HG.
For at gå lige til sagen, så er jeg og min kæreste virkelig ved at være trætte af tis og natteluftning.
Vi fik Lille Lucas (Berner Sennen, han) i slutningen af februar, da han var 8 uger. Nu er han 13 uger.
Vi har haft hund før hvor der ikke har været problemer og jeg har læst alle tænkelige bøger og hjemmesider om renlighedstrning. + fulgt med her på forumet.
Vi syntes vi gør alt det rigtige. vi tager ham ud efter alle måltider og hver gang han har drukket, efter leg og når han vågner. Han tisser med det samme han kommer ud og vi skam roser. Men men men, når vi tager ham ind igen kan han finde på at tisse igen efter 5 minutter. Også selvom han har været ude i en hel time og tisset flere gange. Han er virkelig godt stimuleret mht andre hude, motion og aktivering, så det er ikke fordi han er inde eller alene hele dagen.
Han sover heller ikke en hel nat. vi er ude med ham mellem 2 og 4 gange med ham endnu hver nat. om natten har vi også problemer med at han prutter inden for, selvom vi fodre ham kl seks og derefter går tur i tre kvarter efter hvor han skider. han skider som regl også inden vi går i seng. Han får RC babydog.
Vi har læst at vi ikke må skælde ham ud når han besørger inde, pga det er en naturlig handling, men dyrlægen sagde at vi skulle tage ham i nakke skindet og bære ham ud og skælde ham ud. Hvis vi i fustration råber neeeej! så stopper han lidt op med at tisse. Me er det det rigtige?
Når vi har tøret op, sprayer vi med rodalon for at fjerne lugten, så det ikke bliver afmærkning. (Jeg ved at hanhunde er sværre end tæver, at gøre renlige.)
han drikker virkelig meget vand. han kan nemt drikke om til 4 liter vand om dagen. hvis vi fylder hans skål (1 liter) så kan han drikke det på 5 minutter også selvom han har haft vand hele tiden.
Lucas er virkellig en dejlig hund, og han kan allerede mange komandoer, så det er bare så træls at dette skal blive ved. Jeg håber virkelig der er nogle kloge hundehoveder der vil hjælpe.
Hilsen
Fortvilede Nadja.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.197
Nogle hunde er bare langsommere. Louie var 6 mdr før han var helt renlig (og glemte det igen da han kom i lømmelalderen)
Det lyder til at I gør det rigtige. Jeg vil dog på intet tidspunkt tage vapsen i nakken og skælde ud.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.490
Jaa, det gjorde man også for 30 år siden, men man er heldigvis blevet klogere!!!
Han er 13 uger? Giv ham tid!!!!! Det kommer lige pludselig.
jan 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 10 Svar: 46
vi skælder ham ikke ud eller tager ham i nakke skindet, men det sagde hun at vi skulle.
Vi havde nemlig også snakket om blærebetændelse eller sukkersyge. men ved ikke hvor ofte det forrekommer hos hunde.
maj 2007
Følger: 42 Følgere: 145 Hunde: 5 Emner: 1.145 Svar: 38.490
Det gøres ved en urinprøve og en blodprøve.
Jeg har fået Kaido tjekket, fordi jeg syntes at hun drak meget vand. Der var heldigvis ingenting, men så ved jeg da det:-)
mar 2008
Følger: 77 Følgere: 75 Hunde: 9 Emner: 1.503 Svar: 10.034
har haft en som først var renlig da den var omkribg ½ år ---
men i kan lade den tjekke for blærebetændelse hvis i vil være på den sikre side
apr 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 60
aug 2008
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 57 Svar: 184
jul 2007
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 442
jul 2007
Følger: 24 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 442
maj 2009
Følger: 18 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 74 Svar: 947
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Lia kunne holde sig 1 time når hun var vågen og når hun sov, så vågnede hun hver 2. time for at skulle tisse. I øvrigt sov hun kun 2x2 timer om natten, så jeg var fuldstændig smadret.
Lia var stort set renlig efter 6 uger (14 uger gammel), men var først 100% renlig efter 9 uger (17 uger gammel). Begge hunde blev trænet på nøjagtig samme måde.
Bortset fra hvor længe de sådan kan holde sig, så begynder hvalpe at tilpasse sig flokkens rytme når de er omkring 4 mdr. gamle og det var først der at jeg begyndte at få lidt mere søvn.
Mit forslag er at få hvalpen tjekket hos dyrlægen og så ellers væbne jer med tålmodighed. Ikke noget med at skælde ud eller gribe hvalpen i nakkeskindet. Han er kun 13 uger gammel så han skal sansynligvis bare have lidt mere tid.
Ellers så laver en hvalp som regel stort lige så mange gange som den bliver fodret pr. dag. Dvs. at får han foder 3 gange om dagen, så kan I regne med at han laver stort en 3-4 gange om dagen. Så hvis I har foder stående fremme, så kan I risikere at han går og småspiser og derved skal lave rigtig mange gange. Hvis han bliver fodret regelmæssigt og laver mere end det, så er det en god ide at kigge på foderet.
I øvrigt så synes jeg at en 45 minutters gåtur er alt for lang tid for så lille en hvalp. Ved egentlige gåture hvor hvalpen er i snor og ikke kun tuller rundt og leger, så bør man efter min mening ikke gå længere en 1 minut pr. uges alder, især for store og tunge racer. Dvs. 13 minutter for en 13 uger gammel hvalp.
feb 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 4 Emner: 42 Svar: 194
Hun er nu 6 mdr, og den er ved at sidde fast. Det sker dog alligevel at bademåtten så tissevåd, eller en lille tår i soveværelset.
Måden vi gjorde det på, var bare at tælle til ti hver gang jeg havde lyst til at skælde ud. OG GLO PÅ HENDE!
Jeg brugte en HEL dag på at sidde i sofaen og studere hendes adfærd.
Jeg fandt ud af (efter 4 uheld i stuen), at når hun agerede på en bestemt måde, SÅ skulle hun bare UD!
Det skal så lige siges at jeg først fik Lullu hjem da hun var 16 uger, og endnu ikke var renlighedstrænet. så det har taget os et par måneder at nå hertil. Og jeg tror der går endnu en mrd. før den er 100%.
Pøj pøj med det;)
aug 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Emner: 416 Svar: 5.183
Det er meget normalt at man må sige farvel til sin sammenhængende søvn de først 4-5 måneder nar man får hvalp i huset.
Med hensyn til at han tisser lige efter han er kommet ind efter en lang tur er dette også normalt. Jeg har pt. en hanschæferhvalp på idag 5 mdr. Når han har været ude på tur, så bliver han lukket ud for at tisse ca 13 min efter han er kommet hjem. Han tisser så igen hver gang en stor tår.
Så bare hold ud. Hans blære skal først vokse sig stor nok, og så skal han også selv få forståelsen for, at selv om han vågner og har fyldt blære, så kan han godt lige vente til hans mennesker rør på sig. En fyldt bære når man er hvalp, den skal bare tømmes, fordi det er det som er det naturlige for den. Det andet kræver en modning og god træning inden den sidder i skabet.
HJÆÆLP! Renlighedstræing. langt s: