752 visninger
|
Oprettet:
Hvordan stimulere i jeres hunde {{forumTopicSubject}}
Hejsa som nogen af jer ved er jeg kommende første gangs hunde ejer,
jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide så meget om hunde som muliget inde jeg går ud og køber en
Jeg kunne rigtig godt tænke mig at vide hvor meget og hvordan i stimulere jeres hund/hundes hjerne,
indtil vider j´kan jeg forstå at det er lidt af en balance gang med at overstimulere og under stimulere en hund hvordan kan man sikre sig at men ikke gør værken det ene eller det andet
men ja kom med jeres afaringer, trick og andet man kan bruge :o)
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.206
Derudover er der i hverdagen mange ting de er med til. Tøjvask, tage ud af bordet/dække bordet, hjælpe med at bære alle mulig ting. En masse små ting i vherdagen som de hjælpe med.
Så har jeg deres træspil som virkelig sætter deres hjerne i svingninger, så det bruger vi et par gange om ugen.
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.206
dec 2006
Følger: 18 Følgere: 16 Hunde: 3 Emner: 101 Svar: 1.101
Racer der ikke har tendens til stress, kan man nærmest ikke overstimulere.
Arten af aktivering er også vigtig. Jeg mener f.eks. ikke man kan lave for meget næsearbejde, da det virker afstressende.
Men den enkelte hund lever ikke nødvendigvis op til racen. Min cavalier er rimelig krævende, i forhold til de mange cavalierer der henslæber det meste af deres liv på en sofa. Han vil meget gerne aktiveres både, både gennem gå-ture, træning og næsen.
Min golden er temmelig doven, selvom hun kun er 1½ år. Hun ligger helst på sofaen, og træning siger hende ikke så meget. Hun vil da gerne, men der er ikke meget fart over feltet. Og jeg tror såmænd godt hun kunne leve uden. Men det kan jeg ikke
jul 2009
Følger: 12 Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 134 Svar: 2.174
og jeg kan læse på det hele at det er lidt alle den stil jeg har forstillet mig ind til vider
jeg er i nu ikke helt sikker på vilken race det bliver men ved at det bliver en lille hund og ellers en brugshund labradore staves
men ja jeg henger mest til at de skal være en lille hund
er ikke helt sikker på om det skal være en hvalp eller en unghund
men ja jeg har masse af tid til at finde ud af tingene og undersøge de forskellige ting :o)
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 553 Svar: 30.929
De får daglige gåture af lidt forskellig varighed (men mindst ca 2 timer dagligt).
Derudover bliver der trænet lydighed med dem begge (både i klub og derhjemme) -mest med Gaia. Reiki lærer tricks o.l. og når holdet starter op igen, går han til rally
Derudover får de af og til lov at finde deres foder i haven e.l. og så får de ben at gnave i og underholde sig med.
SÅ jeg gør som sådan ikke det helt kreative aktiveringsmæssigt, men bruger primært deres hoveder til træning.
feb 2008
Følger: 115 Følgere: 112 Hunde: 5 Emner: 105 Svar: 2.290
aug 2009
Følger: 9 Følgere: 9 Hunde: 1 Emner: 15 Svar: 306
Hvis man husker på disse 4 ting, så er man godt dækket ind
-Næsearbejde (fx gemme mad/godbidder rundt i stuen, spor osv.)
-Kropskontrol (fx at lade din hund balancere på en træstamme, bænk, sten på gåturen osv.)
-Problemløsning (fx aktivitetspil fra Nina Ottosson, godbidder i en lukket køkkenrulle eller i en papkasse osv.)
-Indlæring ( fx at sitte, gi pote osv.)
Skift imellem de forskellige ting. Det er meget forskelligt for hund til hund, race til race hvor meget stimulering de kan klare. Det vigtigste er at hunden har det sjovt, hvis det er for svært så gør det lettere, derved for hunden succes og selvtillid
Det er kun fantasien der sætter grænser, hvis man er løbet tør for ideer såer bogen "leg med din hund" af Christina Sondermann, enrigtig god bog fyldt med ideer og tips til aktivering af hunden både indendørs og udendørs. Det jeg enormt godt kan lide ved bogen er at aktivitet og tips er brugervenligt, de flst ting har man i hjemmet eller nmt kan laves uden brug af penge.
Hvordan stimulere i jeres hunde