Hvordan lærer man ham at være stille? {{forumTopicSubject}}
Jeg har et mindre problem med min lille dreng.
Han er så glad når man træner med ham. Så glad at han snakker en del. For det meste ender det op med at han rigtig bliver højrøstet og det slår så over i gøen.
Vi har prøvet en del. Siger jeg nej, snakker han bare endnu mere. Stopper jeg op, bliver han også ved.
Det eneste jeg ikke gjort er at stoppe træningen helt, når han begynder, men jeg tror ikke at han helt ville forstå den.
Det er mest når han skal gå "dressuren" i lydighed det er et problem(mærkeligt nok skaber han sig ikke i de andre øvelser) og når han skal lave agility. I Agilityen er det til at leve med, men når jeg skal gå en fri ved fod med ham eller sit-stå-dæk, ja, så synes jeg ikke det virker så harmonisk hvis han hele vejen rundt skal snakke.
Det er jo svært ikke at blive irriteret på ham, for han er virkelig skinger, men det er jo samtidigt synd for ham, da han jo egentlig bare snakker fordi han er så super glad for at arbejde.
Det er det samme om man træner meget eller lidt med ham.
Han er generelt en hund der taler meget. Når vi kommer hjem til ham bruger han de første ti minutter på at rende rund og "synge"(Han gurler hals).
Hvad kan man gøre ved det? Skal jeg bare leve med det, og så sige skidt pyt med at han larmer i de øvelser. Han går dem rigtig pænt under alle omstændigheder, så det er ikke noget der har indflydelse på han koncentration.
Eller er der nogen der har arbejdet med det problem før?
jun 2008
Følger: 10 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 56 Svar: 3.206
Kan din træner slet ikke hjælpe dig med det?
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 68 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 46.983
Hvad bruger du som belønning?
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.689
Hvis hunden kører højt i sine drifter, så det udløser strees., så vil jeg fjerne det.
Inden man går igang med en øvelse, skal hunden være fuldstændig i ro, det kan gøres på denne måde, man går hen til et bestemt punkt, og så lægger man hunden af.
Nu skal hunden så finde ud af hvordan den skal forholde sig, det vi sige at der ikke sker noget som helst - så længe at hunden piver eller ligger uroligt, hunden skal lægge fuldstændig i ro.
Kører huden op igen, fjerner man hunden fra pladsen, går uden for pladsen, og her sker der jo ikke anden end at hunden bare går ved siden af hf.
Når man så kan se på hunden, at der er faldet ro over hunden igen, bevæger man sig ind på det punkt som man var før, begynder hunden igen at hyle klynke pive, så fjerner man sigf igen væk og ¨gå uden for pladsen igen.
Efterhånden finder hunden ud af at der ikke sker noget positivt når den hyler op, og hunden finder ud af at den skal forholde sig i ro, eller går øvelsen ikke igang.
Denne øvelse med at fjerne hunden, og at hunden ikke får udført den pågældene øvelse, er straf nok,
Når hunden er i ro, er der indlæring.
Øvelsen kan også være, at man tager hunden fra bilen, og straks når den kommer ud, hyler den op, så sætter man hunden tilbage i bilen igen, og veneter et minut, og så prøver man igen,
Hunden finder igen ud fa at det ikke nytter at hyle op, da den bare bliver sat tilbage i bilen.
Denne øvelse kræver utroligt tålmodighed, fra førerens side.
Men det belønner sig i sidste ende.
Hvordan lærer man ham at være stille?