2.201 visninger
|
Oprettet:
Apport - hvordan træner I? {{forumTopicSubject}}
Jeg har en Finsk lapphund på 1år, som for alvor skal til at lære apport.
Når vi leger kan hun godt hente legetøj og komme med det så vi kan lege trække leg )hun elsker trække leg)
Vi har ikke trænet apport tidligere men nu synes jeg at vi skal til og gøre noget ved det... Hvad gør vi?
Alle råd er mere end velkommen
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 513 Svar: 12.427
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
Først skal hunden lære at holde genstanden uden at tygge i den. Når man siger slip, skal den slippes i hånden eller på stedet, men kun på kommando.
Hvis din hund ikke er glad for at holde, er det vigtigt at du giver kommandoen slip lige inden hunde af sig selv spytter den ud, så det er dig der afslutter øvelsen og du kan belønne hunden for den gode gerning.
Apport skal indlæres så det betyder "saml op - hold" så hunden tager genstanden og holder den til du slipper. Under indlæringen bruger folk ofte en del forskellige kommandoer som "tag" "holde" osv, men det skal altså være apport der dækker dem alle sammen. Uanset om genstanden ligger lige foran hunden eller kastes langt.
Undskyld for evt. fejl men har en brummende kat liggende på skødet og delvist på computeren..
dec 2008
Følger: 29 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 384 Svar: 8.658
jan 2009
Følger: 1 Emner: 6 Svar: 46
Min hund har lært det på den måde der hedder tvangsapport, som nogen kalder det.
Du skal ikke være hård ved din hund selv om det hedder tvangsapport! husk det!
Men som de andre siger start baglæns.
Hunden sidder ved din side og du giver kommandoen apport eller et andet ord.
Kræver tålmodighed, min hund åbnede munden efter et par forsøg og der fik hun apporten i munden. Husk at give ros!
Så skal de lære at holde fast, kommandoen "Hold fast eller et andet ord"
Det kan gøres ved at understøtte dens underkæbe forsigtig. Hvilket også gør den ikke tygger, som Anja skrev
Bagefter kommer slip kommandoen.
Når din hund er sikker i træningen, så skal den lære at samle op fra jorden. Dette kan godt kræve en god tålmodighed.
Ikke alle hunde bryder sig om at få græs i munden sammen med apporten første gange.
Der kan du tage 2 mursten eller noget lignende. I hver ende af apporten, så der er lidt luften mellem græsset og apporten. Det virker fandt jeg ud af.
Så går du videre med apporteringen derfra. Ligger apporten for fødderne af hunden på jorden og siger apport/hent, Derefter øg lige så stille afstanden mellem hund og apport. Til sidst burde du jo kunne smide dummien af H til og sige apport/hent og hunden henter den^^ Husk ros da den faktisk er det vigtigste heh^^
Men det kan anbefales at tage til en jagtklub der kører hundetræning, som regel til foråret.
mar 2009
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 12 Svar: 37
Anja: Ja, hun ELSKER at tygge, så den med hånden vil jeg helt sikket prøve.
Kenneth: Tak for de gode råd - Jeg vil starte med at træne "hold" og så må vi se hvordan det går...
Apport - hvordan træner I?