{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
934 visninger | Oprettet:

Forventninger til træningsplads+træner {{forumTopicSubject}}

Inspireret af en anden tråd kunne jeg godt tænke mig at få flere syn på hvilke forventninger man hver især har til sin træningsplads og træner.. Og holdkursister endda.

Hvad er en god træningsplads for dig?

Kom gerne med dybtegående svar, også omkring ambitionerne for træningen og hvad der ellers kunne være relevant.

Vil meget gerne ind på :

- trænerens rolle
- træningens opbygning
- motivation
- kursisternes samarbejde
- stimulering af drift og træninglyst

Det er ikke et spørgeskema, fortæl med jeres egne ord hvad i forventer, kan lide og måske bliver irriterede over =)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Forventninger til træningsplads+træner
  • #1   15. sep 2009 Nu tager jeg den lidt som et spørgeskema. Sådan har jeg nemmest ved at få en ordentlig tilgang. smiley

- trænerens rolle
    - en vejledning og hjælp. Træneren skal være god til at forklare hvordan en øvelse skal opbygges og gennemføres, samt hvordan han forventer vi gør, og vores hunde reagerer.
    Træner skal være en hjælp, og har man spørgsmål til øvelsen skal det være nemt at komme og få hjælp. Når timen er slut forventer jeg også at vedkommende er til at snakke med, og kan komme med råd om evt. adfærdsproblemer eller andre problemstillinger.

- træningens opbygning
    - Man starter med teori. En snak om hvad der skal trænes i dag, og en gennemgang af evt. nye øvelser. Er der nye øvelser forventer jeg at træneren går i dybden med udførelsen af dem.
    Jeg har jo mere eller mindre kun trænet i en klub, så for mig falder det helt naturligt at man gør som vi gør.. Er ikke sikker på at jeg helt ved hvordan jeg ellers skal svare?

- motivation
    - Det er vel udelukkende trænerens måde at fremlægge tingene på, der motiverer? Hvis det er en irriterende træner, der simpelthen bare er utilgiveligt kedelig at høre på, er det begrænset hvor motiveret man er. Hvis ikke man har et klart mål både mht. til hvad ens hund skal kunne, men træner på et mere hygge-orienteret plan, er man jo nødt til at have en træner der kan sætte gang i en.. Det er lidt ligesom med hundene..

- kursisternes samarbejde
    - Tja. Det er rart med et velfungerende hold, hvor folk er glade for hinanden og kan snakke i pauserne, men når det kommer til stykke bruger jeg ikke mine medkursister til særlig meget?
    Selvfølgelig er der et samspil i selve træningen, men derudover er det ikke så essentielt.

- stimulering af drift og træninglyst
    - Igen forventer jeg at træner kan hjælpe med at finde den bedste måde at stimulere hunden på. Om det så er et legetøj, godbid, kropssprog, så forventer jeg en hjælp (i opstarten i hvert fald) til hvordan jeg skal finde ind til det.

Generelt er det vigtigt for mig at føle at der er nogle reelle fremskridt!.. Hvis jeg synes vi laver det samme igen og igen, og ikke kommer nogle vegne, gider jeg ikke.. Jeg har ikke nødvendigvis stort behov for ros, men det er bare det fedeste i hele verden når man kan mærke at der sker noget!!.. Når man får forklaret noget og tænker "aha" for derefter at træne det derhjemme og tænke "Guud, det virker sq!"..

• #2   15. sep 2009 Jeg forventer en træner der kender til flere træningsmetoder, og kan gennemskue hvilken vinkel et givent hundepar (hund og fører) skal gribe træningen an fra.

Jeg forventer træneren ser alle kursister individuelt efter hundeførerens race, ambitioner og niveau - dvs linjetræning er i min verden udelukket til langt de fleste træningsdage.

Jeg forventer at jeg har lov, ret og bliver ansporet til at bruge den motivation der er gældende for min hund.
    - Og jeg forventer at træner har overblik over horledes kursister skal placeres så alle kan "være til".

Jeg forventer at kursisterne såvel som træneren kan give råd og en hjælpende hånd hvis der er brug for det.
    - Måske har en kursist erfaringer som træneren ikke har, og på en træningsplads må al hjælp være kærkommen.
    (kort forklaring: jeg ville hjælpe en medkursist med en voldsomt gøende hund der af ejer blev forsøgt kontrolleret med et "nej" og efterfølgende kiks - træneren beder mig blande mig udenom, sådan trænede de der og hun bestemte)

Jeg forventer at man på træningspladsen bliver vejledt i at håndtere iver og drifter uden at mane dem til jorden og stadig forvente en træningslysten hund.

Jeg mener ikke at mine forventninger er forskruede eller overdimensionerende, jeg betaler for kurset og forventer at træneren er kyndig og kan lære fra sig =)

• #3   15. sep 2009 Jeg forventer en engageret og motiveret træner, som har viden og lyst til at give den videre.
    Jeg behøver ikke være enig med træneren i alt (og forventer heller ikke at det forlanges at træners ord er lov), men ved "uenigheder" er det jo rart med en træner man kan vende sine synspunkter med.

Når jeg går til træning, så er det for at få nye input, at få råd og vejleding osv, som jeg så kan gå hjem at arbejde videre med. Jeg følger ikek trænerens ord slavisk, men tager det jeg kan bruge og bruger det.

Derudover tilbyder en træningsplads jo distraktioner og udfordringer som man ikke sådan lige kan opstille hjemme, og det er en god motivation til at sætte mål og nå dem, når man møder op på en træningsplads hver uge og viser hvor langt man er nået (og får hjælpe til at komme videre)

Derudover er træningspladsen osse et sted hvor jeg hygger mig med en del af de andre hundeførere, sludrer om hundene og mødes med enkelte af dem og træner udenfr klubbens almindelige træningstider.

• #4   15. sep 2009 Anja - Træner i på en linje? Hvor i alle skal lave de samme øvelser?

den teori i starter med, hvordan foregår den? Altså fortæller træneren hvad det er i skal træne og hvorfor det er godt at hunden kan de ting eller hvordan?

Forsøger lige at få dig til at uddybe lidt =)

• #5   15. sep 2009 Hov ja -jeg forventer osse individuel træning forstået sådan at træner har forståelse for at ikke alle hunde er ens, og at ikke alle lærer lige hurtigt osv.

Jeg foretrækker hold hvor man kan "sættes igang" og så gå ud og arbejde selvstændigt, hvor træner så går rundt og hjælper hvor der er behov for det.

Det er helt fint at lave noget "gruppearbejde" en del af tiden, men jeg er ikke til holdtræning hvor det hele foregår i en gruppe og alle skal lave det samme

• #6   15. sep 2009 Vi forventer vist det samme Mic =)

• #7   15. sep 2009 Nina,
    spørg endelig! Sådan kan jeg nemlig bedst forklare smiley

Ja, vi træner på linje.. Har før set det omtalt negativt herinder, og forstår det egentlig ikke, for jeg synes det fungerer fint.
    Hvis der er en HF der har svært ved øvelsen, eller hvor hunden distraheres eller af andre årsager har brug for hjælp, går træneren hen og arbejder med vedkommende, eller tager vedkommende lidt væk og går med, mens de andre fortsætter..

Træneren fortæller hvad der skal ske. Vi har alle en plan over holdet, hvor der står hvad vi skal fra gang til gang. Den bliver ikek altid fulgt slavisk, men er mere noget træner læner sig op af. Så kigger vi på den, og snakker om øvelserne. Er det nye øvelser gennemgår vi opbygningen af øvelsen, samt hvilket formål den tjener. Hvad kan vi f.eks bruge rundering til, og hvordan er det meningen øvelsen skal se ud i fremtiden, når den er 100% indlært. Hvorfor starter vi på det punkt vi gør, og hvordan skal vi i fremtiden bygge videre..

Spørg endelig om mere.. Er lige kommet hjem for en time siden, så det falder mig ikke helt klart hvad der er at sige smiley

• #8   15. sep 2009 Det er i hvert fald tæt på kan jeg se hehe...

Jeg HAR været et sted hvor det hele foregik på række (v havde endda hver vores pæl som markerede vores plads i rækken), og så blev der ellers brølet kommandoer. Skidt pyt med hund og fører niveau osv. Kunne hunde ikke "stå" endnu, jamen så måtte man jo bare stramme ballerne og prøve at overtale den til det, i de 5 sekunder man havde til det, indtil næste kommando blev brølet.

Puha -der kom jeg så 2 gange -2. gang primært i håbet om at det var en engangsforestilling med rækketræningen, men det var det ikke... så vi fandt et andet sted

• #9   15. sep 2009 Jeg vil gerne lige pointere at det ikke foregår sådan som Michelle opridser det.

Vi står alle på en række, og så går vi feks. lineføring, med vendinger og sving tilpasset holdets niveau.
    Afdæknin.
    Sit.
    Skiftevis indkald hvor træner holder hunden, og ejer går væk og kalder.

derefter laver vi f.eks stressøvelser, hvor vi står i en rundkreds med et vist mellemrum, og øver i at bevare kontakten, mens man skiftevis går imellem de andre..

Det gør vi dog ikke så meget på det hold hvor jeg går nu..

• #10   15. sep 2009 Anja -men træner i sådan hele tiden, eller laver i osse selvstændigt arbejde?

jeg synes rækketræning kan være godt (ikke lige på den måde jeg oplevede det der hvor jeg var) i begrænset omfang og ikke hver gang. Men en hel time sådan ville jeg være meget ked af

• #11   15. sep 2009 Anja - Grunden til at i hvert fald JEG ikke er tilhænger af linjetræning er, at ikke alle hunde er ens i metode, niveau og raceegenskaber (træningsvillighed) og ikke mindst ejerens ambitioner..

Linjetræning er DØDSYGT når man som jeg selv er ivrig træner og gerne vil se fremmad med viderudvikling frem for at blive holdt tilbage af de førere der ikke har den samme lyst, forståelse og ambitioner.

En ting er hvad JEG synes, men min hund kommer hurtigt til at synes træningen er kedelig og lede efter adspredelse når jeg for 12. gang beder den udføre sit, stå og dæk-kombinationen..

Hvad de andre hundeførere efter min mening KAN bruges til, er at være baggrundsstøj og distraktioner for mig og min hund, og jeg så skal være en spændende hundefører for at fastholde træningsiveren og viljen til at samarbejde på trods af andre hundes nærvær..

Giver det mening?

• #12   15. sep 2009 Rækketræning er supergodt i at vise sin kontakt, lineføring og indkald af med - en slags test om man vil.

.. jeg undrer mig lidt over "stressøvelser", hvilken teori bygger jeres træner det på? Som jeg ser det træner i kontakt.. Men hvor kommer det stress der ind?

Hvis det er at holde hunden i afslappet tilstand når en anden hund passerer undrer jeg mig lidt over at den skal holde kontakten og ikke bare sidde/ligge roligt ved siden af nemlg..

• #13   15. sep 2009 Michelle,
    nej, vi træner ikke sådan hele tiden.. Nu hvor jeg er på unghunde 2 (tredje sæson) laver vi det som opvarmning. Lydighed er sådan set bare opvarmninger på holdet.

På hvalpeholdet var linietræningen en større del af holdet. Selvfølgeliv var vi ikke alle lige langt, og det forventedes der heller ikke.. Men på et nogenlunde niveau.. Som sagt var der rig mulighed for at tage sig af den enkelte, og jeg har f.eks ofte, ofte fået hjælp til min lineføring (lineføring er dødssygt, og det er først nu jeg har fået den på plads)..

På det hold jeg er nu, starter vi med linietræning som opvarmning. Så laver vi apport, rundering eller spor, eller måske stressøvelser. Men vi starter altid med linietræning.. Jeg har aldrig tænkt over det som noget skidt, og er derfor helt tilfreds med det.

Nina,
    ja, det giver bestemt mening smiley og til den slags er de andre HF jo guld værd!!.. Alle øvelserne glider jo som smurt derhjemme, udfordringen kommer først når man skal indlære en ting, og bevare kontakten blandt de andre..

• #14   15. sep 2009 Nina,
    det er bare kontaktøvelser. På papiret hedder de stressøvelser, og du må ikke spørge mig hvorfor. Jeg kan måske spørge min træner i næste uge.

De handler udelukkende om at bevare kontakten, mens de andre udgør en distration i form af at de er tæt på, og foretager sig ting, såsom at gå slalom imellem de andre hundeejere. Fokus er udelukkende på kontakten.

• #15   15. sep 2009 Nina -ja det giver absolut mening. Det er det samme vi bruger hinanden til på "min" træningsplads. Og når folk når lidt længere end begynderstadiet, forventes det osse at hundene kan gå på plads, holde kontakt, blive liggende i dæk osv, selvom de andre hunde går 10 cm fra dem osv.
    En øvelse der blev brugt en del på det hold jeg gik på med Reiki, var at hundene blev dækket af nærmest i en stor "bunke" og så blev der ellers kaldt hunde ind en af gangen. De øvrige skal self pænt blive liggende.

Vi brugte osse at dække/sætte hundene af, og så ellers gå rundt mellem hinandens hunde og "lokke" ved f.eks. at hoppe lidt og være lidt sjiv at se på og sådan. Dette self kun med de hunde der faktisk kunne kapere sværhedsgraden.

Men den slags brugte vi hinanden til når vi trænede gruppe -mens meget af tiden gik med at vi var endten noge få stykker eller bare en selv, der gik og arbejde med et eller andet, og så gik trænerne rundt og hjalp hvor der skulle hjælpes.

Det er så samme sted Gaia og jeg starter nu hvor sommerholdet er slut -Reiki og jeg er rykket til en ande træningsplads så vi kan træne Rally

• #16   15. sep 2009 Anja - Når i så træner rundering osv.. Venter i så på tur?

Ja du må undskylde du sådan bliver udspurgt, men du er den eneste anden end Mic som gider deltage, og Mic og jeg har ens forventninger *GG*

• #17   15. sep 2009 Anja -nu skriver du jo selv lige nøjagtigt det jeg ser som problem med rækketræning: lineføringen er dødsyg;o)

Jeg synes lineføring er sjovt. Og dte med begge mine hunde, selvom de er på lidt forskelligt niveau.
    Det rækketræningen fratager mig, er nemlig muligheden for at være kreativ og gøre lineføring interessant for både mig og hunden.
    Når man træner på række, s er det jo gerne sådan at man gå x meter fremad, laver et sving, går fremad, dæk, går fremad, sving osv.

Når jeg træner selvstændigt kan jeg gå zigzag, venstresving, lære hunde at "bakke"/flytte bagparten hele vegen med rundt i en 360graders vending til venstre, stoppe, løbe, gå langsomt osv
    -og det altsammen lige top når jeg/hunden har behov for det. år jeg træner lineføring, så bruger jeg (særligt i starten) ikke meget at korrigere, sige kommandoer osv når hunden går for langsomt/for hurtigt, for langt væk osv. Meget af dette kan nemlig korrigeres ved blot at skifte retning eller skifte tempo, så hunden igen er opmærksom.

Og det bliver mig fratget ved rækketræningen,

• #18   15. sep 2009 Nina,
    spørg endelig! Jeg fortæller gerne smiley

Ja, vi venter på tur. På hvert hold er der to instruktører, og de tager hver omkring halvdelen af hundene med sig.
    Mens vi venter opmuntres vi til at træne forskellige ting efter vores eget humør. F.eks afdækning, lineføring, halsgivning eller hvad vi ellers synes vi kan bruge tiden på. Dog er det også okay, hvis vi ikke laver noget. Ofte bliver min Basse f.eks opkørt mens hun venter på den slags, og jeg sidder derfor roligt med hende, og øver i at stresse ned.

Michelle,
    spørgsmålet er vel bare om lineføring blev så dødkedeligt fordi vi gjorde sådan, eller bare fordi JEG personligt havde svært ved det? For de andre på holdet har på intet tidspunkt givet udtryk for at de var så trætte af det som jeg var.. Men de fungerede også bedre til det.
    Ja, vi får kommandoer som "venste, højre, og omkring" smidt ud, men under selve lineføringen går vi jo ikke længere på en lige række, da vi går i hver vores tempo.
    Og vi bliver opmuntret og instrueret i at være sjov og morsom ved at trippe, danse, snakke lyst osv. Og hvis hunden falder ud, skal vi lave en lille "ballerina" hvor vi vender og går tilbage, for at få hunden på plads igen. Der er altså ikke balle for ikke at gå ens..

Nu hvor jeg har fået styr på min lineføring (hvilket jeg har, jævnfør en tidligere tråd hvor du hjalp) synes jeg ikke længere det er så dødssygt..

• #19   15. sep 2009 Anja -det er ikke så meget hvorvidt man går på en lige linie nej. Men det er stadig svært at være "kreativ" og interessant, når man går og venter på kommando til den ene eller anden øvelse eller retningsskift.

• #20   15. sep 2009 Det giver i øvrigt osse en fører der ikke er 100% fokuseret på hunden, hvilket godt kan gøre det lidt svært når det er en utrænet hund man har med at gøre;o)

• #21   15. sep 2009 Og i øvrigt dejligt at høre at det virkede for jer:o)

Jeg synes lineføring er fanatstisk. Nok tildels fordi mine hunde osse synes det, og villigt deltager i at gøre det spændende. Og det er jo netop det at man self (ligesom jer) er villig til at te sig tosset under indlæring, men osse det at man ikke bare går i en retning, så i den anden osv.

• #22   16. sep 2009 Anja - Min ide er noget anderledes end "de andre venter og træner alene"

Apport, indkald og spor kan sagtens trænes mens man er i solo-mode og trænerne går rundt.

Spor bliver tit gjort til noget helt specielt på en træningsplads, men det kan sagtens klares alene i en dertilrettet afdeling af pladsen.
    - Ligeledes med feltsøgning hvis dette bruges.

Rundering .. Nej, der skal man nok have træneren med med mindre det er rundering på en død genstand man øver.

Disse områder kan øves alene i det tilfælde at træneren har klarlagt teori, øelsens opbygning og hjælper hver enkelt hund og fører i gang mens jensen måske øver lineføring, hansen øver stress ned, poul øver kontakt og iben og hans hjælpes med at øve "at passere en anden hund".

Hvad jeg vil frem til er, at man ikke behøver have træneren til at overvære hvert sekundt af alle kursisternes træning, men er kompetent nok til at holde et overblik og kan hjælpe hvis behøvet..

• #23   16. sep 2009 Nina,
    sporer lægger vi inden vi starter, og så går vi det samtidig.. Vi kunne sagtens træne det hver for sig, men sådan er vores træning jo så ikke tilrettelagt..
    Rundering er stadig under opstart, så det er udelukkende noget vi træner med træneren. Ingen af os er endnu godt nok inde i det, til at kunne træne selv. Hundene er stadig ved at lære kommandoen og øvelsen helt.

Træneren overværer heller ikke hvert sekund. I hvert fald ikke nu. På hvalpeholdet er der meget mere overvågning, og det forventes mere eller mindre at han ser hvad alle laver konstant.
    Vi kan sagtens gå og træne ting selv, og nogle gange får vi også besked på bare selv at varme op, som vi vil med f.eks lineføring, indkald, apport og den slags. Der er meget friere rammer på mit nuværende holds niveau end der var tidligere, og ofte øver vi ting hver for sig. Som f.eks apport, hvor vi går ud i hvert vores "hjørne" af banen og øver. Så går træneren på runde, og kommer med nogle kommentarer, spørger om vi er i tvivl om noget, kigger lidt og hvad der ellers passer ind.

Michelle,
    lige et sidespor: Efter at have brugt klikkeren har hun virkelig fået øjnene op for det! Hun er så frejdig under lineføring, at hun næsten går med spanske skridt.. Jeg har efterhånden lineføringen så godt ind, at jeg godt tør gå fri ved fod. Hvis vi er ude at gå alm. tur, og jeg laver en lyd for at få kontakt, søger hun helt selv hen for at gå på plads, mens hun smiler stort! Det er lækkert når den slags lykkedes!:.

• #24   16. sep 2009 Anja -ja det er super fedt når det er sådan. jeg er glad for du kunne bruge nogen af mine tips (som tildels er tyvstjålet fra andre hehe) :o)

Og det er SÅ fedt når noget man har slåsset med længe pludselig lykkes:o)

• #25   16. sep 2009 Michelle,
    det er det nemlig.. Og det går virkelig godt.. Hun er simpelthen så glad for det, og nyder det nu lige så meget som alt andet træning.. Det er så lækkert..
    Nu arbejder jeg på at få hende HELT ind, så hun klistrer til låret. Hun går nemlig omkring 5-10 cm ude med hovedet, og jeg vil gerne have hende helt ind.. Men hun forstår det rimeligt godt.. Det er satme effektivt at træne den slags med en klikker.. Og så gør jeg det et par gange om dagen, på forskellige steder, og blandt andre hunde og mennesker.
    Det har også virkelig styrket kontakten generelt..

Kommentér på:
Forventninger til træningsplads+træner

Annonce