{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
562 visninger | Oprettet:

Kontaktøvelser med spjæt i? {{forumTopicSubject}}

Ja, der skal helst ske noget, så er det hele altså bedre..

Vi er lige startet op igen efter en alt, alt for lang sommerferie, og jeg har derfor ekstra fokus på kontakten..

Sådan noget med at sidde og distrahere med en godbid, og få øjenkontakt synes vi er ganske nemt, og jeg mærker ikke så meget til eller fra, når det så skal overføres i træningen..

Noget der rigtig virker er når vi "varmer lidt op".

Jeg får hende til at sitte foran mig. Så løber/lunter jeg bagud mens jeg snakker med hende og har øjenkontakt hele tiden. Pludselig stopper jeg op og giver en kommando som sit, stå eller dæk, og roser voldsomt med snak og godbidder. Og så på igen... Den slags er hun super-glad for, og halen kører konstant! Det er virkelig noget der virker.

Når vi efterfølgende øver lineføring (som VIRKELIG er dødens pølse for os) går det hele bare super, og hun er SÅ meget på, og søger selv kontakten..

men men men, har I flere gode af den slags øvelser? Hvor der er fokus på kontakten, men det er en sjov og aktiv øvelse, som får vufi til at komme i stødet?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Installation kogeplade 600 kr.
  • Min cykel er punkteret. Jeg har brug for hjælp til at fikse det i dag? 300 kr.
  • Hjælp til at montere fjernsyn på på væggen. 890 kr.
  • Opsætning af reol og billeder 750 kr.
  • Fikse geberit væghængt toilet, der løber 1.000 kr.
  • montering af gardiner 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Kontaktøvelser med spjæt i?
  • #1   26. aug 2009 Hvilke kontaktøvelser der er gode, afhænger jo meget af hvilken hund man har.

Det lyder umiddelbart til at det ikke er det at FÅ kontakten der er problemet, men det at HOLDE den -er det korrekt forstået?

Gaia er kontakt-narkoman, så for hende skal man nærmest bare gøre noget... hvad som helst... og så er hun der.

Men reiki er mindre fokuseret. Han er lynhurtig til at give kontakten, men man mister den så snart han synes det bliver lidt for ensformig eller kedeligt.
    Så når jeg træner med ham, så starter jeg op med lige at få kontakten. Jeg laver ikke en egentlig kontaktøvelse, men stiller mig bare, venter til han tilbyder kontakten, og klikker/roser for det. Det gør jeg et par gange og så er vi klar til at starte.

Lineføring er heller ikke et hit her, hvis man holder sig til den slavisk udførte af slagsen. Gør det spændende, og sørg for at hunden aldrig HELT kan forudsige hvor du går hen og hvad du gør. Det vil tvinge den til at være opmærksom på dig, og dermed får du MEGET nemmere ved at holde kontakten, og hunden bliver mere fokuseret på opgaven fordi det er sjovere.

Jeg bruger meget at gå i zig zag (3 skridt den ene vej, skarp højre/venstresving og så 4 skridt den anden vejn, skrapt sving skridt den ene vej osv -antal skridt er bare eksempel. varier det så det ikke er forudsigeligt), skift tempo, og har i god kontakt, så osse fra højt tempo løb, til meget langsom gang/fuldt stop osv.

Lineføring KAN være dødens pølse, og det bliver ikke bedre af at mange hundeførere render rundt og gør det samme og det samme og det samme og... Hvis hundefører keder sig, så gør hunden osse. Så spice it up -det skal være sjovt, uforudsigeligt og spændende:o)

Beklager -det blev ikke nogen fede kontaktøvelser herfra. Blot lidt tips til lineføringen, som jeg selv har slåsset med, indtil nogen var så venlige at ruske lidt i mig;o)

• #2   26. aug 2009 der var ikke rigtig nogen der havde et værdifuldt input..?

• #3   26. aug 2009 I øvrigt -med Reiki har jeg brugt meget at gøre ingenting. Det lyder måske lidt tåbeligt, men fordi han så hurtigt keder sig, har jeg brugt det "imod ham" for at få ham til selv at ønske at have kontakten.

Så jeg stiller mig med snoren i den ene hånd, og venter egentlig bare på at han keder sig. Når han gør det, kigger han jo på mig i håb om at jeg finder på noget sjovt -og så snart han gør det, er det self der jeg gør netop det -finder på noget sjovt.
    det er lidt omvendt -de fleste gør jo noget sjovt for at få kontakten. Vi gør istedet noget sjovt NÅR jeg får kontakten;o)

i praksis ser øvelsen så måske sådan ud:

Jeg venter på kontakt, han giver den, vi går afsted og træner et eller andet. Mister jeg kontakten stopper jeg, venter på den, han giver den, vi går videre og gør træner et eller andet igen
    I begyndelsen var det self top-sjove ting der skulle trænes for at han fangede det, men efterhånden er det alt fra lineføring til små lege.

Derudover trænes der de klassiske kontaktøvelser med en kikser i hver hånd, vent til han kigger, og så får han kiksen osv

• #4   26. aug 2009 du har helt ret. Det er ikke svært at få kontakten, men svært at beholde den, for hun bliver nemt distraheret, og ting skal være sjovt for at hun gider.

jeg synes ikke selv jeg gør det slavisk, når vi øver lineføring halvløber jeg altid, eller tager små hoppende museskridt. Går omkring 5-10-15 skridt afhængig af hvordan det går, og stopper så op og belønner og roser hende rigtig flot. Undervejs snakker jeg til hende i en spændende og lyd stemme og siger "ihh, hvor er det flot, dygtig bassehund, moars pige er sååå fin, bubba-lub" og den slags pjat.. Men ja..

Jeg har nemlig også slåsset SÅ meget med lineføring! Jeg kan mærke en forbedring i det, og pludselig gik jeg rigtig meget opaf (i forhold til vores niveau i hvert fald) men nu synes jeg ligesom vi sidder fast.. jeg kan under ingen omstændigheder gå 50 eller 100 meter og beholde kontakten. Det er simpelthen umuligt.. Vi er milevidt fra at nå det punkt lige pt..

Når jeg ellers øver kontakt, placerer jeg hende foran mig og kigger lidt op. Når hun så kigger væk, kigger jeg på hende. I det hun kigger på mig klikker jeg, roser rigtig meget og deler ud af godbidder.. Og jeg er så småt ved at øge tiden, for at forsøge at bevare kontakten i et sekund ekstra osv..

men ja, synes fandme det er en kamp.. Hun vil gerne ting, og vil smaddergerne træne, men lineføring er bare bvadr smiley

• #5   26. aug 2009 Jeg træner i øvrigt også de klassiske med kiks i hver hånd, kiks i hånd lige foran hund, kiks i hånd et andet sted, kiks bag ryggen osv.. Kiks i bevægelse..

Til dels lader jeg hende søge kontakten, men den der var god.. Det tror jeg at jeg vil prøve i morgen.. hvor vi stoppe alt og står, men når hun så søger kontakt laver vi noget sjovt træning! Bruger du også klikker til det, eller bare ros og lys snak? Klikkeren er stadig lidt ny for mig, men hun har bestemt forstået den..

• #6   26. aug 2009 Kunne lige se du bor i KBH -så vil jeg ikke tilbyde at vise vores træning i praksis;o)

Men det jeg skriver i sidste indlæg, giver jo netop at hunden finder ud af at der KUN sker noget sjovt når man har kontakt. Ingen kontakt = man skal røvkede sig indtil man igen kigger på moar.

Jeg bruger i øvrigt ikke at snakke til hunden hele tiden. Jeg gjorde det førhen, men på et kursus blev jeg gjort opmærksom på at den evindelige snak jo faktisk for hunden bare ender med at være baggrundsstøj.
    Og da først jeg fik vænnet mig til at give kommando, tie stille, rose når ros var på sin plads og så tie stille igen, skal jeg lige love for det gik fremad.

-for så betyder det man siger pludselig noget. Når der roses så synes reiki det er superfedt. Han får et opmuntrene ord hvis jeg kan se at kontakten er ved at ryge, men ellers tier jeg stille.

• #7   26. aug 2009 Jeg bruger både klikker og alm ros (ikke på en gang self), det er lidt forskelligt. Han fungerer på begge dele.

Men jeg synes klikkeren er super når det er kontakt der trænes.

• #8   26. aug 2009 der har du også en pointe..
    men altså, når vi er på pladsen og de andre hunde er der, er jeg virkelig nødt til at snakke med hende for at beholde kontakten!.. men det kommer forhåbentlig med noget mere træning..
    Hun er super-fokuseret på andre hunde, og vil allerhelst lege med alle hele tiden..

Men synes da du har givet mig noget jeg kan bruge, skal prøve det i morgen..

Hvor jylland bor du da?

• #9   26. aug 2009 Anja -på træningspladsen gjorde jeg i starten det med reiki, at jeg trak lidt væk fra de andre. Reiki lader sig MEGET nemt distrahere, hvis han kan finde den mindste anledning til det.
    Så jeg trak en smule væk fra de andre, og så brugte jeg igen den der med at vente og gøre ingenting til han gav kontakt (dog havde vi trænet kontakt med de almindelige kontaktøvelser med godbiderne, så han vidste at kontakt = godt).

Efterhånden som han er blevet bedre, kan vi så osse gå midt i flokken og holde kontakt.

Vi starter dog stadig hver træning med bare at stå stille til han giver kontakt. I dag tager det dog kun få sekunder før han tlbyder kontakten, og så går vi igang.

• #10   26. aug 2009 og jeg bor i vestjylland -så det er temmeligt langt væk;o)

• #11   26. aug 2009 Jeg holder også stor afstand under lineføring. Jeg kan sagtens stå tæt på de andre, for så er hun på, da hun som udgangspunkt godt kan lide træningen.. Men ja, lineføring er røv. Især fordi vi oftest starter med det, og for mig ville det være ideelt, hvis vi først trænede andre ting, så hun kom lidt i spjæt og var rigtig inde i det hele..
    Hvis jeg ikke er konstant aktiv blandt de andre under lineføring, står hun og forsøger at komme i kontakt.. Så jeg hopper og danser, ter mig, og snakker til hende.. og går kun en tredjedel af alle andre, da jeg må gøre flere stop smiley

• #12   26. aug 2009 En af grundene til at jeg er rigtig glad for at være begyndt med klikkeren, er at jeg er sikker på at det vil hjælpe med at få en bedre kontakt!.. En formidabelt væktøj som jeg har set frem til.. Og Bassen lader også til nemt at forstå den, og fatte at NU træner vi..

• #13   26. aug 2009 Anja -tricks er faktisk osse gode til at give kontakt. Når man lærer hunden tricks (de kan jo godt være af lidt mere praktisk art, hvis man gerne vil lave noget der ikke bare er "for sjov"), leger man jo sammen og det er for de fleste hunde et hit, fordi stemningen er lidt mere afslappet end den typsik er til træning.

Og igen -selvom du self skal være sjovt at følges med (og derfor er klappen på låret og lidt sjove hop o.l. self fint), så prøv evt at skifte det lidt ud med tydelige retningsskift (med tydelig mener jeg kropssproget). Skift retning og tempo MEGET ofte og sørg for at der er knald på lineføringen. Du kan på den måde tvinge hunden til at være opmærksom på dig, for ellers bliver den ganske enkelt trampet ned (og nej du skal self ikke træde på den).

Jeg kan lige prøve om jeg kan få lavet lidt video af Reiki eller Gaia i morgen, så du kan se hvordan vi træner lineføring (Gaia er ikke så trænet. Reiki lidt mere trænet, men som sagt meget let at distrahere)

• #14   26. aug 2009 Michelle,
    hun er også glade for tricsk.. Vi laver ikke så mange af dem, da vi jo træner efter brugshundeprogrammer, men vi laver noget.. Hun går f.eks på bagbenene og kan stort set hoppe op og ned på alt.. Lidt nogle pjattede ting, men hun morer sig gevaldigt når det skal læres smiley

Jeg vil meget gerne se videoer hvis det kan lade sig gøre! Jeg synes virkelig den slags hjælper, og især hvis man kan få en dybere analyse af det..
    Jeg så godt din fine video med Gaia forleden dag smiley

Jeg øver retningsskift, men tager dem meget flydende. Vi laver ikke strenge vendinger, men jeg drejer hvor hun skal følge mig. Når først hun er med på at der skal laves lineføring, holder hun faktisk rimelig godt øje med mig, og selvom jeg f.eks stopper meget, meget brat sidder hun prompte og kigger spændt op på mig smiley

Som sagt vil hun gerne, men lige den slags ting hvor det bare skal være på plads, er noget der keder hende, og jeg skal derfor virkelig finde en ordentlig tilgang..

• #15   27. aug 2009 Jeg spurgte i øvrigt hvor i Jylland du boede, fordi jeg af og til er i Salling-området, hvor vi har sommerhus smiley

• #16   27. aug 2009 Jamen jeg vil lige prøve at lokke min mor til at filme lidt i morgen så:o)

• #17   27. aug 2009 Ihh, fantastisk!..

det vil jeg se frem til så.. Hvis det lykkedes at lokke smiley

• #19   27. aug 2009 Jeg danser med Karla inden lineføring *lol* altså forstået på den måde, at jeg hopper gadedrengeløb, chaseer til siden, vender en halv cirker, laver valsetrin, hopper baglæns osv. det synes hun er hylemorsomt - og hun tæsker virkelig rundt, for hele tiden at finde det sted hun kan løbe/gå for at få kontakt med mig mens jeg leger denne sjove leg ....

Når jeg efterhånden har fået hende "derhed hvor jeg vil have hende, slår jeg ned i luntetrav/skridt og så er hun jo allerede igang med fri ved fod - glidende overgang...

Dette er selvfølgelig lidt sværere at gøre med snor på smiley

• #20   27. aug 2009 Uha, vi fik lige trænet lidt, dog ikke så lang tid, da varmen tager på hende..

jeg startede med at ignorere hende til hun søgte kontakt. Når hun så gjorde det blev jeg rigtig glad, hoppede og dansede, delte godbidder ud og startede op på noget hyggetræning (sit, dæk osv)..

Jeg kombinerede det hele med klikker og hun var hurtigt med på at kontakt = klik - godbid.
    Vi øvede lidt kontakt med hende på plads, hvor jeg belønnede hver gang hun kiggede, og øgede tiden hun beholdt kontakten.

jeg øvede lineføring ved at sætte snoren fast i bæltet, så jeg kunne få begge hænder frie. Så gik jeg med hende og belønnede for enhver kontakt..
    Og det gik super!! Jeg gik IKKE og snakkede til hende konstant. Sagde faktisk næsten ingenting, men alligevel var hun super på og god til at bevare kontakten. Og der kørte endda en mand på en havetraktor ikke så langt derfra og klippede græs..
    Det gik endda godt, selvom jeg gik langsomt og stille, hvor jeg normalt halvløber og larmer af helvedes til..

jeg er skideglad smiley og guuuud, hvor er jeg glad for min klikker!

• #21   27. aug 2009 Anja -dejligt at høre:o)

• #22   27. aug 2009 det var rigtig fedt..

Men to dårlige ting:
    1. jeg havde forkerte sko på til nyklippet græs, så måtte rende rundt i bare tæer.
    2. jeg havde kæde på hende som altid til træning, men med den hængende line, irriterede den hende. Næste gang skal jeg bruge hendes almindelige halsbånd, for hun var virkelig ikke glad for at have kæde/line dinglende i fjæset..

• #23   27. aug 2009 Har lige været med på en lille lytter, super gode råd! Har haft lidt samme problemer som Anja, men Michelle's råd skal helt sikkert prøves af i morgen!!!

Kommentér på:
Kontaktøvelser med spjæt i?

Annonce