1.006 visninger
|
Oprettet:
Træning på drifter.. {{forumTopicSubject}}
Hey Hey..
Jeg har jo fået lille Fadia hjem, og vi er allerede gået igang med at træne de små ting som sit osv..
Men hvordan får jeg hende til at køre på drifter fremfor mad, har kunne læse flere steder at det er to vidt forskellige ting.. Også resultatet..
Så hvis du træner på andet end godbidder vil jeg meget gerne høre hvordan du fik hunden til at finde ligeså stor glæde i det, som de små vapser jo gør på mad
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 513 Svar: 12.427
Du skal dog være meget obs på, at hun ikke kører op i stressniveau. Så er gufferne bedre
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 513 Svar: 12.427
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.828
Hun søger allerede efter mad, men direkte spor må lige vente til træningen starter op, da jeg ikke selv har helt styr på retningslinjerne, og ikke vil lære hende det forkert Klikker har jeg tænkt mig at tage et kursus i, samt er ved at læse bog om det..
Karina..
Okay på den måde. Så må jeg ned og ha bold med snor i, idag. Tak for rådet
maj 2007
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 48 Svar: 1.756
Vi bruger kun bold som belønning, da hun overhovedet ikke gide godbidder når vi træner.
Men som Karina også siger - Pas på ikke at kører stress-niveauet op, ved for meget bold-leg.
Vi lavede den fejl da Bine var lille, at køre alt for meget drift på hende (lege med bold/pinde-kast og trække-lege hvilket har resulteret i at vi har en meget højt-kørende hund som vi har måtte arbejde meget med at få ned igen. Men nu efter et halvt års træning er hun langt om længe begyndt at slappe mere af.
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Ta en snor, og et skind, skindet kan du få fra rygge af en gl. læderstol på genbrugspladsen.
Du kan også bruge en gl. undertøje eller lign.
Bind snorern i den, og så trækker du den rundt, og hunden vil prøve at fange den.
Når hunden fanger den, så vil den ruske, men nu tager du en løbetur sammen med hunden, du løber i ring, dig i centrum og hunden yders. så løber man ikke sig selv træt.
Når du har løbet et par omgange, så trækker du hunden ind til dig, sætter dig på hug ved siden af hunden, hunden har stagig bytte i munden,
Nu tager du den venstre hånd, og lægger over skulderen på hunden, lader bare hånden hvile, og den højre hånd tager du under hagen på hunden, og bar holder den der,
Når du har siddet der et stykke tid, tager du stille og roligt fat i byttet, og siger slip. stille og roligt. så vil hunden slippe af sig selv.
Når hunden slipper lægger du det ned på jorden foran hunden, og så rejser du dig, har fat i hunden, og så går du over byttet, hunden må ikke få fat i bytte når du rejser dig. når du har gået et par skridt, roser du hunden,
På denne måde kan du få hunden op i byttedriften. og det er bytte driften man skal bruge stor set hele vejen igennem træningen, spor felt, lydighed.
Det er vigtigt at leg byttedriften ind, men de fleste hunde har det i sig.
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
De to drifter er gode til hver sine ting, og jeg synes en kombination er det, der giver det bedste resultat.
For meget guf - en langsom hund. For meget bold - en ukorrekt men hurtig hund.
aug 2006
Først og fremmest, er det IPO, du vil træne?
I så fald:
Du betræder omtrent en halv kvadratermeter græs (KUN betræde, IKKE trampe). Smider godbidder i det betrådte område og sørger for, at ingen af gufferne er uden for området.
Lad det ligge i tyve minutter og sæt så hunden til at søge guffer.
Det vil for hunden lave en forbindelse mellem underlaget og det at få guf - en god kobling inden de reelle spor starter.
aug 2006
At lave boldmotivation er nok for de fleste mere teknisk end forventet.
Når man leger med bold med snor for at stimulere byttedriften, skal man for sig selv have indøvet noget teknik.
Man skal med bolden simulere et byttedyr - en hare - som jo som bekendt bevæger sig rykvis i zigzag. Denne bevælgelse skal vi lave med bolden på jorden, og lade hunden jage. Vi skal ikke gøre det ALT for nemt for hunden - der skal være reel jagt, ellers stimulerer vi ingenting.
Ligeledes skal man ikke putte bolden i munden på hunden (Det gør 90% nye ;o) ) Den skal fanges.
Når så bolden er fanget, skal der indledes en trækkeleg. Det gøres ved at lave et fast modtræk i bolden og i det øjeblik hunden trækker bagud (ikke rusker), giver man efter og går med. Et godt modtræk udløser fuld jackpot, man slipper bolden.
Undlad at ruske i bolden, og stå selv forholdsvis stille og lad hunden arbejde.
Når du laver trækkeleg, så vend ryggen til hunden - det giver den lidt mere mod, og får den til at trække lidt bedre.
Når du skal have den til at slippe, går du på siden af hunden (lægger mindst muligt belastning på den), holder den i halsbåndet, og langt de fleste hunde vil derefter slippe bolden selv.
HUSK at beløn rigeligt for slip - med en ny gang jagt.
okt 2007
Tak, og ja er jo helt vild med hende selv, så dejligt også synes hun er lækker
Tanja og Babett:
Takker for rådene, det vil jeg da tage til mig, og forsøge på
CH:
Takker mange gange for især rådet omkring "spor" Det må vi ud og prøve senere idag, når der ikke lige er skybrud mere. Og ja er IPO jeg gerne vil træne
Det du har beskrevet med boldlegen er til min store overraskelse faktisk sådan jeg gør det i forvejen.. Så det vil jeg fortsætte med
sep 2005
Følger: 23 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 93 Svar: 1.354
Hvis det er noget der skal bruges til at træne hunden op til f.eks. prøver vil jeg klart anbefale at søge hjælp i en hundeklub - gerne en der træner IPO-programmet ... det er så nemt at misforstå noget når man læser en vejledning, og der er MANGE tekniske ting og især det at læse hunden der skal tages højde for :o).
/Carina
okt 2007
Vi skal gå til træning, er kun for at vi kan komme igang indtil sæsonen starter op igen
Træning på drifter..