{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.047 visninger | Oprettet:

Det der med at aflevere en bold {{forumTopicSubject}}

Ja, ih, hvor det ikke sidder fast!!

Vi har i øjeblikket en stor have, som Bassen leger i en stor del af tiden..

Blandt andet med bolde..
Hun løber rundt med dem, og nyder det, men det sjoveste er nu når vi kaster dem og hun kan styrte efter..

Men hun kan ikke aflevere!

Hvis jeg har en godbid (og gemmen den på ryggen) spytter hun bolden ud en halv meter fra mig, og sætter sig, og ved præcist hvad det drjer sig om.. Men det er IKKE "slip" hun reagerer på, og altså udelukkende det at hun får den godbid der gør det..

Jeg har øvet slip i laaang tid, i hvert fald to måneder, men det er som sagt ikke kommandoen, men byttehandlen hun reagerer på..

Her i haven har hun f.eks en stor fodbold. Hun holder den lidt løst, så jeg lige kan tage den ud af munden på hende (hun er jo en amstaff, så hvis hun ikke vil slippe gør hun ikke). Når jeg så tager den, sætter hun sig pænt ned ved siden af mig, med et kæmpe smil og venter spændt!!.
Hun er altså med på at der skal leges sammen med bolden, og virker bestemt ikke som om jeg tager hendes legetøj fra hende..

hvordan skal jeg gøre?

Jeg synes ikke det er holdbart at jeg konstant skal stå med en godbid i hånden for at lege med hunden...

Så, kloge mennesker, hvordan lærer jeg hunden at reagere på kommandoen? Kan jeg få hende til at forstå at når hun slipper, komme belønningen i form af legen, og ikke i form af trækkeleg..

Og hov! Forleden dag legede vi med en lille bold, og een gang smed hun den foran benene på mig og satte sig, og ventede..
Jeg roste hende rigtig meget, og kastede den til hende igen..

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Det der med at aflevere en bold
  • #1   19. jul 2009 Istedet for at kaste og håbe hun måske vil aflevere, ville jeg prøve med baglænskædning, helt som jeg ville gøre hvis det var "rigtig" apportering jeg ville lære hunden

• #2   19. jul 2009 Kan du ikke skære det ud i pap for mig?..

Har prøvet at sætte mig med en tennisbold, og bede hende tage den i munden, for derefter at give mig den igen... A la det?

• #3   19. jul 2009 Rotterne,
    det ville med det samme blive til en trækkeleg..
    Hun elsker trækkelege, og hvis chancen byder sig, gør hun det gerne til sådan en leg..

• #4   19. jul 2009 Anja -det er noget i den retning ja.

Skal man starte HELT fra bunden, eller evt med en hund der ikke så villigt tager genstanden, ville man i starten bare belønne for at hunden rører ved den. Herefter er kravet at hunden åbner munden omkring den, og senere self at den tager den i munden og afleverer igen (og så skal der sættes kommando på). Når osse dette virker kan man så forlange at hunden holder den i en længere og længere periode før man beder hunden slippe.'
    Herefter kan man lægge bolden på jorden, og senere med større og større afstand, og på et tidspunkt osse kaste den.

• #5   19. jul 2009 Du skal træne din hund med tvangsapportering, hvilket de færreste aner, hvad er, har jeg set i utallige tråde;-)
    Det betyder, at du skal have din hund siddende foran dig, række den emnet med kommandoen apport. Tager den ikke emnet, åbner du forsigtigt munden på den og lægger emnet ind. Lader den holde den i munden ganske kort, mens du roser og giver så en slip kommando, og tager roligt emnet igen og roser.
    Gentag max. 3-4 gange og først derefter gives godbidder.
    Øvelserne kan udføres et par gange om dagen, men altid kun kortvarigt.
    Vi træner aldrig vore jagthunde med godbidder under apporteringstræning, netop fordi hundene så er tilbøjelige til at spytte ud, istedet for at aflevere til hånd.
    Men 3 kommandoer skal læres, nemlig hent/bring/apport, hold fast og slip/aflever/lose.
    Når den så har lært disse elementer i apportering, kaster du emnerne og når du får dem bragt, skal du undlade at række ud efter emnet med det samme, men lade hunden beholde det i munden et stykke tid, mens du roser overstrømmende.

• #6   19. jul 2009 Du skal for guds skyld ikke træne med tvangsapportering!! Du skal istedet motivere din hund til at holde genstanden og ikke tvinge den ind i munden på den.

Prøv at droppe alt med godbidder når du træner med genstand og arbejd istedet med to genstande. Start med at lære din hund at holde genstanden, derefter gå med den osv.

• #7   19. jul 2009 Jeg stemmer i med Siri -og tilføjer at en klikker osse er et godt redskab til at undgå at hunden bare spytter genstanden ud fordi en godbid er på vej.

• #8   19. jul 2009 Tvangsapportering betyder altså ikke at man tvinger hunden til at holde noget i munden, men kun at emnerne til at starte med kun bevæger sig frem og tilbage mellem mund og hånd!

• #9   19. jul 2009 Michelle,
    jeg skal på klikkerkursus i anden weekend i august, så måske kan jeg også der få en god måde..

Sidder og læser hvad der bliver skrevet, for vil gerne have input fra så mange forskellige som muligt..

jeg må indrømme at ting der hedder noget med "tvang" tiltaler mig ikke.. Det kan være en dårlig formulering, men still..

• #10   19. jul 2009 Hvis du klikker er baglænskædning en super løsning - den har jeg selv brugt.
    Har skrevet lidt om metoden her: (link fjernet)

• #11   19. jul 2009 Marietta -det ved jeg. Men jeg foretrækker stadig at hunden selv finder ud af at tage genstanden i munden, fremfor at jeg åbner hundens mund og propper den derind, hvis hunden ikke straks tager genstanden.

Reiki er jo ikke en race med naturligt anlæg for apportering. Vi er startet med at han bare dutter genstanden med næsen. Det har han fået ros for, indtil øvelsen er forstået og kravet sættes op til at han skulle åbne munden omkring genstanden osv.
    -at tvinge genstanden ind i munden på hunden, er måske nok hurtigere, men for en hund som reiki er jeg temmeligt sikker på at udfaldet ville være at han hadede øvelsen, og så bliver resultatet jo sjældent godt

• #12   19. jul 2009 Tvangsapportering er et begreb der dækker, at den afhentede genstand ikke er hundens "bytte", men førerens og derfor skal afleveres.
    Ingen elementer i træningen er tvangsmæssige, og bortset fra, at du ikke tvinger, men lægger emnet ind i munden på hunden, hvilket du sandsynligvis ikke behøver, hvis du starter med yndlingsbolden, siger "hold fast" så snart den har det i munden, griber det når den spytter det ud og siger samtidig slip/aflever/lose.
    Træningen går udelukkende ud på at lære hunden betydningen af kommandoerne.

• #13   21. jul 2009 Jeg vælger en helt anden løsning og starter træningen inde i stuen, hvor der ikke er nogen forstyrrelser.
    Jeg tager en hel pakke pølser(eller frikadeller) og viser dem til hunden. Tager en halv pølse eller frikadelle og holder den i en lukket hånd så hunden ikke kan få fat på den selvom den prøver.
    Lægger genstanden på jorden mellem mig og hunden, og så må hunden ellers regne ud, hvordan den får godbidden fra mig. Først når genstanden er i min tomme hånd, åbner jeg den anden hånd. Det er vigtigt, at belønningen virkelig er noget hunden gerne vil have. På den måde bliver genstanden ikke så interessant, at hunden har lyst til at beholde den.
    Hvis der går lang tid, så skubber jeg lidt til genstanden, men ellers lader jeg hunden selv tænke og så roser jeg undervejs, når den interesserer sig for genstanden.
    I starten skal man være lidt hurtig og få hånden ind under genstanden når hunden løfter den, ellers går der for lang tid inden hunden får sin belønning og så giver den måske op. Men når hunden har fattet ideen, så har den ikke lyst til at spytte genstanden ud, før den kan gøre det i min hånd. Og så belønner jeg selvfølgelig aldrig nogensinde mere for at komme med en genstand og smide den på jorden.

Det har virket fint med de hunde jeg har afprøvet det på smiley

Kommentér på:
Det der med at aflevere en bold

Annonce