Tilvænning til sele {{forumTopicSubject}}
Jeg er så heldig at have en hvalp på nu 12½ uge. Vi går dagligt 1-2 korte ture, dette foregår med snor og så halsbånd.
Vi købte i starten en 'hvalpesele' der dækkede hele brystet i ét stykke, og lukkede om mave og hals. Denne nægtede han simpelthen at gå tur i, eller bare flytte sig i det hele taget ;o) Vi bruger derfor halsbånd, men da han nogen gange hiver vil jeg gerne bruge sele. Vi prøvede en kattesele idag for sjov, denne ville han heller ikke gå i.
Jeg har nu bestilt en Hurrta Y-sele som forhåbentlig kommer i morgen.
Nu er mit spørgsmål så bare hvordan jeg vænner ham itl at gå i den? Har tænkt på at give ham den på flere gange om dagen i haven, og så aktivere ham med legetøj og godbidder. Men andre forslag modtages gerne :o)
Og til sidst kunne det også være intresasant at høre hvad I synes om denne sele? Altså Hurrta Y-sele.
Beklager dte blev så langt :o) Mvh Louise
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.791
Når dette er gentaget mange gange med succes hold den et stykke over gulvet og når han viser interesse ros ham med blid stemmeføring og godbid.
Dette gentages ligeledes flere gange med succes. Hold halsåbningen af selen foran hundens snude/hoved hvor du har en godbid parat når han viser interesse for selen igen ros med blid stemmeføring og godbid....Lad ham selv tage hovedet igennem halsåbningen!
Evt lok med en godbid på den ene side af halsåbningen af selen og del øvelsen op i små etaper.
Hver eneste gang ros ham når han gør fremskridt med stille og rolig stemmeføring og godbid.
Hele tiden udtænk en træningsplan for næste skridt hvor du tilrette lægger træningen i meget små etaper af selve introduktionen af at have sele på.
Hvis der skulle være et tilbage skidt i træningen gå et skridt tilbage hvor han havde succes og træn derfra.
Rigtig go træningslyst *S*
jun 2008
Følger: 36 Følgere: 37 Emner: 88 Svar: 1.781
jun 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 37
jun 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 37
nov 2004
Følger: 62 Følgere: 57 Hunde: 2 Emner: 881 Svar: 10.791
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 646
Her bruger jeg sele fordi Lucky har så lille et hoved i forhold til halsen at enten kan han trække hovedet ud ellers skal halsbåndet kvæle ham.
Har desværre en gang oplevet at han blev skræmt, trak hovedet ud af halsbåndet og styrtede bange rundt i et af de største/mest befærde kryds i haderslev, og de ti min det tog inden jeg fik ham indfanget var de værste 10 min, som jeg ikke vil opleve igen, derfor bruger vi sele.
Tilvænning til sele