{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
466 visninger | Oprettet:

*Nej* ! Kan bruges positivt? {{forumTopicSubject}}

Hej alle.
Er kommet lidt i tvivl omkring begrebet 'ros for korrekt adfærd og ignorer den uønskede'.
Er det ok at 'guide' hunden til at gøre det rette ved at sige blidt nej?
Eksempel: Vil lære Coda at dække på afstand.
Går væk og siger dæk samtidig med jeg sænker hånden som normalt. Hun begynder at gå hen mod mig. Jeg siger nej og med det sammen lægger hun sig hvor hun er.
På den måde er det jo ikke negativt?! Bare en hjælp til at lære hurtigere eller hvad man kan sige.
Hvad er jeres holdning?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Samle et skab 700 kr.
  • Klippet buskas ned 1.500 kr.
  • Montere kattelem og lave hul 1.500 kr.
  • Sætte køkkenlåge fast igen 750 kr.
  • Udskiftning af termostater på 3 radiatorer 1.200 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  *Nej* ! Kan bruges positivt?
  • #1   16. maj 2009 Jeg bruger både ja og nej i min træning.. vejleder hunden med kommandoer den kender til det jeg vil have den til..

Her er nej ikke skæld ud, men hjælp til det ønskede resultat =)

• #2   16. maj 2009 Nej er for mig ikke en negativ ting. Nej betyder stop det du er igang med. Og ja, det kan være at rejse sig under en afdækning.

Når jeg laver ja/nej øvelse med godbidder smidder jeg jo også en masse hun godt må tage, og når jeg så siger nej, så skal hun stoppe. også selv om hun var på vej over efter den.
    Det kan jo også være at hoppe over noge rafter, men hvis jeg så 4. gang siger nej, så skal hun jo stoppe og ikke hoppe over.

Så i de tilfælde er nej jo ikke negativt.. man skal bare passe på med nej, nej, nej. Men nej er også en kommando som har en betydning. så jeg synes absolut ikke det er et forbudt ord smiley

• #3   16. maj 2009 Okay smiley Mange tak for jeres svar smiley

• #4   16. maj 2009 hvis hun begynder at rejse sig, går du for hurtigt frem i indlæringen :o)

• #5   16. maj 2009 Hun rejser sig ikke. bruger godbidder til træning så hun vil jo gerne helt hen til mig for at have godbidden når hun lægger sig. Er ved at træne at jeg kan stå længere væk fra hende og SÅ sige dæk uden hun kommer hen til mig først smiley

• #6   16. maj 2009 hav godbidderne i en bøtte med låg, læg dem ved hende når du går, efter øvelsen går du tilbage og belønner fra bøtten, så er du ude over det problem :0)

• #7   16. maj 2009 ok, jeg misforstod dig :o)

• #8   16. maj 2009 I den øvelse er klikkeren en fantastisk hjælp i indlæringen, men først skal hunden forstå betydningen af klikkeren. For så får hun et klik, når øvelsen er rigtig, og du kan nå tilbage med en godbid, så hun finder ud af, at klikket falder, når øvelser er udført korrekt.

Men ellers er nej i den operante indlæring ikke nødvendig, hvor man skal ignorere en uønsket adfærd og belønne den ønskede.

Jeg tager mig dog selv i at falde tilbage til den mere klassiske træning og sige nej for at stoppe uønsket adfærd. Men det kan til gengæld dæmpe selvstændigt initiativ til at lære nyt og søge udfordringer. Hos redningshundene er det vigtigt, at de selvstændigt søger ud og opsøger andre, så der skal vi passe meget på ikke at dæmpe det initiativ - også selv om det kan se farligt ud af og til.

• #9   17. maj 2009 tror lidt i misforstår. Hun skal ikke lære at BLIVE liggende men derimod at lægge sig selvom jeg ikke står lige ved hende (= med godbidden foran snuden!)

Vil rigtig gerne starte noget klikkertræning men vil meget gerne lære det af en træner og ikke bare prøve mig frem da jeg er bange for at kunne ødelægge mere end jeg gavner!!

• #10   17. maj 2009 jamen hvor stabil er hun? Kan hun dække uden godbid foran næsen og kun på hånd eller stemmesignal?
    Bliver hun når du øger afstanden?

Jeg vil mene det grundlæggende skal være godt indlært hvor hun ikke får godbid hver gang, før du gør øvelsen sværere med fjerndirigering-

Har jeg forstået dig korrekt denne gang? :o)

• #11   17. maj 2009 Hun kan sagtens dække bare på håndsignal og får ikke godbid hver gang. Hun forstår godt hvad jeg mener men bliver let overivrig når jeg træner med godbidder og synes hun skal være så tæt på guffen som mulig smiley derfor vil jeg gerne starte klikker

• #12   17. maj 2009 ok, prøv om du kan finde en belønning, der ikke er "så god" for hende.

Det hjalp en labrador at give den gulerodsskiver :o)

• #13   18. maj 2009 problemet er at hvis man bruger en godbid (fx kylling, bare tørfodder, eller gullerod) er hun overivrig som beskrevet et par gange men når hun så ikke kan finde ud af det (fx hvis jeg prøver at få hende til at tilbyde ting som ved klikkertræning) giver hun op efter 2 forsøg og lægger sig bare ned.
    Har aldrig oplevet en hund der var så svær at træne men måske er det bare fordi hun er unghund.

Mange tak for dine svar smiley dejligt med hjælp!! Bliv endelig ved at skrive smiley

• #14   18. maj 2009 kan du bruge noget andet som belønning, noget hun ikke er helt så glad for? bold, aen, tøjdyr.....

overivrig.......er du sikker på at hun ikke stresser lidt, fordi hun synes det er for svært?

• #15   20. maj 2009 Nu smider hun sig bare ned i dæk på tydeligt håndsignal.
    Vi er nu ved at træne hun skal sitte igen. Står en lille meter væk og bruger både stemme og tegn. Hvis det ikke lykkes går jeg lidt tættere på og roser så snart det lykkes. Hun er enormt lærenem så vi er allerede ret langt synes jeg smiley Havde en enetime hos en dygtig træner i dag så hun hjalp meget smiley

• #16   20. maj 2009 Dejligt - fortsat god træning :o)

Kommentér på:
*Nej* ! Kan bruges positivt?

Annonce