{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.219 visninger | Oprettet:

Hangtime - undringsspørgsmål {{forumTopicSubject}}

Til jer private der synes det ser fedt ud når jeres hund hænger og dingler i et træ, et ræb eller hvad man nu finder på, kan i forklare mig meningen med den træning?

For mig ligner det mest af alt bidearbejde der er så gruelig misforstået, at det er et under ikke flere hunde kommer til skade..

Jeg ville faktisk kunne se meningen med øvelsen hvis folk trænede bidearbejde på en plads, og i fritiden ville øve at hunden skulle fastholde bidet, men den her træning (??) virker for mig at se mest som noget der bare ser fedt ud og ikke har en speciel mening?

Jeg kan komme på masser af ting man kan få hunden til, som for nogen vil se fedt ud, men som på ingen måde er sundt for hundens helbred, men ved denne sport (??) kan jeg da i det mindste få redelighed over hvad meningen er..

Gå nu ikke i forsvarsposition og råb op om, hvorfor man lærer en hund at sidde og gå i line, det kan ikke sammenlignes i mine øjne..

Så til jer der benytter jer af træningen, hvad skal det til for?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Nedtagning af TV fra vægophæng 650 kr.
  • Opsætning af dampspærre 800 kr.
  • Solid dæk sæt på 400 kr.
  • Rengøring 500 kr.
  • Installation af loftslampe 645 kr.
  • Slibning af egetræs trappe 4.500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hangtime - undringsspørgsmål
  • #1   31. mar 2009 Det vil jeg også gerne vide...

• #2   31. mar 2009 Interessant spørgsmål :o)

• #3   31. mar 2009 Ja det kunne jeg også godt tænke mig at vide???

• #8   31. mar 2009 Bluntbull - Fint du kan kopiere noget fra nettet, men det forklarer jo ikke ligefrem hvorfor vi gør det i DK?

Vi har ikke haft samme udvikling med kamphunde som bliver familiehunde, men fortsat bliver trænet på samme måde mht at fastholde bidet?

Carina - Det kan sagtens være noget hundene synes er vildt morsomt, jeg har også en hund der ville svømme til han druknede hvis han fik muligheden ; )

Hvad hundene har af lyster må man jo så arbejde ud fra i mine øjne..

Og at hænge og dingle i et træ kan jeg (stadig) ikke se meningen med..
    Så vidt jeg kan se har hunden (eftersigende instinktivt) lysten til at drøne op af en træstamme, bide sig fast i en gren 2 meter over jorden og så hænge og vride sig lystigt indtil de ikke kan holde bidet længere..

Til kamptræning er det da en fantastisk egenskab... Men ellers..?

• #12   31. mar 2009 Carina - Det var nu mere til den generelle opfattelse at hundene er skabt til det, og forklaringen på engelsk længere oppe med at det er et led i træningen til kamp..

Du behøver ikke at gå sådan i forsvarsposition, jeg aner jo intet om hvad det gør godt for, det er derfor jeg spørger ; )

Jeg sammenligner blot, at selvom hunden kan lide det, så betyder det ikke at det ikke er farligt; jvf vandhunden der drukner hvis der ikke bliver holde øje..

• #16   31. mar 2009 *suk*

Nej jeg læser ikke kun det halve..

Træningen er "opfundet" som et led i kamptræning (forstået korrekt?), folk der holder hundene som kæledyr kan se hunden synes det er fedt og adopterer træningen/legen ind i deres liv..

Det svarer mig stadig ikke på hvilken gavn det giver? Et er at hunden morer sig, men hvilken egenskab styrker det? Hvad får hund og ejer ud af det?

• #21   31. mar 2009 Så man bruger hangtime for at træne hundenes øje-mund koordination som er en fordel i lege med frisbee osv?

Muskulaturen bliver styrket ved de vrid hunden tager, der dermed giver den et godt grundlag for at undgå skader når den kaster sig efter genstande (bolde osv)

Se DET er info jeg kan bruge... Problemet ligger i, at det først er kommet frem nu, jeg tvivler på at den gængse muskelhundeejer der bruger hangtime har haft det i tankerne når de leger legen med deres hund...
    (og nej det vil ingen indrømme nu)

Træningen er meningsfuld og faktisk god til rigtig mange sportshunde.. Men der må ligge en træningsplan bag?

Ligesom der ligger en plan bag cykling med hunde, altså en plan der styrker hunden og ikke ødelægger den?

• #23   31. mar 2009 Bluntbull B
    Ja, og så oversætter du det lige, for bor i DK og taler dansk.

• #24   31. mar 2009 .. og bare så vi er enige, at motionere en hund er jo ikke valget mellem at hænge i et træ eller ligge på sofaen?

Træningen KAN være god, men den KAN også skade hunden hvis man ikke har en forståelse for hundens opbygning, muskulatur og ledforhold - og har man ikke øje for det, så ville jeg faktisk hellere have hunden liggende i sofaen end at smadre led og muskler ved forkert træning..

• #25   31. mar 2009 Jeg ved at hvis man træner hunden på den forkerte måde, så kan man skade og ødelægge hunden, skaderne opstår i nakke og i ryggen.. hvis man ikke gør det på den rigtige måde..

• #27   31. mar 2009 Hvorfor pokker bruger man så ikke bare en frisbee eller dyrker spor (schutzhund) i stedet for at lade hunden hænge fuldstændigt formålsløst på den måde? (eller.. Hvis man træner til kamp lærer det hunden at springe op og holde godt fast - virkelig nyttigt i hverdagssituationer [/sarkasme])
    Det er da ikke godt for en hunds nakke at hænge der, og jeg har i et møde med center for park og natur fået fortalt at et af det største problemer man har i de københavnske parker i forb med muskelhunde er skamferingen af træer i forbindelse med disse "lege". Det er hærværk at i ved det. Væk fra træerne tak!

• #31   31. mar 2009 Så fik jeg kigget grundigt på artiklen, og må så trække mine ord tilbage.

bluntbull - De sætninger du kommer med er IKKE fra hangtime, de er fra "Flirtpole" som egentlig bare er "bytte på en snor" lignende det man leger med en kat med..

Hangtime eller "Springpole" som det kaldes er en leg der sammenlignes med bulldogéns jagt på tyre.
    Hun skriver at man KAN skade hunden, men at hun ingen alvorlige skader har oplevet i de 16 år hun har trænet det med sine hunde..

Springpole træner intet andet end hundens instinkt til at holde fast på byttet, og sidst jeg tjekkede var det ikke flyvende tyre bulldogén skulle fange...?

• #32   31. mar 2009 Det er faktisk en meget interressant hjemmeside den der. Kan anbefale at læse om hendes LawDogUsa program. Hende her har helt sikkert forstand på hvad hun laver, og disse springpole er vist kun en lille del af hendes trænings program.

Hatten af for hende, det har bare ikke så meget med det den gengse danske "muskelhunde" eger der "leger" dette med sine hunde gør. For tvivler stærkt på at bruger dette som en lille del af deres træning.

Hun skriver også selv at hunden kan tage skade, men andre man skal nok helst vide lidt om hvad man laver, før man begiver sig i kast med det.

• #33   31. mar 2009 Men Bluntbull tak for den hjemmeside.

• #34   31. mar 2009 Egentlig er spørgsmålet interessant i forhold til alle de former for hundetræning, der findes.

Jeg synes det giver god mening at spekulere over det, når man vælger en sport at dyrke med sin hund - på den måde får man jo også valgt den rigtige.

For mig at se skal træning have direkte relation til hundens brugsegenskaber, og den skal give den stimulation og afløb for egenskaber, som er grundlæggende for den.

Det skal stabilisere den mentalt, og træningen skal sammensættes, så hundens drifter bliver kernen i træningen.

Jeg selv har ikke forstået, hvad det er i hunden, der bliver stimuleret ved hangtime.

• #35   31. mar 2009 Jeg har før haft emnet oppe, også fordi jeg undrede mig. Der er mange meninger omkring det.

• #36   31. mar 2009 Til dem der ikke har læst det link endnu til workingpitbull, sytens jeg i skulle gøre det, hun bruger det som en del af hendes træning.

Som jeg også sagde overfor har det ikke meget med de unge mennesker der gør det hjemme i baghaven at gøre. Men det gør nu ikke hende Diane Jessup mindre interressant.

• #37   31. mar 2009 Til at begynde med vil jeg sige at jeg ville ønske nogle flere kendte til Diane Jessup og hendes enorme viden om bulldogs.
    Hun er en ener, hvis viden og erfaring mange 'pitforskrækkede' mennesker kunne lære meget af.

Med hensyn til hangtime..tovtræk osv..er det en glimrende måde for en hund med højt drive at 'komme af med noget krudt' på.

Desuden har mange bulldog-type hunde,en naturlig iver og lyst til 'grip'..fastholde. De holder simpelthen af det..fra ganske små..og skal oftes ikke hverken læres eller anspores dertil.

F.eks hos den amerikanske bulldog er det mange års/generationers avl og tradition i forbindelse med fastholdelse af kvæg,vildsvin osv..der hér spiller ind.

Om man så synes det er noget der skal foregå i en park eller lignede foran 'en måbende hob'..kan man så have forskellige holdninger omkring..personligt synes jeg det er unødvendigt, og sætter 'vores' hundes omdømme og udtryk til skue på en fjollet, showoff-agtig måde.

Men jeg tror det er lidt ligesom at fortælle 18-årige at lave hjulspin på den lokale hovedgade, eller flashe deres 'vildt fede tribal tattoo'...ikke er så cool endda..ik?:)

Til spørgsmålene om hvad der stimuleres/trænes i hunden ved at hænge eller trække..er svaret intensitet,vedholdenhed,udholdenhed,styrke og balance.Derudover holder rigtigt mange hunde af det..de hænger ikke hvis de ikke vil, dét er sikkert.

Jeg har lidt svært ved at se hvordan ryg, hofter, lænd mm..skulle være udsat/overbelastet ved ovenstående i øvrigt.

• #38   31. mar 2009 Jesper L: drøn godt svar smiley

Men jeg vil dog give de andre ret i at der kan opstå skader på hunden hvis den ikke er varmet op inden, og at den har mulighed for at lande korrekt når den kommer ned.

• #39   31. mar 2009 Jesper L: Super skrevet og hermed taget til eftertanke smiley

• #40   1. apr 2009 Tak for det Jesper - det er nemlig en forklaring fra hundeejeres mund, der er rigtig dejligt at få.

Jo, at læse en artikel er spændende, men det er mere spændende at høre tingene fra dem, der udøver, synes jeg :o)

• #41   15. apr 2009 hmm, nu har jeg selv moret mig og mine hunde med ovenstående i nogle år, og vil sige at det på ingen måde som mange tror (eller gerne vil tro) fremprovokerer agressivitet, jagtdrift på småbørn eller andre sjove ting jeg hører.
    Vi har det med hvergang vi holder udstilling i "American Bulldog Club Denmark" sammen med andre sjove dicipliner som Tug 'o war (hvilke de fleste racer syntes er sjovt, og noget så simpelt som springrace.

Jeg har aldrig oplevet at en hund er kommet tilskade på noget af det, men vi tager naturligvis også hundens ve og vel som højeste prioritet.
    Når man dyrker Hangtime er det utroligt vigtigt at have en fjedrende effekt i linen netop for at skåne hals og nakke imod pludselige kraftige ryk, samtidigt løfter vi ikke hundende længere op end de akkurat er fri fra jorden med bagbenene.

Dog vil jeg sige at jeg har set mange som laver det uden hensynstagen til hundende, og de burde i bund og grund holde sig fra det. Kan heller ikke se den store pointe i at gøre det offentlige steder, specielt da folks uvidenhed om det oftes ikke gør andet end at efterlade skræk eller hovedrysten tilbage. Dårlig reklame for racen og for en ellers harmløs "sport"

Kommentér på:
Hangtime - undringsspørgsmål

Annonce