807 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 32 Svar

træningsmetoder som er forældede træningsmetoder som er forældede

Jeg har oprettet dette emne som information til de mennesker som mangler erfaringer indenfor moderne hundetræning og metoder...

Jeg ville sætte pris på hvis nogle af de kloge hundetrænere som har god erfaring med tidligere metoder vs. de nye om at komme på banen...

husk det er ment som advarsel omkring træningsmetoder man ikke bør bruge hvis man ønsker en velfungerende hund som hviler i sig selv...

- køre en hvalps snude rundt i dens tis når den tisser på gulvet, den ser det som om det er forkert at den har tisset også tør den ikke tisse hvor du kan se det.

- skælde en hund ud over noget den har ødelagt mens den var alene, den kan ikke huske det! Den tolker det som om at det er farligt når du kommer hjem.

- holde hunden nede med magt for at knække den - hunden vil muligvis prøve det samme med dig!

-rykke hårdt i halsbådet når hunden trækker - det kan skade dens nakkehvivler og hunden forstår ikke budskabet den ser at når den trækker kommer den hurtigere frem

glæder mig til at høre hvad i spæder til med.

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Tffg g 400 kr.
  • Jysk bord og lille kommode 600 kr.
  • Montage af loftlampe 400 kr.
  • Afløbsslange til vaskemaskine 1.400 kr.
  • Løbende vand i toilet 800 kr.
  • Skifte Køkkenvandlås 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  træningsmetoder som er forældede
  • #1   28. mar 2009 Lære hunde dæk ved at trampe på snoren (og således holde den nede)

• #2   28. mar 2009 Den der med tisset, den er vist fra mine forældre var unge.
    Og jeg er gisp 43.

• #3   28. mar 2009 - straffe en hund for at vogte over foder eller tage foderet fra den med vold og magt.

- give hunden et knæ i brystet når den springer op eller træde den over poterne.

PS. Mange af disse metoder bruges stadigvæk meget i USA. Går jeg f.eks. ind på yahoo answers og foreslår ejeren til en hund med foder aggression, at lave tillidsøvelser, bytteøvelser m.m. og ikke at tage foderet fra den med magt, så får jeg lynhurtigt en masse "thumbs down" *grin*

• #4   28. mar 2009 super... glæder mig til endnu flere...

• #5   28. mar 2009 Render hunden ud fra din grund eller springer over hegnet så fang den og kyl den tilbage på grunde....

• #7   28. mar 2009 hvor er du god Christel håber inderligt folk kan se ironien

• #8   28. mar 2009 Hvis den ikke kan finde ud af at gå i snor og stopper og sætter sig. Så bare slæb den efter dig så den er ved at blive kvalt. så skal den nok lære det

• #13   28. mar 2009 At slå hunden på poterne, hvis den satte dem på køkkenbordet

At tage den i nakken og revse den

At knurre af den

At "læse paragraffer"

At trykke den ned i sit og dæk-stilling

Dina - GRUMME ting du lister op der :o(

• #14   28. mar 2009 jeg tror godt jeg kan gætte hvad denne tråd udspringer af??

Forkert indlæring er skide-skadeligt, og tager lang tid at fjerne.. Det har jeg som ung og næsten uerfaren hundeejer da lært!

Nogle eksempler på forkert indlæring:
    Min unstruktør fortalte mig at hans ene rotte havde problemer med apport da den var 6 mdr. Den smed genstanden ud, to meter inden den nåede ejeren.
    Han fik et råd fra en anden instruktør; når hunden var ved at smide genstanden, skulle han give den et chok ved at smide noget tungt i hovedet på den. Han sendte hunden afsted og rullede linen frem til en stor bold. Da hunden så skulle til at smide genstanden, kaldte han på den, og fyrede linen lige i fjæset på den.
    Den lærte aldrig rigtig at apportere, for den skulle ikke nyde noget af at få smidt ting i hovedet igen!
    Og selv i en alder af 8 år oplevede han at den veg væk, hvis han pludselig løftede armen, som f.eks for at hilse.. Og det er vist ikke fedt at være instruktør og have en håndsky hund smiley
    Han var i øvrigt ny i faget da det her udspillede sig.

Og jeg har selv gjort noget skidt med min gamle hund.

Hun var omkring 6-7 mdr og havde været renlig i flere måneder. Hun begyndte dog at sætte sig samme sted, lige foran spisebordet, og tisse gevaldigt. Første gang ignorerede jeg det, men hun blev ved! (det var selvfølgelig trodsalderen som jeg intet vidste om)
    Da hun en dag gjorde det igen, hev jeg fat i hende og tværede hendes snude rundt i det (hvilket jeg aldrig havde gjort før).
    Hun tissede efterfølgende på det sted flere gange, dog blev hun straks bange og løb hen og gemte sig et sted...
    DET gør jeg aldrig igen!..

• #15   28. mar 2009 CH,
    jeg er ikke så gammel. Hvad betyder at "læse paragraffer"?

• #16   28. mar 2009 Dina, ja, desværre foregår der den slags ting, også i klubregi.

Heldigvis ser jeg ikke det rigtig grimme, og det sætter jeg STOR pris på.
    Til gengæld håber jeg, at det med tiden viser sig, at dem der træner anderledes OGSÅ kan opnå resultater - i længden tror jeg, at det er det, der virker mest effektivt.

Anja, læse paragraffer der den, hvor man tager hunden i kindskægget, stirrer den i øjnene og giver den en skideballe.

• #19   28. mar 2009 Dina, de fleste inden for brugshundekredse laver jo en god blanding af klikker og god gammledags træning....

Man kan da let lade sig snyde, hvis man ikke kan se forskel ;o)

Dog tror jeg, vi skal være glade for, at kulturen rykker i retning af mere belønning og mindre straf - for selvom der stadig foregår grumme ting, så ser vi også det andet, synes jeg.

Og heldigvis er vi alle frie til selv at vælge - også selvom det godt kan være svært at få hjælp til at se tingene fra en anden vinkel den den, "vi plejer at bruge".
    Så må man være kreativ ;o)

• #20   28. mar 2009 Hvis den tager for hårdt fat i dummien (specielt hos retrieverne) skal man bare vikle pigtråd omkring dummien!!!

• #21   28. mar 2009 Jeg har også hørt om noget med at tape munden på en hund, der ikke vil holde dummien..

• #22   28. mar 2009 Problemet med disse former for "træning" er at ofte er det 1. gangshundeejere og hvad ved man om træning, så? Man lytter til træneren og gør ukritisk (det gjorde JEG i alle tilfælde i starten) hvad træneren siger. Først senere indser man hvor syge nogle af disse metoder er, men her kan det jo allerede være for sent. BRUG fornuften og intuitionen:-)

• #25   28. mar 2009 Man er netop meget autoritetstro som førstegangshundeejer. Jeg var det selv med min første hund og sagde først fra alt for sent, efter træneren havde kommet pighalsbånd på hunden og hevet så hårdt i den, at hun fløj gennem luften. Da det heller ikke fik hende til at gå pænt, sagde træneren, at ja så var der jo ikke andet for at hun skulle knækkes så snart hun blev gammel nok og først der gik vi - midt i en træningstime.

Havde det været i dag, havde vedkommende slet ikke fået lov til at røre ved min hund.

Men det lærte mig at sige fra og det lærte mig at træne hund ved at stole på mine egne instinkter og ved at samarbejde med hunden og justere træningen, så den passer til hundens personlighed. Lia vil f.eks. gøre hvad som helst for et stykke pølse, mens man kunne stoppe en frankfurter ind i munden på min første hund og så ellers se på hvordan hun spyttede den ud igen - her var boldmotivation vejen frem. smiley

• #26   29. mar 2009 hvis hunden springer op bank knæet i brystet paa hunden.

"min hund er stædig, giver mig fingereren, vil ikke......." i stedet for min hund har ikke lært det endnu.

• #27   29. mar 2009 Rækkelydighed ,burde afskaffes ved lov..

At brugshunde aldrig bliver gode hvis de ligger i sofaen, det passer ikke skal jeg hilse og sige fra Boogie som ligger med stængerne i vejret i sofahjørnet...

• #29   29. mar 2009 Hvad er rækkelydighed?

• #31   29. mar 2009 Dina:

Så man går efter hinanden som perler på snor?

• #32   29. mar 2009 Ja eller ved siden af hinanden, noget skrækkelig noget hvor kontakte n til hunden bliver minimal fordi man prøver at holde geleddet... det giver ikke noget som helst positivt mellem hund og fører...

• #33   29. mar 2009 Nååå, okay.......Så man skal BÅDE holde kontakten til hunden OG holde rækken?

• #34   29. mar 2009 Indenfor retrieverne bruger man det som en del af "trampejagt"....... Men på dette tidspunkt har hundene været igennem hvalpe- og brugsprøvehold og så på begyndermarkprøvehold, har jeg haft introduceret det. Men for at komme dertil, skal den grundlæggende lydighed være iorden:-)

• #36   29. mar 2009 Jeg synes også rækkelydighed burde afskaffes. Jeg ser ikke meningen med det, og jeg ser ikke muligheden for at træne det, som hund og fører rent faktisk har behov for at træne nu og her.

At lære hunden at holde fokus kan gøres på rigtig mange andre og langt bedre måder, IMO :o)

Jeg tænker lidt på, hvis behov den måde at træne på egentlig tilfredsstiller?
    Jeg selv tænker trænerens - det er ultimativt den letteste måde at træne hund på, da man ikke overhovedet behøver at læse hund, læse fører eller på anden vis forpligte sig ud over at dirigere.

• #38   29. mar 2009 Jeg tænker, at hvis der ikke er styr på højre om, så er det NETOP en dårlig ide, at træne rækketræning ;o)

Det giver udelukkende mening, hvis samtlige hunde er fuldstændig sikre i øvelsen... Og så giver det jo alligevel ikke helt mening, for hvad skal man så bruge det til?

Jeg kender ikke PH-programmet og ved ikke, om det indeholder momenter, hvor fører og hunde går på række - i så fald, jo - hvis ikke, så kan jeg ikke få øje på formålet ;o)

• #39   30. mar 2009 Hold da kæft nogen barske metoder. Har heldigvis aldrig oplevet noget lignende da jeg gik til træning med min hund. Det værste jeg så var en dag hvor jeg kom lidt for tidligt der var en af de andre fra holdet allerede igang med at træne men han kunne ikke få sin hund til at springe ved det noget han hele tiden har kæmpet med under træningen også. den her aften så jeg så hvorfor da hunden ikke ville springe greb han fat i lysken på den og skældte ud så den peb. det var meget ubehageligt og ret trist for havde stor respekt for ham manden hans hund var meget lydig men den dag mistede jeg godt nok alt for ham.

• #40   30. mar 2009 Dina D: det ku aldrig finde på at bruge de metoder bare rolig. man skal bare kigge ondt på min hund så ved han hvis han gør noget han ikke må. han er så dejlig nem at opdrage

• #41   30. mar 2009 Jeg har også fået at vide at man kun kan opdrage muskelhunde med vold, ellers blvier de selv voldige..

• #42   30. mar 2009 Dina: nemlig. men min hund har simpelhen været så nem lige fra da han var hvalp han skal kun ha tingene af vide et par gange så forstår han det. men i fremtiden når jeg godt vil have en schæfer så får den nok ikke samme opdragelse jeg mener de skal have en lidt mere konsekvent opdragelse. men det bliver stadig med ros men med et meget mere bestemt nej

• #43   30. mar 2009 Skal lige være sikker på jeg har forstået det rigtig. Mener I eller mange af jer i denne tråd at det at bruge hundens eget kropsprog og adfærd er forkert?

Og at man ikke må sige nej eller føj til sin hund?

• #44   30. mar 2009 Men selvom du er et menneske forstår du dig vel på din hunds kropsprog og signaler og bla ud fra det kender du din hund?
    Respekt for dem der bruger klikker jeg selv er ikke til det. I stedet for en klikker bruger jeg god bider og dygtig samt kropsprog.
    Jeg er heller ikke en hund med hale og god lugtesans men jeg tror på at langt de fleste dyr uanset race kommunikerer gennem kropsprog.
    Men det er jo en smagssag.

• #45   31. mar 2009 Du har ret i at det er svært at vide om man tolker en hund rigtig. Men når en hund logre ved alle at det for det meste betyder den er glad.
    Jeg har alt min erfaring fra Roger Abrantes og min kæreste som er mere eller mindre oplært af en hundeadfærdsterapeut. Så jeg vil våge at påstå at jeg for det meste kan læse en hunds kropsprog og signaler. Jeg har på intet tidspunkt sagt noget om at læse en hunds tanker og følelser. Jeg snakker kun op kropsprog og signaler.
    Så tror måske du har misforstået mig siden du begynder at snakke om at man ikke kan vide hvad en hund tænker og føler.

Kommentér på:
træningsmetoder som er forældede

Annonce