724 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 8 Svar

Jagttræning og indkald... Jagttræning og indkald...

Hmm.. Tør man spørge om de der går til jagttræning bruger en særlig form for indkald?

Nu har vi jo selv jagthunde og når først de får færten af noget eller blot har muligheden, så stikker de af og lukker ellers ørerne uanset hvor meget vi så end står og råber og skriger, fløjter, kalder og hvad vi nu ellers snart har prøvet..

Er der ikke en måde hvorpå man kan få sat sig ordentligt i "respekt" overfor hunden fremfor de bare syntes det er sjovt man står og kalder og tager det som en opfordring til at løbe endnu længere væk?

Det skal lige siges at vi øver indkald HVER dag.. Både inde og under gåturen og det virker fint sålænge de er inde eller har snor på, men ligeså snart de er "fri" i naturen, så går der en klap ned..

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Opsætning af altanafskærmning 1.000 kr.
  • Fjerne overskydende jord, så det er plan med græsset 500 kr.
  • Hjælp til montering af skab 205 kr.
  • Bortkørsel og bortskaffelse af jord 1.000 kr.
  • Tilkobling af opvasker, vask og armatur 1.500 kr.
  • Skrue reol/lampe ned fra væg 750 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Jagttræning og indkald...
  • #1   27. mar 2009 Fløjte har vi også, men den ignorerer de også, til trods for den er indlært med de lækreste godbidder..

Jeg kan som sådan også godt spotte hvornår pigerne vil til at stikke af, men der er de jo desværre allerede uden for rækkevidde..

• #2   27. mar 2009 Nu er der jo stor forskel på en almindelig jagthund og en støver som beaglen. Da den jo er lavet til at arbejde selvstændigt har den ikke "øre" for ejeren ligesom en anden jagthund, der er lavet til et samarbejde mellem hund og fører.
    Tror desværre ikke der er så meget at gøre...
    Jeg kan sagtens kalde Gambey til mig - så længe han ved at han er i et indhegnet område! Og indkaldet virker 95% af tiden, tiltrods for at jeg først fik ham som 1-årig. Ligeså snart vi er udenfor hegnet, hvor der er "frie" jagtmarker (og dermed også mere fært) er der bare lukket! Øv bøv...

• #3   27. mar 2009 Stine: Jamen der er jo også Beagler der er lydighedschampions, så man må da kunne lære dem det på en eller anden måde..

• #4   27. mar 2009 He he... ja, lidt må de jo kunne lære! Uden at vide det helt store om det, så vil jeg tro at de færreste beagle-lydighedschampions kan gå tur i skoven uden snor... I en trænings/prøve seance har man den fulde kontakt med hunden, hvor på en gåtur vil næsen ryge i jorden, så snart kontakten med ejeren er forsvundet.

• #5   27. mar 2009 Gundogs: Vi har lært begge hunde indkald fra hvalp af og det virker som sagt også fint når de ikke får fært.. Det er når de får færten af vildt, jeg ikke kan kalde dem ind..

• #6   27. mar 2009 En fløjte er meget brugt til jagt hunde, men den virker kun sammen med en indlæring af fløjten, og så kan man jo erstatte fløjten med hvad som helst andet.
    God kontakt, glæde og belønnning, så har du en hund der kommer når du kalder.

• #7   27. mar 2009 Enig med Gundogs - bortset fra den lille ting til forskel for TS; nemlig at vi har henholdvis retriever og spaniel, som i højere grad er avlet med henblik på samarbejde med fører.

Nu har jeg aldrig selv ejet en beagle, støver, gravhund eller andet der er avlet til selvstændigt arbejde - netop fordi jeg ikke ville kunne stole på dem i de situationer TS taler om (nå, ja og så fordi det ikke er den type jagt jeg interesserer mig for).

Så ja, indkald virker ikke hvis det ikke virker altid. Og spørgsmålet er så, om det er spild af gode kræfter at forsøge at lære en beagle det i de omtalte situatioer. Altså om det er noget der vil komme let til den, og noget man ønsker at arbejde helhjertet på.

Eneste respekt hunden skal have er, at fører er livsnerven og altid ved bedre.

• #8   28. mar 2009 Ja, det kræver en meget, meget, meget ihærdig indsats OG de rigige undervisningsredskaber i hånden, såfremt man skal lære alle hunderacer at komme sikkert ved kald.

Den der med, at slippe hunden løs og forsøge at kalde den til sig ved at være "interessant" kan virke for nogle hundetyper, så de får et godt indkald, - på andre dur det SLET ikke.

Du er altid velkommen til at ringe og få en uforpligtende snak.

Kommentér på:
Jagttræning og indkald...

Annonce