Jagttræning og indkald... Jagttræning og indkald...
Hmm.. Tør man spørge om de der går til jagttræning bruger en særlig form for indkald?
Nu har vi jo selv jagthunde og når først de får færten af noget eller blot har muligheden, så stikker de af og lukker ellers ørerne uanset hvor meget vi så end står og råber og skriger, fløjter, kalder og hvad vi nu ellers snart har prøvet..
Er der ikke en måde hvorpå man kan få sat sig ordentligt i "respekt" overfor hunden fremfor de bare syntes det er sjovt man står og kalder og tager det som en opfordring til at løbe endnu længere væk?
Det skal lige siges at vi øver indkald HVER dag.. Både inde og under gåturen og det virker fint sålænge de er inde eller har snor på, men ligeså snart de er "fri" i naturen, så går der en klap ned..
apr 2007
Følger: 101 Følgere: 100 Hunde: 3 Emner: 846 Svar: 3.539
Jeg kan som sådan også godt spotte hvornår pigerne vil til at stikke af, men der er de jo desværre allerede uden for rækkevidde..
maj 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 471
Tror desværre ikke der er så meget at gøre...
Jeg kan sagtens kalde Gambey til mig - så længe han ved at han er i et indhegnet område! Og indkaldet virker 95% af tiden, tiltrods for at jeg først fik ham som 1-årig. Ligeså snart vi er udenfor hegnet, hvor der er "frie" jagtmarker (og dermed også mere fært) er der bare lukket! Øv bøv...
apr 2007
maj 2008
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 23 Svar: 471
apr 2007
sep 2007
Følger: 22 Følgere: 26 Hunde: 3 Emner: 18 Svar: 504
God kontakt, glæde og belønnning, så har du en hund der kommer når du kalder.
apr 2008
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 252
Nu har jeg aldrig selv ejet en beagle, støver, gravhund eller andet der er avlet til selvstændigt arbejde - netop fordi jeg ikke ville kunne stole på dem i de situationer TS taler om (nå, ja og så fordi det ikke er den type jagt jeg interesserer mig for).
Så ja, indkald virker ikke hvis det ikke virker altid. Og spørgsmålet er så, om det er spild af gode kræfter at forsøge at lære en beagle det i de omtalte situatioer. Altså om det er noget der vil komme let til den, og noget man ønsker at arbejde helhjertet på.
Eneste respekt hunden skal have er, at fører er livsnerven og altid ved bedre.
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 25 Hunde: 4 Emner: 172 Svar: 2.817
Den der med, at slippe hunden løs og forsøge at kalde den til sig ved at være "interessant" kan virke for nogle hundetyper, så de får et godt indkald, - på andre dur det SLET ikke.
Du er altid velkommen til at ringe og få en uforpligtende snak.
Jagttræning og indkald...