{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
830 visninger | Oprettet:

Indkald og "gå væk" {{forumTopicSubject}}

Jeg har to store problemer med min hund.
Det ene er at få hende til at komme når jeg kalder.
Der er ingen problemer når vi øver det i en lang line, eller i en indhegning. Men ligeså snart hun er ude på et åbent sted hører hun mig slet ikke.
Hun kan gå rigtig fint, og også komme når jeg kalder, men lige pludselig slår det klik for hende og så stikker hun bare af.jeg råber højt NEJ eller AH AH når hun skal til at løbe - det er meget tydeligt. Men det ænser hun slet ikke, og så kan jeg ellers bruge resten af gåturen til at prøve at fange hende. Det er ikke hver gang hun gør det, men de gange hun gør ender det altid med at ødelægge min dag fordi jeg bliver så frustreret over at hun lige de sidste 10 ture har været enormt eksemplarisk og så lige pludselig gør det igen.
Først tænkte jeg at hun måske var ved at komme i løbetid, men det har jeg sagt et par måneder nu, så det kan vist ikke rigtig være undskyldningen længere.
Jeg har altid godbidder med, men de hjælper altså ikke en disse når hun først har sat sig for at stikke af.

Det næste problem er så at få hunden til at gå væk.
Altså indendørs. F.eks når jeg sidder og ser film med kæresten kommer hun hen og skal ha' opmærksomhed KOMSTANT. (Også selvom hun lige har været ude og bruge energi) Jeg kan ikke få hende til at gå væk ved f.eks at pege på hendes stol og bede hende lægge sig derop. næh nej man skal op og stå og følge hende derhen. Hvis man så rejser sig lidt for hurtigt, vupti så er hun allerede i stolen for hun ved godt den er gal. men der går bare ikke særlig lang tid før hun er tilbage foran sofaen igen. Vi har også prøvet at ignorere hende, men så står hun bare og kigger på os under hele filmen, og smider en gang imellem en pote op på knæet af os.

Nogen der har nogle gode råd til dette?
Hun er lige blevet 3 år, hvis alderen skulle ha' noget at sige smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Indkald og "gå væk"
  • #1   4. mar 2009 Følger lige med, da Freyja nogle gange også er strid til indkald.

• #2   4. mar 2009 Jeg har faktisk haft hende siden hun var hvalp. Har gået til hvalpetræning med hende osv. Bare de helt basale ting som sit og dæk og KOM NÅR MAN KALDER:
    Det sidste har hun vist bare lige glemt en gang i mellem.

Jeg går ikke til træning med hende længere, da jeg er startet udd. og økonomien simpelthen ikke er der til det.
    Jeg træner hende selvfølgelig selv. Mest i den lukkede indhegning som jeg skrev tidligere. her lystrer hun perfekt på indkald, og det gør hun også hår hun er i lang line. så der er den helt på plads. det er kun når hun går løs et sted der ikke er indhegnet at hun stikker af. og kun 1 ud af 10 gåture. derfor det er så frustrerende når man lige tror at man er sluppet af med den dårlige vane.

Mit spørsmål går nok mere ud på hvad man gør NÅR hun løber væk. for det med at øve det i lang line har hun jo helt styr på.

Det med sofaen var et spørgsmål til hvordan man lærer hunden at når man peger og siger gå eller noget i den stil så skal den gøre det. Hun står bare og glor på mig og slikker på min hånd når jeg peger på stolen.
    Det skal lige siges at hendes stol er lige ved siden af sofaen, så det er ikke fordi hun bliver forvist til et andet rum eller noget.

• #3   4. mar 2009 Ja det kan jeg jo kun give dig ret i at det er for dårligt at det ikke fungere når jeg har haft hende så længe... Men det har jo også fungeret indtil for nogle måneder siden hvor hun startede på dette. Derfor jeg tænkte ej, hun er nok bare ved at komme i løbetid, men den holder jo ikke rigtig når det har stået på så længe.

Jeg har arbejdet med en lang line, og gør det dagligt. Her fungere det helt fint. Det med at løbe den anden vej har jeg også prøvet - uden held. Jeg har også prøvet at gemme mig og kalde på hende og så givet hende godbidder og ros når hun kom. Problemet er bare at sådan kan jeg ikke få hende til at komme længere.
    Det er ikke fordi der er noget et sted der er helt vildt spændene som hun bare MÅ hen til, næh hun løber bare lidt rundt omkring og ignorerer mig fuldstændig, indtil hun får lyst til at komme tilbage til mig.

• #4   4. mar 2009 Okay tusind tak, det vil jeg da kigge lidt nærmere på smiley
    Tænkte nok at der ikke var andet at gøre end at starte til lidt træning med hende igen. Så må der spares lidt sammen smiley

Du har ikke et super trick til at lære hunden det der med bare at pege og så går den i kurven? -Dette har hun aldrig lært før, kun det med sit dæk osv. Men har egentlig aldrig syntes der var behov for det andet før nu.
    Det er jo så selvfølgelig også lidt sent at finde ud af at hunden skal lære noget "nyt" men det kunne være enormt rart at man ikke skal rejse sig hvert 10 minut og bede hende lægge sig i stolen.

• #5   4. mar 2009 Haha, godt råd smiley

Hun forstår også godt et nej... altså når jeg siger nej hvis hun er på vej op i sofaen til mig, så stopper hun når jeg siger nej. men det der med at få hende til at gå det forstår hun ikke helt.

Men jeg må bare prøve videre måske lykkes det en dag smiley

Tusind tak for din tid og hjælp smiley

• #6   4. mar 2009 sara K

>>Jeg har faktisk haft hende siden hun var hvalp. Har gået til hvalpetræning med hende osv. Bare de helt basale ting som sit og dæk og KOM NÅR MAN KALDER:<<

Hvorfor stoppede du træningen?

Der er alt for mange der har de samme problemmer som du har, og det er fordi de stopper træning alt for tideligt.

Mange tror at det er nok at gå til hvalpetræning et par gange, men glemmer at viligeholde træningen.

Når jeg køre kursuser, får folk besked på at træne hjemme, bland andet fordi, at man skal nå meget på kort tid, det vil sige at man giver opgaver med hjem, som man øver på til næste gang, man kommer.

Når man går til træning, så får man et stykke værktøj med hjem, det er så meingen at man skal bruge det hjemme, og veligeholde træningen.

Så når kursuseuset er over, så har man fået lært, indkald, dæk, sit, gå pænt, og en del andre ting. .

Men træner man ikke, så kan det gå hen og blive et problem senere hen..

Man skal ikke bare træne hunden, man skal også træne sig selv, det vil sige at man skal måske ændre sin adfærd, holdning og gang, så hunden finder een interseret..

• #7   4. mar 2009 Start til træning igen og så brug sporlinen endnu mere. Så længe du ikke er sikker på indkaldet, så har du sporlinen på. Om det så er et år vi snakker om.

På et eller andet tidpsunkt glemmer hunden linen og vil vise den samme opførsel som uden line

Kommentér på:
Indkald og "gå væk"

Annonce