Min hvalp trækker Min hvalp trækker
Hej alle sammen.
Hvordan lære jeg nemmest min hvalp at han ikke må trække når vi går tur. Han løber frem og få nogle hård ryk fordi snoren ikke er længere, jeg bruger for det meste sele til ham når jeg skal gå længere end bare ud i haven for at han ikke skal skade sin lille hals, men det er lige som om han er blevet bange for selen, ihvertfald er han noget betuttet når han skal ahve den på men sidder helt stille og roligt, når jeg giver ham den på.
Men hvad med trækningen? Skal jeg have godbidder i hånden hele tiden og sår ose når han går fint ved siden af eller er der andre metoder? Samtidig spørg jeg til at han springer frem mod cykler og sådan noget, hvordan lære jeg ham at de gerne må være på vejen?
På forhånd tak!
Hilsen Louise
p.s Ífur får også nogle gange sådan nogle flip når vi er ude og gå og så spæner han afsted og får de har ryk, men det er både hen af vejen og ned i grøften at han løber forvirret rundt. Hvad kan det skyldes eller er det bare hvalpe kuller?
aug 2007
Følger: 40 Følgere: 82 Hunde: 8 Emner: 514 Svar: 12.522
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
Vores store fejl har været (ved jeg nu), at hvalpen altid har fået lov til at bestemme retningen og dermed altid har haft succes med at trække fremad.
Det vil skulle have haft gjort var, at have en line, i en længde, der giver hunden en frihed på omtrent en meter fra den, der går med den. Og så gå der. Og hvis hunden bliver interesseret i noget i den anden side af gaden, så er det ærgeligt, det er føreren, der bestemmer hvor hunden skal hen. (Og så skal man selvfølgelig tilbyde nogle gode steder, hvor hunden kan snuse).
Er hunden først vænnet til at trække, så ville jeg bruge stop- eller vendommetoden. Hver gang hunden trækker, så stopper man - eller vender om og går den anden vej. På den måde bliver hunden straffet ved ikke at få det, den gerne vil have.
dec 2007
Følger: 64 Følgere: 61 Hunde: 1 Emner: 374 Svar: 2.731
Men der har vi selvfølgelig også godbidder og efter som han er vildt glad for mad så har man hans opmærksomhed 100 % når man har noget i hånden han gerne vil have. Det kan være jeg skal prøve bare at have min godtepose med og nogle godbidder og så bare igang med at komme ud og gå!
Mange tak for svaret!
dec 2007
aug 2006
Følger: 37 Følgere: 69 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 47.865
I øvrigt skal jeg lige huske at sige, at du kan forstærke god adfærd ved at gå i retning af noget, han gerne vil have, når han så går uden at trække - hvis han eksempelvis har set et eller andet, og han formår at gå uden at trække, så kan du belønne ham ved at gå derhen. Trækker han undervejs, må du selvfølgelig vende om.
Du må også gerne forstærke med godbidder og din stemme, når han går fint. Til gengæld synes jeg ikke hunden behøver at gå på plads på sådan en gåtur - bare den ikke hiver og flår i linen ;o)
okt 2007
Følger: 33 Følgere: 30 Hunde: 2 Emner: 146 Svar: 2.585
dec 2007
Det vil jeg helet klar bruge næsten gang vi skal ud og gå..
Jeg skal snart ud og hente kamera og så skal jeg nok få taget nogle billeder af ham!
sep 2004
Følger: 10 Følgere: 10 Hunde: 1 Emner: 45 Svar: 46
Fantastisk nok virker det
<i> - Camilla Stormont
apr 2008
Følger: 9 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 315 Svar: 2.204
Men vær konsekvent, du skal stoppe op hver eneste gang han trækker bare det mindste. Ikke noget med at rykke i snoren, bare stop op indtil han stopper af sig selv.
Det tager sin tid... Vores er knap 7 måneder og kan stadig finde på at trække... Så bruger vi bare 15 min mere på at komme hjem...
feb 2008
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 162
Min hvalp trækker